**LOKAMASUT tiistaihin**
Kommentit (38)
Oli taas pikakäynti, kun kävin tuolla sijaisella. No, tällä kertaa ei sentään mennyt hermot sen juttuihin ollenkaan!
Pissa: puhdas
verenpaine: 119/76
Paino: 74.3 kg, nousua vain 300g viikossa :)
Sf: 31.5
Vauva ei ole vieläkään laskeutunut, huoh! Mutta sf-mitta oli sentään pysynyt samana, joten ehkä pientä laskusuuntaa vauvalla on... Toivossa on hyvä elää.
RASKAUSARVISTA: Uusia ei ole tullut, mutta esikoisen odotusajan jäljiltä tuossa vatsan sivulla olevat vanhat on taas tummentuneet ja tietty näkyy enemmän kun vatsanahka venyy. En ole tällä kertaa jaksanut rasvailla juurikaan, että katsotaan miltä maha näyttää kuukauden päästä.
KERHOISTA: Ajattelin aloittaa kunnan perhekerhossa käymisen kun vauva on sen ikäinen, että viitsii mennä. Saan neidin (2-v) sinne myös kerran viikossa parkkihoitoon muutamaksi tunniksi, jos tarvetta on (ja eiköhän ole...). Nythän esikoinen on vielä tarhassa tämän kuukauden. Meillä on myös ystäviä, joilla on samanikäisiä lapsia ja heitä varmasti tavataan silloin tällöin. Naapurissa asuu pari samanikäistä muksua, jotka on vielä kotihoidossa. Ja minähän olen sitten COEN kanssa ihan eri maata tässä mammakerhoasiassa eli tarvin ehdottomasti sitä seuraa ja sosiaalista kuvioita, mitä niistä löytyy. Esikoisen vauva-aikana olen tutustunut moniin ihaniin ihmisiin ja erittäin moni on nyt samalla tavoin toisella kierroksella, joten seuraa ja vertaistukea onneksi löytyy.
Nyt oikeesti mun ois pakko katsoa tuota gradua ennen lounasta. Hyvää loppupäivää lokakuisille!
S-I ja Lumikukka 37
Ekaksi tuosta lokakuisten LISTASTA (unohdin jo, kuka siitä kyseli..)
Mullakaan ei oo MITÄÄN hajua, miten se päivitetään, mutta jos ei KETÄÄN vapaaehtoista nyt lähipäivinä löydy, niin voisin pyytää mieheltäni sellaisen pikakurssin asiasta ja opetella siis sen päivityksen. Mutta tosiaan, jos joku asian jo osaava viitsii, niin mielellään annan homman hänelle :)
Mulla on tänään ihan " pikkasen" keittäny tämä meidän ihanan pikkukaupungin terveydenhuolto. Siis tuosta synnytysosaston tilasta oonki jo monesti kertonut. No, nyt olisin tarvinut kahdelle vanhimmalle lapselle lääkäriajat, toiselle pikaisesti (ei kuitenkaan päivystysasia) ja toiselle sitten ei niin kiireellisesti. No, ekaksiki, täällä ei oo MITÄÄN mahdollisuutta päästä LASTENlääkärille, vaan aika pitää varata ihan vaan tk-lääkärille, joka sitten EHKÄ tietää lapsista jotain. Siis lastenlääkäriä ei oo olemassakaan. Ou jeah. Sitten toiseksi, eka " kiireellinenkin" aika olis menny lokakuun puoliväliin. Jepjep. Lopulta sitten sain tarpeekseni ja varasin tolle tytölle huomiseksi ajan yksityisesti lastenlääkärille. Maksaahan se, mutta nyt en ala pihistämään, kun kuitenkin kyseessä on asia, joka vaivaa minua (heh, ei tyttöä itseään) todella paljon.
