Täytyykö kirkon työntekijän kuulua kirkkoon?
Kommentit (46)
No, kirkon ei tarvitse ottaa töihin ihmistä joka ei kuulu kirkkoon. Eikä vaikka kuntosalille tarvitse ottaa siiderivalasta av-mammaa kuntosaliohjaajaksi. Perussuomalaisten jäsenrekisteriä hoitamaan tuskin otettaisiin kokoomusnuorten puheenjohtajaa. Yms.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:51"]
Työhön palkattaessa ei saa syrjiä iän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, poliittisen mielipiteen tai uskonnon perusteella. Tämä koskee myös ev. lut. kirkkoa.
[/quote]
Paitsi että kirkko rikkoo tuota koko ajan avoimesti edellyttämällä kirkon jäsenyyttä työpaikkailmoituksissaan. Eikä asiaan juuri muita kuin ehkä vapareita kiinnosta edes puuttua. Kirkolla on tässä yhteiskunnassa monenlaisia erioikeuksia ja - vapauksia. Samat lait eivät koske kirkkoa kuin muita.
Musta koko juttu on saivartelua. Ehkei sitä nyt periaatteessa tarvi kuulua, mutta onhan se nyt täysin järkevääkin olettaa, että kuuluu. Tietysti joku hiekkis varmaan saa tästäkin angstin, kun hänestä jokaisen ateistin pitää voida tulla valituksia kirkon töihin. Tehkää kantelu, sehän se oleellista onkin tässä yhteiskunnassa. Saada todistettua, että "mähän olin oikeassa ja mulla on oikeus jne." Voi jeesus, sanon minä.
Jokaiseen työhön on kirjoittamattomia rajoituksia. Kuten joku tuossa mainitsi, niin en mäkään pääse jumppasalille jumpanvetäjäksi, kun olen pulska ja huonokuntoinen. Toisaalta voisinko nostaa metakan, että miksi työhönotossa vaaditaan fyysistä kuntoa, kun ketään ei saa syrjiä... Voisin olla sinällään ihan pätevä suunnittelemaan jumppatuntini. Kirkon tehtävissä voidaan odottaa, että hyväksyy työnantajansa arvot ja siinä ihan ensimmäinen askel on kuulua edes ko. puljuun.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:29"]
No, kirkon ei tarvitse ottaa töihin ihmistä joka ei kuulu kirkkoon. Eikä vaikka kuntosalille tarvitse ottaa siiderivalasta av-mammaa kuntosaliohjaajaksi. Perussuomalaisten jäsenrekisteriä hoitamaan tuskin otettaisiin kokoomusnuorten puheenjohtajaa. Yms.
[/quote]
Monenko kuntosalin työpaikkailmoituksessa lukee, että hakijan tulee olla hoikka tai ainakin normaalin BMI:n rajoissa?
No mutta miksi kirkkoonkuulumaton ja kirkkoakannattamaton edes haluaisi tehdä töitä kirkolle?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:36"]
Musta koko juttu on saivartelua. Ehkei sitä nyt periaatteessa tarvi kuulua, mutta onhan se nyt täysin järkevääkin olettaa, että kuuluu. Tietysti joku hiekkis varmaan saa tästäkin angstin, kun hänestä jokaisen ateistin pitää voida tulla valituksia kirkon töihin. Tehkää kantelu, sehän se oleellista onkin tässä yhteiskunnassa. Saada todistettua, että "mähän olin oikeassa ja mulla on oikeus jne." Voi jeesus, sanon minä.
Jokaiseen työhön on kirjoittamattomia rajoituksia. Kuten joku tuossa mainitsi, niin en mäkään pääse jumppasalille jumpanvetäjäksi, kun olen pulska ja huonokuntoinen. Toisaalta voisinko nostaa metakan, että miksi työhönotossa vaaditaan fyysistä kuntoa, kun ketään ei saa syrjiä... Voisin olla sinällään ihan pätevä suunnittelemaan jumppatuntini. Kirkon tehtävissä voidaan odottaa, että hyväksyy työnantajansa arvot ja siinä ihan ensimmäinen askel on kuulua edes ko. puljuun.
[/quote]
Eli sinusta on ihan ok jos jumppasalille ei pääse siivoojaksi jos on ylipainoinen? Toki on selvää että jumpanohjaajalta edellytetään kykyä hoitaa työnsä eli ohjata jumppia ja samalla periaatteella myös kirkon hengelliseen työhön on oikeus edellyttää kirkon jäsenyyttä. Kirkko vain on työnantajana suuri eikä läheskään kaikki sen tarjoamat työtehtävät edellytä minkäänlaista hengellisten asioiden hoitamista. Voiko esim. seurakunnan omistaman kerhotilan iltasiivoojalta edellyttää kirkon jäsenyyttä? Tai miksi haudankaivajan pitäisi olla kirkon jäsen? Entä jonkun nettikoodarin?
