Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen lentopelko - tuntuu ettei mikään auta

Vierailija
22.02.2015 |

7v tyttö ei suostu lähtemä.n lentokoneella matkalle. On aiemmin lentänyg 2-3 kertaa vuodessa. En ymmärrä, mistä on pelon kehittänyt, ei ole nähnyt kuvia onnettomuuksista, tms. Olen yrittänyt suostutella karkeilla, näyttämällä kuvia lomakohteista, että koneessa voi katsella leffoja, ym. Ei kuulema suostu lentämään. Olemme käyneet lentokentällä katsomassa koneita ja jätskillä, ym. kivaa. Silti ilmoittaa, ettei lennä.

Olen itse sktä mieltä, että varaan vaan matna  eikä anneta lapselle vaihtoehtoja, kun kohtaa pelon, se menee pois. Mies/lapsen isä on sitä mieltä, ettei lasta voi pakottaa lentämään. Aika paljon tuo rajoittaa sitten perheemme elämää, kun minnekään ei voi mennä. Suoraan sanottuna olen ihan raivona, ettei tyttö ota itseään niskasta kiinni ja reipastu.

Mitä tekisitte, veisittekö lapsen koneeseen vastoin hänen omaa mielipidettään vai olisitteko lapsen pomputeltavana ja viettäisittesitten lomat kotona :-(?

Kommentit (56)

Vierailija
42/56 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:04"]

Lentopelko johtuu yleensä siitä, että lentäminen on luonnotonta. Selitä lapselle tarkasti kuinka lentokone toimii ja mitä kaikkea lennon aikana tapahtuu ja miksi. Käyttd sitten koneessa läpi samoja asioita.

[/quote]

Jaa että fysiikan lait ovat luonnottomia.

Seeel-vä......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:36"]

Anna lapselle rauhoittavaa (toki lääkärin kanssa konsultoituna). Meidän 9 v kärsii isosta lentopelosta, oksentaa ja tärisee jos kokee että ''pakotetaan '' koneeseen (näin kävi ekalla kerralla kun alkoi pelko ilmetä), no Diapam naamaan ennen lentoa ja lennolla nykyään hymyilee onnellisesti/nukkuu määränpäähän saakka :)

[/quote]

En suosittele lääkitystä. Matkustaminen ei ole pakollista ja lääkkeet on aina haitallisia. Suosittelen ammattiauttajaa (ja oman asenteen korjaamista)

[/quote]

Siitä ei oikeasti ole yhtään mitään haittaa jos ne harvat kerrat kun nyt lentää tarvii, ottaa yksittäisen rauhoittavan lääkkeen. Mitään jatkuvaa lääkitystähän ei tuollaisen ongelman takia tarvita vaan tosiaan ennen sitä matkaa vaan yksittäinen. Ja usein rauhoittavan myötä saa hyviä kokemuksia matkasta ja ehkäpä jokusen kerran jälkeen sitä lääkettä ei enää tarvitsekaan. 

Sama koskee esim. rauhoittavia joita tarvitaan vaikka hammaslääkärin tai lääketieteellisen toimenpiteen pelkkoon. Minusta Suomessa usein ollaan liian lääkekielteisiä noissa, vaikka oikeasti hyvin harmittomalla keinolla saataisiin lapselle tai pelkäävälle aikuiselle toimenpiteestä paljon miellyttävämpi ja vähemmän pelottava. 

[/quote]

lääketieteelliseen toimenpiteeseen mennessä kyllä. Muttei missään tapauksessa 2elämisestä selviytymiseen". Haitat on melkoisia eikä lentäminen ole välttämätöntä.

Olen nähnyt aikuisia, jotka ei uskalla mennä edes linja-autoon ilman pameja

Vierailija
44/56 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt koko elämäni lentopelosta ja pahasta sellaisesta. Jo ennen kun olin edes ollut koneessa niin pelkäsin lentää. Itkin jo pelkästään kun näin lentokoneen. Olen nyt 24 eikä pelko ole hellittänyt yhtään vaikka olen lentänyt monia kertoja koska asuin 5v ulkomailla ja olen kilpaillut ulkomailla. Joka kerta se on yhtä kamalaa, itkettää, ahdistaa,pelottaa, tuntuu että kuolen siihen paikkaan. Se ei auta että joku pakottaa koneeseen ahdistus vaan kasvaa. Tulee olo kuin joku pakottaisi kävelemään suoraa auton alle. Itse olen päättänyt että voin silloin tällöin lentää miehen mieliksi lomalle mutta jos mahd. Matkustamme jollain muulla tavalla vaikka se veitsikin aikaa enemmän. Ymmärrän että harmittaa kun reissuja on hankala suunnitella mutta kannattaa myös miettiä ettei se ole lapselle mikään kiva loma kun ensin pelkään 2!vko ennen lentoa että joudut koneeseen ja koko loma menee siihen että pelkää takaisin kotiin lentämistä. 

Vierailija
45/56 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:34"]

Lentopelko johtuu yleensä siitä, että lentäminen on luonnotonta. Selitä lapselle tarkasti kuinka lentokone toimii ja mitä kaikkea lennon aikana tapahtuu ja miksi. Käyttd sitten koneessa läpi samoja asioita.

[/quote]

Seeel-vä......

[/quote]

Aika saivartelua. Eiköhän tuossa tarkoitettu luonnottomuudella sitä, että se on ihmiselle luonnotonta, kun ihmisillä ei siipiä ole. Ihmisen vaistot siis voivat hyvinkin pitää tilannetta jossa ollaan korkealla ilmassa äärimmäisenä vaaratilanteena ja saada reagoimaan ahdistuksella ja paniikilla, vaikka järki sanoisi että ei tässä vaaraa ole.

