Miksi elämäm kovilla koululaisilla usein on elämänhallinta
ihan perseellään?
Siis laskut maksamatta ja ulosotossa, töiden ja asunnon kanssa vähän niin ja näin samoin kuin lapsien, ihmissuhteet on mitä on ja päihteidenkään suhteen ei kaikki ole ihan hallinnassa.
Ai niin, eihän se muuten olisi kovaa koulua...
Kommentit (45)
Olen jo keski-ikäinen kukkahattu, opiskelin 90-luvulla. Täytyy sanoa, että siihen aikaan huono-osaisempien haukkuminen ja ivaaminen oli poikkeuksellisen sivistymätöntä ja mautonta. Ihmisistä ei voinut puhua siihen sävyyn kuin tässäkin ketjussa tehdään. Kuinka vanhoja te olette?
Väitän että melkein kaikki nämä kovan elämänkoulun käyneet ovat ihan itse sen kovan tien valinneet. Jengitausta, päihteet ja väkivalta ovat aina omia valintoja! Joku joka on jengeissä viettänyt nuoruutensa ja sanoo että oli kova nuoruus valhetelee! Hän on saanut juuri sellaisen nuoruuden kun on itse halunnut!! Sehän on ollut aivan ihanteellinen nuoruus, on halunnut jengiin ja on päässyt jengiin!! On halunnut huumeita ja on myös saanut huumeita. On halunnut väkivaltaa ja on myös saanut haluamaansa...
Kovaksi lapsuus/nuoruus muuttuu vasta siinä vaiheessa kun itsellä ei ole mahdollisuutta valita. Perheväkivalta ja pedofilia esimerkiksi. Se on oikeasti kova elämänkoulu josta on selvittävä halusi tai ei. Nämä elämänkoululaiset, jos ovat oloistaan selvinneet ovat usein ihan kunnollisia aikuisia. Se joka nuorena hakeutuu hulttioksi on vanhanakin suurella mahdollisuudella sama hulttio.
Joka käy kovan elämän vastoin tahtoaan haluaa aikuisena yleensa paremman elämän ja valinnat ovat sen mukaisia.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:24"]
Väitän että melkein kaikki nämä kovan elämänkoulun käyneet ovat ihan itse sen kovan tien valinneet. Jengitausta, päihteet ja väkivalta ovat aina omia valintoja! Joku joka on jengeissä viettänyt nuoruutensa ja sanoo että oli kova nuoruus valhetelee! Hän on saanut juuri sellaisen nuoruuden kun on itse halunnut!! Sehän on ollut aivan ihanteellinen nuoruus, on halunnut jengiin ja on päässyt jengiin!! On halunnut huumeita ja on myös saanut huumeita. On halunnut väkivaltaa ja on myös saanut haluamaansa...
Kovaksi lapsuus/nuoruus muuttuu vasta siinä vaiheessa kun itsellä ei ole mahdollisuutta valita. Perheväkivalta ja pedofilia esimerkiksi. Se on oikeasti kova elämänkoulu josta on selvittävä halusi tai ei. Nämä elämänkoululaiset, jos ovat oloistaan selvinneet ovat usein ihan kunnollisia aikuisia. Se joka nuorena hakeutuu hulttioksi on vanhanakin suurella mahdollisuudella sama hulttio.
Joka käy kovan elämän vastoin tahtoaan haluaa aikuisena yleensa paremman elämän ja valinnat ovat sen mukaisia.
[/quote]
Kun lakit päähän vedettiin, kaikesta kaikki tiedettiin. Mitä vanhemmaksi vartutaan, sitä tyhmemmäksi muututaan.
Koetellut on koura kohtalon... ehkä luetaan laitapuolen väkeen, mutta laskuni kyllä aina maksan samoin velkani.
Minäkin ehdotan, että tämän ketjun kirjoittajat ottavat vähän lisävuosia mittariin ja tulevat sitten jakamaan viisauttaan. Huono-osaiseksi voi päätyä muutenkin kuin liittymällä murrosikäisenä rikollisliigaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:51"]Koska heillä on vähäisempi älykkyysosamäärä, ovat siis tyhmempiä.
[/quote] Linkki tähän tutkimukseen, kiitos?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:08"]Toisilla nyt vaan on niin huonot kortit , ettei niillä saa kovin hääviä elämää aikaseksi vaikka kuinka yrittäisi. Ja kun aikansa yrittää ja jatkuvasti epäonnistuu niin voihan se vetää mielen vähän matalaksi. Hyväosaisten on niin vaikea ymmärtää, ettei kaikki ole yhtä onnekkaita. Kysymys ei oikeastaan ole kuin vain onnen puutteesta. Hyvästä kodista lähtöisin oleva yleensä pärjää vähintään kohtalaisesti vähäisemmilläkin älynlahjoilla.