KERHOISTA: En kuljeta lapsia missään kerhossa. Tai no, tuo isompi tyttö aloittaa parin viikon päästä liikuntaleikkikoulun kerran viikossa, mutta se on iltaisin. Esikoisella ei oo myöskään harrastuksia, kesällä kävi sporttikerhossa ja uimakoulussa, mutta nyt ihan tuo koulu riittää " virikkeeksi" ;) Käyn lasten kans pari kertaa viikossa leikkikentällä, jossa yleensä on muitaki lapsia ja pari kertaa viikossa nähdään tuttuja lapsikavereita meillä tai heillä. Poika kulkee jo itsekseen lähellä asuvien kavereidensa luona. Muutoin ulkoillaan ja touhutaan ihan kotipihalla. Ja eipä nuo oo enempää aktiviteettia kaivanneetkaan. Minusta muutenki pientan lasten ns. sosiaalinen kanssakäyminen ja virikkeet on vähän yliarvostettua, uskon että tuommonen esim alle 4-v nauttii eniten, kun saa touhuta ihan arkihommia äidin, isän ja sisarusten kans. Ja tämä siis taas vaan MINUN oma mielipide :D
Mitähän muuta sitä oli.. ei jaksa muistaa. Eli syömään.
Kiirehän tässä tulee!
Tänään mennään ostamaan viimeinkin ne kaksostenvaunut! Sitten ei puutu enää mitään, ajattelin vain ostaa vielä muutaman bodyn vauvalle jos sattuu sopivia tulemaan vastaan.
Esikoisen jäljiltä on vain 60cm vaatteita, jotka on todella liian isoja alle 2,5 kg painavalle vauvalle!
Pieni masu: Kun laitan takin päälle, en näytä lainkaan raskaanaolevalta. Omat farkut menee yhä jalkaan, tosin ne puristaa mahaa inhottavasti!
-lupicaia 37+2, 14 yötä poksahdukseen
Tuo ajan kuluminen on musta jotenki kakspiippusta.Jotenki sitä jo odotttaa ja toivoo että vauva syntyis pian.Jokainen päivä näine ihanine vaivoineen alkaa olla liikaa.Sitten taas toisaalta,kaikkea mahdollista pitäis vielä keretä tehdä ennen kuin vauva syntyy.Saa nähä jääkö vain haaveeks.Tuntuu tässä arjen pyörityksessä ja kotitöissä olevan jo ihan tarpeeksi hommaa.
NUKKUMISESTA,mulla on niin että uni on tosi katkonaista ja herään kaikkeen pieneen,välillä aamuisin tuntuu että oonko nukkunu ollenkaan.Päivisin on alkanut oleen tosi naatti olo ja muutaman kerran oon ottanu torkut päivällä.
(.) Lääkäri on vasta ens viikolla.Vauva majailee toooosi matalalla ja musta tuntuukin että koko alapää räjähtää.Liitoskivut on järkyttävät ja yöt sitä myöten raskaita.Käveleminen on työlästä,kenkien ja housujen pukeminen ja oikeestaan kaikki mahdollinen! Iskiaskin on taas nostanut päätään. Turvotus lisääntynyt lähipäivinä aivan mielettömästi.Että näistä kaikista päätellen ei haittais vaikka syntyis saman tien =)
Myös minäkään en osaa päivittää sitä LISTAA,mutta olisi tosi mukavaa jos joku viitsisi ottaa sen hoitaakseen!!
Mulle ei oo tullu tässä raskaudessa uusia RASKAUSARPIA.Esikoiselta tuli kaikkein eniten ja kuopukselta vain muutama uusi.Mutta todellakin mulla niitä riittää ihan jaettavaksi astikin.Ja mitä ihmeellisimmissä paikossakinniitä esiintyy.Oon rasvaillu itseäni ihan normaalisti aina suihkun jälkeen tavallisella vartalon kosteusvoiteella.
Meillähän tuo esikko on ESKARISSA aina neljä tuntia päivässä ja pari kertaa viikossa iltapäivähoidossa(helpottaa vähän mun kuskaus rumbaa).kuopus käy kaksi kertaa viikossa,kolme tuntia kerrallaan seurakunnan järjestämässä KERHOSSA. Musta se on hyvä vaihtoehto,ettei päivät käy liian tylsiksi vilkkalle ja sosiaaliselle 4 vuotiaalle. Ja muutenkin meillä riittää kavereita tässä omilla kulmilla.
