Saan omaa aikaa vain poistumalla kotoa.
Pystyttekö te muut pienten lasten äidit rentoutumaan kotona (esim. lukemaan, katsomaan RAUHASSA telkkaria jne.) lasten ollessa hereillä? Mulla on yksi 2,5-vuotias lapsi, jota mies toki mielellään myös hoitaa, mutta jos ollaan kaikki kotona, tuntuu että mies pystyy löhöämään rauhassa sohvalla ja katsomaan telkkaa / lukemaan, mutta minä en. Jos haluan katsoa esim. tunnin kestävän ohjelman, pitää minun pyytää erikseen miestä leikkimään lapsen kanssa vaikka legoilla sen aikaa, ja siltikin lapsella tulee vähän väliä itku tai muu ongelma, johon tarvitaan äitiä. Siksi järjestänkin oman aikani niin, että lähden pois kotoa lenkille, harrastuksiin, kavereita tapaamaan... pystyttekö te muut rentoutumaan ja ottamaan omaa aikaa kotona (esim. menemällä eri huoneeseen kun mies ja lapset)?
Kommentit (14)
Ei lapsi tarvitse äitiä, jos tulee itku tai joku pikku ongelma. Onhan lapsella isä jo valmiiksi lähellä, jos ovat yhdessä jotakin tekemässä. Vika on teidän perheen kommunikaatiossa tai ehkä miehen kyvyssä kuunnella ja ymmärtää kuulemansa...
Helposti! Leiki hetki ihan rauhassa tai mene iskän tykö...
Meillä lapset häärää aika pitkälti minun ympärillä, isänsä saa olla olla ihan eri tavalla rauhassa. Meillä tosin lapset on jo isompia, joten voin sanoa nykyisin heille itselleen, että nyt äiti haluaa tämän yhden ohjelman katsoa rauhassa ja sitten äiti taas häärää lasten kanssa. Mutta ei tästä kovin kauaa ole, kun vielä oli turha edes unelmoida, että olisi saanut olla rauhassa. Kävin sitten lenkillä ja salilla, kun kaipasin kunnolla omaa aikaa. Käyn siis edelleenkin em. harrastuksissa, mutta nyt voin olla rauhassa myös kotona :)
Saan oman ajan vain 2krt kuussa, noin 1,5h kerrallaan. Käyn uimahallissa ja toinen kerta vaikka kaupassa tai parturissa.
Lapsi 14kk on hoidossa sitten neuvolan tätinsä luona.
Puolisoni, lapsen isä, ei hoida lasta eikä suostuu 10min pidempään viettää aikansa lapsen kanssa.
Ei vain jaksaa. Ei mitenkään.
Olen raskaana, syksyllä saadan vauvan. Eli omasta ajasta ja voinnista taas saa unohtaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:38"]
Ei lapsi tarvitse äitiä, jos tulee itku tai joku pikku ongelma. Onhan lapsella isä jo valmiiksi lähellä, jos ovat yhdessä jotakin tekemässä. Vika on teidän perheen kommunikaatiossa tai ehkä miehen kyvyssä kuunnella ja ymmärtää kuulemansa...
[/quote]
Niin varmaan. Tosin silloin kyllä kääntyykin isän puoleen ongelmiensa/itkujensa kanssa, jos olen pois kotoa tai esim. suihkussa (että lapsi oikeasti ymmärtää, etten voi nyt auttaa) tai jos isä ihan oikeasti keskittyy 100 % lapseen. Mutta jos isä alkaa yhtään puuhailla sivussa jotain muuta, lapsi tulee aina ensisijaisesti minun (äidin) luo. Ehkä sitten reagoin luontaisesti herkemmin lapsen tarpeisiin, niin lapsi tulee mieluummin minun luo... mutta miten tämän tilanteen voisi muuttaa?
ap
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:40"]
Meillä lapset häärää aika pitkälti minun ympärillä, isänsä saa olla olla ihan eri tavalla rauhassa. Meillä tosin lapset on jo isompia, joten voin sanoa nykyisin heille itselleen, että nyt äiti haluaa tämän yhden ohjelman katsoa rauhassa ja sitten äiti taas häärää lasten kanssa. Mutta ei tästä kovin kauaa ole, kun vielä oli turha edes unelmoida, että olisi saanut olla rauhassa. Kävin sitten lenkillä ja salilla, kun kaipasin kunnolla omaa aikaa. Käyn siis edelleenkin em. harrastuksissa, mutta nyt voin olla rauhassa myös kotona :)
[/quote]
Minkä ikäisiä lapsesi olivat, kun aloit voida olla omassa rauhassa myös kotona?
ap
Lapset 4v ja 2v, ei todellakaan omaa aikaa kotona! Lapset tappeleevat tsi roikkuvat minussa koko ajan. Isä ek kuvioissa, muute. Tietysti voisi onnistua,
En ikinä. Jos yritän edes kerran istahtaa oman jutun ääreen niin en sitä voi loppuun asti viedä kun mies luulee että lasta voi samalla katsoa kun istuu koneella. Mies ei koskaan tee muuta. Itse olin vähän aikaa sitten kauheassa flunssassa, hoidin lapsen ja kaikki kotityöt kun mies oli töissä päivän ja välillä tuntui että taju lähtee kun kuume nousi korkeaksi. Illalla olisin sitten halunnut katsoa yhden ohjelman telkkarista kun olin ihan poikki niil en sitä koskaan loppuun asti nähnyt kun ennen puoliväliä jo mun piti juosta lasta hoitamaan kun mies ei voinut nostaa persettään tietokone tuolista
Sanot meneväsi paskalle. Otat kirjan mukaa, laitat oven lukkoon ja käyt mukavasti lattialle istumaan ja nauttimaan lukuhetkestä. :D Näin meillä ja hyvin toimii.
Jotenkin musta tuntuu myös, että joko mun tai lapsen ja isänsä pitää lähteä ulos kämpästä, että olisi oikeasti rauhallinen oma hetki.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:15"]
Sanot meneväsi paskalle. Otat kirjan mukaa, laitat oven lukkoon ja käyt mukavasti lattialle istumaan ja nauttimaan lukuhetkestä. :D Näin meillä ja hyvin toimii.
[/quote]
Ei toimi ainakaan meillä, joku tulee hakkaamaan ja koputtelemaan ovea kuitenkin.
Ai mikä oma aika?
Joo, kyllä pitää poistua kotoa että koen sen omaksi ajaksi. Aika harvoin tulee lähdettyä.
Mä sanoin aina silloin, että mene iskän luo :D Lapsi meni, isältä ei kysytty. Ei se lasta torjunut, kun oli ollut päivän poissa.