Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten liukuportaiden pelosta eroon?

Vierailija
24.02.2015 |

Asun Helsingissä. Keskustaan kun menee, niin joka paikassa on liukuportaita ja pitäisi pystyä käydä silti hoitamassa asioita. Tykkään Helsingistä kaupunkina muuten, en halua muuttaa täältä yhtien liukuportaiden paljouden takia pois. (ja kyllä, kirjotin samasta aiheesta eilen tänne palstalle mutta en saanut paljon keskustelua asiasta aikaiseksi!)

Enkä tahtoisi käyttää hissejä yms. Normaalia rappusia ei aina välttämättä ole. Tahtoisin toimia niin kun normaalit ihmiset ja pysyä liikkumaan ketterästi liukuportailla!

Pelkään aina astuvani harhaan ja melkeen olen astunutkin. Tämä tapahtuu sillon, kun ylhäältä olen menossa alaspäin ja astun liukuportaalle. Alhaalta lähteminen ylöspäin, onkin paljon helpompaa ja sujuu suht vaivattomasti.

Monesti olen jo pelottavalla tavalla horjahtanut.

Minä pelkään että kaadun ja makaan naama veressä liukuportaissa, kukaan ei kerkeä painaa stop nappia, häpäsen siinä samalla itseni, jään ystävistä aina jälkeen, katson kun muut ihmiset pystyy suoraan tasalattialta astumaan liukuportaalle ongelmitta, ihan sama lähteekö ylhäältä vai alhaalta, jotkut jopa juoksee liukuportaita, nuoremmat että vanhemmat. Pelkään myös että jos kaadun, niin hiukseni jää sinne liukuportaiden väliin ja päänahka ja hiukset kerkeää revetä irti, ennen kun joku painaa stop nappulaa. Ja luin uutisen tästä asiasta, näin on ihan käynyt!

http://keskustelu.suomi24.fi/t/11021874

Ikää jo 21-vuotta, et kyse ei oo mistään pikkulapsesta kuitenkaan, enkä tiiä mistä oon tälläsen pelon kehittänyt! Ei mulle ole ainakaan niissä liukuportaissa käynyt koskaan mitään traumaattista. Että olisin kaatunut tms.

Itkettää ihan kun tälläset pikkuasiatkin on mulle välillä niin helvetin vaikeita!! Säälittävää.

Olenko minä motorisesti jotenkin heikko/kömpelö?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sinua on lapsena "valistettu" vakavasti liukuportaiden vaaroista. 

Harjoittele jossain helpossa paikassa. Menet vaikka 20 kertaa niitä edestakaisin. Kaikkeen tottuu. Varsinkin jos on jotain motoristista, (minkä olisit muuallakin jo huomannut), harjoittelu auttaa.

Vierailija
22/27 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:55"]

Todennäköisesti sinua on lapsena "valistettu" vakavasti liukuportaiden vaaroista. 

[/quote]

Vai olisiko ap maaseudulta lähtöisin, missä liukuportaiden käyttö ei ole ihan arkipäivää? Omassa synnyinkunnassani ei ollut liukuportaita missään, naapurikaupungin Anttilaan sellainen tuli jossakin vaiheessa, mutta siinä se taisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yli päässyt liukuporras pelosta? Tunnen samalla tavalla pelkoa alas päin mentäessä. Eka rapulle polkaisu aiheutta ko. ongelman, loppu menee hyvin.

Vierailija
24/27 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että rupeisin ramppaamaan 20 kertaa jotain liukuportaita, joku saattais kyl vähän kattoa et mitä hittoa... :-D ?? pitäs hankkii himaan liukuportaat ! HAHA.

Olen samaa mieltä nyt kuin nr. 20. Keskityt liikaa miettimään häpeää. Kuka oikeastaan on katsomassa tai huomioimassa, jos sinä menisitkin jotkut rappuset 20 kertaa ylös ja alas? Onko liukuportaiden vieressä mielestäsi jonkinlainen katselutasanne, jossa palkatut tarkkailijat seuraavat liikennettä ja raportoivat nimeltä mainiten muiden kulkemista?

Jos menet kauppakeskukseen, vaikka nyt Forumiin ja kuljet opettelumielessä niitä portaita pohjakerroksesta ylimpään kolme kertaa, ei siellä kukaan ole tekoasi huomioimassa.

Sinun pitäisikin varmaan tehdä jotain tuollaista, jotta liukuportaista tulisi sinulle arkipäivää. Et ota mukaan mitään kannettavaa (tai korkeintaan pikkuisen käsilaukun), jotta sinun on helppo liikkua ja kädet ovat vapaana. Sitten vain rauhassa menet portaisiin, koska tiedät, että sinulla on aikaa eikä mitään huolta ole.

Vierailija
25/27 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaspäin se on varmaan hankalampaa, koska se porras ikäänkuin katoaa alta. Ylös mennessä porras nousee eteesi ylöspäin, ja asia on jotenkin helpompi hahmottaa avaruudellisesti. Mulla oli joskus aikoinaan niin että jotenkin aina onnistuin astumaan siihen kahden portaan rajalle ylhäältä alas mennessä. Sen jälkeen vaan johdonmukaisesti katsoin aina portaisiin mennessäni että molemmat jalkani osuivat suoraan portaalle, tai niin että varpaat menivät vähän portaan rajan yli. Harjoittelemalla ja keskittymällä opin homman niin, että nykyään vain pikaisesti vilkaisen jalkoihini portaisiin mentäessä varmistaakseni että kantapäät eivät ole taaimmaisen portaan päällä.

En siis osaa itse sanoa muuta, kuin että "reeniä horo". :) Kyllä se siitä jos vaan aktiivisesti uskallat harjoitella, vaikka kaverin kanssa.

Vierailija
26/27 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nuorempana hieman pelkäsin/jännitin liukuportaisiin menemistä varsinkin silloin jos kyseessä oli jyrkät rullaportaat. Juuri sitä hieman pelkäsin että kömpelönä ihmisenä kompastuin niissä liukuportaissa. Sittemmin olen päässyt jännityksestä kokonaan eroon eikä edes metroasemien jyrkät rullaportaat tunnnu missään. Itsekin tunnen ihmisiä jotka kammoavat rullaportaita eivätkä suostu menemään niihin, siinä tilanteessa ollaan sitten menty hissillä. Tärkeintä on että seisoo siinä reunassa. Pk-seudulla seistään pääsääntöisesti oikealla puolella ja vasemmalta ohitetaan. Jos on ruuhkaa niin voi toki odottaa hetken ennen kuin menee rullaportaisiin ja tarpeetonta kävelyä/juoksemista on hyvä välttää. Jos on isoja kantamuksia mukana niin silloin kannattaa suosiolla mennä hissillä.

Vierailija
27/27 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih.. tässä meillä päivän voittaja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi