Kuina kauan sama kappale musiikkiopistossa?
Mietin, että eteneekö poikamme musiikkiopistossa "normaalia" tahtia vai pitäisikö harjoitella enemmän.
Kuinka kauan samaa kappaletta yleensä jauhetaan? Pojalla on yleensä kolme kappaletta läksynä: vanha, uudempi/uusi ja komppauskappale. Komppauskappaleet vaihtuvat viikon, parin välein, kun ovat helppoja. Varsinaiset soittokappaleet ovat parikin kk harjoittelun alla. Lopussa osaa toki kappaleen "täydellisesti", kaikki nyanssit kunnossa ja tietenkin ulkoa.
Tällaista tahtia ei siis hirveän montaa kappaletta opita. Onko tämä normaalia?
Poika on ollut musiikkiopistossa 2,5 v ja on suorittanut ekan tason viime keväänä.
Kun itse soitin, niin kappale vaihtui parin-kolmen viikon välein. Toki lopputulos ei ollut yhtään niin täydellinen kuin pojalla. En varmasti osannut kappaleita edes ulkoa saati huomioinut voimakkuusvaihteluita tms.
Kommentit (14)
No riippuu vähän. Itse soitin viulua 15 vuotta musiikkiopistossa ja vaikeimpia kappaleita pänttäsin kolmekin kuukautta. Sitten opettajani oli vuoden vapaalla ja sijaisopettaja olikin aika ihmeellinen tapaus. Saattoi soittaa koko tunnin mun viululla, kun siin oli niin hyvä soundi ja mä istuin ja kuuntelin. Sinä vuonna opin peräti yhden kappaleen.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 19:04"]
Ihan normaalia. Ja mitä enemmän pystyy omaksumaan, sitä paremmin ja perusteellisemmin kappaleet opetellaan.
[/quote]Poika kieltämättä on musiikissa huomattavasti lahjakkaampi kuin minä ja jaksaa harjoitellakin paljon enemmän kuin minä saman ikäisenä.
Välillä vaan tuntuu että ei voi olla totta, vieläkö tätä samaa jauhetaan. Eikö se muka vieläkään mene riittävän hyvin. Voiko vielä parempi olla (näin harrastelijatasolla)?
Ope taitaa olla aika tarkka. Poika kyllä tykkää hänestä. Ajattelin aluksi, että miltä tuntuu kun aina kehoitetaan parantamaan suoritusta. Aina puututaan siihen mikä menee huonosti ja kehuja tulee harvoin. Pojan mielestä tämä kuitenkin on ok ja ope tosi hyvä. Tasosuorituksen jälkeenkin jouduimme kysymään, että menikö se läpi. Sitten ope vasta kehui pojan soiton nauraen maista taivaisiin.
ap
Älä ihmeessä sekaannu asiaan, mikäli poika on tyytyväinen! On ihan peruskäytäntö musiikkiopistoissa, että ne kappaleet hiotaan kunnolla valmiiksi. Se, jos mikä, kehittää oppilaiden taitoja, aivoja, keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä... Useita elämässä tarvittavia avuja siis.
Ap, älä pilaa pojan iloa ihmettelemällä asiaa ääneen!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:14"]
Älä ihmeessä sekaannu asiaan, mikäli poika on tyytyväinen! On ihan peruskäytäntö musiikkiopistoissa, että ne kappaleet hiotaan kunnolla valmiiksi. Se, jos mikä, kehittää oppilaiden taitoja, aivoja, keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä... Useita elämässä tarvittavia avuja siis.
Ap, älä pilaa pojan iloa ihmettelemällä asiaa ääneen!
[/quote]Juu, en sekannukaan. Siksi kysyin asiaa täältä, enkä opettajalta. Poika hoitaa soittoläksynsä itsenäisesti. Mitä nyt komppikappaleisiin soitan melodian. En nykyään edes näe opea. Aluksi olin käytävässä mukana kun kuskasin poikaa, minkä takia kuulin nuo open kommentit.
Tasosuorituksen jälkeen poika itse sanoi minulle että kysy että pääsinkö läpi. Ei siis ollut hänelle selvää.
ap
Lapset tykkää haasteista, niistä selviäminen kasvattaa motivaatiota entisestään. On nykyajan hömpötystä, että lapsilla ei muka saisi olla tällaista vaativaa - ja hirmuisen kehittävää - musiikkiharrastusta, koska lässyvanhemmat luulee, että lasta täytyy kehua ja myötäillä aamusta iltaan.
Sun lapsesi taitaa nauttia opinnoistaan - ANNA HÄNEN NAUTTIA HAASTEISTA!
Viitsitkö kertoa mikä on komppauskappale? Soittaako vain sointuja ilman melodiaa vai mitä?