Pitäis varmaan käydä laittaan kuopus päiväunille!
Mukavaa tiistaita! Kohta sitä ollaan jo loppuviikossa.
Päivänsäde 36+2
Oltiin tuossa pihalla vähän aikaa ja nyt laitoin kuopuksen päiväunille. Isompi maalaa vesiväreillä ja itellä on taas ihan tautinen päänsärky. Aagh!
Talo on just sen näköinen, että täällä on pari päivää mellastanut 3 lasta ja 2 aikuista ja mitään ei oo siivottu. MUTTA, saa olla ainakin toistaiseksi. Aattelin nimittäin kysästä, josko mies lähtis jonnekin kyläilemään kakaroiden kans töiden jälkeen, niin saisin RAUHASSA siivota. Pääsisin puolta vähemmällä sekä ajallisesti että muutenkin.
NUKKUMISESTA kyseli joku (sori, en tänään muista yhtään että kuka kysyy mitäkin). Eli meillä on tuo nuorin 1v7kk ja etsi tuossa jonkun aikaa unirytmiään. Nyt on kuitenki säännöllistynyt sellainen, että nukkuu yöunet klo 20-7, sitten pikkutirsat aamupuuron jälkeen n. 9-9.30 ja sitten pitkät päikkärit n. klo 13.30-15.30. TAI sitten nukkuu vaan yhdet unet ja ne on yleensä klo 11.30-14. Itselleni kyllä nuo kahdet sopii paremmin, koska silloin saan aamulla vähän raivailla paikkoja ja / tai puuhastella isomman tytön kans ja sitten näin iltapäivällä tarvittaessa lepäillä itsekin, kun poika kerkee tulla koulusta ja touhuaa tuon isomman tytön kans.
RASKAUSARPIA on mulla niin paljon, että en todellakaan tiedä onko tullu lisää. Mahassa, rinnoissa, käsissä ja reisissä niitä jokatapauksessa on ja olkoon, missikisoihin on mennyt mahkut jo paljon varhaisemmassa vaiheessa mun elämää ;)
Nyt aion lösähtää sohvalle lukemaan uutta Vauva-lehteä ja vieläpä ihan hyvällä omallatunnolla. Paskat tämä elämä voi pelkkää siivoamista, pyykin pesua ja lasten kans tappelemista olla :D No joo, mulla on nyt tämmöinen päivä, antakaa anteeksi :) Kohta kuitenki pitää oikeesti alkaa laittaa ruokaa ja sitten tosiaan vois kokeilla tuota siivousta, JOS saan miehen häipymään täältä kakaroiden kans. Ois kyllä ihana olla, kun sais kodin puhtoiseksi. JENIIII; Jos siellä alkaa lattiat jo kulua puhki, niin kurvaa meille pariksi päiväksi :DD
Tämä päivä on mennyt tähän asti vähän " harakoille" , mutta väliäkö hällä, kyllähän mulla aikaa on vaikka millä mitalla :D Olenhan mä sentään pessyt koneellisen pyykkiä ja astianpesukonekin on päällä ollut...ja ylimääräisä koirankarvoja olen harjannut lattioilta:) Isäntä maalailee keittiön kattoa tuolla niin en oikein osaa tehdä mitään. Tunti sitten sain vasta vedettyä kunnon vaatteet päälleni yöpaidan sijaan..heh;) Tukka pystyssä tässä olen koneella nuokkunut jo monta tuntia...
Välillä sitä miettiikin, että MIKSI tarvisi koko aika TEHDÄ jotain....päivät ovat kuitenkin peräsin eikä päällisin :) Ehtii sitä sitten myöhemminkin!! Varsinkin nyt, kun on kotosalla niin mitä muutakaan mulla on kuin AIKAA!!?
