Saako edunvalvoja käyttää vanhuksen rahoja???
Onko oikein, että edunvalvoja käyttää esim vanhan äitinsä rahoja omiin ja lastensa tarpeisiin? Omaan korvaan kuullostaa väärältä.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:05"]Jos vanhus niin haluaa
[/quote]
No ei mitään edunvalvojaa nimetä, jos katsotaan, että vanhus kykenee päättämään rahoistaan itse.
Onhan vanhus voinut ennen sairatumistaankin ja edunvalvottavaksi päötymistään avustaa laosiaan ja lapsenlapsiaan. Jos hän edelleen haluaa tehdä niin, ja se tapahtuu hänen omasta tahdostaan, niin eiköhän se ole ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:05"]Jos vanhus niin haluaa
[/quote]
No ei mitään edunvalvojaa nimetä, jos katsotaan, että vanhus kykenee päättämään rahoistaan itse.
[/quote]kyllä voidaan nimetä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:05"]Jos vanhus niin haluaa
[/quote]
[/quote]"
Edunvalvoja voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan. Edunvalvoja määrätään kuitenkin vain, jos asiat eivät tule asianmukaisesti hoidetuiksi muulla tavoin. Edunvalvojan määräämisestä saa lisätietoa oikeusministeriön esitteestä Holhoustoimen palvelut sekä maistraattien henkilökunnalta.
Toimintakyvyn heikkenemiseen voi myös varautua etukäteen tekemällä edunvalvontavaltuutuksen."
Ihminen voi silti pystyä kertomaan tahtonsa. Kaikki edunvalvottavat ei ole puhekyvyttömiä vihanneksia, vaikka osa onkin.
Jos väärinkäytöksiä ilmenee, syyllistyy edunvalvoja luottamusaseman vuoksi useimmiten törkeään kavallukseen. Toki, jos kyseessä on hyvin pieni summa, voi se vielä mennä kavalluksena.
Olen työssä vanhuspuolella ja huomannut yhden asian: Kun vanhuksen edunvalvojana on omainen, ei vanhuksella ole koskaan rahaa mihinkään. Ei koskaan. Ei parturiin, pesuaineisiin, vaatteisiin ym. tarpeelliseen. Sitten kun vanhuksella on yleinen edunvalvoja, jää joka kuukausi pakollisten maksujen jälkeen VÄHINTÄÄN 90 euroa omaan käyttöön mielen mukaan. Jännä juttu. Omaiset rahakirstun vartijoina on pahinta, mitä vanhukselle voi tapahtua ja tämä pitäisikin ihan lailla kieltää.
T. hoitaja
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:44"]
Edunvalvoja tekee maistraatille vuosittain tiliä siitä, mihin rahat on käytetty. Toisaalta, ei se varmaan ole vaikeaa peittää omien lasten menot vanhuksen menoiksi.
[/quote]
itse asiassa se ON aika vaikeaa, koska yleensä laskuista näkyy, kenen laskuja ne ovat ja mistä niissä laskutetaan. Tosin sanoen Piiapauliina Möttösen iltapäiväkerhomaksussalukee, että se on Piiapauliina Möttösen ip-kerho ja Pirjo Hämäläisen et-lehden tilausmaksussa lukee,että se on Hämäläisen et-lehden tilausmaksu. Ja nämä lasut siis pitää edittää maidtraatille vuosittain.
sen sijaan ontiettävästi tavanomaista ja helppoa, että muut sukulaiset ja perheejäsenet syyttävät edunvalvojaa omaisuuden kavaltamisesta ja kyselevät, miten ihmeessä se 70-luvulla ihan uutena ostettu kallis sohva on vaihtunut 50-vuotta vanhaan kulahtaneeseen plyysikasaan, joka ei vanhuuttaan kelpaa edes kierrätyskeskukseen...
Tiedän yhen tapauksen missä nainen oli käyttänyt äitinsä rahat useisiin lomamatkoihin ja oman kotinsa remonttiin. Nyt mummo on kuollut ja sisarukset ovat riidoissa ja taistelevat oikeudessa.
