Mitä tapahtuu jos romahdan neuvolassa?
Mietin, että kunhan vaan uskaltaisin, kertoisin neuvolassa miehen väsystä ja masennuksesta. Pelottaa mikä on hänen reagtionsa, mutta olen tullut jaksamiseni päähän tässä asiassa.
Mutta pelkään, että romahdan oman taakkani kanssa siellä. Mitä sitten tapahtuu. Viedäänkö minulta lapset?
Kommentit (25)
Ei viedä. Saat toivottavasti apua.
Kyllä avoimuus kannattaa ehdottomasti. Asioista puhumisella on varmasti hyvä lopputulos, eikä varmasti viedä lapsia sinulta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:47"]
Niele vaan tunteesi äläkä missään tapauksessa puhu kenellekään mitään. Kodin seinien sisällä ongelmiasi vatvomalla sinua odottaa psyykkisesti tasapainoinen tulevaisuus.
[/quote]
olenko sanonut, että en haluaisi puhua tunteista? pelottaa vaan se, mitä tapahtuu. Mutta edes lasten vuoksi aijon puhua, kunhan niitä minulta ei viedä pois.
Jos et halua puhua neuvolassa, voit soittaa suoraan perheneuvolaan tai neuvolan psykologille. Vaitiolovelvollisuus kaikilla.
Mutta kyllä neuvolan tädit osaavat myös auttaa.
Kerro neuvolassa varovasti kuulostellen. Valitettavasti sielläkin niitä hulluja on töissä mutta suurin osa on ihan fiksuja.
Tiedän, että meidän nevuolatäti sellainen, kenelle pystyn puhumaan. , itse todella vaikea soittaa kenellekään muulle. Toivottavasti saan miehen johonkin hoitoon. Itse tekisi mieli lähteä lasten kanssa johonkin levähtämään, alan olla niin loppu. Mutta kun ei ole paikkaa minne mennä.
ap
Parhaimmillaan saat neuvolasta apua ja tukea. Pahimmillaan vain lämmintä kättä ja "koita jaksaa" -toivotukset. Lapsia ne ei vie.
Jos miehesi on ihan niin masentunut ettei sängystä nouse, soita ambulanssi. Joudut todennäköisesti vakuuttelemaan kuinka huonossa kunnossa on ja anna palaa vaan. Sano että pelkäät olevan itsetuhoinen niin pakko tulla hakemaan hoitoon.
Mies käy töissä, koska ei kehtaa olla pois, mutta siinä se onkin sitten mitä jaksaa. Ja vetoaa siihen, että ei voi lähteä hoitoon koska ei ole töiden vuoksi aikaa. Loput päivää joko pelaa, istuu muuten koneella tai nukkuu. Sanoo itsekin, että pakenee koneelle omaa oloaan. Jos käyn jossakin, on isompien lasten kanssa sen verran, että antaa niille ruokaa, muuten ovat keskenään.
Epäilyttää vaan todella paljon, että hän ei lähde mihinkään vaikka ajan hänelle saisinkin, mutta pakko yrittää. Tiedän että raivostuu.
Ehkä hän herää jos sinä ja lapset lähdette vähäksi aikaa pois.
Varaa aika johon menet itse mukaan. Ei se välttämättä edes tiedä miten se käyttäytyy huonoina/hyvinä päivinä. Muistat vain, että se aika on varattu hänelle. Sinun tunteista siellä ei juurikaan puhuta tai olla kiinnostuneita. Kysellään ympäripyöreitä arjesta, muuten kaikki liittyy mieheesi. Kannattaa hakea vertaistukea tai varata oma aika jos on liian raskasta. Älä myöskään odota mitään ihme pelastusta psykologi ajalta. Parantuminen vie aikaa ja voimia teiltä kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:56"]
Jos et halua puhua neuvolassa, voit soittaa suoraan perheneuvolaan tai neuvolan psykologille. Vaitiolovelvollisuus kaikilla.
Mutta kyllä neuvolan tädit osaavat myös auttaa.
[/quote] kerran kävin perheneuvolassa ja se riitti ja silloinkin oli kysymys miehestä. Tämä nainen oli hyvin vastenmmielinen, ei kemiat todellakaan kohdanneet.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:44"]
Mietin, että kunhan vaan uskaltaisin, kertoisin neuvolassa miehen väsystä ja masennuksesta. Pelottaa mikä on hänen reagtionsa, mutta olen tullut jaksamiseni päähän tässä asiassa.
Mutta pelkään, että romahdan oman taakkani kanssa siellä. Mitä sitten tapahtuu. Viedäänkö minulta lapset?
[/quote] eikö miehesi saa aikaa tilattua itse psykologille? En jaksaisi enää masentunutta miestä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:19"]Ehkä hän herää jos sinä ja lapset lähdette vähäksi aikaa pois.
[/quote]
Ei se masentunut mitenkään "herää" ilman apua. Tuollainen toiminta äkkiä pahentaa tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:47"]
Niele vaan tunteesi äläkä missään tapauksessa puhu kenellekään mitään. Kodin seinien sisällä ongelmiasi vatvomalla sinua odottaa psyykkisesti tasapainoinen tulevaisuus.
[/quote]
olenko sanonut, että en haluaisi puhua tunteista? pelottaa vaan se, mitä tapahtuu. Mutta edes lasten vuoksi aijon puhua, kunhan niitä minulta ei viedä pois.
[/quote] mikäli sinä olet ok, ei masiksia eikä muutakaan häikkää, alkoholiongelmaa jne ei viedä lapsia. Miehesihän tarvitsee apua ja hänen täytyy olla myös mukana.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:07"]
Mies käy töissä, koska ei kehtaa olla pois, mutta siinä se onkin sitten mitä jaksaa. Ja vetoaa siihen, että ei voi lähteä hoitoon koska ei ole töiden vuoksi aikaa. Loput päivää joko pelaa, istuu muuten koneella tai nukkuu. Sanoo itsekin, että pakenee koneelle omaa oloaan. Jos käyn jossakin, on isompien lasten kanssa sen verran, että antaa niille ruokaa, muuten ovat keskenään.
Epäilyttää vaan todella paljon, että hän ei lähde mihinkään vaikka ajan hänelle saisinkin, mutta pakko yrittää. Tiedän että raivostuu.
[/quote] uhkaa erolla jos ei muuu auta
Minulla väsymystä ennenkaikkea miehen tilanteen takia, mutta jaksan hoitaa lapset ja nautin heidän kanssa kotona olemisesta ja puuhastelusta. Oon monesti miettinyt, että lähtisi vaan pois, mutta pelkään että pahentaisi vaan tilannetta.
Mietinkin sitä, että miten saada tuo mies heräämään siihen, että nyt riitti, ei halua hoitoon, mutta ei itsekään jaksa näin, minä en jaksa senkään vertaa.
Varaan joko ajan johon menen mukaan ja kerron mikä on miehen tilanne tai sitten laitan hänet yksin menemään ja kerron aikaa varatessa tai jos neuvolasta varaavat ajan, pyydä kertomaan siinä mikä on miehen tilanne tällä hetkellä minun näkökulmastani.
Täytyy yrittää saada hänelle apua, jos ei kelpaa niin olkoon.
4 vuotta sitten hän on puhunut ongelmistaan yhdelle lääkärille joka hänelle vai nauroi, että kaikki on ok. Sen jälkeen ei ole kenellekään suostunut puhumaan eikä usko että mistään olisi apua. Eikä kuulemma ole aikaa sellaiseen.
ap