Miten liukuportaiden pelosta eroon?
Asun Helsingissä. Keskustaan kun menee, niin joka paikassa on liukuportaita ja pitäisi pystyä käydä silti hoitamassa asioita. Tykkään Helsingistä kaupunkina muuten, en halua muuttaa täältä yhtien liukuportaiden paljouden takia pois. (ja kyllä, kirjotin samasta aiheesta eilen tänne palstalle mutta en saanut paljon keskustelua asiasta aikaiseksi!)
Enkä tahtoisi käyttää hissejä yms. Normaalia rappusia ei aina välttämättä ole. Tahtoisin toimia niin kun normaalit ihmiset ja pysyä liikkumaan ketterästi liukuportailla!
Pelkään aina astuvani harhaan ja melkeen olen astunutkin. Tämä tapahtuu sillon, kun ylhäältä olen menossa alaspäin ja astun liukuportaalle. Alhaalta lähteminen ylöspäin, onkin paljon helpompaa ja sujuu suht vaivattomasti.
Monesti olen jo pelottavalla tavalla horjahtanut.
Minä pelkään että kaadun ja makaan naama veressä liukuportaissa, kukaan ei kerkeä painaa stop nappia, häpäsen siinä samalla itseni, jään ystävistä aina jälkeen, katson kun muut ihmiset pystyy suoraan tasalattialta astumaan liukuportaalle ongelmitta, ihan sama lähteekö ylhäältä vai alhaalta, jotkut jopa juoksee liukuportaita, nuoremmat että vanhemmat. Pelkään myös että jos kaadun, niin hiukseni jää sinne liukuportaiden väliin ja päänahka ja hiukset kerkeää revetä irti, ennen kun joku painaa stop nappulaa. Ja luin uutisen tästä asiasta, näin on ihan käynyt!
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11021874
Ikää jo 21-vuotta, et kyse ei oo mistään pikkulapsesta kuitenkaan, enkä tiiä mistä oon tälläsen pelon kehittänyt! Ei mulle ole ainakaan niissä liukuportaissa käynyt koskaan mitään traumaattista. Että olisin kaatunut tms.
Itkettää ihan kun tälläset pikkuasiatkin on mulle välillä niin helvetin vaikeita!! Säälittävää.
Olenko minä motorisesti jotenkin heikko/kömpelö?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:42"]
Ei jokaisessa asiassa tarvitse olla kuin "muut".
Otat vaan rauhallisemmin, etkä yritä astua kiireellä liukuportaisiin. Ja onhan monessa paikassa mahdollista käyttää myös rappusia.
[/quote]
Liukuportaat tosiaan ois kyllä kätevämmät kun rappuset, kun niitä uskaltais vaan kunnolla käyttää. Pääsis siirtyy nopeammin paikasta toiseen, eikä tarvii nii paljon rasittaa ihteään. Eikä aina kehtais lähtee rappusia, kun kaverit menee liukuportaita ... Ymmärrätte varmaan tunteen, miten hölmönä ne mua pitäis. Ja moni muukin ihminen varmaan pitää outona.
Ja haluan tälläsissä arkipäivän normaaleissa asioissa pystyä olemaan kuten muutkin tavalliset ihmiset! Miten jotkut pystyy niin kiireellä menemään liukuportaisiin?????
Osaisiko joku semmonen täällä mulle vastata, että miten pystyy siihen!? ja kenties jopa juoksemaan niitä!?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:43"]
En tiedä, miten auttaa, mutta on varmasti todella hankalaa sinulle. Kysy neuvoa vaikka jostain psykologilta!
[/quote]
Psykologit on paskaa, ne ei osaa auttaa. On tullut kokeiltua jo läpi, muissa asioissa. Ja toista kertaa en mene! Se oli vaan paskan jaarittamista siellä, mistä ei ollu MITÄÄN konkreettista hyötyä mihinkään...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:50"]
Mulla on liukuporraskammo, lievä sellainen. Voisi olla pahempikin, mutta sisukkaasti olen saanut sen pidettyä aisoissa siedättämällä itseäni. Yritän pitää huolen, että en mene tungoksessa liukuportaisiin, vaan varaan aikaa itselleni astua rauhassa (varsinkin alaspäin mentäessä), jolloin paniikki pysyy aisoissa. Luulen, että mulla liukuportaiden pelko liittyy huonoon tasapainoaistiin ja korkean paikan pelkoon. Pari ystävääni tietää tästä ja lisäksi mieheni, mutta arjessa pärjään ihan hyvin. Ulkomailla metroissa on monesti tosi pitkiä liukuportaita ja niissä alas selvittyäni on aina voittajafiilis.
[/quote]
Korkean paikan kammoa mulla ei pitäis olla...
