Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raittiit! Voitteko auttaa sanoittamaan, miksi puolison alkoholinkäyttö ärsyttää

X
27.11.2021 |

Olemme puolisoni kanssa tilanteessa, jossa itse olen luopunut alkoholista hiljalleen kokonaan ja puolisoni ei. Minulle ei vaan kertakaikkiaan maistu, ja jo pienistäkin määristä saan krapulan oireita. Kroppani ei nykyisin enää siis siedä alkoholia joten olen jättänyt sen kokonaan pois.

Puolisoni alkoholinkäyttö on jokaviikonloppuista pe+la tyyliin noin 3-4 isoa olutta per ilta. Joskus sunnuntaina ottaa illalla myös 'pari'. Itseäni ärsyttää, vaikka määrät kai ovat melko maltilliset, enemmän ehkä se periaate että joka ikinen viikonloppu pitää ottaa alkoholia eikä muuten pysty rentoutumaan. ( Perheessämme ei ole esim pieniä lapsia, jolloin tilanne toki eri kaikinpuolin )

Ymmärrän sen, että minulla ei ole oikeutta kontrolloida puolison alkoholinkäyttöä, oma raittiuteni on oma asiani ja toki samoin myös puolisoni alkoholinkäyttö, mutta kaipaisin vertaistukea ja kommentteja samassa tilanteessa olevilta.

En oikein löydä niitä juurisyitä, miksi ärsyynnyn ja pohdinkin jatkuvasti, onko minulla ärsyyntymiseen 'oikeutta'? Olisiko joku käynyt saman tilanteen ja tunteet läpi?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse henkilönä joka ei käytä lainkaan alkoholia en pystyisi olemaan suhteessa henkilön kanssa joka käyttäisi viikottain ainetta joka on pelkkä karsinogeeni. Se että syöpää aiheuttavaan aineeseen lisätään makuainetta ei tee siitä millään tavoin järkevää nautittavaksi.

Kuulostaa lievältä fanatismilta puolestelematta yhtään alkoholin käyttäjiä. Eihän kumppanisi syö myöskään viikottain karsinogeenisiä trans-rasvoja sisältäviä tuotteita?

Vierailija
22/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuo "minulla ei ole oikeutta kontrolloida puolisoni alkoholinkäyttöä" ei pidä paikkaansa, varsinkin kun teillä on lapsia. Kotinne on sinunkin kotisi, ja jos alkoholin käyttö kotona tuntuu sinusta pahalta ja häiritsee, niin kyllä miehesi täytyisi ottaa se huomioon. Vai olisiko ok, jos sinä alkaisit vaikka poltella pilveä kotona, vaikka mies ei siitä tykkäisi eikä haluaisi että lapsenne saavat sellaista esimerkkiä kun näkevät kotona että tuo on ihan normaalia?

Sano miehelle, että jos haluaa juoda niin käy juomassa baarissa tms, mutta että kotona ei juoda lasten nähden koska et halua opettaa heille epäterveellisiä elämäntapoja. Etkä itsekään halua nähdä päihteidenkäyttöä kotona.

Mitä jos lukisit aloituksen ennen kuin kommentoit? Ap juuri sanoi, ettei ole lapsia kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 6-7 annosta riippuen oluen vahvuudesta ei ole pieni määrä alkoholia per ilta. Tai onhan se pieni määrä suurkuluttajalle.

Vierailija
24/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuo "minulla ei ole oikeutta kontrolloida puolisoni alkoholinkäyttöä" ei pidä paikkaansa, varsinkin kun teillä on lapsia. Kotinne on sinunkin kotisi, ja jos alkoholin käyttö kotona tuntuu sinusta pahalta ja häiritsee, niin kyllä miehesi täytyisi ottaa se huomioon. Vai olisiko ok, jos sinä alkaisit vaikka poltella pilveä kotona, vaikka mies ei siitä tykkäisi eikä haluaisi että lapsenne saavat sellaista esimerkkiä kun näkevät kotona että tuo on ihan normaalia?

Sano miehelle, että jos haluaa juoda niin käy juomassa baarissa tms, mutta että kotona ei juoda lasten nähden koska et halua opettaa heille epäterveellisiä elämäntapoja. Etkä itsekään halua nähdä päihteidenkäyttöä kotona.

Mitä jos lukisit aloituksen ennen kuin kommentoit? Ap juuri sanoi, ettei ole lapsia kotona.

No etpä tuota itsekään näytä lukevan kauhean tarkkaan ketjua. :D Pistin heti tuon viestini jälkeen korjauksen, jossa selitin että näköjään luinkin hätäisesti väärin ja ymmärsin tuon lapsiasian juuri toisinpäin. Pomppasi vaan sieltä tekstistä "pieniä lapsia", kun nopeasti silmäilin.