Vierailija
46/56 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni pelkää lentämistä aivan jumalattomasti, jos mainitsenkin sanan "lentokone" hän saa sätkyn. Pelko johtuu siitä, että hän pelkää g-voimia, jotka tulevat koneen noustessa. On kuullut joka paikassa puhuttavan että nousussa tulee rajut kiihdytykset ja ei suostu koneeseen menemään. Mikä neuvoksi?

Vierailija
47/56 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelko – niin kuin lähes kaikki muutkin pelot – on opittu neurologinen prosessi, jolla on aina jokin tekijä, joka laukaisee sen. Useimmiten tällainen tekijä on joko henkilön oma mielikuva tai sitten ääni, joko miellettynä tai aidosti kuultuna (tosin näihin ääniinkin liittyy pääsääntöisesti jokin mielikuva).

Pelon poistamiseksi tehokkainta on muuttaa tätä neurologista prosessia, eli muokata niitä pelkoon liittyviä mielikuvia ja sisäisiä ääniä. Usein myös erilaiset tunteiden ankkuroinnit osoittautuvat varsin tehokkaiksi tekniikoiksi pelkotilojen muuttamisessa. Kaikki nämä onnistuvat helposti ja nopeasti NLP:n (neuro-lingvistisen ohjelmoinnin) avulla.

Lisää lentopelon poistosta täältä:http://hannupirila.blogspot.fi/2012/03/lentopelko-ja-miten-paasta-siita…

Vierailija
48/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas on juttu nykyään? Olisi mielenkiintoista kuulla!

Vierailija
49/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie väkisin koneeseen niin lapsi ei tule koskaan luottamaan sinuun.

Vierailija
50/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan pakota äläkä raivoa lapselle ja käske reipastumaan. Se on oikeasti pahimpia asioita, mitä äiti voi lapselleen tehdä. :-( Haluatko, että tyttäresi kokee, ettei kelpaa sinulle sellaisena kuin on ja alkaa hävetä itseään?

Veikkaan, että tyttö on kuitenkin jostain kuullut lento-onnettomuuksista. Onko kenties koulussa kaverit puhuneet?

Vierailija
51/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö.... mikä pakko siellä ulkomailla on koko ajan rampata? Itse menin lentkoneeseen vasta kun olin 23 ja en ollut menettänyt kyllä yhtään mitään. Lisäksi vihasin matkustamista lapsena.

Vierailija
52/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä saa pakottaa. Itsellä oli lapsena lentopelko, sitten meni pois, tuli vanhemmiten takaisin. Voi olla että pelko menee pois kun lentää, mutta voi muuttua pahemmaksi. Entä ne muut rauhalliselta näyttävät ehkä lentopelkoiset ihmiset siellä koneessa? Voivat saada paniikkikohtauksen jo siitä että lapsi huutaa pelkäävänsä. Rauhoittavat ovat hyviä mutta tuskin niitä lapselle kirjoitetaan. 

Vierailija
53/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seeel-vä......

Uskoisin tämän kirjoittajan tarkoittavan sitä, että ihmiselle 10 km korkeudessa lentäminen ja monen sadan kilometrin tuntinopeudella liikkuminen voi tuntua todella luonnottomalta. Me ollaan vaan kulttuurillisesti niin totuttuja lentämiseen ja ajatellaan sitä hyvin tavanomaisena asiana, mutta onhan se ihmiselle vähän niin kuin ammuttaisiin tykin suusta toiseen maahan - joskus jotenkin todella "radikaalin" tuntuinen kokemus, eikä välttämättä hyvällä tavalla.

Vierailija
54/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni hirveä lentopelko ja ahtaanpaikan kammo. Niin vaan pakotan itseni koneeseen vaikka olen ripulit housussa koko matkan. Menen myös mm. Magneettikuvauslaitteeseen vaikken yhtään kestä olla ahtaassa paikassa.

Lapsilla myös lentopelkoa mut silti lennetään. Lapsen kanssa yhdessä itketään ja täristään koko matka mut ei voi olla esteenä lomailulle.

Lentopelkoisille järjestetään kursseja, ehkä sellaiselle?

Vierailija
55/56 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole nähnyt kuvia onnettomuuksista" - niinkö todella uskot? Eikö teillä katsella uutisia,kun lapset ovat hereillä? Kyllä ne kuvat vaan lastenkin silmiin osuvat. Kaksi konetta pienen ajan sisällä mereen ja se viime onnteeomuus, josta perin dramaattisia kuvia. En usko yhtään, etteivät uutise olisi vaikuttaneet. Älä pakota lentämään, se tekee vain hallaa. Toivottavasti pelko myöhemmin hellittää.

En ole ap ja meidän lapsi on vasta 6v, mutta ei, ei katsota uutisia lapsen läsnäollessa telkkarista. Enkä usko että se vielä vuoden päästäkään on tarpeen. Mikä ei tarkoita etteikö lapsen kanssa keskusteltaisi maailman tapahtumista ikätasoisesti ja etteikö lapsi saisi katsoa esitsekattua tai valikoitua dok-kuvaa. Ja onhan se voinut nähdä vaikka kylässä. Mutta onko joku automaatio-oletus että 7-vuotias on nähnyt kotonaan (ennakolta seulomattomia, mahdollisesti traumatisoivia) uutiskuvia? Miksi?

Vierailija
56/56 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta pakko kommentoida, Rauhoittavien lääkkeiden käyttö on kielletty lennon aikana!!!!