Haluaisin kuulla opiskelusta ammattikorkeassa
Hei!
Olen harkinnut hakemista ammattikorkeaan. Minulla ei oikein ole siellä opiskelleita tuttuja ja haluaisin kuulla kokemuksia, millaista opiskelu siellä on ja niin edelleen. Ajatuksena olisi hakea sosiaali- ja terveyspuolelle.
Onko mahdollisuuksia etä/itsenäiseen opiskeluun yhtään? Luokkaopetusta? Kuinka pitkät päivät ja miten valvottua opiskelu on vai onko se lähinnä sellaista vapaampaa että jokainen pitää huolen opintojensa etenemisestä? Onko kaikilla luennoilla läsnäolopakko? Onko totta, että yliopistossa on vapaampaa kuin AMKssa? Onko työharjoittelua paljon? Olisi mukavaa kun kertoisitte ihan perusjuttuja. :)
Kommentit (5)
Tenteistä saa 4 kun osaa kirjoittaa oman nimensä. Arvosanaan 5 täytyy tietää mikä kurssi on kyseessä.
Riippuu täysin siitä amkista, minne haet. Osassa on vielä luokkamuotoista, perinteistä opetusta, osassa opiskellaan ongelmalähtöisesti. Molemmissa on omat hyvät puolensa, ongelmalähtöisessä opiskelussa pakollista läsnäoloa on teoriaopintojen aikana vähän, mikä on hyvä asia esimerkiksi työnteon kannalta ja ylipäänsä oman elämän kannalta. Harva kuitenkaan luennoilla oikeastaan oppii yhtä tehokkaasti kuin itse opiskelemalla, ja itse en ole käynyt yhdelläkään luennolla, silti pärjännyt hyvin. Perinteinen, koulumainen tyylikin voi toki jollekulle sopia.
Koska sosiaali- ja terveysalalla täytyy tulla toimeen monenlaisten hiihtäjien kanssa sekä potilaissa että työkavereissa, ryhmätoimintaa suositaan. Niihin ei kannata suhtautua kovin inhothimoisesti, ei myönteisesti eikä negatiivisesti, koska ainakin omat opiskelukaverini ovat tehokkaita ryhmätyön tekijöitä, ja yleensä kun tavataan ensimmäisen kerran, jokainen on jo tehnyt ryhmätyön lähes valmiiksi, joten vain karsitaan päälekkäisyyksiä, pistetään homma pakettiin ja se on sitten siinä. Ryhmätöillä pyritään sitouttamaan opiskelija ryhmäänsä ja estämään opintojen viivästymistä, mutta ihmisestä itsestään riippuu miten opiskelee.
Työharjoittelua on paljon, ne tehdään kolmivuorotyönä. Itse pitän siitä, että on intensiivistä teoriaopetusta, sitten intensiivistä harjoittelua. Kun toiseen on jo kyllästynyt, tuntuu virkistävältä taas joko istua kirjojen kanssa tai sitten tehdä käytännön työtä.
Olen sosiaalialaa lukemassa ammattikorkeakoulussa ja tykkään opinnoistani suuresti. Ala on todella mielenkiintoinen ja opetus koulussani on monipuolista. Meillä on luentoja, tenttejä, itsenäisiä tehtäviä ja näiden lisäksi ryhmätöitä, projekteja jne. Työharjoittelujaksojen ja projektityöskentelyn kautta toteutetaan tätä työelämälähtöisyystavoitetta, joten et kohtaa ensimmäistä kertaa asiakkaita varsinaisessa työssä. Lisäksi opetus on ainakin omalla linjallani myös osallistavaa ja valmistaa luovaan työskentelytapaan, mitä sos.alalla tarvitsee. Suosittelen!
Amk:n sivuilta (siis sen oppilaitoksen johon aiot ensisijaisesti hakea) löytyy sote-alan opinto-opas ja viitteellinen opetusohjelma. Varaudu siihen että ryhmätöitä on lähes joka kurssilla mille tulet opintojesi aikana osallistumaan. Etätehtäviä ja itsenäistä opiskelua esim. tentteihin on myös paljon. Työharjoittelujaksot kuuluvat olennaisesti koulutusohjelmaan eli työssäoppimiselta ei voi välttyä. Yliopistoon verrattuna opetus on paljon koulumaisempaa ja tarkemmin säädeltyä läsnäolopakkoineen, toiselle tämä sopii ja toiselle ei.