aikuisten oikeasti: nolottaisiko olla siivooja?
Joo tiedän että kaiki työ on tärkeetä blaa blaa, mutta nyt käsi sydämmellä: hävettäisikö olla siivooja? Mietin tässä lähtisikö siivoojaksi, mutta vaivaa miten muut kaverit sitten suhtautuisi. Olen kovin herkkä aistimaan ympäristön mielipiteitä :/
Kommentit (46)
Ei hävettäisi. Tein sitä vuosikausia. Siivous on itsenäistä ja usein myös työajaltaan joustavaa hommaa: pääasia että työt tulee tehtyä. Kehottaisin kiinnittämään huomiota siihen, mitä paikkaa tarjotaan työkohteeksi. Toimistotilat on kaikkein helpompia tai sitten jos menee johonkin kauppaan tai tehdashalliin, niin katsoo että käytettävissä on kunnon lattiakoneet. Muuten käy raskaaksi.
Olen ollutkin, mielestäni täysin aliarvostettu työ. Tokihan se hieman nolotti joskus mutta ei LIKIMAINKAAN niin paljon kuin olisi nolottanut olla työtön (silloin kun on mahdollisuus käydä töissä). Opin paljon siivoojana ollessani ja arvostan siivoojia paljon. Minusta on käsittämätöntä että jotkut eivät edes moikkaa työpaikalla siivoojaa, toiset taas pitävät työkaverina siinä missä muitakin. Itse olen pääasiassa ollut sairaaloissa ja terveysasemilla mutta myös toimistoilla olen siivonnut, itsenäistä ja tosi mukavaa työtä mutta itse kaipaan työhöni enemmän sosiaalisia kanssakäymisiä.
Ei. Olen tehnyt sitä hommaa opiskelujen ohella.
Jokaisen pitäisi tehdä ainakin kerran elämässään siivoustyötä. Siinä voisi sitten samalla oppia arvostamaan ettei raha tule puusta (vanhempien tililtä, perinnöstä yms) ja oppia arvostamaan erilaisia töitä ja ihmisiä. Huomaa kyllä työelämässä ne kermaperseet,joiden ei ikinä ole tarvinnut tehdä hanttihommia nuorena.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:51"]
Jokaisen pitäisi tehdä ainakin kerran elämässään siivoustyötä. Siinä voisi sitten samalla oppia arvostamaan ettei raha tule puusta (vanhempien tililtä, perinnöstä yms) ja oppia arvostamaan erilaisia töitä ja ihmisiä. Huomaa kyllä työelämässä ne kermaperseet,joiden ei ikinä ole tarvinnut tehdä hanttihommia nuorena.
[/quote]
Siivous on siis hanttihommia. Eipä tunnu sitä arvostusta paljoa sinultakaan löytyvän.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:22"]
Joo tiedän että kaiki työ on tärkeetä blaa blaa, mutta nyt käsi sydämmellä: hävettäisikö olla siivooja? Mietin tässä lähtisikö siivoojaksi, mutta vaivaa miten muut kaverit sitten suhtautuisi. Olen kovin herkkä aistimaan ympäristön mielipiteitä :/
[/quote]
Ei, mutta joskus kyllä omalla työpaikallani mietin, kuinka ulkopuoliseksi siistijän täytyy tuntea itsensä: Ainakin meillä häneen suhtaudutaan kuin ilmaan :( Sellainen tilanne olisi turhauttava.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:55"]
[/quote]
Ei, mutta joskus kyllä omalla työpaikallani mietin, kuinka ulkopuoliseksi siistijän täytyy tuntea itsensä: Ainakin meillä häneen suhtaudutaan kuin ilmaan :( Sellainen tilanne olisi turhauttava.
[/quote]
Joillekin se on vain plussa. On kohteita, joissa ei ole ilmaa ja on vahvasti osa yhteisöä, sellaiseenkin voi hakeutua, jos sitä kaipaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:57"]
[/quote]
[/quote]
Joillekin se on vain plussa. On kohteita, joissa ei ole ilmaa ja on vahvasti osa yhteisöä, sellaiseenkin voi hakeutua, jos sitä kaipaa.
