Ylävatsaan sattuu h*elvetisti, oksettaa, röyhtäyttää.. Mitä tää on??
Eilen yöllä heräsin kahdelta siihen, kun olin sängyssä kaksinkerroin, kun keskelle ylävatsaan, juuri tuohon kylkiluiden alle sattui niin perkeleesti. Semmoinen etova kipu, tuntui vähän myös siltä kuin olisi ilmaa kiertänyt ja uloste löysällä. Kävin vessassa, mitään ei tullut, nukahdin uudelleen. Vatsakipu ei ole vieläkään hävinnyt, vaikka sain aamulla ihan normaalisti ulostettuakin, ei mitään ongelmaa. Nyt on kauhea nälkä, mutten saa syötyä muuta kuin suolakeksejä, on niin oksettava olo. Mitä tää voi olla? Olen parikymppinen, onneksi on lomaviikko juuri menossa, töihin en tällä ololla pystyisi.. Kuumetta ei ole, vaikka aamulla heräsin hikisenä. Olenkohan vaan sairastumassa johonkin oksennustautiin vai voisiko tää olla sappivaivoja tmv..? Millä mä oikein saan tän vatsakivun pois??
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:29"]Refluksi
[/quote]
Miten tää oireilee?
Aivan selvä närästys. Mulla ainaki oli vastaavilla oireilla, lääkäri sanoi, että just öisin voi olla pahana ja just tota pahoinvointia. Eli ota närästyslääkettä. Gaviscon hyvä.
Sappikohtaukselta kuulostaa. On hirveä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:29"]Refluksi
[/quote]
Miten tää oireilee?
[/quote]
Googlettelin, oireet täsmää vähän, mutta toisaalta en usko että tämä vaivaa, sillä eniten nyt koskee tuohon vatsaan, välillä vähemmän, välillä iskee hetken kestävä kipu, aivan kuin joku löisi jatkuvasti nyrkillä vatsaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:31"]Voi olla vaikkapa norovirus tuo.
[/quote]
Tätä mäkin epäilin, pelotti vähän että on uloste löysällä.. Ei onneksi, ja nyt toivon etten oikeasti oksenna.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:29"]Refluksi [/quote] Miten tää oireilee?
[/quote]
Oireet juuri ap:n kuvailemat oli ainakin mulla. Reseptillä saatava närästyslääke auttoi samantien.
Närästystä on ollut ennenkin joskus, mutta silloin ei kyllä ole vatsaan sattunut näin kamalasti. En tiedä, joko oksennustauti alkamassa, kova närästys tai sappivaivoja.
Kiitos neuvoista.. Huoh, taidan yrittää syödä lisää niitä hemmetin suolakeksejä ja juoda lisää vettä, sekä ottaa rennien, muuta närästyslääkettä ei kaapissa ole.. Kuinka nopeasti oireiden tulisi kadota?
Mulla on ollut samanlaista oireilua reilun vuoden verran ja tuollaisia "kohtauksia" tulee parin kuukauden välein. Tähystyskin on tehty, mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Ilmeisesti siis kyse refluksista ja lääkäri määräs Somacia. Kuulemma hyvin yleinen vaiva. Oon vähentänyt kahvin ja vaaleiden viljojen sekä sokerin syöntiä, ja se hiukan helpottanut.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:31"]
[/quote]
Muuten olisin tämän kanssa samaa mieltä, mutta siinä pahimmassa kivussa ei kyllä nukuta, ja se pahin kipukohta on vähän sivussa ja saattaa säteillä selän puolelle lapaan. Kallistuisin tuohon refluksiin tai alkavaan vatsatautiin...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:31"]
[/quote]
Muuten olisin tämän kanssa samaa mieltä, mutta siinä pahimmassa kivussa ei kyllä nukuta, ja se pahin kipukohta on vähän sivussa ja saattaa säteillä selän puolelle lapaan. Kallistuisin tuohon refluksiin tai alkavaan vatsatautiin...
[/quote]
Tää kipu on nyt koventunut yöstä, melkein itkettää kun pahaa tekee nousta sängystä ja epäilen ettei noista rennieistä edes ole apua..
selvä refluksi, hae apteekista somacia tai zoltia niin helpottaa.
Entäpä ruokasooda (1tl / 1/2dl vettä), lähtiskö sillä? Jos ei niin tuskin on närästys.
Meidän perheessä on kiertänyt nyt tuollainen vatsatauti. Neljällä ollut samaa: vatsakipua, oksettaa, muttei oksenna, kakattaa, mutta ei ole ripulia, eikä ummetusta, eikä auta oloon vaikka jotain ulos saisikin. Maha vain kipeä. Välillä enemmän, juurikin tuolleen kovasti kuin sinulla. Ei kuumetta, pelkkä mahakipu, joka jäytää koko ajan.
kaippa tämä menee ohi joskus.
refluksi sanon minäkin. ennen mulla oli vaan vähän närästystä mutta sitten yksi yö alkoi juuri tuollaiset kivut ja siitä lähtien olen joutunut zoltia syömään joka viikko.
Mä tulin nyt päivittämään.. Vieläkään en ole oksentanut enkä ripuloinut, mutta mahakipu vaan kasvaa kasvamistaan! Enää ei edes niinkään okseta eikä ole etova olo, mutta tuo vatsa.. Kävellä en uskalla, makuulla on välillä( esim nyt) ihan ok, ei tunnu kuin vähän, mutta sitten yhtäkkiä iskee valtava kipu... Mä en vielä uskalla soittaa tk, sillä mua nolottaa, että ehkä tää onkin sitä mahatautia, mutta jos en ala pian oksennella ja kipu vaan kasvaa, on varmaan pakko soittaa... Onko kellään ideaa nyt, mikä voisi olla?:p tuo umppari muakin alkoi pelottaa nyt, sillä kipu on laskenut tuohon keskelle vatsaa, on kuitenkin nimenomaan keskellä, eikä oikeassa sivussa...