MIANNI: Hyvällä omallatunnolla vaan kuule löhöilet sohvalla, olet sen ilman muuta ansainnut!!! Kyllä ne kotityöt tekijäänsä odottaa vaikka kauemminkin (valitettavasti eivät itekseen häviä...).
Täällä ei ihan vielä ole lattiat puhki kuluneet, sorrrryyyyy :D
Ulkona on niin harmaata ja pimeetä...satanut ei vissiin vielä ole, mutta ei kaukana varmastikaan ole!!
Muutoin joku päivä joku puheli siitä, että kun iltaisin makaa sohvalla niin pitää oikein hengitellä syvään, kun tuntuu, ettei happi riitä....Mulla on IHAN sitä samaa!!! Ja se tulee vain iltaisin ja nimenomaan vasemmalla kyljellä tuossa sohvalla makoilen! Aika jännää! Pitää oikein syvään vetää välillä henkeä. Ja sitä ei tuu kyllä muutoin! Kuulunee siis asiaan:)
Jessus mikä jumppatuokio täällä masussa taas on....huh huh, kun on pikkuisella paljon energiaa :D Tosin tätä jumppatuokiota taisi edeltää päikkärit, kun oli hetken iiiihan hiljaista. Nyt jaksaa taas painaa :D
Laskeskelin, että näinä päivinähän Sasku pääsee kotiin...Eikös sektiosta olla noin 6 vrk sairaalassa vai olenkos ihan väärässä..? Eli kun keskiviikkona on vauva syntynyt niin sitähän päivää ei lasketa...eli torstai, perjantai, lauantai, sunnuntai,maanantai, tiistai ja keskiviikko olisi sitten se 6. päivä...Meneeköhän näin? No, joka tapauksessa varmaan aika pian kuullaan miten kaikki on mennyt ja kumpi sieltä oikein sitten tulikaan :D
Sitä odotellessa....
TSAU!
T. Je_Ni 37+2 edelleen vaan....
Siis torstai, perjantai, lauantai, sunnuntai, maanantai ja tiistai olisi se Saskun KUUDES päivä eli jospa tänään pääsisivät kotio :D
..minä taas...
Kävin tuolla listasta katsomassa, että Saskuhan odotti ultran mukaan POIKAA, että kahtellaan pitikö ultra kutinsa tässä tapauksessa ;) Jännää!
Kyllä sektion jälkeen voi päästä jopa kahdessakin päivässä kotiin, jos kaikki menee hyvin. Itse olin neljä päivää, kun vauva oli niin pieni ja haluttiin seurata, että oppii syömään itse edes auttavasti, siis imemään rintaa.
RASKAUSARPIA ei ole tullut yhtään, ei nyt eikä viime raskaudessa. Ekalla kertaa rasvailin ja öljyilin tosi ahkeraan, nyt käytössä ollut vain Body Shopin Cocoa Butter Stick, jota olen aika harvaseltaan muistanut levitellä...Mutta selvästi ihotyyyppini on sellainen, johon ei yksikertaisesti tule arpia. Maha kyllä kasvaa ihan silmissä, tai ainakin siltä tuntuu, taas on pari päivää kiristellyt siihen malliin, että ihan kipeää tekee:/ Siihen päälle yliaktiivinen mahakaveri, niin kiavt on oltavat!
Nyt lähdetään tytön kanssa ulkoilemaan, täällä on ainakin ihan kesä vielä:)
-L-
Oon saanut tehtyä hommia mutta kauheen katkonaisesti, kun koko ajan keksin jotain muuta puuhaa :)
Piti vaan tulla valittamaan kun jotenkin taas niin vaivainen olo tänään. Vauva on potkinut jotenkin niin että iskiashermoon säteilee! Tulee sellaisia kipukohtauksia että jalat meinaa mennä alta, en tajua mitä se tekee. Siis tuonne jalkaan tulee kipusäteily. Samoin on liikkunut hirveän paljon ja tosi jotenkin voimakkaasti, mietin jo että onkohan kääntynyt pepputarjontaan kun tuntuu tulevan paljon iskujakin tuonne kohdunsuulle?