[/quote]
Tämä on kyllä näin köyhästä, väkivaltaisesta alkoholistiperheestä ylempään keskiluokkaan ponnistaneesta raivostuttava argumentti! Suomessa on opiskelu ilmaista ja töihin pääsee ilman suhteita. Toki elämä on helpompaa, jos vanhemmat pystyvät opiskeluaikana tukemaan taloudellisesti, mutta ei täällä nälkään kukaan kuole. Kyse on vain siitä, onko itsekuria kituutella opintotuilla muutama vuosi ja hankkia itselleen kunnollinen koulutus ja sitä myöten ammatti vai siirtyykö mieluummin suoraan peruskoulusta helpon rahan toivossa ja laiskuuttaan toimeentulotukiasiakkaaksi.
Mihinköhän lokeroon sovin, kun itselläni on ollut ulosottoja, työttömyyttä jne. mutta koulussa olin aikoinaan hyvä. Luokallani oli vain pari tyyppiä, jotka sai paremman yo-todistuksen kuin minä. Tosin sen jälkeen ei ole hirveästi opiskelut napannut. Voittaisin luultavasti yleistietotestissä jokaisen tähän ketjuun kirjoittaneen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:41"]
Minäkin ehdotan, että tämän ketjun kirjoittajat ottavat vähän lisävuosia mittariin ja tulevat sitten jakamaan viisauttaan. Huono-osaiseksi voi päätyä muutenkin kuin liittymällä murrosikäisenä rikollisliigaan.
[/quote]
Ikää on kohta 40v ja olen käynyt kirjoituksen 24 mukaisen lapsuuden vastoin tahtoani. Minusta tuli kunnon kansalainen kaikin puolin koska oma tahtoni ei ollut elää sitä kovaa elämää vaan tahdoin jotain ihan muuta. Mielestäni kova elämä ja hulttious on suurimmassa osassa tapauksista aivan oma valinta. Luovuttaminen on myös oma valinta.
Monet saavat huonommat kortit kuin toiset mutta ihan on itsestä kiinni kuinka ne kortit pelaa. Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva että täällä ei tarvitse elää kovaa elämää aikuisena jollei itse halua. Maissa joissa ei ole minkäänlaista sosiaaliturvaa on tilann täysin toinen. Suomessa ei tarvitse esim. varastaa elääkseen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:50"]
Mihinköhän lokeroon sovin, kun itselläni on ollut ulosottoja, työttömyyttä jne. mutta koulussa olin aikoinaan hyvä. Luokallani oli vain pari tyyppiä, jotka sai paremman yo-todistuksen kuin minä. Tosin sen jälkeen ei ole hirveästi opiskelut napannut. Voittaisin luultavasti yleistietotestissä jokaisen tähän ketjuun kirjoittaneen.
[/quote]
Elämänkoululaiseksi luokittelisin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:55"]
Mallia kotoa jo kolmessa tai neljässä polvessa.
[/quote]Malli 1 tuosta toisesta ketjusta.
Vihaan miehen lasta. Se on juuri sellainen ärsyttävä ruma vinkuja. Enkä ikinä ottais sitä meille asumaan. Riittää kun tulee pilaamaan joka toisen viikonlopun. En usko että tasan yhtään kukaan rakastaa toisen lapsia!
[/quote]
Ai on tyhmyyttä vihata lapsia?! :D
Noh, tokkopa sinäkään kovin fiksu sitten olet, mutta lapsia vihaavat ovat ihan yhtä viisaita kun lapsia rakastavatkin.
no hei siis sä et voi tietää miten vaikeet mun elämä on ollu, helppo se on tulla kulta lusikka perseessä syntyneenä huutelee kasva pari vuotta ja tuu sit uudestaa kertoo. mul on ollu paljo ongelmii ja mul on ad hd eli en ees voi mennä kouluu vaik haluisin.. töitä ei saa ku mamut vie kaikki ja yksin huoltajana ei ees järkee työskennellä ku kela maksaa.. mut nytkää ei ollu varaa ostaa ku kolme mikropitsaa vaik lapsii neljä ku sossu rahat myöhäs.. et revi siitä kokoomus huora!!1
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:23"]no hei siis sä et voi tietää miten vaikeet mun elämä on ollu, helppo se on tulla kulta lusikka perseessä syntyneenä huutelee kasva pari vuotta ja tuu sit uudestaa kertoo. mul on ollu paljo ongelmii ja mul on ad hd eli en ees voi mennä kouluu vaik haluisin.. töitä ei saa ku mamut vie kaikki ja yksin huoltajana ei ees järkee työskennellä ku kela maksaa.. mut nytkää ei ollu varaa ostaa ku kolme mikropitsaa vaik lapsii neljä ku sossu rahat myöhäs.. et revi siitä kokoomus huora!!1
[/quote]
Unohit ottaa lääkkees?
