Miksi joku haluaisi palkata työharjoittelijan?
Tarkoitan tällä juuri sitä, että miksi joku haluaisi PALKATA HARJOITTELIJAN TÖIHIN? Eli henkilön, joka opiskelee, ei siis ole vielä valmistunut ja tekee kouluun kuuluvää työharjoittelua. Ja saa tästä palkkaa, ei kuitenkaan samaa palkkaa kuin kokeneemmat, mutta jonkinlaista palkkaa kuitenkin.
Kyllä kait jokainen ennemmin ottaa töihin ammattilaisen, jota ei tarvitse opettaa ja joka osaa itsenäisesti tehdä hommia. Eikös tälläiselle henkilölle se palkan maksaminenkin ole mukavampaa, kuin harjoittelijalle, joka ei kaikkea vielä osaa/pysty tekemään yksin?
Kunhan mietin, kun itse pääsin harjoitteluun josta saan siitä palkkaa opintotuen lisäksi. Olen erittäin hyvilläni tästä tottakai, mutta heräsi kysymys, miksi joku haluaisi riippakivekseen harjoittelijan, vai eikö niitä ammattilaisia vaan löydy ja työnantaja ajattelee, että otetaan nyt sitten edes harjoittelija tänne, kyllä se ajan kuluessa alkaa hommia oppiin paremmin?
Kommentit (22)
Minä olin osan harjoittelua normaalisti palkattomana, jolloin samassa vuorossa oli toinenkin työntekijä, enkä siis ollut yksin työpisteelläni. Kun sattui sairaslomatapaus ja tarvittiin tuuraajaa, silloin olin yksin vuorossa ja sain palkan ja olin tasavertainen muiden työntekijöiden kanssa. :)
No varmaan, koska harjoittelijalle voi maksaa tonnin kuussa, ammattilainen haluaa 2,5 tonnia.
Jos ne haluaa avustaa nuoria eteenpäin? Monilla työpaikoilla on paljon rutiinihommia jotka voi harjoitteluaikana laittaa sen harjoittelijan asiaksi, ja aika harvassa työpaikassa sitä harjoittelijaa nyt koko ajan tarvitsee olla hirveästi neuvomassa, alkuvaiheessa tietysti pitää olla ohjaamassa ja perehdyttämässä.
80-luvulla kaikki harjoittelijat saivat palkkaa. Huonoa on perehdytys, jos kaikki aika menee pelkkään opettamiseen. Kun aikuisiällä kouluttauduin ja kävin harjoittelussa, perehdytykseeni menevästä ajasta valitti eniten henkilö, joka ei käyttänyt siihen minuuttiakaan. Ei mulle niitä helppoja toimistohommia tarvinnut neuvoa sen enempää kuin muillekaan, sillä mulla oli jo aiempaa kokemusta ja esim. tietokoneiden kanssa olin parempi kuin ysikään vakkareista; siitä on aikaa ja silloin ei kaikki vielä hallinneet perusohjelmistoja kovin hyvin. Nykään, toivottavasti, tilanne on jo toinen.
Onko harjoittelusi talvella, kun saat opintotukea?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:10"]
80-luvulla kaikki harjoittelijat saivat palkkaa. Huonoa on perehdytys, jos kaikki aika menee pelkkään opettamiseen. Kun aikuisiällä kouluttauduin ja kävin harjoittelussa, perehdytykseeni menevästä ajasta valitti eniten henkilö, joka ei käyttänyt siihen minuuttiakaan. Ei mulle niitä helppoja toimistohommia tarvinnut neuvoa sen enempää kuin muillekaan, sillä mulla oli jo aiempaa kokemusta ja esim. tietokoneiden kanssa olin parempi kuin ysikään vakkareista; siitä on aikaa ja silloin ei kaikki vielä hallinneet perusohjelmistoja kovin hyvin. Nykään, toivottavasti, tilanne on jo toinen.
[/quote]
Ihanko totta? Ei sairaalassa mitään palkkaa maksettu, vaikka olin siellä käytännön harjoittelussa kuukausitolkulla.
En ole koskaan kuullut palkattomasta harjoittelusta. Kyllä harjoittelusta saa aina palkkaa kun se liittyy pakollisena opintoihin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:10"]
[/quote]
Ihanko totta? Ei sairaalassa mitään palkkaa maksettu, vaikka olin siellä käytännön harjoittelussa kuukausitolkulla.
[/quote]
Jaa no hoitoala on varmaan eri juttu. Itse teknisellä alalla, ei edes tullut mieleen, että harjoittelu olisi palkaton.
Minut ainakin palkattiin siksi, että ei tarvinnut opettaa ja näyttää laajasti erilaisia töitä, vaan sai teettää samaa hanttihommaa koko harjoitteluajan. Ilman, että ohjaava opettaja olisi voinut älähtää asiasta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:14"]
En ole koskaan kuullut palkattomasta harjoittelusta. Kyllä harjoittelusta saa aina palkkaa kun se liittyy pakollisena opintoihin.
[/quote]
Höpö höpö.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:16"]Minut ainakin palkattiin siksi, että ei tarvinnut opettaa ja näyttää laajasti erilaisia töitä, vaan sai teettää samaa hanttihommaa koko harjoitteluajan. Ilman, että ohjaava opettaja olisi voinut älähtää asiasta.
[/quote]Jep. Eikä tarvinnut edes maksaa täyttä palkkaa
Toiset ei ees pääse harjotteluun vaikka hakee joka paikkaa. Mun piti valmistua jo joulukuussa, mutta 4kk puuttuu työntekoa..