Mut se on ihmeellistä, et alhaalta on helpompi astua ylöspäin liukuportaalle, kun ylhäältä alaspäin. Mistäköhän johtuu? Siis puhun nyt noista meno suunnista. Et ootko menossa ylhäältä alas, vai alhaalta ylös. Jälkimmäinen siis sujuu multa aika lailla ongelmitta.
Mut kiva kun syntyy ressiä, näin pienestäkin, joka päivä eteen tulevasta asiasta... Ei oo mun elämä helppoo ei. Naurettavaakin tää on, eikä pelkästään vaan säälittävää..
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:55"]
Todennäköisesti sinua on lapsena "valistettu" vakavasti liukuportaiden vaaroista.
Harjoittele jossain helpossa paikassa. Menet vaikka 20 kertaa niitä edestakaisin. Kaikkeen tottuu. Varsinkin jos on jotain motoristista, (minkä olisit muuallakin jo huomannut), harjoittelu auttaa.
[/quote]
On valistettu. Etenkin ukki ja mummo valisti. Niiden kanssa kun yleensä liikuin.
Mietin että rupeisin ramppaamaan 20 kertaa jotain liukuportaita, joku saattais kyl vähän kattoa et mitä hittoa... :-D ?? pitäs hankkii himaan liukuportaat ! HAHA.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:12"]
Todennäköisesti sinua on lapsena "valistettu" vakavasti liukuportaiden vaaroista.
[/quote]
Vai olisiko ap maaseudulta lähtöisin, missä liukuportaiden käyttö ei ole ihan arkipäivää? Omassa synnyinkunnassani ei ollut liukuportaita missään, naapurikaupungin Anttilaan sellainen tuli jossakin vaiheessa, mutta siinä se taisi olla.
[/quote]
Jep, semmosesta paikasta olen just lähtösin.
Käy harjoittelemassa liukuportaissa kulkemista esim. Forumin kauppakeskuksen liukuportaissa. Ne on aloittelijoille just sopivat liukuportaat, nostokorkeus siinä on n. 1 metri.:
http://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2013/01/liukuportaat-youtube.jpg
Pelottaako paikkaan olevat liukuportaat? Pystyisitkö treenaamaan ensin liikkumattomilla portailla jossain, ehkä näin saat aivoihin asennettua tiedon, että liukuportaat on jees ja niitä voi lähestyä ihan rauhassa, ilman että jo pelkkä liukuportaiden ajattelu aiheuttaa sen pako/stressireaktion.
Ja tosiaan mene treenailemaan johonkin hiljaiselle alueelle missä ei ole tungosta; seiso vaikka siinä liukuportaiden edessä ja astu hyvin ajoitetusti ja harkitusti siihen askelmalle, kun olet ensin saanut pitkään katsoa millä vauhdilla ja miten ne sieltä tulee. Ja pidä tukevasti kiinni kaiteista, niin saat varmuutta siihen, ettet kaadu vaikka tasapaino jaloissa saattaisikin hetkellisesti horjua.
Ja sitten ihan järkipohjalta mietittynä (vaikka tiedän kyllä, ettei ne järki ja tunteet aina kulje ihan käsi kädessä :D): Kuinka monta kertaa olet nähnyt ihmisiä liukuportaissa? Kuinka monta kertaa olet nähnyt jonkun kaatuvan? On erittäin epätodennäköistä, että mitään sattuu.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:49"]Miten jotkut pystyy niin kiireellä menemään liukuportaisiin?????
Osaisiko joku semmonen täällä mulle vastata, että miten pystyy siihen!? ja kenties jopa juoksemaan niitä!?
[/quote]
Ottamalla tarpeettomia riskejä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:49"]
Eikä aina kehtais lähtee rappusia, kun kaverit menee liukuportaita ... Ymmärrätte varmaan tunteen, miten hölmönä ne mua pitäis. Ja moni muukin ihminen varmaan pitää outona.
[/quote]
Heh, mitäs kehtaamista siinä on, menee vaan? Itse valitsen aina tavalliset portaat jos vaan on mahdollisuus. Vaikka koko muu seurue menisi liukuportaita. En ole koskaan edes tajunnut ajatella, että siinä olisi jotain "noloa" :D. Mun mielestä portaat on mitä parhainta arkiliikuntaa ja olisi tyhmää jättää ne hyödyntämättä. Käytän liukuportaita vain jos tavallisia portaita ei ole ja sittenkin yleensä kävelen ne niinkuin tavan portaat.
PS. Mitä siitä jos muut pitää sua outona/tyhmänä/nolona, eikö oo pääasia, että sinä olet tyytyväinen ja onnellinen siitä valinnasta minkä teet (jos se ei ketään muuta vahingoita)? Tämä koskee ihan jokaista elämän osa-aluetta, ei pelkästään liukuportaita :D
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:49"]
Miten jotkut pystyy niin kiireellä menemään liukuportaisiin?????