Nyt sitten alkanut supistellakin inhottavasti. Niin että ei hyvin mene hittovie. Potentiaalinen kummisetä tulee klo 17 maissa syömään ja vielä pitäis suihkuun mennä, siivota ja tehdä ruoat... kivaa...
Mut SEKTIOSTA vielä piti sanoa, että minun ystävätär oli ekan (suunnitellun) sektion jälkeen 4 vrk sairaalassa, tokan (kiireellisen) sektion jälkeen oli vain 2 vrk. Eli tosiaan vaihtelee, eri sairaalat oli kyseessä. 6 vrk taitaa olla jo aika pitkä aika nykyisin??
Coe
Eilen käyty lääkärissä ja toistaiseksi kaikki hyvin. Ensi viikolla perjantaina on jo uusi aika ja keskiviikkona pitää käydä niissä toksemiaverikokeissa. Ja nla pitäisi tähän johonkin väliin huomenna varata. Tosin parempi, että seurataan näin paljon kuin että liian vähän. Ei ole ihan vaaraton kuitenkaan se raskausmyrkytys, jos pääsee pahaksi yllättäen. Tuttu eilen minua pelotteli tyttärensä kokemuksella. Oli ollut pari viikkoa tajuttomana ja sairastui vielä synnytyksen jälkeen uudelleenkin raskausmyrkytykseen...
Vauva kasvaa meillä hyvin ja eilen ei ollut siitä rytmihäiriöstä hänellä mitään tietoa. Että josko olisi siis jo kasvanut ja kypsynyt pois siitä ongelmasta? Toivottavasti... Painoarvio oli eilen 2300g ja kuulema viittaa 3500g vauvaan. Tosin mulla ei raskauden anneta jatkua kuin sinne 9.10. tienoille. Silloin on 37 vkoa täynnä ja ilmeisesti viimeistään 16.10. alkavalla viikolla on käynnistys. Edellyttäen, että verenpaineet eivät tästä tasosta enää nouse. Mulla vaan on niin rankka lääkitys jo nyt, että ei enää voi lisätä. Joku taisi tuolla aiemmissa pinoissa pohtia paineitten nousua. Mulla ne siis on rankalla lääkityksellä noin luokkaa 140/95. Olisivat varmaan ihan kauheet ilman lääkkeitä... Tosin mulla istukka on tottunut näihin korkeisiin paineisiin ja sille olisi vaarallista jos olisi ne normaalit noin 120/80 paineet. Nämäkin luvut on siis suhteellisia siinä mielessä, että jos on jo perussairautena verenpainesairaus niin niitä lukuja katsotaan eri tavalla kuin jos on terve ja sitten alkaa paineet nousta. Tosin vielä ei ole minulla ollut muita oireita siitä toksemiasta ja toivon, että ei tulekaan!!
Mun äiti eilen lääkärikuulumiset kuultuaan vannotti, että älä nyt sitten ala väittämään siitä käynnistämisestä ja että haluan vasta sitten loppu kuusta vauvan. Mistä lie hälle tuollainen tullut mieleen? Joo, en kyllä oikeasti ala väittämään, jos tarvitsee käynnistää ajoissa niin sitten tarvitsee. Mieluummin terveenä vauva ja minä kuin että ollaan sitten molemmat sairaana. Tosin sinne 37 vkoon yritetään keinolla millä hyvänsä, jotta ei tarvitseisi vauvateholle vauvan mennä. Näin lääkäri sanoi. Sitten ei kuulema enää ole mitään huolta. No ei tässä enää pitkään olisi, levätä täytyy yrittää sen minkä saa. Mies on edelleen viikot poissa, mutta lauantaisin hän järjestelee talon ja tekee kotityöt, melkein kaikki. Joten muutosta on tullut. Oli eilen mukanakin ihan siltä varalta, että jos joudun sairaalaan jäämään. Ja saa luvan olla nyt sitten niinä viimeisinäkin kertoina, koska sitten se oikeesti on todellista se jääminen synnyttämään...