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:16"]Minut ainakin palkattiin siksi, että ei tarvinnut opettaa ja näyttää laajasti erilaisia töitä, vaan sai teettää samaa hanttihommaa koko harjoitteluajan. Ilman, että ohjaava opettaja olisi voinut älähtää asiasta. [/quote]Jep. Eikä tarvinnut edes maksaa täyttä palkkaa
[/quote]
Täyttä palkkaa kyllä maksettiin, mutta tietysti alinta mahdollista aloituspalkkaa ilman lisiä.
On myös työpaikkoja, joihin on vaikea saada osaavaa ihmistä, harjoittelijan palkkaaminen on pienempi riski kuin tylntekijän palkkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:16"]Minut ainakin palkattiin siksi, että ei tarvinnut opettaa ja näyttää laajasti erilaisia töitä, vaan sai teettää samaa hanttihommaa koko harjoitteluajan. Ilman, että ohjaava opettaja olisi voinut älähtää asiasta. [/quote]Jep. Eikä tarvinnut edes maksaa täyttä palkkaa
[/quote]
Täyttä palkkaa kyllä maksettiin, mutta tietysti alinta mahdollista aloituspalkkaa ilman lisiä.
[/quote]
Ei sillä, että olisin tilanteesta jotenkin katkera, päin vastoin. Sain tehtyä harjoittelun, sain palkkaa, sain CV:n täytteeksi oman alan töitä, eli ei tuo nyt mitenkään huono kokemus ollut.
Itse inhosin opiskeluaikana harjoitteluita juuri siksi, että ne olivat palkattomia. Tein lähes koko opiskeluaikani oman alan töitä koulun ohessa ja tienasin rahaa, mutta kun oli harjoittelu meneillään (meillä oli 4-5 n. kuukauden harjoittelua), tein täsmälleen samaa työtä (eri firmoissa tosin) täyttä päivää palkatta. Koska päivät menivät harjoittelussa, ei palkallisille töille jäänyt aikaa (samat työajat), paitsi viikonloput, joten tein sitten älyttömiä työputkia, ma-pe harjoittelua,la-su töitä. Todella epämotivoivaa! Varsinkaan kun harjoitteluista ei jäänyt oikein mitään "uutta" käteen, kaiken saman opin palkallisissa töissä. Noh, olihan se tietysti kiva tutustua uusiin ihmisiin ja erilaisiin työyhteisöihin, mutta kai vähempikin olisi riittänyt.
Meillä ei muuten koulussa saanut edes hyväksilukea esim. kesätöitä harjoitteluksi. Toivottavasti olis siihen tullut nyttemmin joku muutos. Ja kukaan pomo ei alallani maksa palkkaa harjoittelijalle, koska ilmaiseksikin saa hyvän työntekijän.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:38"]Itse inhosin opiskeluaikana harjoitteluita juuri siksi, että ne olivat palkattomia. Tein lähes koko opiskeluaikani oman alan töitä koulun ohessa ja tienasin rahaa, mutta kun oli harjoittelu meneillään (meillä oli 4-5 n. kuukauden harjoittelua), tein täsmälleen samaa työtä (eri firmoissa tosin) täyttä päivää palkatta. Koska päivät menivät harjoittelussa, ei palkallisille töille jäänyt aikaa (samat työajat), paitsi viikonloput, joten tein sitten älyttömiä työputkia, ma-pe harjoittelua,la-su töitä. Todella epämotivoivaa! Varsinkaan kun harjoitteluista ei jäänyt oikein mitään "uutta" käteen, kaiken saman opin palkallisissa töissä. Noh, olihan se tietysti kiva tutustua uusiin ihmisiin ja erilaisiin työyhteisöihin, mutta kai vähempikin olisi riittänyt.
Meillä ei muuten koulussa saanut edes hyväksilukea esim. kesätöitä harjoitteluksi. Toivottavasti olis siihen tullut nyttemmin joku muutos. Ja kukaan pomo ei alallani maksa palkkaa harjoittelijalle, koska ilmaiseksikin saa hyvän työntekijän.
[/quote]
Meillä saa hyväksilukea oman palkkatyönki mikäli se on vaan omalla alalla
Harjoittelija on halpaa työvoimaa, kyllä melkein missä tahansa työpaikassa löytyy sellaista tekemistä, jonka tekemisestä on turha maksaa ammattilaiselle täyttä palkkaa, jos sen joku pystyy tekemän harjoittelijapalkallakin. Lisäksi tuollaiset harjoittelijasopimukset on yleensä määräaikaisia, joten jos tyyppi ei ollutkaan hyvä rekrytointi, hänestä pääsee vähemmällä vaivalla eroon harjoittelujakson lopussa kuin vaikkapa oikeasta työntekijästä koeajan jälkeen. Jos taas harjoittelija osoittautuu hyväksi työntekijäksi, hän on valmistuttuaan hyvä rekrytointi ja perehdytyskin on saatu jo tehtyä alemmalla palkalla. Ja usein harjoittelijat ovat paljon tehokkaampia kuin vakkarityöntekijät, varsinkin jos harjoittelu on osa opintoja ja jos harjoittelijalle voidaan antaa tehtäväksi jokin oma projekti, josta saa sitten vielä jonkinlaisen arvosanan opintoja varten.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:20"]
Toiset ei ees pääse harjotteluun vaikka hakee joka paikkaa. Mun piti valmistua jo joulukuussa, mutta 4kk puuttuu työntekoa..
[/quote]
Samanlainen ongelma mullakin. Ja kun palkattomana ei saisi harjoittelua tehdä, niin mistä hitosta tässä nyt löydät sellaisen paikan joka suostuu harjoittelijalle jotain maksamaan.
Enpä tiedä. Minutkin otettiin työharjoitteluun ja heti valmistumisen jälkeen aloitin kyseisessä paikassa työt.