aikuisten oikeasti: nolottaisiko olla siivooja?
Joo tiedän että kaiki työ on tärkeetä blaa blaa, mutta nyt käsi sydämmellä: hävettäisikö olla siivooja? Mietin tässä lähtisikö siivoojaksi, mutta vaivaa miten muut kaverit sitten suhtautuisi. Olen kovin herkkä aistimaan ympäristön mielipiteitä :/
Kommentit (46)
Minua varmaan hävettäisi olla siivoojana, koska olen ns. korkeasti koulutettu. Ei siksi, että siivoojan työssä olisi mitään hävettävää. Hävettävää siinä olisi se, että en olisi tutkinnosta huolimatta pystynyt työllistymään omalle alalle, tai sellaiselle alalle johon tarvitaan pidempi koulutus. Opiskellessa siivoaminen on eri asia, koska se mielletään yleensä välivaiheeksi.
Rehellisesti täytyy sanoa että riippuu seurasta. Opiskeluaikana siivosin baareja, eikä se ollut mikään ongelma, mutta jossain vaiheessa kun tutut ympärillä valmistui ja meni elämässä eteenpäin hienoihin työpaikkoihin ja koville palkoille niin kyllä ne venyneet opinnot ja siivousduuni alkoi todella nolottaa. Todellisuudessahan tossa ongelma oli ne venyneet opinnot, mutta se tuli aina työasioista puhuessa esiin. Tämä siis vain noiden vanhojen tuttujen kanssa, joiden kanssa aikaisemmin oli ollut "samalla viivalla". Ihmisten kanssa, joihin olin tutustunut myöhemmin ei tätä nolostelua ollut.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:26"]
"Tarkoitin mielestäni että jokaisen pitäisi jotenkin yrittää arvostaa kaikkea työtä, harmittaa että monet eivät niiin tee. En halunnut pahoittaa kenenkään mieltä, itse tein siivoustyötä kunnes en enää pystynyt. Arvostan siivojia, niinkuin kaikkia muitakin alipalkattuja ja aliarvostettuja töitä. "
Kiitos kaunis, kumpa kaltaisiasi olisi enemmänkin. - Saattaa olla, että hieman väsyneenä ylitulkitsisin ensimmäisen kirjoituksesi. - Ja sen minkä olen itse ollut havaitsevinani, että usein tyhjät tynnyrit kumisevat eniten. Ei ihminen, jolla on omat toimet ja käyttäytyminen hallinnassa ole useinkaan se, joka suhtautuu kanssa ihmisiin kuin ilmaa tai väheksyen. Itsensä hallitseva ja oman työnsä, yleensä hyvin hoitavat osaavat arvostaa ja kunnioittaa, myös muita ammattilaisia, tai sama laajemmin; muita kanssa eläjiään riippumatta nyt vaikka siitä, mitä nämä tekevät työkseen tai miltä näyttävät. - - "Oliko se J. karjalainen joka riimitteli, että niinkuin viisas kuningas, joka ymmärtää, että yhtä hyvin voisi olla keppikerjäläinen". - Ei tämä viisaus tarkoita sitä, että pitäisi suhtautua alentuvasti kehenkään vaan mielestäni sitä, etttä olllaan ja eletään ja arvostetaan toisamme, jotta kukin voisi kokea itsenäsä merkittäväksi.
[/quote]Mä olen se joka aina moikkaa siivojia ja kaikkia muita, kun tiedän että se työ on rankkaa eikä sitä arvosteta. Hyvää jatkoa sinulle:) .terveisin tuo aikaisempi
Siivosin joskus lääkikseen hakiessani saadakseni ruokarahat kokoon. Arvostan kyllä sitä työtä tekeviä, työtahti oli tosi kova ja homma oli tosi monotonista puurtamista. Soisin kernaasti hieman paremman palkan siivoojille.
En tosin tiedä ketään siivoojaa, joka olisi vapaaehtoisesti valinnut alan. Tyypillinen työkaveri oli joku yli 50-vuotias muori, joka joutunut työttömäksi edellisestä työstään, eikä ollut saanut enää parempipalkkaisia töitä. Kyllähän ne aika katkeraa väkeä olivat.
Siivoustyö vanhentaa ihmistä, jos löytyy vaihtoehtoja AP niin älä ryhdy siivoojaksi.
Ei todellakaan! Mua nolottaisi ajatella, että joku työ on noloa. Kiitos siivoojille, teette erittäin tärkeää työtä!!