Se on näköjään vaan ikävä tosiasia, ettei kaikkien "älykkäiden" päähän mahdu se, että joidenkin elämä on rankempaa. Onhan se nyt kamalaa joillekin "kultalusikka perseessä" syntyneille huomata, ettei kaikki olekaan rikkaita ja hyvin toimeentulevia.
Miksi siis pilkata vähempiosaisia? Saako paremmat ihmiset siitä itelleen paremman mielen? Ilmeisesti. Ei se munkaan elämän alkutaival mitää helppoa ollu. Turpiin tuli joka käänteessä ja sama jatkuu näin aikuisena. En voi asialle mitään, että paremmat ihmiset lyytäävät minut jatkuvasti. Jos puolustaudun niin mulle vain nauretaan. "Kattokaa! Se yrittää vinkuu jotai takasin! SIIZ TAJUUX SÄ ETTÄ SÄ OOT VAAN HUONOMPI KU ME MUUT!?"
Olen ehkä tyhmempi, rumempi, huonompi ja kaiken lisäksi läski, mutta koen silti olevani ihmisarvon omaava henkilö jolla on ihan yhtälainen oikeus elää kuin teillä paremmillakin.
Tää ketju on aika kamalaa luettavaa, etenkin kun tajuaa, että valtaosalla näistä kommentoijista on lapsia ja joille nämä paremmat ja täydellisemmät mammat oppinsa siirtävät sujuvasti.
Tulevaisuus menee vaan huonompaan ja huonompaan suuntaan kokoajan. Huono-osaiset kun eivät näköjään saa enää edes elää, parempien mielestä näin.
[/quote]Kukaan ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:55"] Mallia kotoa jo kolmessa tai neljässä polvessa. [/quote]Malli 1 tuosta toisesta ketjusta. Vihaan miehen lasta. Se on juuri sellainen ärsyttävä ruma vinkuja. Enkä ikinä ottais sitä meille asumaan. Riittää kun tulee pilaamaan joka toisen viikonlopun. En usko että tasan yhtään kukaan rakastaa toisen lapsia! [/quote] Ai on tyhmyyttä vihata lapsia?! :D Noh, tokkopa sinäkään kovin fiksu sitten olet, mutta lapsia vihaavat ovat ihan yhtä viisaita kun lapsia rakastavatkin.
[/quote]Ymmärrätkö ollenkaan kuinka voimakas tunne viha on?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:55"] Mallia kotoa jo kolmessa tai neljässä polvessa. [/quote]Malli 1 tuosta toisesta ketjusta. Vihaan miehen lasta. Se on juuri sellainen ärsyttävä ruma vinkuja. Enkä ikinä ottais sitä meille asumaan. Riittää kun tulee pilaamaan joka toisen viikonlopun. En usko että tasan yhtään kukaan rakastaa toisen lapsia! [/quote] Ai on tyhmyyttä vihata lapsia?! :D Noh, tokkopa sinäkään kovin fiksu sitten olet, mutta lapsia vihaavat ovat ihan yhtä viisaita kun lapsia rakastavatkin.
[/quote]
Ymmärrän. Pointtisi?
[/quote]samaa mieltä
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:15"]
[/quote]
Viha on voimakas tunne niille jotka antavat vihalle vallan elämässään...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:51"]Koska heillä on vähäisempi älykkyysosamäärä, ovat siis tyhmempiä. [/quote] Linkki tähän tutkimukseen, kiitos?
[/quote]
Köyhät ovat keskituloisia ja rikkaita tyhmempiä, tämä on ihan tosiasia. Siitä sen sijaan on erimielisyyksiä, aiheuttaako tyhmyys köyhyyttä vai köyhyys tyhmyyttä, ja mikä on kotiolojen vaikutus tässä yhtälössä (esim. samaan kategoriaan menevät alkoholistien lapset, jotka eivät ole pärjänneet elämässään vanhempien alkoholismin takia, pikemminkin kuin perheen varallisuuden takia)
No eihän ne nallekarkit aina tasan mene, on sillä eroa saatko lapsena kohtuullisen normaalin kasvatuksen, jotain harrastuksia, mallin jossa tehdään töitä (tai ainakin haetaan aktiivisesti) ja/tai opiskellaan jne. Vai katseletko juoppoja elämänhallinnan menettäneitä vanhempiasi...
Toki edelleen, Suomessa onneksi on päiväkodit, peruskoulu yms. joiden ansiosta voit silti saada eväät parempaan, kun kaverit näyttävät mallia paremmasta.
Rahalla on asian kanssa aika vähän tekemistä, pienilläkin tuloilla voit antaa lapsillesi hyvän mallin elämään ja suurillakin tuloilla voi elämänhallinta olla pielessä.