[/quote]
Kävele eteenpäin normaalisti, lopeta askellus kun olet liikkuvalla alustalla. Sori, en mä oikeesti osaa tän paremmin sitä prosessia kuvailla :D. Siihen liukuportaalle tosiaankin astutaan vaan ihan normaalisti, normaalista kävelystä. Ja jos pystyy juoksemaan tavalliset portaat, niin pystyy juoksemaan myös liukuportaat (tosin porraskorkeus on niissä hieman korkeampi), ihan sama tekniikka ja samat lihakset on käytössä ;)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:02"]
Käy harjoittelemassa liukuportaissa kulkemista esim. Forumin kauppakeskuksen liukuportaissa. Ne on aloittelijoille just sopivat liukuportaat, nostokorkeus siinä on n. 1 metri.:
http://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2013/01/liukuportaat-youtube.jpg
[/quote]
Miks ihmeessä tollaiseen kohtaan on edes laitettu liukuportaat :D
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:57"]
Harjoittele jossain helpossa paikassa. Menet vaikka 20 kertaa niitä edestakaisin. Kaikkeen tottuu. Varsinkin jos on jotain motoristista, (minkä olisit muuallakin jo huomannut), harjoittelu auttaa.
[/quote]
On valistettu. Etenkin ukki ja mummo valisti. Niiden kanssa kun yleensä liikuin.
Mietin että rupeisin ramppaamaan 20 kertaa jotain liukuportaita, joku saattais kyl vähän kattoa et mitä hittoa... :-D ?? pitäs hankkii himaan liukuportaat ! HAHA.
[/quote]
Sinulla taitaa olla häpeily ja pelkääminen ihan asennetasolla pääroolissa. Kokeilepa ottaa lisää tilaa itsellesi. Voi olla että pelkurille nauretaan, mutta pelkojaan kouluttava ihminen herättää kunnioitusta. Arvosta itseäsi. Liukuporraspelkoa voi käsitellä ensin mielikuvaharjoituksina: kuvittele itsesi sinne portaisiin, ja sitten rauhoitat itsesi ja teet jotain mukavaa palkkioksi rauhoittumisesta. Aloita niin pienestä, että tunnet vain lievää huolenpoikasta, ja pidä kirjaa edistymisestä. Sitten tositoimiin vasta, ja sielläkin etenet omaan tahtiin, kun olet jo oppinut menetelmän.
Pelkojen siedättäminen on psykologian kovaa ydintä, tehokasta, osin nopeaakin. Jos taustalla on asennevaikeuksia, esimerkiksi pidät häpeilyä hienona käytöksenä, korjaa niitä myös.
Mä olen myös maalta lähtöisin ja lähimpiin liukuportaisiin oli matkaa 100km. Ylhäältä alaspäin lähteminen voi olla vaikeampaa koska siinä on kuitenkin aika jyrkkä alasmeno ja moni katselee alaspäin. Otat vaan itseäsi niskasta kiinni jos oikeasti haluat pelosta eroon, menet vaikka isoon kauppakeskukseen pyörimään missä on paljon liukuportaita ja menet toisia ylös ja toisia alas.
Mäkin pelkään pellejä ihan suunnattomasti mutta pystyn silti käydä sirkuksessa.
Minulla on liukuporraskammo. Yritin siedättää itseäni menemällä likuportaisiin, mutta sain keskellä liukuportaita aina kamalan paniikkikohtauksen. Kerran jopa pyörryin. Onneksi takana oli miespuolinen ystävä joka piti pystyssä ylös asti.
Tämän jälkeen luovuin siedättämisestä ja aloin käyttää hissiä tai portaita. Ystävät tulevat kanssani myös hissillä tai portaita. Ovat tukeneet hienosti ja pikkuhiljaa olen uskaltautunut lyhyisiin liukuportaisiin. :) Metron liukuportaisiin minua ei kyllä saa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:02"]
Minulla on liukuporraskammo. Yritin siedättää itseäni menemällä likuportaisiin, mutta sain keskellä liukuportaita aina kamalan paniikkikohtauksen. Kerran jopa pyörryin. Onneksi takana oli miespuolinen ystävä joka piti pystyssä ylös asti.
Tämän jälkeen luovuin siedättämisestä ja aloin käyttää hissiä tai portaita. Ystävät tulevat kanssani myös hissillä tai portaita. Ovat tukeneet hienosti ja pikkuhiljaa olen uskaltautunut lyhyisiin liukuportaisiin. :) Metron liukuportaisiin minua ei kyllä saa.
