Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen lapsi saa kasteessa nimekseen...

Vierailija
22.02.2015 |

siis hämmentävää! Edelleen esim. Hesarin syntynyt-osaston ilmoituksissa jaksetaan infota tyyliin: sai kasteessa nimekseen...

Mua sekä ärsyttää että hävettää tuollainen tapa, ihan kuin näiden kastettavien lasten vanhemmat eivät ymmärtäisi kasteen olemusta tai eivät tippaakaan välittäisi siitä. Itse en siis kuulu kirkkoon, tässä ei ole takana uskonnollinen tuohtumus vaan se, että toiset haluavat julkisesti ilmaista sivistymättömyytensä ja vielä maksavat siitä (sen ilmoituksen muodossa).

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärkevistä kommenteista voisi päätellä, että täällä nyt kirjoittelee muutamakin äiti, joiden lasten kasteilmoitus on huomisessa Hesarissa, ja on hirveä paine puolustella sitä omaa ilmoitusta;-)

Vierailija
42/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:11"]

Millä lailla teidän elämää haittaa se, vaikka moni luuleekin, että kasteessa saadaan nimi?

[/quote]

Olen opettaja, jonka ammattina on jakaa tietoa ja korjata vääriä käsityksiä, milloin sellaisia havaitsen. Siksi minua häiritsevät nuo väärinkäsitykset vapaa-ajallakin. Ja siksi osallistun tähän keskusteluunkin.

Toivon, että tämän ketjun huomaa joku, joka saa tästä oikean tiedon eikä enää tämän jälkeen luule, että kasteessa saadaan nimi.

Hyvä ilmaisu kasteilmoitukseen on yksinkertainen: Poikamme/tyttäremme Eetu Elias/Anni Alina kastettiin 15.2.2015. Siinä tulevat kerrotuiksi sekä lapsen nimi että kastepäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:11"]

Millä lailla teidän elämää haittaa se, vaikka moni luuleekin, että kasteessa saadaan nimi?

[/quote]

No esimerkiksi mua haittaa siksi, että olen tosi kova myötähäpeäjä. Häpeän aina kun näen, että joku laittaa veitsen suuhun, örveltää kännissä tai sanoo, että mun lapsi sai kasteessa nimen.

[/quote]

Hih, sama täällä. Noi väärin kirjoitetut kasteilmoitukset on musta yhtä noloja kuin jos vaikka panis lehteen ilmoituksen että "pissasin julkisella paikalla housuuni" ja oma nimi alla. No, mä oon oikeakielisyysfriikki, mutta toi "sai kasteessa nimen" häiritsee kyllä ihan taavitavallistakin.
[/quote]
Heh heh...humoristi iski

Vierailija
44/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:41"]Kärkevistä kommenteista voisi päätellä, että täällä nyt kirjoittelee muutamakin äiti, joiden lasten kasteilmoitus on huomisessa Hesarissa, ja on hirveä paine puolustella sitä omaa ilmoitusta;-)
[/quote] Minä näitä kärkeviä kommentteja kirjoittaneena en ole äiti, en edes kuulu kirkkoon. En ymmärrä ihmisiä, jotka jaksaa arvostella toisia tuommoisillakin perusteilla kuin joku typerä lehti-ilmoitus. Sama asia sanoa "sai kasteessa nimekseen" kuin "sai synttäreillä lahjan".

Vierailija
45/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tä on ihan turha aihe repostella. Miksi juuri vähän aikaa sitten täällä oli ketju pappien väärin antamista nimistä, jollei kerta kukaan saa kasteessa nimeä? :p

Vierailija
46/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne typerät lehti-ilmoitukset on muuten pirun kalliita. On kai se aika noloa, jos niissä sitten vielä menee ja paljastaa oman tietämättömyytensä.

Vierailija
47/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:51"]

Musta tä on ihan turha aihe repostella. Miksi juuri vähän aikaa sitten täällä oli ketju pappien väärin antamista nimistä, jollei kerta kukaan saa kasteessa nimeä? :p

[/quote]

Ei tämä minusta ole turha aihe. Turha olisi siinä tapauksessa, jos kaikki tietäisivät asian oikean laidan. Mutta kun luterilaisen kirkon jäsenet (jotka siis lapsiaan antavat kastaa; itse en ole jäsen enkä anna) eivät edes tiedä tämän sakramentin merkitystä, niin osoittaahan se pirunmoista sivistymättömyyttä.

Vierailija
48/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:52"]Ne typerät lehti-ilmoitukset on muuten pirun kalliita. On kai se aika noloa, jos niissä sitten vielä menee ja paljastaa oman tietämättömyytensä.
[/quote] Juu aivan hirveä henkilökohtainen tragedia. Joutuu varmaan loppuelämänsä kulkemaan pussi päässä, raukka. Mikä häpeä. Väitämpä ettet sinäkään tässä maailmassa tiedä kaikesta kaikkea, joko laitoit pussin päähäsi kun olet niin tyhmä?

Vierailija
49/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Miksi mä luulen arvaavani, mitä edellisen kirjoittajan lehteen laittamassa kasteilmoituksessa luki... :D

Vierailija
50/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:05"]^ Miksi mä luulen arvaavani, mitä edellisen kirjoittajan lehteen laittamassa kasteilmoituksessa luki... :D
[/quote] en edelleenkään ole äiti enkä kuulu kirkkoon, niin ei ole paljon kasteilmoituksia tullut rustailtua.

