Kuulutteko ammattiliittoon tai työttömyyskassaan?
Mä en kuulu. Mulla on koulutus alalle, jolla on käytännössä aina pulaa tekijöistä. Nykysessä työssä on 3v välein YT:t, mutta kertaakaan en oo oman nahkani vuoksi pelännyt. Tiedän että joskus vielä voi sekin aika tulla ja aattelin liittyä liittoon kun täytän 40v.
Kommentit (27)
Erosin just liitosta, mutta jatkan kassan jäsenenä. Liiton jäsenmaksu oli yli 400€, pelkän kassn jäsenyys noin 100€.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:39"]
Kassaan. En tee liitolla mitään, mutta haluan varmistaa tuloni jos jään joskus työttömäksi.
[/quote]
Muistathan olla ottamatta vastaan liiton neuvottelemia palkankorotuksia. Myöskin voit ruveta tekemään 12 tuntista työpäivää ja 6 päiväistä työviikkoa ja olla pitämättä sairaus ja kesälomia, kun ethän sä niilläkään liiton neuvottelemilla etuuksilla mitään tee, eiks niin?
[/quote]
Liitot eivät ole tehneet viimeiseen 20 vuoteen muuta kuin huonontaneet työehtoja.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:40"]En ole kuulunut kumpaankaan koskaan. 28 vuotta töissä ja ei edelleenkään pelkoa potkuista.
[/quote]
Logiikallasi et koskaan kuolekaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:37"]
Kuulun ammattiliittoon ja liiton työttömyyskassaan.
[/quote]
Ei kassa ole liiton. Lain mukaan liitolla ei saa olla kassaa.
Muistathan olla ottamatta vastaan liiton neuvottelemia palkankorotuksia. Myöskin voit ruveta tekemään 12 tuntista työpäivää ja 6 päiväistä työviikkoa ja olla pitämättä sairaus ja kesälomia, kun ethän sä niilläkään liiton neuvottelemilla etuuksilla mitään tee, eiks niin?
[/quote]
Niin... ja pointtisi oli?
Itse olen työsopimukseni, työaikani, palkkani ja etuuteni tähänkin saakka sopinut.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:08"]
[/quote]
Itse olen työsopimukseni, työaikani, palkkani ja etuuteni tähänkin saakka sopinut.
[/quote]
Eli et siis ota vastaan liiton neuvottelemia palkankorotuksia ja teet 12 tuntista työpäivää ja 6 päiväistä työviikkoa, etkä pidä myöskään kesälomia. No sittenhän asia on ok, jos se siis sinua tyydyttää.
Millaistahan olisi meillä Rakennusalalla ilman Rakennusliittoa?
Kun se nytkin on tällaista...Huh huh.
Kuulun molempiiin. Olen tosin kerran vaihtanut liittoa (sama kassa säilyi kyllä silti).
Minulle on ollut konkreettista hyötyäkin molemmista vuosien varrella: liiton lakimieheltä olen saanut erittäin asiantuntevaa ja hyvää apua työsuhdeasioissa + olen ollut mukana liiton järjestämissä, mielestäni ihan hyödyllisissä koulutuksissa.
Kassasta taas olen saanut ansiopäivärahaa kolmeenkin otteeseen. Nyt tosin on vakituinen työsuhde julkisella sektorilla, joten toivon mukaan ei ihan pian tarvitse päivärahoja hakea (mutta koskaan ei voi siitäkään olla varma).
Kassaan kuuluin ja hyvä niin, nyt elänyt ansiosidonnaisella reilun vuoden. Tässä kuussa pääsin viimeinkin takaisin töihin enkä todellakaan ole eroamassa!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:08"]
[/quote]
[/quote]
Eli et siis ota vastaan liiton neuvottelemia palkankorotuksia ja teet 12 tuntista työpäivää ja 6 päiväistä työviikkoa, etkä pidä myöskään kesälomia. No sittenhän asia on ok, jos se siis sinua tyydyttää.
[/quote]
Nuo asiat ovat jo laissa. Aika harvat liittot ovat saaneet ajettua viimevusina juurikaan mitään lakia parempia ehtoja. Sano mikä parannus työehtoihin olisi tullu liittojen ansiosta viimeksi? 1990 alkaneen laman jälkeen liitot eivät ole tehneet muuta kuin laittaneet työntekijät joustamaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:39"]
Kassaan. En tee liitolla mitään, mutta haluan varmistaa tuloni jos jään joskus työttömäksi.
[/quote]
[/quote]Mitä sinä iniset? En ole koskaan osallistunut yhteenkään lakkoon, teen töitä silloin kun sitä on ja palkkani olisi edelleen 2000 euroa jos olisin saanut vain tasokorotukset. Ihan itse olen sen neuvotellut tuplaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:39"]
[/quote]
[/quote]
Kuvailut sujuvasti lapsuudenkotini arkea, jossa pyöritettiin pienyritystä. 6x12 ja 1 x4 päivillä menivät eikä puhettakaan korotuksista vanhemmilleni tms jos ei pistänyt arscheaan likoon tosissaan. Sairaslomat? Buahhhaaa. Lasten sairaudet, 2x buahhahaa, tuli aika monta kertaa oltua kipeenä faijan "offiisin" soffalla...