Monilla yhtään pienemmillä paikkakunnilla seurakunta on merkittävä työnantaja. Silloin on ihan oikeasti harmillista, jos työnsaantimahdollisuudet kovin kapenevat siksi ettei ole kirkon jäsen.
Hengellisen työn tekijöiden on kuuluttava kirkkoon, samoin esimerkiksi tiedottajien. Sen sijaan esim. siivoojilta, keittäjiltä tai hautausmaatyöntekijöiltä ei tätä edellytetä.
Kirkkolaki antaa vastauksen tähänkin:
Kelpoisuusvaatimukset
Vain evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen on kelpoinen:
1) virkasuhteeseen;
2) työsuhteeseen, joka liittyy kirkon jumalanpalveluselämään, diakoniaan, kasvatukseen, opetukseen tai sielunhoitoon;
3) työsuhteeseen, jossa kirkon jäsenyyden ja konfirmaation edellyttäminen on työtehtävien luonteen vuoksi muutoin perusteltua
Siten esimerkiksi ei-virkasuhteiselta taloussihteeriltä ei voida edellyttää kirkkoon kuulumista, mutta suntiolta voidaan (tehtävänsä kun liittyy erittäin vahvasti kirkon jumalanpalveluselämään). MInusta on erittäin loogista, että kristillisessä jumalanpalveluksessa sijansa on vain kirkkoon kuuluvilla, joten kyse ei ole syrjinnästä vaan "pohjakoulutusvaatimuksesta".
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:54"]
[/quote]
Eli sinusta on ihan ok jos jumppasalille ei pääse siivoojaksi jos on ylipainoinen? Toki on selvää että jumpanohjaajalta edellytetään kykyä hoitaa työnsä eli ohjata jumppia ja samalla periaatteella myös kirkon hengelliseen työhön on oikeus edellyttää kirkon jäsenyyttä. Kirkko vain on työnantajana suuri eikä läheskään kaikki sen tarjoamat työtehtävät edellytä minkäänlaista hengellisten asioiden hoitamista. Voiko esim. seurakunnan omistaman kerhotilan iltasiivoojalta edellyttää kirkon jäsenyyttä? Tai miksi haudankaivajan pitäisi olla kirkon jäsen? Entä jonkun nettikoodarin?
Monilla yhtään pienemmillä paikkakunnilla seurakunta on merkittävä työnantaja. Silloin on ihan oikeasti harmillista, jos työnsaantimahdollisuudet kovin kapenevat siksi ettei ole kirkon jäsen.
[/quote]
Toisaalta sitä voisi ajatella niinkin, että suurena työnantajana kirkko asettaa kahdesta yhtä pätevästä sen, joka on seurakunnan jäsen. Jos ei halua olla kirkon jäsen, niin miksi ihmeessä haluaisi tehdä töitä seurakunnassa? Vähän sama kuin vegaani haluaisi ehdottomasti töihin teurastamoon.
höpsistä uskikset taas hilluu, tutustukaa työlainsäädäntöön ja sitten tulkaa lässyttää.
Tuskin tarvii mennä jos laittaa hakemukseen kuvan jossa on pirullinen meikit.
Ja jos päättyy haastatteluun, niin kertoo pirun pitävän huolen omistaan niin eiköhän jää paikka saamatta . ;)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:29"]
[/quote]
Monenko kuntosalin työpaikkailmoituksessa lukee, että hakijan tulee olla hoikka tai ainakin normaalin BMI:n rajoissa?
[/quote]
Useimmissa lukee, että "liikunnallinen" tms. eli oletetaan, että kuntosalille töihin tuleva on itse esimerkkinä kuntosalilla käyville. Ja työpaikkahaastattelussa kysytään omista liikuntatottumkuksista, joten vaikka itse tehtävä esim. asiakasvastaanotossa ei edellytä minkäänlaista urheilusuoritusta, niin työntekijäksi valitaan se, joka itsekin harrastaa liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:59"]
Hengellisen työn tekijöiden on kuuluttava kirkkoon, samoin esimerkiksi tiedottajien. Sen sijaan esim. siivoojilta, keittäjiltä tai hautausmaatyöntekijöiltä ei tätä edellytetä.
[/quote]
Hautausmaalla ainakin ylipuutarhurin on käytännössä pakko kuulua, kun töihin kuuluu myös hautaustoimesta vastaaminen, joka on kuitenkin jossain määrin hengellistä toimintaa. Olen itse viheralalla ja en siksi voi erota kirkosta, jos haluan vakituisen työpaikan hautausmaalta.
(Mutta siis keskusteluun sen verran, että jos on suntio eikä halua sitä työtä tehdä, niin kyllä kirkosta eroaminen on mun mielestä hyvä ratkaisu, kun on se sen verran hengellistä työtä että jäsenyyden vaatiminen on perusteltua.)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:01"]
Joka tekee kirkossa hengellistä työtä täytyy kuulua kirkkoon. Esim toimistotyöntekijän yms. ei tarvii. Eri asia on tietenkin otetaanko kirkkoon kuulumatonta sinne töihin. Tämä on tieto eikä mutu.