[/quote]
Siksipä pitäisi tehdä kuivaharjoittelu ensin tuollaisessa asiassa, jossa on vaikea pilkkoa tehtävä osiin, ja keskenkaiken poistuminen ei onnistu. Siedättäminen sellaisessa tilanteessa epäonnistuu, jos pelko on liian kova. Aloittaja toisaalta kykenee menemään alhaalta ylös, jolloin sitä pitäisi tehdä kyllästymiseen asti. Sitten aletaan harjoitella ylhäältä alas menoa silloin, kun on niin hiljaista, että alas voi mennä rappunen kerrallaan ja kääntyä takaisin ylös, ja kaveri vahtii yläpäässä, ettei kukaan tule tukkeeksi.
Voi miten kamala tilanne. Kunpa asuisin Helsingissä, niin voisin tulla kaveriksesi totuttelemaan liukuportaiden käyttöä.
Pelosta pääsee varmaan eroon samalla tavalla kuin muistakin, vähitellen altistamalla ja totuttelemalla. Minä en ole koskaan pelännyt liukuportaita, mutta kylläkin neuloja/ruiskuja, pistämistä, verikokeita jne. Sitten kun jouduin käymään verikokeissa säännöllisesti kaksi kertaa viikossa, aloin tottua niihin. Minusta ei kannata rypeä ajatuksissa, että jotakin VOI sattua. Se mahdollisuus on kuitenkin vain yksi miljardista. Ethän kadulla kulkiessasikaan koko ajan pelkää, että taivaalta putoaa avaruusromua päällesi, vaikka sekin on teoriassa mahdollista.
Ei jokaisessa asiassa tarvitse olla kuin "muut".
Otat vaan rauhallisemmin, etkä yritä astua kiireellä liukuportaisiin. Ja onhan monessa paikassa mahdollista käyttää myös rappusia.
En tiedä, miten auttaa, mutta on varmasti todella hankalaa sinulle. Kysy neuvoa vaikka jostain psykologilta!
Mulla on liukuporraskammo, lievä sellainen. Voisi olla pahempikin, mutta sisukkaasti olen saanut sen pidettyä aisoissa siedättämällä itseäni. Yritän pitää huolen, että en mene tungoksessa liukuportaisiin, vaan varaan aikaa itselleni astua rauhassa (varsinkin alaspäin mentäessä), jolloin paniikki pysyy aisoissa. Luulen, että mulla liukuportaiden pelko liittyy huonoon tasapainoaistiin ja korkean paikan pelkoon. Pari ystävääni tietää tästä ja lisäksi mieheni, mutta arjessa pärjään ihan hyvin. Ulkomailla metroissa on monesti tosi pitkiä liukuportaita ja niissä alas selvittyäni on aina voittajafiilis.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:41"]
Voi miten kamala tilanne. Kunpa asuisin Helsingissä, niin voisin tulla kaveriksesi totuttelemaan liukuportaiden käyttöä.
Pelosta pääsee varmaan eroon samalla tavalla kuin muistakin, vähitellen altistamalla ja totuttelemalla. Minä en ole koskaan pelännyt liukuportaita, mutta kylläkin neuloja/ruiskuja, pistämistä, verikokeita jne. Sitten kun jouduin käymään verikokeissa säännöllisesti kaksi kertaa viikossa, aloin tottua niihin. Minusta ei kannata rypeä ajatuksissa, että jotakin VOI sattua. Se mahdollisuus on kuitenkin vain yksi miljardista. Ethän kadulla kulkiessasikaan koko ajan pelkää, että taivaalta putoaa avaruusromua päällesi, vaikka sekin on teoriassa mahdollista.
[/quote]
No minä pelkään MYÖS neuloja, ruiskuja yms. ...
Ja tuo että kun koitan alistaa itseäni, niin otan valmiiksi jo stressiä siitä, hirveät paineet kasvaa siis siitä: että nyt minä päätän onnistua! nyt tästä lähtien selviän tästä jutusta täydellisesti! niin vatsa on jo valmiiksi kuralla ja kipeä ja saa Helsingin keskustasta esim. vessaa ehtiä... tai töissä rampata jatkuvasti vessassa. MINÄ PELKÄÄN!
Ja pienempänä osasin liukuportaita käyttää ongelmitta. Mutta tuntuu että Helsingissä jotkut liukuportaat ainakin liikkuvat jopa nopeampaa kuin muualla suomessa, niin en tiedä onko se tuonut tämän ongelman. Olen muuttanut siis muualta suomesta. Vai kuvittelenko vaan, että ne liukuportaat täällä liikkuis nopeammin?
Olo on kuin kehitysvammasella, jos jonkun pitäis tulla opettelemaan 21-vuotiaan kanssa liukuportaiden käyttöä pelotta...
Kiitos kuitenkin tuestasi.