Itse olen pelkuri ja toisella töissä, mutta onneksi vimma tehdä tulosta tarttui mukaan. Ja syvä halveksunta mitään AY-pummintaa kohtaan. Juu, pitäkää liittokorotuksenne, järkätkää lakiin mahdollisuus kieltäytyä niistä (muutamaan otteeseen sanonut palkkamuijalle että voi jättää kirjaamatta, mutta hän rikkoo kuulemma lakia jos ei kirjaa) ja muista liitto naurettavuuksista, sillä ei paina missään - viimeisen 2.5 vuoden aikana likaa noussut 35% _omin_ ansioin - esim kun piti venyä tiukassa paikassa, aika vähissä oli venyjät. Aina me samat naamat, samoin aina me samat naamat viedään leijonanosa suorituskorotuksista ja bonuksista.
Osastollamme on muuten lisäkseni kaksi "työvimmalla paiskattua" heppua. Yhteinen nimittäjä on lapsuudenkoti, jossa tienestit tehtiin pienyrittäjyydellä. Ehkä jonain päivänä olen tarpeeksi rohkea ja lähden itsekin sille polulle...
Kuuluin työaikanani ammattiliittoon jo periaatteellisista syistä. Sitten kävikin niin, että meille tuli uusi esimies. Hän alkoi heti ikäsyrjimään ja pompottamaan minua. En saanut riittävästi koulutusta, vaikka valitin siitä hänelle usein jopa kirjallisesti. Sitten olin muka tehnyt tietosuojarikkeen ja esimies irtisanoi minut. Hän sanoi, että kun sinä olet jo niin vanhakin, että sinun ansiosidonnaiset päiväsi riittävät eläkeikään asti, eikä minun kannata edes riitauttaa sitä, koska se tulisi minulle kalliiksi. Otin yhteyttä pääluottamusmieheen. Hän otti asiani vakavasti ja ammattiliiton lakimiehet haastoivat työnantajani oikeuteen. Asia ei edes edennyt oikeuteen asti, vaan työnantaja maksoi minulle paljon korvauksia. Menetin työpaikkani, mutta en kärsinyt taloudellista vahinkoa. Nyt olen jo oikeasti eläkkeellä. Esimies sai hyvän näpäyksen. Ilman ammattiliittoa se tuskin olisi tapahtunut.
Kuuluin työaikanani ammattiliittoon jo periaatteellisista syistä. Sitten kävikin niin, että meille tuli uusi esimies. Hän alkoi heti ikäsyrjimään ja pompottamaan minua. En saanut riittävästi koulutusta, vaikka valitin siitä hänelle usein jopa kirjallisesti. Sitten olin muka tehnyt tietosuojarikkeen ja esimies irtisanoi minut. Hän sanoi, että kun sinä olet jo niin vanhakin, että sinun ansiosidonnaiset päiväsi riittävät eläkeikään asti, eikä minun kannata edes riitauttaa sitä, koska se tulisi minulle kalliiksi. Otin yhteyttä pääluottamusmieheen. Hän otti asiani vakavasti ja ammattiliiton lakimiehet haastoivat työnantajani oikeuteen. Asia ei edes edennyt oikeuteen asti, vaan työnantaja maksoi minulle paljon korvauksia. Menetin työpaikkani, mutta en kärsinyt taloudellista vahinkoa. Nyt olen jo oikeasti eläkkeellä. Esimies sai hyvän näpäyksen. Ilman ammattiliittoa se tuskin olisi tapahtunut.
Liityin liittoon opintojen loppusuoralla ajatuksena, että se auttaisi jotenkin muodostamaan ammatillista identiteettiä. Kassan jäsen olen ollut aina. Liiton jäsenmaksu ei ole kovin kallis ja näin työttömänä saan siitäkin alennusta. En ole kylläkään kehdannut pitkään aikaan käydä liiton järjestämissä tilaisuuksissa, kun niissä puhutaan aina työelämään liittyvistä asioista ja ne tuntuu niin vierailta. Muutamissa työttömille järjestetyissä jutuissa olen käynyt.
En ole ajatusmaailmaltani sellainen, että kokisin työnantajan ja työntekijöiden olevan jotenkin eri puolella. Minusta molemmat ovat samassa veneessä ja olen enemmän yhteistyön kuin räyhälakkoilun kannattaja. En usko että pystyisin koskaan menemään lakkoon, se on jotenkin luonnonvastaista minulle.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:23"]
[/quote]
Oletko koskaan kuullut, että Suomessa on sellainen juttu kuin työaikalaki?
Erosin kassastakin vuodenvaihteessa.
[/quote]
aikavarma mielipide
[/quote]
[/quote]
Alallani ei ole liittoja. Neuvottelen vuosittain omat korotukseni. Jos tarvitsen juristia joskus, palkkaan kovimman enkä mitään liiton pelleä.
Vain IAET tms, en muista tarkkaan, muistaakseni vuosimaksu 115EUR. Aiemmin ollut n 70EUR