Mulla ei ole mitään synnytystä ennakoivia merkkejä, kohdunkaula puoli kiinteä ja 2-3cm jäljellä kuten kuulema kuuluu ollakin. Paitsi, että kohdun solaosa joka on ollut koko raskauden minulla kiinni on edelleen kiinni ja noin 7cm... Suppareita saisi siinä mielessä siis tulla tai voi olla sitten se kypsyttely ja käynnistäminen aikamoinen urakka... No onhan tässä vielä aikaa. Mutta nyt täytyy lähteä katsomaan josko meidän pieni mies jo heräilis ja jos syötäis ja mentäis sitten vähän ulos. Jos vaan mun pää pysyy matkassa... Lääkitys on alkanut hieman pyörryttää ja muutenkin tekee jalat makaronimaisiksi...
tikru ja Agentti 33+3
jokunen aika sitten täällä päin sektiosta piti olla se 6vrk, joka tuntuukin kyllä pitkältä ajalta!
Mutta tosiaan....on hyvinkin mahdollista, että Saskulla on siellä kädet täynnä töitä eikä ole ehtinyt sen vuoksi kertoilemaan uutisia :) Ja pitää kait muistaa myös se, ettei tää netti ja vauvapalsta ole kaikille ihan niiiiiiin tärkeää kuin esim. mulle-joillain on muutakin elämää :D :D
Päikkärit nukuttiin. Vitsit et särkee päätä ihan koko ajan, ei unet auttanut sitten yhtään :/
Ei saatu sovittua mitään miehen kanssa, ei edes moikannut lähtiessään mua :/
Pitäis jotain salaattia tehdä itselle kun maha niin kurnii. Miesväelle keitin makkarasoppaa, mutta kun en itse syö ollenkaan kyseistä kasvista niin pitää keksiä jotain muuta..
Onko teille tullut mitään ruokahimoja?
Jollain tais olla porkkanat ja omput?
Mulla oli esikoisen aikaan perunamuussi ihan himona, sitä oisin voinut syödä milloin vaan. Nyt ei ole oikeastaan mitään...Ainoastaan äidin tekemä kanakastike tekee TOOOSI pahaa vieläkin...Vaikka ennen olikin oikein mun herkkua.
PÄIVÄKERHOSTA:
Meillä tuo pikku jätkä aloitti pari viikkoa sitten 2,5h kestävän päiväkerhon ja hyvin on mennyt. Äiti turhaan jännitti ja nyt onkin oikein luxusta kun on hetki aikaa olla vaan :)
Muksujumppakin alkaa tässä lähiaikoina, on kans tosi kiva juttu. Ollaan siellä käyty jo keväällä ja on ihan tuttu paikka.
Noista perhekerhoista en minäkään niin välitä..Kun niissä joissa oon käyny niin tuntuu että siellä ollaan yleensä jo tuttuja entuudestaan ja itse menee ihan h.moilasena katselemaan seiniä...Vaikka siis normaalisti aika sosiaalinen ihminen olenkin niin kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan noihin kerhoihin olis kivempi mennä kaverin kanssa, että on varmasti edes se yksi juttukaveri. Meillä vielä kun tuo poika on niin sosiaalinen tapaus, että menee ihan vieraillekin äideille keittämään kahvia, pyytää lukemaan jne jne...Sitten tulee kummastuneita katseita äidin suuntaan, että mitäs tämä nyt on =O
Täällä on kans tosi kesäinen ja aurinkoinen keli. Asteitakin taitaa olla se 20.
RASKAUSARPIA: Löytyy kyllä ihan omiksi tarpeiksi, en jaksa stressata.
