Olen myynyt fb-kirppareilla viikon aikana 685€ edestä!!! Huh!
Porukka ostaa noilla kirppareilla yllättävän hyvin tavaraa! Uskomatonta. Enpä olis uskonut kun uuden iPhonen hommasin että se maksaa itse itsensä takaisin ja että sillä vielä tienaakin. Otan puhelimella kuvan naps, nettiin myyntiin ja rahat on tilillä parin tunnin päästä. Kaikki on kaupan, myynti on intohimoni. Ihan kiva lisä palkan päälle tämä harrastus !!!
Kommentit (81)
Että suomalaiset on kateellista kansaa. Verottajaa kiinnostaa ku kilo p*skaa jos joku tekee kodissaan inventaarion, myy kaiken turhan pois ja tienaa siitä x summan. Tuskin sitä myytävää loputtomiin on. Menkää muualle jeesustelemaan.
No ni! Sullahan on sitte kolmen tonnin kuukausitulot nro 54. Eikös se suoralta kädeltä niin mene! :) varo vaan verottajaa, toivottavasti pystyt oikeudessa todistamaan että myymäsi vanhat kalsarit oli vanhat ja vähän rikkikin. Muuten häkki heilahtaa :) ai kauheeta, anteeksi kovasti, pakko vähän tunnelmoida tässä suomalaisuuden kannustavassa hengessä itsekin! -Ap
Mutta muutoin oikein hieno juttu!!!
Voi vitsi tätä suomalaisten kateutta! :D
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:36"]
Voi vitsi tätä suomalaisten kateutta! :D
[/quote]
Mitä kateutta se on, jos toteaa, että tuo täyttää yritystoiminnan merkit. Se on tosiasia.
www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Kirpputorimyynti_ja…
Ai anteeksi, tuo linkki olikin jo. Mutta en tajua, miksi se katsotaan kateudeksi, jos toteaa sen faktan, että kirpputorilla suurien määrien voitolla myynti on liiketoimintaa. Toisilla on ihan reheliisiä osto- ja myyntiliiketoiminimiä, ja he hoitavat velvoitteensa, toivottavasti. Miksi jonkun muun pitäisi saada erivapauksia? Laki on sama kaikille, myös minulle.
Mutta silti outoa tuo verotus, että myy kuitenkin itse ostamiaan tavaroita ja saa siitä rahaa. Vaikkakin suurella voitolla..
Kuka tuosta nyt edes ilmoittaa mihinkään :D oikeasti
Mitenköhän ap:n tiedot saisi vinkattua verottajalle parhaiten?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:00"]Voiko ihmiset oikeesti olla näin tyhmiä? Omia tavaroitaan saa toki myydä tiettyyn pisteeseen asti vuodessa mutta jos ostaa kirpparilta tavaraa ja myy sitä eteenpäin voitolla, se on liiketoimintaa. Kerran se vaan kirpasee kun joudut verottajan haaviin ja siinä sitten arvioivat verotukset, ei se ole kenenkään kateutta.
[/quote]
Joo, alkavat ratsaamaan av-mammojen rättien alkuperää, ostohintaa, myyntihintaa jne. Joka käy ilmi mistä? :D
Toki on moraalisesti väärin ostaa halvalla ja myydä kalliilla ja pilas koko kierrätyksen idean, mutta niinhän sitä sanotaan, että ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa.
Ei kun idea on löytää halvalla joku tuote, joka on oikeasti kallis. Löytää sille ostaja, jonka mielestä kalliin tuotteen myyntihinta on edullinen, mutta tavaran halvalla ostaneelle Ap.lle kuitenkin voitollinen. Got it?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:43"]Mutta silti outoa tuo verotus, että myy kuitenkin itse ostamiaan tavaroita ja saa siitä rahaa. Vaikkakin suurella voitolla..
Kuka tuosta nyt edes ilmoittaa mihinkään :D oikeasti
[/quote]
No mietippä sitä kun seuraavan kerran hänet maitoa tai jotain lähikaupasta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:43"]
Mutta silti outoa tuo verotus, että myy kuitenkin itse ostamiaan tavaroita ja saa siitä rahaa. Vaikkakin suurella voitolla.. Kuka tuosta nyt edes ilmoittaa mihinkään :D oikeasti
[/quote]
S-ketjukin myy ostamiaan tavaroita.
Ihan hullua millaista kommenttia, ei ihme ettei ihmiset nykyisin saa mitään aikaan kun sen sijaan, että kysyttäisiin miten tienataan, haukutaan niitä jotka jotain keksii tai saa aikaiseksi ja sitten valitetaan kun mitään hyvää ei koskaan omalle kohdalle tapahdu !!! Saako tikahtua nauruun, voi riepu!!!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:43"]Mitenköhän ap:n tiedot saisi vinkattua verottajalle parhaiten?