Vierailija
51/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:31"]Siis mitä? En ymmärrä ongelmaasi.
[/quote] en minäkään. Samallahan se lapsi siinä nimen saa, kun kastetaan = liitetään kirkkoon. Eli ihan hyvä ilmaus tuo "sai kasteessa nimekseen".
[/quote]
Ei välttämättä. Esim. meidän lapsi sai nimensä heti syntyessään eikä joskus viikkojen kuluttua kirkossa.
[/quote] Ja tuonko syyn takia noin ei saisi lukea lehdessä, koska TEIDÄN tapauksessa tehtiin noin? Aika moni arpoo sitä nimeä sinne ristiäisiin/nimiäisiin asti ja siellä se vasta sitten tulee julki muillekin, joten en edelleenkään ymmärrä mitä väärää tuossa lehti-ilmoituksessa on.
[/quote]
No edelleenkään KASTE ei ole nimen anto vaan lapsen seurakunnan jäseneksi liittäminen. Saahan siihen ilmoitukseen toki kirjoittaa mitä kukkua haluaa.
[/quote] No voi kyynel, oispa vittumaista olla tuommoinen ylemmyydentuntoinen kusipää. Kaikki kyllä tajuaa sen ilmauksen, on se sitten niin vitun väärin sanottu tai ei. Minusta "sai kasteessa nimekseen" on vain parempi ilmaus kuin "sai kasteen lisäksi nimekseen" tai jotain vastaavaa. Se vasta kököltä kuulostaa. Mutta joo, pienet on ongelmat joillakin.
[/quote]
No voihan vittu. Laitapa vaikka pari niitä välimerkiksi seuraavaan ilmoitukseen kun tykkäät näköjään viljellä tekstissä. Kyllähän siitäkin kaikki asian tajuaa. Niin ja pavun voit ottaa pois sieraimesta.
[/quote] Minua vituttaa kaltaisesi nillittäjät ja sen sanon kyllä suoraan. Ei ole muuta tekemistä kuin huomautella muille pienistä mitättömistä virheistä. Tällä palstalla näitä riittää. Hankkikaa elämä. Oho, oliko liian kulunu fraasi sulle? Uliuli yyhnyyh.
[/quote]
Niin sinähän täällä sitä uliuli yyhnyyh -osastoa olet. Tuotahan se jännä elämä näköjään on että riehuu pää punaisena täällä av:lla. Eniten vituttaa kaikki :D

Vierailija
52/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:31"]Siis mitä? En ymmärrä ongelmaasi.
[/quote] en minäkään. Samallahan se lapsi siinä nimen saa, kun kastetaan = liitetään kirkkoon. Eli ihan hyvä ilmaus tuo "sai kasteessa nimekseen".
[/quote]
Ei välttämättä. Esim. meidän lapsi sai nimensä heti syntyessään eikä joskus viikkojen kuluttua kirkossa.
[/quote]

Niinpä. Eli kun kasteen yhteydessä annetaan papille väestörekisterikeskukseen toimitettavat dokumentit lapsen nimestä: niin lapsi SAA kasteen yhteydessä myös nimen! Rekisteriin mentävät tiedot kasteen jälkeen koska ne tiedot voi jättää MYÖS ennen kastetta jolloin ne näkee sieltä ennen kastetta.

Vierailija
53/55 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tästä jatkuvasti tehdään isoa asiaa.  Minulle "kasteessa" = "kastetilaisuudessa" tai "kasteen yhteydessä". Normimeiningin mukaisesti lapsen nimi julkaistaan silloin ensimmäisen kerran lähipiirille. Lehti-ilmoituksessa "kasteessa" on napakka (ja kustannustehokas) tapa ilmaista, missä tilaisuudessa nimenanto tapahtui.

Jotenkin käsitän vielä sen, että ortodoksiuskovaiselle on kovin tärkeä erottaa seurakunnan jäseneksi pakkoliittäminen ja nimenanto toisistaan; se taas ei mene jakeluun, miksi tavan vuoksi lapsensa kastanut/kastava tästä ylen määrin hermostuisi. 

Meidän perheessä 4/5 on jo kirkosta eronneita ja lapset kastettiin ihan vaan siksi, etteivät isovanhemmat ja isomummu suotta pahoittaisi mieltään.

Vierailija
54/55 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:21"]

Tää on tää ikuisuus kysymys miksi sanoa joku asia väärin vaikka (useimmat) tietää mikä olisi oikea tapa. Toisaalta sama kai tuo koska koko lapsikaste on on jostain "riihenseinästä reväisty". 

[/quote]

Voi kai noinkin ajatella? Sitten voisi puhua uskonpuhdistaja Martin Luther Kingistä ja kansalaisoikeustaistelija Martti Lutherista... kaikkihan voivat kuitenkin asiayhteydestä päätellä kummasta oikeasti on kyse. 

Vierailija
55/55 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:36"]

En ymmärrä, miksi tästä jatkuvasti tehdään isoa asiaa.  Minulle "kasteessa" = "kastetilaisuudessa" tai "kasteen yhteydessä". Normimeiningin mukaisesti lapsen nimi julkaistaan silloin ensimmäisen kerran lähipiirille. Lehti-ilmoituksessa "kasteessa" on napakka (ja kustannustehokas) tapa ilmaista, missä tilaisuudessa nimenanto tapahtui.

[/quote]

Vielä kustannustehokkaampi (ja kaiken lisäksi oikea) ilmaus on sanoa, että poikamme Onni Eetvartti kastettiin. (Siis vastakohtana "poikamme sai kasteessa nimen Onni Eetvartti".)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi