Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syöttekö luomu kanan munia?

Vierailija
22.02.2015 |

Eli siis millaisia kanan munia syötte? En haluaisi syödä huonoissa oloissa eläneitä eläimiä, syön siis riistaa ja kasvisruokaa ja nyt mietinkin että mikä olisi eettisesti kaikista paras kanan muna? Kokonaan luomu eli ulkona koikkelehtivan kanan muna vai lattiakanalan kanan muna eli sellainen joka saa kulkea vapaasti kanalassa yms.

Tässä esimerkiksi eri kananmunia:
http://www.k-ruoka.fi/ruoanlaiton-kasikirja/pieni-munaopas/

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kanan ja ankan munia, ei luomua. Haen suoraan tilalta. 

Vierailija
22/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 19:22"]Vapaan kanan ja ankan munia, ei luomua. Haen suoraan tilalta. 
[/quote]

Tilalta haettu eli häkkikanalasta tai lattiakanalasta haet "vapaan kanan" munimia munia. "Tilalta haettu" ei välttämättä tarkoita yhtään eettisempää munaa kuin kaupasta ostettu. Mitä siis tarkoitat tässä tällä vapaalla kanalla? Tepastelee vapaana pihalla, vapaana ulkona isossa tarhassa? Nämä tottakai eettisemmät kuin esim. lattiakanaloiden munat joita "vapaan kanan munina" mainostetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oma pienkanala.

Vierailija
24/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:25"]On oma pienkanala.
[/quote]

Hyvä :) Ja kanoilla on hyvät oltavat, riittävästi tilaa ja pääsevät ulkoilemaan? Tällaisia pienkanaloita pitäisi olla enemmäkin, kaikki tehotuotanto huonontaa eläinten elinoloja.

Vierailija
25/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloittajalle! Olin juuri ajatellut itse kirjoittaa tänne tästä aiheesta ja suositella tuota lyhytdokkaria Karsinasta kauppaan! Siitä selviää esim. se pikkuinen yksityiskohta, mitä tapahtuukaan kukonpojille - luonnollisesti kuoriutuvista untuvikoista noin puolet on kukkoja, mitäs niille tapahtuukaan.

Syön todella harvoin munia, mutta käytän niitä silloin tällöin lettuihin ja leivontaan ja lisään välillä koiranruokaan. Ja aina, siis aina, ostan luomumunia! En missään tapauksessa halua tukea "Virikehäkki" tai lattiakanaloita.

Kanaa en syö lainkaan, lopetin sen syömisen 25 vuotta sitten kun minulle selvisi minkälainen broilerin "elämä" on. Samasta syystä en syö lainkaan sikaa.

Itse en välitä lihasta ruokana, mutta toki meilläkin on lihaa esim. makaronilaatikossa, lasagnessa jne. Tuttavalta hankin joskus jauhettua hirveä, kaupasta ostan silloin tällöin luomulihaa. Kun sitä harvakseltaan hankkii, ei hintakaan silleen kirpaise. Mielestäni jokaisen, joka ostelee broileria tai perusjauhelihamättöä, pitäisi myös katsoa muutamakin dokumentti nykyajan lihatuontantotavoista. On eläimillä aika erilaiset olot kuin mitä mielikuvamainonta antaisi olettaa. Erityisesti sikojen kohtalo ja kohtelu on varsin karmaisevaa.

Olen itse erittäin pienituloinen, mutta pyrin silti ostamaan niin pitkälle kuin mahdollista kotimaisia tuotteita, ihan vain varmistaakseni suomalaisten työllisyyden. Kun joku tuote on kaksi kertaa kalliimpi suomalaisena, niin käytän sitä sitten säästeliäämmin kuin mitä halvempaa tuotetta ehkä käyttäisin.

Vierailija
26/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina luomumunia! Mieluiten vielä jonkun pienen tuottajamerkin munia, jos vain kaupassa sellaisia on. Niitä saatan ostaa parikin rasiaa, jos huomaan, että päiväys on pian menossa vanhaksi. Teen sitten lettuja ja keitän munia, jottei tule kaupalle/pientuottajalle hävikkiä turhaan.

Vierailija
27/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan nämä suomen kielen taitajat alkavat kirjoittaa: syö te kö luomu kana -n munia.

Vierailija
28/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 19:22"]Vapaan kanan ja ankan munia, ei luomua. Haen suoraan tilalta.  [/quote] Tilalta haettu eli häkkikanalasta tai lattiakanalasta haet "vapaan kanan" munimia munia. "Tilalta haettu" ei välttämättä tarkoita yhtään eettisempää munaa kuin kaupasta ostettu. Mitä siis tarkoitat tässä tällä vapaalla kanalla? Tepastelee vapaana pihalla, vapaana ulkona isossa tarhassa? Nämä tottakai eettisemmät kuin esim. lattiakanaloiden munat joita "vapaan kanan munina" mainostetaan.

[/quote]

Joo, siis haen tilalta missä kanat ja ankat on vapaana pihalla. Olen itse käynyt niitä siellä ruokkimassa monet kerrat :)

Vierailija
29/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:25"]On oma pienkanala. [/quote] Hyvä :) Ja kanoilla on hyvät oltavat, riittävästi tilaa ja pääsevät ulkoilemaan? Tällaisia pienkanaloita pitäisi olla enemmäkin, kaikki tehotuotanto huonontaa eläinten elinoloja.

[/quote]

Kyllä vaan ja tykkäävät ulkoilla myös talvella jos on leutoa. Ja ovat kivoja lemmikkejä ja tulevat aina tervehtimään ja hyppäävät vaikka olkapäälle. Kukko on heillä turvana ja todellinen herrasmies, näyttää ruuat aina ja näyttää mihin pesäkoppiin olisi hänen mielestään hyvä mennä munimaan. :D :D

Vierailija
30/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 19:01"]Lidlissä on halpoja luomumunia, en muista hintaa, mutta halvempia kuin muissa kaupoissa vastaavat
[/quote]
Taattua laatua, vain Lidlistä!

Vierailija
31/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:58"]Kiitos aloittajalle! Olin juuri ajatellut itse kirjoittaa tänne tästä aiheesta ja suositella tuota lyhytdokkaria Karsinasta kauppaan! Siitä selviää esim. se pikkuinen yksityiskohta, mitä tapahtuukaan kukonpojille - luonnollisesti kuoriutuvista untuvikoista noin puolet on kukkoja, mitäs niille tapahtuukaan.

Syön todella harvoin munia, mutta käytän niitä silloin tällöin lettuihin ja leivontaan ja lisään välillä koiranruokaan. Ja aina, siis aina, ostan luomumunia! En missään tapauksessa halua tukea "Virikehäkki" tai lattiakanaloita.

Kanaa en syö lainkaan, lopetin sen syömisen 25 vuotta sitten kun minulle selvisi minkälainen broilerin "elämä" on. Samasta syystä en syö lainkaan sikaa.

Itse en välitä lihasta ruokana, mutta toki meilläkin on lihaa esim. makaronilaatikossa, lasagnessa jne. Tuttavalta hankin joskus jauhettua hirveä, kaupasta ostan silloin tällöin luomulihaa. Kun sitä harvakseltaan hankkii, ei hintakaan silleen kirpaise. Mielestäni jokaisen, joka ostelee broileria tai perusjauhelihamättöä, pitäisi myös katsoa muutamakin dokumentti nykyajan lihatuontantotavoista. On eläimillä aika erilaiset olot kuin mitä mielikuvamainonta antaisi olettaa. Erityisesti sikojen kohtalo ja kohtelu on varsin karmaisevaa.

Olen itse erittäin pienituloinen, mutta pyrin silti ostamaan niin pitkälle kuin mahdollista kotimaisia tuotteita, ihan vain varmistaakseni suomalaisten työllisyyden. Kun joku tuote on kaksi kertaa kalliimpi suomalaisena, niin käytän sitä sitten säästeliäämmin kuin mitä halvempaa tuotetta ehkä käyttäisin.
[/quote]

Joo itse en syö sikaa ollenkaan juurikin tuon kohtelun takia. Poroa, lammasta ja hirveä saan luomuna Suomesta tuttavien kautta :) kana on ainoa liha jota arjessa syön, siksipä aloin tutkimaan myös sitä luomu vaihtoehtona. Todella ällöttää eläinten olot ja mieluummin maksan minäkin enemmän siitä että tietää mistä ja millaisista paikoista ruoka tulee! Kasvista suosin mutta en ole ehdoton, mieluummin suosin riistaa joka on elänyt normaalin eläimen elämän kuin että söisin mitään kaltoin kohdeltua eläintä.

Vierailija
32/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomua, aina. Sekä eettisistä että gastronomisista syistä.

Vierailija
33/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan aina joko luomumunia tai "vapaan kanan munia" eli lattiakanalan munia. Ikinä en osta häkkikanojen munia, en halua edesauttaa virikehäkkikanaloiden olemassaoloa.

Vierailija
34/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:41"]Luomua, aina. Sekä eettisistä että gastronomisista syistä.
[/quote]

Eli siis ihan pelkästään tuota 0 kananmunaa joka on täysin luomu?

Vierailija
35/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuja, aina. Eettisisitä syistä.

Vierailija
36/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:43"]Mä ostan aina joko luomumunia tai "vapaan kanan munia" eli lattiakanalan munia. Ikinä en osta häkkikanojen munia, en halua edesauttaa virikehäkkikanaloiden olemassaoloa.
[/quote]

Joo mulla sama, mutta mietinkin että onko noi lattiakanalan munat ihan ok eettisesti vai siirrynkö vain ja ainoastaan täysin luomuun.

Vierailija
37/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kananmunia, ongelma ratkaistu

Vierailija
38/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa onko täysin luomu ainoa oikea vai onko lattiakanalan munat myös eettisesti hyväksyttäviä?

Vierailija
39/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kotitila.fi/luomukananmuna/kuorttinen.html

tuolta haetaan meille munat,varmasti suomen parhaimpia,vievät tsadiinkin ravintoloihin niitä ja salihomot syö pelkästään näitä.

Vierailija
40/41 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:56"]Kertokaa onko täysin luomu ainoa oikea vai onko lattiakanalan munat myös eettisesti hyväksyttäviä?
[/quote]

Tätä olen minäkin miettinyt, ostan joko luomua tai lattiakanalan munia. Mutta millainen tuo lattiakanala käytännössä on? Etteivät joudu olemaan kuitenkin liian pienellä aluelle järjetön määrä kanoja ja sitten tallovat toisiaan. Ainakaan sieltä ei pysty erottamaan
sairasta tai loukkaantunutta kanaa erilleen muista. Sinne ne heikoimmat ja sairaat talloutuvat. Alan kallistumaan pelkkiin luomumuniin.