Vierailija
25/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta puolisolle voi sallia juomisen, jos se ei muuta hänen käytöstään ikäväksI ja haittaa elämää muuten. Tuollainen määrä tuskin tekee mitään noista isokokoiselle miehelle, tuohan palaa poiskin melkein illan aikana.

Joten enemmän työstäisin sitä omaa pääkoppaa. Mikä asiassa ärsyttää ja miksi koen, että miehen tapa rentoutua on pois minulta? Jos hän harrastaisi jotakin aikaa vievää kahtena iltana viikossa, olisiko se yhtä ärsyttävää ja kokisinko senkin olevan pois minulta?

Pariskunnassa ei voi pyrkiä muuttamaan toista samanlaiseksi kuin itse on, hyvässä suhteessa pitää hyväksyä se, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, elämäntapoja ja harrastuksia. Joku rentoutuu nikkaroimalla koko illan autotallissa, ap:n mies juo kolme olutta.

Toki asioista voisi pyrkiä neuvottelemaan. Vaikka että tuota rajoittaisi vain yhteen iltaan tai per ilta kahteen tuopilliseen. Olisihan se terveydellekin parempi, jos kohta tuo kolme isoa tuoppia jää nippa nappa suurkulutuksen rajan alle miehillä. Neljä menee ylitse.

Vierailija
26/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No etpä tuota itsekään näytä lukevan kauhean tarkkaan ketjua. :D Pistin heti tuon viestini jälkeen korjauksen, jossa selitin että näköjään luinkin hätäisesti väärin ja ymmärsin tuon lapsiasian juuri toisinpäin. Pomppasi vaan sieltä tekstistä "pieniä lapsia", kun nopeasti silmäilin.

Luin kommentit järjestyksessä ja kommentoin niihin järjestyksessä. Sentään luen sen, jota kommentoin.

Vierailija
27/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 6-7 annosta riippuen oluen vahvuudesta ei ole pieni määrä alkoholia per ilta. Tai onhan se pieni määrä suurkuluttajalle.

SE on kyllä 4,5-6.

Vierailija
28/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä syistä mm.:

-rahattomuus

-väkivalta

-epäluotettavuus

-terveydelliset haitat

-hajuhaitat.

Vierailija
29/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta puolisolle voi sallia juomisen, jos se ei muuta hänen käytöstään ikäväksI ja haittaa elämää muuten. Tuollainen määrä tuskin tekee mitään noista isokokoiselle miehelle, tuohan palaa poiskin melkein illan aikana.

Joten enemmän työstäisin sitä omaa pääkoppaa. Mikä asiassa ärsyttää ja miksi koen, että miehen tapa rentoutua on pois minulta? Jos hän harrastaisi jotakin aikaa vievää kahtena iltana viikossa, olisiko se yhtä ärsyttävää ja kokisinko senkin olevan pois minulta?

Pariskunnassa ei voi pyrkiä muuttamaan toista samanlaiseksi kuin itse on, hyvässä suhteessa pitää hyväksyä se, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, elämäntapoja ja harrastuksia. Joku rentoutuu nikkaroimalla koko illan autotallissa, ap:n mies juo kolme olutta.

Toki asioista voisi pyrkiä neuvottelemaan. Vaikka että tuota rajoittaisi vain yhteen iltaan tai per ilta kahteen tuopilliseen. Olisihan se terveydellekin parempi, jos kohta tuo kolme isoa tuoppia jää nippa nappa suurkulutuksen rajan alle miehillä. Neljä menee ylitse.

Ihan samalla tavalla huumeidenkäyttäjäkin voisi perustella, että kyllä nyt on väärin jos minun tapani rentoutua ärsyttää ja että kyllä vika on nyt sinussa, kun haluat minua rajoittaa ja työstäpä sitä omaa pääkoppaa. Jos päihteiden käyttö tuntuu toisesta pahalta ja ahdistavalta, niin kyllä se mies tuossa on se jonka pitäisi työstää käytöstään. Rentoutumistapoja on paljon parempiakin, sellaisia jotka eivät aiheuta toiselle pahaa oloa. Kuten esim just ne nikkaroinnit tai muut harrastukset.

Vierailija
30/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kommentit järjestyksessä ja kommentoin niihin järjestyksessä. Sentään luen sen, jota kommentoin.

Selvästi et kyllä lukenut järjestyksessä, kun tuo korjausviestini oli heti seuraavana siitä johon kommentoit. 