Voi vitsit kun monella jo tiedossa milloin syntyy vauva. tuntuu jotenkin ihan epätodelliselta että tässä tosiaakin alkaa olemaan jo ihan valmiita vauvoja :) Mutta kuulkaas, jos niitä vauvoja kohta alkaa jo tulemaan niin ei voi meilläkään, loppukuiset, enää kauaa kestää :o) Perässä ollaan tähänkin asti tultu hitaasti mutta varmasti!
Vielä näin viime metreillä ilmottaudun lokamasuihin. Olen teidän juttuja kyllä käynnyt lueskelemassa, etenkin viime aikoina hyvinkin tiiviisti. Aikaisemmin en vaan ole saannut aikaiseksi tänne kirjotella.
Vähän itsestäni: Olen 30-vee, ukkokulta 36-vee ja ensimmäistä odotetaan. Yhdessä ollaan oltu 7 vuotta. LA on 20.10. eli loppukuulaisia ollaan. Kahden ultran mukaan meille olisi poitsu tulossa. Sykkeet on koko ajan olleet korkeat, siitäkin voi poikaa arvailla, jos siihen nyt on uskomista.
Viime viikosta alkaen oon ollu sairaslomalla, nyt pe alkaa äippäloma. Mun töiden takia asuttiin miehen kanssa eri paikkakunnilla, senkin takia ollu vähän rankkaa tämä odotus. Nyt vihdoin taas saman katon alla. Tänään kävin ekaa kertaa tämän paikkakunnan neuvolassa, oli ihan mukava täti kuten myös edellisessä paikassa. Huomenna mennään tutustumaan synnytyssairaalaan ja valmennus alkaa vasta kahden viikon päästä. Toivottavasti olen yhtenä vielä silloin.
Olo on ollu aika vaihteleva, kaikkea pientä on koko ajan ollu. Nyt vihdoin hemppa oli nousussa. Ollu koko ajan jotain 111-112, nyt 126. Painoa mulle on tullu n. 12,5 kg.
Jaksamista kaikille!
eriel rv 34+4
MUI KAIKILLE!
Minä kanssa ilmottaudun teihin, hieman viime tipassa, mutta parempi myöhään... Edellisessä raskaudessa kun aloitin tälle palstalle kirjottamisen, alkoikin seuraavana päivänä verenvuoto ja keskenmenohan siitä tuli. En yhtään taikauskoinen ole :), mutta nyt aattelin toimia hieman toisin...
Elikkäs tämä on meidän toinen raskaus, mutta ensimmäistä vaavia ootellaan. Minä olen 28 vee ja avopuolisoni 34 vee. Asumme pääkaupunkiseudulla ja Kätilöopistolle olemme menossa tositoimiin. Meidän masuasukilla on kaksi LA:ta 2.10 ja todennäkösempi 5.10. Neuvolassa lasketaan rv:t aina 5.10 mukaan ja Kätilöopistolla 2.10 mukaan. No eihän siinä olen kuin kolmen päivän heitto.
Tänään juuri neuvolassa käväsin. Mulla ei ko. käynnit ole olleet kovinkaan antosia - jotenkin on hätästä toimintaa - kaikki pakolliset mittaillaan ja sitten ei muuta kun kotiin. No, kuuleehan siellä joka kerta sydänäänet:).
Tämän päivän neuvolan tuloksia:
-Vaavi rt:ssa ja alhaalla
- sf: 33cm (ei kasvanut viime kertasesta)
- Painoa tullut 500g/vko (yhteensä +14kg)
- RR: 108/78 (alapaine noussut)
- Virtsa pudas (meidän neuvolassa pitää itse tikuttaa - outoa!)
- Vaavin syke: 148 ja liikkuu :)
Eipäs tässä ensimmäisellä kirjoituskerralla muuta - ja tulihan tuota juttua jo kovasti :). Niin ja kiitos teille kaikille kun olen saanut lueskella teidän juttuja jo monta monta kuukautta. Enää tätä huvia ei kauan kestäkään - hyvä niin :)
Terv. tiukku ja Onni-asukki 37+1/36+5
Se jooga alkoi tänään ja ohjaaja sanoi, että mukaan mahtuu vielä eikä haittaa yhtään vaikka jäis yksi kerta käymättä. Saa jopa korvata seuraavassa kuuden kerran kurssissa -jos ehtii;) Jos kiinnostaa, niin multa saat ne yhteystiedot, jos sulla ei ole enää se nettiosoite tallessa.
