Pystyisikö joku toinen elämään minun papereillani?
Otetaan hypoteettinen tilanne, jossa luovutan kaikki tietoni jonkun toisen käyttöön. Pystyisikö tämä toinen ihminen esim. vuokraamaan asunnon tai hankkimaan töitä näillä minun tiedoillani? Tai kuinka pitkälle tämä pystyisi elämään "minuna"(sillä ajatuksella että seuraan itse sivusta)? Passikuvan kohdalla ainakin olisi vaikeuksia.
Kommentit (6)
Harva kai sitä kuvaa kovin tarkkaan katsoo. Pitääkö työhön otettaessa edes todistaa henkilöllisyyttään? Itse en ainakaan sellaista muista tehneeni eli luulisi että aika pitkälle pötkisi kyllä.
Julkisessa terv.huollosssa voisi käry käydä, jos sairaushistoria eri.
Entäpä asunnon hankinta? Vaikka itsekin asun vuokralla niin en alkuunkaan muista varmasti pitikö minun jotain henkkaria näyttää. AP
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:01"]
Entäpä asunnon hankinta? Vaikka itsekin asun vuokralla niin en alkuunkaan muista varmasti pitikö minun jotain henkkaria näyttää. AP
[/quote]
Ei meiltä ainakaan tarkastettu nyt kesällä vuokrasopimuksen teon yhteydessä henkilöllisyyttä. Vuokrattiin yksityiseltä.
Vuokrasoppariin riittää nimi ja henkilötunnus, mitään henkkareita ei kukaan ole ikinä kysynyt.
Netistä laskulla pystyy tilaamaan sun nimiin vaikka ja kuinka paljon, henkkareita ei kysellä siinäkään.
Töiden teonkin pitäisi onnistua, ei sielläkään henkkareita kysellä. Palkanmaksukin onnistunee pelkän tilinumeron perusteella vaikkei saaja vastaisikaan sinun nimeäsi.
Terveyskeskuksessa on vähän niin ja näin, eikös siellä usein kelakortti riitä? Vai onko muuttunut? Verikokeissa ainakin täällä pitää vaan luetella henkilötunnus.
Identtisillä kaksosilla tuskn olisi mitään ongelmia toteuttaa tuollainen...