Vierailija
31/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan sama. Aamulla, kun herään ja näen ne tölkit pöydällä olen pöyristynyt siitä, että TAAS piti vetää kalsarikännit, koska lauantai. En tiedä mikä siinä niin ärsyttää, mutta kai se johtuu siitä, kun itse ei vaan enää käytä yhtään.

Vierailija
32/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SE on kyllä 4,5-6.

4 isoa tölkkiä on 6 kolmosolutta. Mutta tsäännssit on, että olut on nelosvahvuutta.

Vierailija
33/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyse oli siitä, että mies lupasi aina jokaisen kännin jälkeen lopettaa juomisen. Sitten kun ei lopettanutkaan, luottamus suli vähitellen pois. Nyt on ollut jo useamman vuoden juomatta ja luottamus toisen sanomisiin on palannut.

Se toisen poissaolo henkisesti juomisen aikana oli myös asia, joka ärsytti ja myös suretti.

Vierailija
34/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se syy on sama kuin itseäni ärsyttäisi kumppanissa joka ei ota alkoholia koskaan. 

Joku 1 saunakalja nyt on ihan eri asia, sen jälkeen voi hypätä vaikka rattiin, mutta me ehkä n. kerran kuussa otetaan vähän enemmän, ja pelataan samalla videopelejä. Voimme pelata videopelejä myös ilman alkoholia, mutta ei niin että toinen ottaa, toinen ei, koska se fiilis vain ei ole silloin molemmilla sama. Emme koskaan juo alkoholia pikkuhumalaan asti kotona niin että toinen on selvinpäin. 

Vierailija
35/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla huumeidenkäyttäjäkin voisi perustella, että kyllä nyt on väärin jos minun tapani rentoutua ärsyttää ja että kyllä vika on nyt sinussa, kun haluat minua rajoittaa ja työstäpä sitä omaa pääkoppaa. Jos päihteiden käyttö tuntuu toisesta pahalta ja ahdistavalta, niin kyllä se mies tuossa on se jonka pitäisi työstää käytöstään. Rentoutumistapoja on paljon parempiakin, sellaisia jotka eivät aiheuta toiselle pahaa oloa. Kuten esim just ne nikkaroinnit tai muut harrastukset.

Jokainen päättää omalta kohdaltaan. Et voi määrätä tai olla "sallimatta" aikuiselle ihmiselle hänen oluitaan. Voit ainoastaan päättää katseletko sitä itse vai et.

Vierailija
36/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat kontrolloida miestä. Koska sinä et juo enää niin mieskään ei saa. Ota ero jos ei kelpaa sellaisena kuin on.

Vierailija
37/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa ukkoa ärsyttää moinen nillittäjä. Miehellä on aikuisena ihmisenä oikeus päättää itse juoko sitä olutta vai ei. Ja sinä ap taas tiedät missä ovi on jos niin ärsyttää. Pienet on murheet teidän parisuhteessa jos tuo on ongelma. Toki voit etsiä miehen joka ei juo ikinä yhtään olutta mutta hänessäkin on varmasti jotain muita huonoja puolia. Ehkä vaihtamalla parenee tai sitten ei. Sinkkuna sinun ei tarvitse katsella oluen kohtuullistakaan juomista.

Vierailija
38/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

että säveltäminen ja sovittaminen?

Vierailija
39/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suhteessa nainen on nyt päättänyt että tämä ei ole enää sallittua. Oli ennen kun naisellekin vielä maistui alkoholi. Nyt ärsytyksen syy on että mies ei usko mitä sanotaan eikä tee ja elä niinkuin nainen päättää ja haluaa. Mies ei sentään ole mikään juoppo tai luuhaa kapakoissa pitkin yötä. Mies haluaa vain joskus juoda pari olutta. Ja rauhassa. Mutta ei.

Vierailija
40/47 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa ukkoa ärsyttää moinen nillittäjä. Miehellä on aikuisena ihmisenä oikeus päättää itse juoko sitä olutta vai ei. Ja sinä ap taas tiedät missä ovi on jos niin ärsyttää. Pienet on murheet teidän parisuhteessa jos tuo on ongelma. Toki voit etsiä miehen joka ei juo ikinä yhtään olutta mutta hänessäkin on varmasti jotain muita huonoja puolia. Ehkä vaihtamalla parenee tai sitten ei. Sinkkuna sinun ei tarvitse katsella oluen kohtuullistakaan juomista.

Aapeehän nimenomaan ei nillitä, vaan miettii miksi hänestä tuntuu tympeälle puolison juominen, ja onko hänen syytä yrittää hyväksyä se ärsytyksestä huolimatta. Aapeen asenne on musta erittäin rakentava ja hän ottaa vastuuta omista fiiliksistään. Turha on viestisi, ja myös tarpeettoman kiukkuinen.