Lain mukaan ei voida.
Jos joku sitten kehtaa rosvota ja vielä katsoa itseään peilistä, niin hävetköön. Kyseessä on rikos.
Miten nuo tulevat ilmi? Käteisnostoina tiliotteelta vai kortilla vingutettu?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:44"]
Edunvalvoja tekee maistraatille vuosittain tiliä siitä, mihin rahat on käytetty. Toisaalta, ei se varmaan ole vaikeaa peittää omien lasten menot vanhuksen menoiksi.
[/quote]
itse asiassa se ON aika vaikeaa, koska yleensä laskuista näkyy, kenen laskuja ne ovat ja mistä niissä laskutetaan. Tosin sanoen Piiapauliina Möttösen iltapäiväkerhomaksussalukee, että se on Piiapauliina Möttösen ip-kerho ja Pirjo Hämäläisen et-lehden tilausmaksussa lukee,että se on Hämäläisen et-lehden tilausmaksu. Ja nämä lasut siis pitää edittää maidtraatille vuosittain.
sen sijaan ontiettävästi tavanomaista ja helppoa, että muut sukulaiset ja perheejäsenet syyttävät edunvalvojaa omaisuuden kavaltamisesta ja kyselevät, miten ihmeessä se 70-luvulla ihan uutena ostettu kallis sohva on vaihtunut 50-vuotta vanhaan kulahtaneeseen plyysikasaan, joka ei vanhuuttaan kelpaa edes kierrätyskeskukseen...
[/quote]
Minun pitäisi aivan näinä päivinä laatia taas yksi vuositili ja tiedän kyllä, kuinka helppoa olisi piilottaa lasten kuluja vanhuksen kuluiksi. Esimerkiksi vaateostoksissa ei näy, millaisia vaatteita niillä on ostettu ja kenelle, On mahdollista tilata tavaraa, vaikkapa lehtiä vanhuksen nimellä. Esimerkiksi taloustavaraa, joka päätyy toisella paikkakunnalla opiskelevan lapsen eikä vanhuksen käyttöön.
Vaikka vanhus itse haluaisi auttaa lapsenlapsiaan, voi olla vaikea todistaa että edunvalvoja on toiminut päämiehen tahdon mukaan, jos on käyttänyt vanhuksen rahoja lapsiinsa. Myös vanhukselle annettuja käteisvaroja on helppo käyttää lapsille. Jos vanhus elää vanhan marjan aikaa, joka siis edelsi v. 1963 alkanutta ns. mummonmarkan aikaa, hän saattaa antaa hyvinkin lapsenlapselle monta sataa karkkirahaksi.
Entä jos yksi lapsista on edunvalvoja ja vanhus käyttää rahojaan tasapuolisesti kaikkien lastenlasten avustamiseen? Siis eri sisarusten lasten.
Ei tietenkään saa käyttää. Kaikki pienimmätkin rahojen liikutukset pitää ilmoittaa maistraattiin kerran vuodessa. Siellä ne sitten käydään läpi aika tarkasti.
Edunvalvojalla on käyttöoikeus vanhuksen tiliin mutta rahat pitää käyttää valvottavan asioihin.
Edunvalvojalle maksetaan yleensä sopimuksella määriteltyä palkkiota tehdystä työstä.
Tilien käyttöoikeus ei tosiaan tarkoita sitä että rahat olisivat yhtäkkiä yhteisiä.
Näitä juttujahan tosin näkee mediassa harva se päivä. Tilaisuus tekee varkaan, ja sitten mietitään oikeudessa mitä niillä valvottavan rahoilla onkaan tehty...
Ei saa käyttää. Päämiehen rahoja saa käyttää ainoastaan päämiehen hyväksi. Ja jos kyseessä on virallinen edunvalvonta, niin nuo väärinkäytökset näkyy kyllä siellä tiliotteella, kun on selittämättömiä ottoja.
Edunvalvoja saa nostaa palkkion, jonka määrä lasketaan maistraatin ohjeiden mukaan. Jos päämiehen omaisuus on suuri, niin palkkiokin voi olla ihan kohtuullinen.