Neikymppiset, onko teillä jo kierto lyhentynyt?
Kun kuulemma kuukautiskierron lyhentyminen on ensimmäinen merkki siitä, että hedelmällisyys on alentunut. Itsellä nykyisin usein 4 viikon sijasta 3 viikon väli ainoastaan. Tosin eipä tässä muksuja olla enää vääntämässäkään.
Kommentit (32)
Ei välttämättä tule mitään oireita ennen vaihdevuosia. Itselläni kuukautiset jäi pois 48v:nä kerralla ilman mitään varoituksia, siihen saakka kellontarkka 28 vrk kierto.
Sama kuin ennenkin, eli 28 vrk. Siskollani ei ollut mitään vv-oireita, menkat loppuivat vasta 58-vuotiaana. Pitääköhän munkin kestää niin kauan?? Onko siitä mitään hyötyä, että vaihdevuodet tulevat myöhään, vai onko pelkästään haittaa? Olen siis nyt 46 v.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:51"]
Ei välttämättä tule mitään oireita ennen vaihdevuosia. Itselläni kuukautiset jäi pois 48v:nä kerralla ilman mitään varoituksia, siihen saakka kellontarkka 28 vrk kierto.
[/quote]
Sama juttu. Itse olin 52 -vuotias. Kerrasta poikki. Jumalan kiitos, vihdoinkin.
Kierto pidentynyt ja runsastunut. 45 v.
Kierto on säännöllisempi kuin nuorempana. Myös seksuaaliset halut ovat lisääntyneet ja kuukautiskivut vähentyneet. Tilanne voisi minun puolestani pysyä tällaisena vielä seuraavat 20 vuotta :) En käytä minkäänlaista ehkäisyä.
En tiedä, kun mulla on hormonikierukka. Ikää mulla on 47 vuotta. Kierukoissa on menossa numero 3. Kun tää asennettiin ehkäisyneuvolassa, hoitsu kysyi multa, onko kierukalle vielä tarvetta. En tiedä, mutten halua ottaa riskiäkään.
Mulla kierto lyheni jo 30-vuotiaana 23 vuorokauteen entisestä 28 - 29 päivän kierrosta. Sain sen jälkeen vielä neljä lasta, nuorimmaisen 42-vuotiaana. Kierto oli 23 vuorokautta 52-vuotiaaksi asti, jolloin jouduttiin poistamaan kohtu ja munasarjat.
Ikää 42, eikä kierto ole lyhentynyt, mutta muita "kummia" menkkoihin liittyviä oireita on alkanut ilmaantua. Jokakuinen ilo on hillitön yöhikoilu ennen kuukautisia. Tiputteluvuoto toisinaan ennen tai jälkeen kuukautisia on myös uusi ilmiö. Äitini kuukautiset loppuivat 46-vuotiaana, joten eiköhän nämä siihen suuntaa viittaa.
Mulla alkoi lyhentyä n. kolme vuotta sitten; siihen asti parin päivän tarkkuudella todella säännölliset sen jälkeen kun kuopus syntyi, olin silloin 29. Nyt ikää 50 ja parhaillaan 15 vrk:n väli. Ei kiva.
Täytän tänä vuonna 51. Kierto on yhä samat 27-28 päivää kuin viimeiset 38 vuotta. Eipä tuo haittaisi muuten ollenkaan, mutta viimeisen parin vuoden aikana vuodon toinen päivä on ollut aika kivulias, kun aiemmin en ole tuntenut missään kohdassa kroppaa yhtään mitään.
Kyllä on. Nyt 40-vuotiaana kierto on enää 23-24 päivää, ennen oli 27-29. Harkitsen hormonikierukkaa.