[/quote]
Niin just, minä halusin siivota juuri siksi, että sain olla rauhassa eikä tarvinnut moikkailla ketään. Mutta meitä on moneksi.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi tietysti olla vaikea hakeutua, jos ei tiedä yhteisöstä mitään... Mutta tota ensimmäistä en ole tullut ajatelleeksi. Itse juttelen vaihtuvien siistijöiden kanssa säännöllisesti ja moni tuntuu kyllä kaipaavan tukea työyhteisöstäkin.
Ei todellakaan hävetä. Rahoitin OTM-opintoni siivoamalla baareissa.
Ei hävetä. T. Opiskelija, joka siivoaa iltatöinä. Moni opiskelijakaverikin siivoo.
Tunnen pankinjohtajan joka siivosi lakon aikana. Että pikkuprinsessat/prinssit ottaa opiksi:D
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:51"]
[/quote]
Siivous on siis hanttihommia. Eipä tunnu sitä arvostusta paljoa sinultakaan löytyvän.
[/quote]En todellakaan tarkoittanut pahasti, tarkoitin että monet eivät osaa arvostaa kaikkea työtä tai työntekijöitä. Anteeksi jos pahoitin mielesi. t. Entinen siivoja
"Jokaisen pitäisi tehdä ainakin kerran elämässään siivoustyötä. Siinä voisi sitten samalla oppia arvostamaan ettei raha tule puusta (vanhempien tililtä, perinnöstä yms) ja oppia arvostamaan erilaisia töitä ja ihmisiä. Huomaa kyllä työelämässä ne kermaperseet,joiden ei ikinä ole tarvinnut tehdä hanttihommia nuorena" - Antteeksii nyt vain, mutta olen lukevinani rivien välistä. kuin kirjoittaisit, että siivoojan työ on vain välivaihe. Ja / tai kukaan ei toimi siivoojana kuin siksi, ettei ole muuta työtä, mitä voisi tehdä. Miksi niin? Onko todella mahdottomuus ajatella, että joku voisi oikeasti haluta tehdä siivoojan työtä? onko se oikeasti työ, jota kuka vain voi eläessään kokeilla? Ja kuka silloin maksaa mahdolliset korvaukset kun tämä yksi "vähän kokeilee" ja saa ikävää jälkeä aikaan? Tai paremmin ei oikeasti osaa siivota ja muut joutuvat siivoamaan hänen jälkensä. En väitä, että siivoaminen työnä olisi erinomaisen haastavaa, tai selllaista, johon vain harvat oieasti pystyvät. Mutta sen sijaan väitän, että minkä tahansa ammattilaisen toimintaan suhtautuminen siten, että sitä nyt sopii kenen vain kokeilla on vähän tylsää ja lyhyt näköistä. Ei kai kukaan ehdota, että jokainen ajokortin ajanut ja autoa siten mahdollisesti ajamaan kykenevä voisi hypätä kokeillemaan lentämistä kun onhan molemmissa kyse vain paikasta toiseen liikkumiseta...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:56"]
"Jokaisen pitäisi tehdä ainakin kerran elämässään siivoustyötä. Siinä voisi sitten samalla oppia arvostamaan ettei raha tule puusta (vanhempien tililtä, perinnöstä yms) ja oppia arvostamaan erilaisia töitä ja ihmisiä. Huomaa kyllä työelämässä ne kermaperseet,joiden ei ikinä ole tarvinnut tehdä hanttihommia nuorena" - Antteeksii nyt vain, mutta olen lukevinani rivien välistä. kuin kirjoittaisit, että siivoojan työ on vain välivaihe. Ja / tai kukaan ei toimi siivoojana kuin siksi, ettei ole muuta työtä, mitä voisi tehdä. Miksi niin? Onko todella mahdottomuus ajatella, että joku voisi oikeasti haluta tehdä siivoojan työtä? onko se oikeasti työ, jota kuka vain voi eläessään kokeilla? Ja kuka silloin maksaa mahdolliset korvaukset kun tämä yksi "vähän kokeilee" ja saa ikävää jälkeä aikaan? Tai paremmin ei oikeasti osaa siivota ja muut joutuvat siivoamaan hänen jälkensä. En väitä, että siivoaminen työnä olisi erinomaisen haastavaa, tai selllaista, johon vain harvat oieasti pystyvät. Mutta sen sijaan väitän, että minkä tahansa ammattilaisen toimintaan suhtautuminen siten, että sitä nyt sopii kenen vain kokeilla on vähän tylsää ja lyhyt näköistä. Ei kai kukaan ehdota, että jokainen ajokortin ajanut ja autoa siten mahdollisesti ajamaan kykenevä voisi hypätä kokeillemaan lentämistä kun onhan molemmissa kyse vain paikasta toiseen liikkumiseta...