[/quote]
Sihteerin paikkaankin luki mollissa, että pitää olla ev.lut jäsen. Eli älä jauha paskaa.
[/quote]
Kyllähän siellä saattaa lukea mutta laillista se ei ole, ja seurakunnille on määrätty myös sakkoja tuollaisen takia (työsyrjintä).
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
Toisaalta sitä voisi ajatella niinkin, että suurena työnantajana kirkko asettaa kahdesta yhtä pätevästä sen, joka on seurakunnan jäsen. Jos ei halua olla kirkon jäsen, niin miksi ihmeessä haluaisi tehdä töitä seurakunnassa? Vähän sama kuin vegaani haluaisi ehdottomasti töihin teurastamoon.
[/quote]
Toki kirkko voi kahdesta yhtä pätevästä hakijasta valita sen kirkkoon kuuluvan. Mutta jos ei-hengellisen työn saamisen edellytys on kirkon jäsenyys, se on syrjintää. Tällöin se tehtävään erittäin pätevä hakija, joka ei kuulu kirkkoon, on automaattisesti rekrytoinnin ulkopuolella.
Miksi sitten kukaan kirkkoon kuulumaton haluaisi seurakunnan palvelukseen. Syitä on toki monia. Yleisin niistä lienee se, että töitä on parempi tehdä kuin olla kortistossa. Ja kun oman lähiseudun viidestä omaan osaamiseen ja koulutukseen sopivista työpaikoista kolme on kirkon tarjoamia, sitä ihan mielellään hakisi niitäkin jotta olisi edes vähän paremmat mahdollisuudet työllistyä. Kaikki ihmiset eivät asu suurissa kaupungeissa.
Ihan vapaasti voitte pyrkiä vaikka imaamiksi muslimiyhteisöön, ja sitten tehdä oikeusjuttuja syrjinnästä. Jokaisella aatteellisella yhteisöllä on oikeus edellyttää, että sen työntekijät ajavat yhteistä aatetta, on sitten kyseessä vapaa-ajattelijat, ev lut kirkko, greenpeace tai Perussuomalaiset. Rajatapauksia on tosiaan ihan mekaanisen työn tekijät, kuten esim siivoojat, mutta kyllä siinäkin pitää pystyä kunnioittamaan varsinaista työtä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toki kirkko voi kahdesta yhtä pätevästä hakijasta valita sen kirkkoon kuuluvan. Mutta jos ei-hengellisen työn saamisen edellytys on kirkon jäsenyys, se on syrjintää. Tällöin se tehtävään erittäin pätevä hakija, joka ei kuulu kirkkoon, on automaattisesti rekrytoinnin ulkopuolella.
Miksi sitten kukaan kirkkoon kuulumaton haluaisi seurakunnan palvelukseen. Syitä on toki monia. Yleisin niistä lienee se, että töitä on parempi tehdä kuin olla kortistossa. Ja kun oman lähiseudun viidestä omaan osaamiseen ja koulutukseen sopivista työpaikoista kolme on kirkon tarjoamia, sitä ihan mielellään hakisi niitäkin jotta olisi edes vähän paremmat mahdollisuudet työllistyä. Kaikki ihmiset eivät asu suurissa kaupungeissa.
[/quote]
Meillä seurakunta on onneksi tajunnut lisätä jokaiseen työtehtävään selvennyksen siitä, miten se liittyy kirkolliseen toimintaan eli yksikään tehtävä ei ole sellainen, etteikö siinä olisi syytä olla seurakunnan jäsen. Myös puutarhuri, keittäjä ja haudankaivaja ovat näitä töitä. Asia opittiin siinä vaiheessa, kun toimistosihteeri ilmoitti, että hän ei hyväksy työpaikalla pidettäväksi aamuhartautta, koska se loukkaa hänen vakaumustaan eikä hän kuulu kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:46"]No mutta miksi kirkkoonkuulumaton ja kirkkoakannattamaton edes haluaisi tehdä töitä kirkolle?
[/quote]
Tätä itsekin ihmettelen. Itse en kirkkoon kuulu enkä edes harkitsisi kirkon nuorisotyön ohjaajan paikkaa (joka muutoin olisi koulutus vastaava homma). En ensinnäkään halua olla työsuhteessa kirkkoon, jonka arvoja en allekirjoita ja toisekseen olisin todella surkea ja epäuskottava työssäni em. syystä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:01"]
Joka tekee kirkossa hengellistä työtä täytyy kuulua kirkkoon. Esim toimistotyöntekijän yms. ei tarvii. Eri asia on tietenkin otetaanko kirkkoon kuulumatonta sinne töihin. Tämä on tieto eikä mutu.
[/quote]
Sihteerin paikkaankin luki mollissa, että pitää olla ev.lut jäsen. Eli älä jauha paskaa.