Ylävatsaan sattuu h*elvetisti, oksettaa, röyhtäyttää.. Mitä tää on??
Eilen yöllä heräsin kahdelta siihen, kun olin sängyssä kaksinkerroin, kun keskelle ylävatsaan, juuri tuohon kylkiluiden alle sattui niin perkeleesti. Semmoinen etova kipu, tuntui vähän myös siltä kuin olisi ilmaa kiertänyt ja uloste löysällä. Kävin vessassa, mitään ei tullut, nukahdin uudelleen. Vatsakipu ei ole vieläkään hävinnyt, vaikka sain aamulla ihan normaalisti ulostettuakin, ei mitään ongelmaa. Nyt on kauhea nälkä, mutten saa syötyä muuta kuin suolakeksejä, on niin oksettava olo. Mitä tää voi olla? Olen parikymppinen, onneksi on lomaviikko juuri menossa, töihin en tällä ololla pystyisi.. Kuumetta ei ole, vaikka aamulla heräsin hikisenä. Olenkohan vaan sairastumassa johonkin oksennustautiin vai voisiko tää olla sappivaivoja tmv..? Millä mä oikein saan tän vatsakivun pois??
Kommentit (49)
söitkö illalla jotain ennen nukkumaan menoa? onko ylipainoa?
Kiitos taas neuvoista.. Taidan kokeilla tuota ruokasooda/vesi neuvoja, jos vain on soodaa kaapissa. Jos ei ole, niin otan rennien. Jos ei helpota, niin kai tää sitten on perkeleen ärsyttävää vatsatautia. Normaalisti jos vatsataudissa oksettaa, olo menee pitkäksi aikaa ohi, jos vaan oksentaa. Nyt on paska olo, muttei tunnu siltä että oksennus tulee. Eli, tää huono olo ei edes lähde pois:D
21 jqtkqq, että omeprazolia sisältäviä tabletteja olen siis ottanut. Se on jokin mahansuojalääke.
jos refluksi kohtaus niinkun siltä vaikuttas niin ei kyllä rennie siihen auta.
Helpoimmillaan tuo on pelkkä närästys/happovaiva, josta pääsee eroon lääkkeillä. Mutta tärkeintä on, että jos tuo kipuilu jatkuu, niin menet lääkäriin tutkimuksiin. Jos ei ole aikaisemmin ollut happovaivoja tai kovia vatsakipuja, kyseessä voi olla joku akuutti hoitoa vaativa tilanne.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:52"]jos refluksi kohtaus niinkun siltä vaikuttas niin ei kyllä rennie siihen auta.
[/quote]
Onko muita vinkkejä?:)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:55"]Helpoimmillaan tuo on pelkkä närästys/happovaiva, josta pääsee eroon lääkkeillä. Mutta tärkeintä on, että jos tuo kipuilu jatkuu, niin menet lääkäriin tutkimuksiin. Jos ei ole aikaisemmin ollut happovaivoja tai kovia vatsakipuja, kyseessä voi olla joku akuutti hoitoa vaativa tilanne.
[/quote]
Hmm, tuleeko sulle mieleen, mitä voisi olla jo kipuilu jatkuu?
no yksinkertaisesti haet kunnon lääkettä apteekista, siihen loppuu kipuilu ja huono olo
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:57"]no yksinkertaisesti haet kunnon lääkettä apteekista, siihen loppuu kipuilu ja huono olo
[/quote]
Kun tietäisi, että mihin sen lääkkeen hakee! Onko tämä nyt oksennustautia vai refluksia..
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:31"]
Sappikohtaukselta kuulostaa. On hirveä.
[/quote]
Muuten olisin tämän kanssa samaa mieltä, mutta siinä pahimmassa kivussa ei kyllä nukuta, ja se pahin kipukohta on vähän sivussa ja saattaa säteillä selän puolelle lapaan. Kallistuisin tuohon refluksiin tai alkavaan vatsatautiin...
[/quote]
Samaa mieltä. Itselstäni leikattiin sappikivet pari kuukautta sitten, sitä ennen elämä pelkkää helvettiä. Tottakai sappikivet ensiksi oireilee vähemmän, mutta kyllä ainakin itselläni oli pakko oksentaa ja itkeä lattialla jo ensimmäisinäkin öinä, kun alkoivat oireilemaan.
Itselläni kipu säteili rintakehästä taakse koko selkään, niin ylä- ja alaselkään. Nukuttua siinä kivussa ei pystynyt, hyvä että sai henkeä.
Suosittelen silti menemään lääkärille.
no järjellä aateltuna jo että ei ole oksennustautia. refluksi.
Mahatautia, sitä on nyt liikkeellä.
Jos ei ala yrjö tai ripa kohtapuoliin lentämään niin eiköhän tuo refluksia ole. Hae apteekista somacia, losecia tai zoltia viikon kuuri. Jos ei helpota niin mene lääkäriin.
Mahatautiin mä alan kallistua, on sellainen kuvottava olo.. Voi helvetti, että pitikin!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:26"]Jos ei ala yrjö tai ripa kohtapuoliin lentämään niin eiköhän tuo refluksia ole. Hae apteekista somacia, losecia tai zoltia viikon kuuri. Jos ei helpota niin mene lääkäriin.
[/quote]
Joo, tässä jännitetään.. Mä taidan nyt hakea sankon sängyn viereen ja tehdä jotain nopeaa, hyvää ruokaa, vielä kun tekee vähänkin mieli syödä.. Sormet ristissä, ettei tule ylös
Mun umpilisäkkeen tulehtuminen alkoi just noin, ja sit kipu siirtyi hiljalleen päivän kuluessa vähän alemmas. Lääkärit eivät tajunneet asiaa, ja ehti puhjeta ennenku pääsin leikkaussaliin. Mene lekuriin, jos ei pian helpota.
13 mulla on ihan kuin sulla. Onko sulla katsottu, onko sappikiviä. Mulla on sappikivet, mutta tätä ei hoitava lääkäri pidä sappiperäisenä. Kävin hakemassa toisen mielipiteen ja hän taas ajatteli vain sappea.
Hoitava lääkäri on määrännnyt mut nyt vatsaontelon leikkaustähystykseen, jos olisi kiinnikkeitä. Toinen ei tätä uskonut, vaan puhui sapesta
Kivut on niin kovat, että 2 kertaa olen käynyt päivystyksessä, jossa leukosyytit erittäin suurert mutta laski normaLeiksi pian.
Noita samoja olen vähän vältellyt ja happolääkettä ottanut heti pieneen vaivaan. Nyt ei suurta kohtausta puoleen vuoteen.