Avautuisitko yliopistossa alkoholismi & väkivaltaperheessä kasvamisesta (ov)
Meillä siis lehtori(t) jatkuvasti korostavat, että "pitää peilata omiin kokemuksiin". Entä jos on sellaisia kokemuksia, jotka saattavat olla melkoisen yllättäviä siinä ympäristössä jossa ollaan? Niin ne meidän lehtoritkin luulee: "olette hyvistä perheistä" jne...
Onko muilla ollut tuollaista? Onko kukaan avautunut OIKEASTI vakavista asioista? Millaisista? Mitä siitä on seurannut? Ei siinä mitään että on ollut hyvin surkea ja kamala lapsuus vaan se että pelkään ihmisten suhtautumista. Pelkään että ihmiset ajattelevat ei siitä voi olla aikuisenakaan mihinkään, kuitenkin on jotain vikaa löydyttävä. Kuitenkaan ei ole käsitellyt asioitaan ja elää menneisyydessään! Näinhän ei ole... olen hyvin onnellinen & tyytyväinen.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:53"] Jos siis julkisesti kailotat, en tiedä yhtäkään yliopiston tehtävää jossa voisi kirjoittaa "minulla on tästä kokemusta". [/quote] Minä opiskelin koko tutkintoni ulkomailla, kandissa ja gradussa piti kirjoittaa ymmärryksestä mikä on aihetta kohtaan. Tämä tehtiin ylimalkaisesti, tyyliin "olen opiskellut alaa x ja opintojeni aikana kurssilla y käsiteltiin tätä aihetta", "olen ollut töissä paikassa x ja tehnyt töitä ihmisryhmän y parissa joka on luonut ymmärrystä tässä aiheessa" + jotain tiedefilosofista jaarittelua siihen päälle. Kirjoitin itse graduni aiheesta johon minulla itselläni oli kosketuspintaa (ns. rankempia elämänkokemuksia). Mainitsin ohjaajalleni asiasta hyvin ylimalkaisesti ja kysyin, että pitäisikö minun mainita asiasta myös gradussa tyyliin "minulla on ymmärrystä asiassa omien elämänkokemusteni kautta". Ohjaaja sanoi, että missään nimessä ei kannata asiasta mainita koska vaikka se saattaisikin nyt tuntua hyvältä idealta, se ei sitä välttämättä tee myöhemmin ja gradu on kuitenkin kaiken kansan luettavissa koko loppuikäni. Hän myös sanoi, että asian mainitsemisesta saattaa aiheutua kiusallisia tilanteita esim. opponoinnissa. Joten en sitten kirjoittanut asiasta mitään graduuni. Mutta juu, tuo yllä mainitsemani "tehtävä" oli ainoa laatuaan jossa olisi voinut kirjoittaa, että itsellä on kokemusta asiasta. Mitään muuta tehtävää, jossa sen olisi jotenkin asiaan kuuluvasti voinut tehdä, ei tullut vastaan koko yliopistourani aikana. [/quote] Gradu on tieteellinen tutkimus, eikä siinä tietenkään käsitellä omakohtaisia kokemuksia. [/quote]
Tiedän, enkä ole missään niin väittänytkään. Kerroin vain, että meillä ulkomailla piti kandissa ja gradussa kirjoittaa omasta ymmärryksestään tutkittavaa aihetta kohtaan.
[/quote]
Vastaavasti minun pointtini oli se, että jos sinulla ei opintoihin kuulunut tehtäviä, joissa käsiteltäisiin asioita kovin henkilökohtaisella tasolla, ei se tarkoita, etteikö muiden opintoihin tällaisia kuuluisi. Olen käyttänyt omia kasvatustieteen opintojani esimerkkinä siksi, että se on minulle tutuin, ja meillä tosiaan oli paljonkin tehtäviä, joissa piti pohtia omaa persoonaa ja identiteettiä ja niiden muovautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Ihan samalla tavalla, kuin jos oppimistehtävässä voi sanoa, että "vaihto-oppilasvuosi on lisännyt ymmärrystäni eri kulttuureista tulevia ihmisiä kohtaan", pitäisi voida sanoa, että "kokemukseni lastensuojelun asiakkuudesta ovat lisänneet ymmärrystäni ongelmaperheistä tulevia nuoria kohtaan", kärjistetysti sanoen.
Se että käsketään peilata omiin kokemuksiin, ei tarkoita sitä että pitäisi kaikille asia kailottaa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:11"]
Se että käsketään peilata omiin kokemuksiin, ei tarkoita sitä että pitäisi kaikille asia kailottaa.
[/quote]
Tarkoitinkin kirjallisia töitä. Usein nämä tulevat kaikkien luettavaksi. Eri asia lukeeko niitä kukaan. Ja myös gradussa, esimerkiksi kun selitetään aiheen valintaa pitäisi perustella miksi sen aiheen valitsi/mitä kokemusta aiheesta on. Otan askelen etemmäksi enkä tee aihepiiristä.
Tästäkin ketjusta huomasi hyvin kuinka ihmiset kuvittelivat etten olisi muka asiaa käsitellyt, vaikka eka viestissä niin sanoin :) Sitäpä juuri pelkäsinkin että minua joksikin raukaksi luultaisin asian perusteella.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:53"] Jos siis julkisesti kailotat, en tiedä yhtäkään yliopiston tehtävää jossa voisi kirjoittaa "minulla on tästä kokemusta". [/quote] Minä opiskelin koko tutkintoni ulkomailla, kandissa ja gradussa piti kirjoittaa ymmärryksestä mikä on aihetta kohtaan. Tämä tehtiin ylimalkaisesti, tyyliin "olen opiskellut alaa x ja opintojeni aikana kurssilla y käsiteltiin tätä aihetta", "olen ollut töissä paikassa x ja tehnyt töitä ihmisryhmän y parissa joka on luonut ymmärrystä tässä aiheessa" + jotain tiedefilosofista jaarittelua siihen päälle. Kirjoitin itse graduni aiheesta johon minulla itselläni oli kosketuspintaa (ns. rankempia elämänkokemuksia). Mainitsin ohjaajalleni asiasta hyvin ylimalkaisesti ja kysyin, että pitäisikö minun mainita asiasta myös gradussa tyyliin "minulla on ymmärrystä asiassa omien elämänkokemusteni kautta". Ohjaaja sanoi, että missään nimessä ei kannata asiasta mainita koska vaikka se saattaisikin nyt tuntua hyvältä idealta, se ei sitä välttämättä tee myöhemmin ja gradu on kuitenkin kaiken kansan luettavissa koko loppuikäni. Hän myös sanoi, että asian mainitsemisesta saattaa aiheutua kiusallisia tilanteita esim. opponoinnissa. Joten en sitten kirjoittanut asiasta mitään graduuni. Mutta juu, tuo yllä mainitsemani "tehtävä" oli ainoa laatuaan jossa olisi voinut kirjoittaa, että itsellä on kokemusta asiasta. Mitään muuta tehtävää, jossa sen olisi jotenkin asiaan kuuluvasti voinut tehdä, ei tullut vastaan koko yliopistourani aikana. [/quote] Gradu on tieteellinen tutkimus, eikä siinä tietenkään käsitellä omakohtaisia kokemuksia. [/quote]
Tiedän, enkä ole missään niin väittänytkään. Kerroin vain, että meillä ulkomailla piti kandissa ja gradussa kirjoittaa omasta ymmärryksestään tutkittavaa aihetta kohtaan.