[/quote]Tarkoitin mielestäni että jokaisen pitäisi jotenkin yrittää arvostaa kaikkea työtä, harmittaa että monet eivät niiin tee. En halunnut pahoittaa kenenkään mieltä, itse tein siivoustyötä kunnes en enää pystynyt. Arvostan siivojia, niinkuin kaikkia muitakin alipalkattuja ja aliarvostettuja töitä.
Ei nolottaisi. Tosin en siihen työhön pystyisi ikinä jäämään, haluan enemmän ja tähtään korkeammalle. En olisi elämääni tyytyväinen siivoajana, sillä olisi mulle aivan väärä ala.
Olen laitoshuoltaja, aika vastikään valmistunut. Töitä riittää:)
Toiselta Ammatiltani olen suurtalous kokki. Ei kiinnostanut sen alan työt ja opiskelin siksi laikkariksi.
Kerran eräs sanoi minulle että miksen tee kokin töitä kun kuulostaa paremmalta kuin siivooja :D
Mua nolotti silloin kun olin siivooja.
Eniten ehkä nolotti se kun en ollut saanut opiskelupaikkaa enkä löytänyt muutakaan työtä. Olin silloin todella nuori ja siivoaminen tuntui siltä kuin olisin epäonnistunut elämässäni.
Opiskelujen ja työkokemuksen ja aikuiseksi kasvamisen myötä olen oppinut arvostamaan siivojia ja heidän työtään.
"Tarkoitin mielestäni että jokaisen pitäisi jotenkin yrittää arvostaa kaikkea työtä, harmittaa että monet eivät niiin tee. En halunnut pahoittaa kenenkään mieltä, itse tein siivoustyötä kunnes en enää pystynyt. Arvostan siivojia, niinkuin kaikkia muitakin alipalkattuja ja aliarvostettuja töitä. "
Kiitos kaunis, kumpa kaltaisiasi olisi enemmänkin. - Saattaa olla, että hieman väsyneenä ylitulkitsisin ensimmäisen kirjoituksesi. - Ja sen minkä olen itse ollut havaitsevinani, että usein tyhjät tynnyrit kumisevat eniten. Ei ihminen, jolla on omat toimet ja käyttäytyminen hallinnassa ole useinkaan se, joka suhtautuu kanssa ihmisiin kuin ilmaa tai väheksyen. Itsensä hallitseva ja oman työnsä, yleensä hyvin hoitavat osaavat arvostaa ja kunnioittaa, myös muita ammattilaisia, tai sama laajemmin; muita kanssa eläjiään riippumatta nyt vaikka siitä, mitä nämä tekevät työkseen tai miltä näyttävät. - - "Oliko se J. karjalainen joka riimitteli, että niinkuin viisas kuningas, joka ymmärtää, että yhtä hyvin voisi olla keppikerjäläinen". - Ei tämä viisaus tarkoita sitä, että pitäisi suhtautua alentuvasti kehenkään vaan mielestäni sitä, etttä olllaan ja eletään ja arvostetaan toisamme, jotta kukin voisi kokea itsenäsä merkittäväksi.
Siivosin opiskellessa ja muistan yhden yhden tyypin ilmeen, kun kerroin siivoavani. Ei mitenkään halveksuva ilme, mutta ikään kuin olisi odottanut minusta "enemmän". En häpeäisi nytkään siivoamista, mutta se tarkoittaisi, että olisin luopunut unelmistani.