Nyt ei muuta kuin hyvän yön toivotus kaikille.
-L-
Tänään neuvolassa käyty ja lääkärillä myös: tuloksena ärtyisyys! Terveydenhoitajani on mitä ihanin ihminen, mutta se lääkäri on kaamee (onneksi tämä oli 1. viimeinen kerta tässä raskaudessa kun hänet tapasin) Asiakaspalvelijana täysi nolla, suorittajatyyppiä!!!! Sisätutkimuksessa on kovakourainen kuin mikä, sf mitan vain huitaisi, samoin sydänäänet. ei kyllä jäänyt mitään käteen itselleni. No onneksi pääsen taas ensiviikolla oman terveydenhoitajani mittaukseen, niin saadaan nuo OIKETA mitat ym.
Tässä kuitenkin viikon tulokset (suluissa 3vkoa sitten):
Hb 99 (92)
Verenpaine 114/56 (108/58)
paino 68 (67)
fundus 30 (31)
tarjonta rt
Tuosta funduksesta muuten näkee oikein että oli tosi hätäinen!!!! Ärsyttävä muija koko lekuri!!!! Ensinmäisestä raskaudesta sanoi muuten että " jaa te olette sitten raskaana, no ei tässä sitten muuta kun ei sitten tupakkaa, alkoholia eikä huumeita heh, heh" (ääliö!)
Joo mutta se siitä. En valittele yleensä, mutta tuo otti vähän päähän. Mutta muuhun asiaan (kokoan tähän muutaman päivän viiveellä näitä keskustelunaiheita, kun en ole ehtinyt kirjoitella):
TURVOTUKSESTA: ei ole onneksi muualla kun nilkoissa jonkinverran iltaisin. Mutta kaikkimkengät kyllä mahtuvat ihan normaalisti. samoin sormukset.
RASKAUSARVISTA: ei ole eikä ollut esikoisetakaan. muutenkin tämä raskaus aika samanlainen kun edellinen. pallo ilmestynyt tuohon eteen...
RINNOISTA: olen varmaan tässäkin asiassa " kummajainen" kun tuskin ovat kamalasti edes kasvaneet. Ehkä vähän pyöristyneet, mutta samoilla liiveillä mennään kuin muutenkin. Maitoakaan ei ole näkynyt.
KANTOLIINASTA: joku antoi nuo hyvät sivut liinailusta, eli suosittelen niiden koluamista myös. Ja TRIKOINENLIINA on ehdoton vastasyntyneelle. Painavammalle lapselle sitten kudottu parempi. Ja rengasliina on mielestäni hyvä pikaliina.
1. LOKAVAUVASTA: Onnea kovasti koko perheelle! Aikamoinen köntti! Meille veikattu n. 3kg vauvaa vaikka mieheni kanssa olemme pitkiä (171cm ja 194cm) Mutta eihän se siihen syntymäpainoon vaikutakkaan. Esikoinen syntyi rv 41+5 ja oli 51cm/3450g
Joo mutta nyt tuli vieraita joten lopettelen. Sitten vielä yksi SISÄPIIRINTIETO ; D Hannalla ei ole ainakaan vielä nyyttiä (aamupäivän tieto)...
Onko kukaan teistä hankkinut tai aikonut hankkia kantoliinaa? Mä sain viime viikolla ostettua trikoisen pikkuruu- liinan. Ostin sellainen paksumman version jo edelliselle lapselle, joka oli tosi itkuinen vauva. Nyt tilasin ohuemman version, ettei sisällä käytettäessä tulis kuuma. Trikoista liinaa voi käyttää jo heti pienellä vauvalla. Suosittelen!