Tuohan juuri opettaa eniten, että kappaleet hiotaan mahdollisimman valmiiksi. Paljon parempi kuin se , että kahlattaisiin nopeasti paljon kappaleita eikä lapsi oppisi, mihin kaikkeen pn kiinnitettävä huomiota. Tuo metodi antaa valmiudet opetella itse uusiakin kappaleita esityskuntoon.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:20"]
Viitsitkö kertoa mikä on komppauskappale? Soittaako vain sointuja ilman melodiaa vai mitä?
[/quote]Siis opetellaan vapaata säestystä pianolla, erilaisia komppaustyylejä. En sanoisi tuota "vain" sointujen soittamiseksi, mutta juu, ei melodiaa. Pääperiatteena että pohjasävel tulee vasemmalla kädellä ja sointu jollain vaihtuvalla tyylillä oikealla. (Poika osaisi selittää tarkemmin, minulla ei ole oikein termit hallussa.)
ap
Ei helvetti. Ei kai sen musiikkiopiston tarkoitus ole opettaa pojallesi mahdollisimman monta kappaletta ulkoa! Olet kyllä juntti jos tämä on musiikinopettelunne lähtökohta. Mitä enemmän syventyy yhteen kappaleeseen, sitä enemmän musiikista YLEENSÄ on opittavissa. Tarkoitus varmaan on, että poika oppii ITSE tuottamaan musiikkia, kirjoittamaan ja lukemaan nuotteja.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:37"]
Ei helvetti. Ei kai sen musiikkiopiston tarkoitus ole opettaa pojallesi mahdollisimman monta kappaletta ulkoa! Olet kyllä juntti jos tämä on musiikinopettelunne lähtökohta. Mitä enemmän syventyy yhteen kappaleeseen, sitä enemmän musiikista YLEENSÄ on opittavissa. Tarkoitus varmaan on, että poika oppii ITSE tuottamaan musiikkia, kirjoittamaan ja lukemaan nuotteja.
[/quote]Musta on outoa jos vuodessa oppii jokusen kappaleen. Pitää harjotella enemmän kotona jos noin älyttömän kauan menee laulun oppimiseen. Luulisi että muutamassa viikossa oppii minkä tahansa kappaleen jos harjoittelee kunnolla joka päivä.
Jos kunnolla opettelee kappaleen esityskuntoon nyansseineen, ulkoa ja sellaiseen kuntoon, että soittaminen on varmantuntuista, niin kyllä siihen menee aikaa. Riippuu tietenkin myös siitä, miten pitkä kappale on kyseessä! Se kunnolla oppiminen kehittää paljon enemmän kuin pinnallisesti usean kappaleen läpi käyminen samassa ajassa. Ja on myös paljon palkitsevampaa ja mielekkäämpää, kun soittaessa päästään oikeasti keskittymään musiikkiin, tulkintaan eikä pelkkään läpi soittamiseen, niin kuin käy, jos vaan kahlataan paljon kappaleita lyhyessä ajassa. Opettajalla on myös varmasti tarkoituksella mukana noita nopeammin vaihtuvia kappaleita, komppikappaleita, että jotain vaihtelua tulee tunneille. Eli kuulostaa siltä, että lapsesi saa ajatuksella suunniteltua opetusta.
Päntätäänkö siellä vieläkin Aaronin pianokoulua ja Auringonnousua? :O
Soitin klassista kitaraa musiikkiopistossa 9 vuotta (+musiikkileikkikoulu 1 vuosi, olin silloin 8v). Kappaleita hiotaan niin kauan kunnes ne ovat valmiita. Yleensä niissä meni 3-8 viikkoa, joskus sain kappaleen viikossakin valmiiksi, jos se oli hieman helpompi. Soitimme myös ryhmässä ja niitäkin kappaleita tuli hinkattua todella kauan, oikeastaan vähän liiankin kauan, olisimme kaivanneet lisää haastetta.
Se, miten pitkään jossain kappaleissa kestää, ei välttämättä johdu poikasi taitojen puutteesta vaan siitä, miten vaikea kappale on. On periaatteessa hyvä, jos kappaleissa kestää kauemmin koska silloin tietää, että kappaleissa on haastetta ja se tarkoittaa, että poikasi taidot kehittyy hyvin. Jos soittaisi sellaisia, mitkä menee ihan heittämällä, soittotaidot ei kummemin kehity.
Loppuun voisin vielä sanoa kitaraopettajani vinkin: kannattaa soittaa joka päivä! Ei tarvitse soittaa enempää kuin vaikka 15 minuuttia, tärkeintä on että soittaa joka päivä. Se johtuu siitä, että aivot tekevät töitä ja kehittyvät yön aikana, joten esim. 15 minuuttia päivässä kolmena eri päivänä on parempi kuin soittaisi yhtenä päivänä tunnin.
Ihan normaalia. Ja mitä enemmän pystyy omaksumaan, sitä paremmin ja perusteellisemmin kappaleet opetellaan.