[/quote]
Ap ei varmaan saa yhtä paljon voittoa joka viikko tai kuukausi xd voi kateus
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:43"]
Mutta silti outoa tuo verotus, että myy kuitenkin itse ostamiaan tavaroita ja saa siitä rahaa. Vaikkakin suurella voitolla.. Kuka tuosta nyt edes ilmoittaa mihinkään :D oikeasti
[/quote]
Kaikki yrittäjät. Mutta, verottajan sivuilla on siis summa sanottu selkeästi, joten tuolla määrällä ei ongelmaa. Joka viikko tuo määrä, kyseessä on yritystoiminta ja verojen maksamatta jättäminen tarkoittaa lain rikkomista. Mutta, aika isohan tuo summa on, eli jos ap:n huolehtii, että voittosumma jää alle 5000 ja suurin osa on kuitenkin itselle ostettua, eikä myyntitarkoituktuksessa ostettua, asiassa ei ole mitään ongelmaa. Tuo 5000 tarkoittaa siis voittoa, ei myyntiä. Mutta säännönmukainen ostaminen myyntitarkoituksessa, sitten asia ei enää ole näin yksinkertainen.
Sopii miettiä: jos ap säännöllisesti tekisi voittoa parisen tonnia kuukaudessa, se tekisi vuodessa 24000. Ihan kivat lisätienestit joo.
En tiedä, onko ap:n toiminta näin järjestelmällistä ja jatkuvaa, mutta tiedän itse monia, joilla se on vieläkin laajamittaisempaa. Ei ole mielestäni mitään "suomalaista kateutta", jos paheksuu tällaista pimeätä liiketoimintaa.
Tämä on jotenkin käsittämätön ketju. Ei näiden mukamas "kateellisten nillittäjien" takia, vaan sen takia, etteivät näköjään monet usko/ymmärrä ensinkään, että käytetyn tavaran kauppa on (tietyn pisteen yli mennessään) liiketoimintaa siinä missä uudenkin tavaran. Eikö kukaan enää muista vanhanajan osto- ja myyntiliikkeitä? Entä sitten vintage-liikkeet, jotka pyörivät netissäkin ihan virallisina yrityksinä? Miksi heidän pitäisi maksaa tuloistaan veroja kun ei kerran muidenkaan tarvitse?
Edelleenkään: ap:n tai kenenkään muun av-mamman kirppismyynneistä minulla ei ole mitään aavistusta. Senkun teette ihan rauhassa kotonanne inventaariota ja myytte tavaraa, ei ole minulta pois. Jos saatte jostain voittoakin, niin upea juttu. Useimmat tietysti lähinnä häviävät kirppiksellä suuria summia. (Minä mukaanlukien.)
Mutta tämä on ihan periaatekysymys: jos käytetyn tavaran kauppa menisi tietyn pisteen yli, se olisi jo liiketoimintaa, eikä siinä ole minusta mitään kateellista, jos liiketoiminnasta odotetaan maksettavan veroja. Ja ihmettelen tätä pimeän yritteliäisyyden hehkutusta, kun kyseessä on käytetty tavara. Jos joku av-mamma pyörittää netissä pimeänä osto- ja myyntiliikettä ja tienaa sillä säännöllisesti merkittäviä summia voittoa, niin se on yhtä lailla trokausta kuin se, että jotkut mustalaiset tekevät pimeänä kauppaa käytetyillä autoilla ja somalit trokaavat huonekaluja kirppiksellä. Näitähän jonkin aikaa sitten kovasti paheksuttiin yhdessä ketjussa.
Jos luulette, ettei käytetyillä kirppistavaroilla käydä ihan "oikeaa" kauppaa, olette väärässä. Aika moni suomalainen tienaa pimeästi hyvän palkan verran rahaa trokaamalla käytettyä tavaraa, samalla kun on virallisesti tuloton ja nostaa kaikki mahdolliset tuet. Miksi tämä on jotenkin hienoa ja upeaa? Ja miksi olisi sitten vähemmän hyväksyttävää pyörittää pimeästi vaikkapa uusien, Kiinasta tuotujen sisustustavaroiden tai vaatteiden kauppaa? Eikö sekin ole upeaa yritteliäisyyttä...?
Tuskimpa ap:lla tavaraa riittää niin paljoa, että myy kuukausia tai viikkoja samalla summalla. Itsekin voisin tuon tienata kevyesti, jos laittaisin kaiken turhan myyntiin ja ne vielä menisivät. Jostain voisi saada voittoakin, jos vaikka myisin aivan ihanan täysin hyvän paitani, jonka löysin Tuurista parilla eurolla. Se joka kyseli, että miten ilmiantaa ap, niin ei toivottavasti ollut tosissaan.. Tuskimpa hän suurimmasta osasta saa voittoa.
Olen itsekin ajatellut, että ostan halvalla kirppiksellä ja myyn parin euron voitolla, mutta olisi liian työlästä, joten en viitsi.
Toivottavasti et kuulu niihin jotka ostaa halvalla kamaa ebaysta ja myy niitä moninkertasella hinnalla facessa. Pitääköhän tommosista muuten ilmoittaa eteenpäin? 5€ mekkoja myydään 15 eurolla ja 80snt hiuspantoja 7 eurolla esim.
Oikeastihan sinä et ole ansainnut mitään, jokaisen myymäsi tuotteen ole ensin ostanut kalliimmalla. Mutta on tietysti kiva saada edes osa rahoistaan takaisin.