En ymmärrä miksi kirjastoon mennään opiskelemaan!
Aina kirjastossa näkee näitä opiskelijoita kirjoineen ja vihkoineen. Mikä siinä on niin mukavaa? Ihmisiä kulkee koko ajan ympärillä, WC-käynnit hankalia (uskaltaako jättää tavarat vartioimatta vai ottaako kaikki mukaan), myös julkinen WC on inhottavampi kuin kodin WC. Ei voi olla mukavissa kotivaatteissa, tuolit voi olla epämukavia jne. Tänäänkin joillakin näistä opiskelijoista oli korvatulpat korvissa. En siis ymmärrä yhtään miksi sinne kirjastoon pitää mennä kun kotona olisi varmasti rauhallisempaa ja mukavampaa.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:01"]
Aina kirjastossa näkee näitä opiskelijoita kirjoineen ja vihkoineen. Mikä siinä on niin mukavaa? Ihmisiä kulkee koko ajan ympärillä, WC-käynnit hankalia (uskaltaako jättää tavarat vartioimatta vai ottaako kaikki mukaan), myös julkinen WC on inhottavampi kuin kodin WC. Ei voi olla mukavissa kotivaatteissa, tuolit voi olla epämukavia jne. Tänäänkin joillakin näistä opiskelijoista oli korvatulpat korvissa. En siis ymmärrä yhtään miksi sinne kirjastoon pitää mennä kun kotona olisi varmasti rauhallisempaa ja mukavampaa.
[/quote]
miksi sinä luulet sitten kirjastojen olevan olemassa? mitä siellä pitäisi tehdä, jos ei lukea?
Menen kirjastoon opiskelemaan ja katsomaan nuoria opiskelijatyttöjä. Kenties joku saattaa tarvita terotinta ja meidän kätemme saattavat koskettaa toisiaan katseidemme kohdatessa.
Jos samassa asunnossa on omat vanhemmat/lapset/sisarukset tai kämppis niin varmasti on kirjastossa rauhallisempaa. Itselläni on ainakin tosi heikko keskittymiskyky. Kotona lukiessani alan vähän väliä tekemään jotain ihan muuta ja sitten huomaan että taas tunti vierähti enkä lukenut sanaakaan. Kirjastossa ei ole muita virikkeitä kun se opiskelu. Et voi alkaa astianpesukonetta tyhjentämään tai pyykkejä viikkaamaan narulta kaappiin, et myöskään voi kokoajan hakea jotaan syömistä, jäädä samalla siivoomaan keittiötä...
Mikä siinä on outoa? Melkeen oudompaa on opiskella kotona, jos pakko valita.
Ensinnäkin: aivan kuten useimmat tekevät työtä työpaikalla, opiskelija lähtee "opiskelupaikalle", jolloin päivän työskenteäy- ja vapaa-aikaan tulee selkeä rytmi. "Työ"- eli opiskeluasiat myös "jäävät sinne", kun vapaa-aika alkaa. Monia ahdistaa jos samassa tilassa eletään välillä kovaakin keskittymistä ja stressaavaa aikaa, jossa pitäisi yhtäkkiä pystyä välillä taas rentoutumaan. Kotoa olisi myös väkipakolla todennäköisesti lähdettävä illaksi tekemään jotain muuta, jos siellä on viettänyt koko päivän kirjojen kanssa.
Toiseksi: Kirjastossa keskittyminen voi edellisen ansiosta olla helpompaa, kun aivot oppivat, että tässä tilassa opiskellaan. Lisäksi kirjastossa ei ole tarjolla houkuttelevia virikkeitä, kuten televisiota, sukkapuikkoja, jääkappia, kivoja pieniä siivoustehtäviä, jotka tiukan paikan tullen kelpaavat paremmin kuin ankean tutkimusartikkelin analysointi. Kirjastossa lähtökohtasesti ollaan myös suht hiljaa. Kotona ei voi muita ihmisiä vaatia olemaan täysin hiljaa tai naapurin koiraa haukkumatta ja vauvaa itkemättä.
Kolmanneksi: Kirjastossa on välittömästi lähdekirjallisuutta käden ulottuvilla, jos tarve vaatii. Kotona voisi vaan todeta, että jaa, joku päivä täytyy tuonkin lähteen takia muistaa raahautua kirjastoon ja homma siirtyy siihen kertaan.
Neljänneksi: Kirjastoissa, joissa on panostettu, on hyvä valaistus, ergonomia, ilmastointi ja yleisesyi opiskeluun tsemppaava ilmapiiri, kun näet, että muutkin tekevät.
Ennen siellä oli hiljaista. Nykyään ei niinkään. Oodinkin tunnelma taitaa olla kuin itämaisilla markkinoilla.
On kyse ritualistisesta käytöksestä eli näyttäytymisen halusta. Vihkoja, kirjoja ja kahvikuppeja levitellään pöydille, niistä saa kivan kuvan someen ja itsestään aikaansaavan ja älykkään vaikutelman muille.
Vierailija kirjoitti:
Ennen siellä oli hiljaista. Nykyään ei niinkään. Oodinkin tunnelma taitaa olla kuin itämaisilla markkinoilla.
Näin on muuallakin. Aivan kuin olisi leikkipuistossa, jossa lapset juoksevat ja kiljuvat. En viitsi enää käydä edes lehtiä lukemassa, vaikka kirjasto on viereisessä talossa.
Miten niin "kotona olisi varmasti rauhallisempaa ja mukavampaa"? Miten sinä voit mennä sanomaan "varmasti" kun et edes tunne ihmisiä, joista puhut? Jos on esimerkiksi iso perhe, ei muuten varmasti ole rauhallisempaa kotona kuin kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:01"]
miksi sinä luulet sitten kirjastojen olevan olemassa? mitä siellä pitäisi tehdä, jos ei lukea?
Yleiset kirjastot enempi satunnaista lukemista kuin päätoimista opiskelua varten.
Minä olen ainakin syvästi kiitollinen siitä, että on mahdollista mennä lähikirjaston lukusaliin opisekelemaan. Olen lapsiperheen äiti, opiskelen työn ohessa. Ei ole mahdollista lähteä viikolla toiselle paikkakunnalle luennoille, joten katson luennot viikonloppuisin videolta. Samoin käyn hoitamassa tenttiin lukemiset ja tehtävät kirjastossa viikonloppuisin. ei ole erillistä työhuonetta, makuuhuoneessa on vain sänky ja lipasto, joten vaihtoehdoksi luennon kuuntelemiselle jää keittiön pöytä keskellä kotia. Jatkuvasti joku kulkee ohi, ilmoittaa menevänsä kaverille, kysyy milloin on ruoka jne. Puhumattakaan siitä, että itselläni tulisi jatkuvasti mieleen laittaa pyykkikone pyörimään, pyyhkiä pölyt jne. Todellakin saan paremmin katsottua 2-4 tunnin luennon kerralla omassa rauhassa kirjastossa, kuin tuon lapsiperheen hässäkän keskellä. Nopeamminkin se käy, ja sitten loppupäivän voin rauhassa keskittyä perhe-elämään.
Kotioloja on ihan joka lähtöön. Tiedän esim. ihmisen, joka on kotoisin 6-lapsisesta perheestä jossa molemmat vanhemmat ovat sisällä tupakoivia epäsiistejä tuurijuoppoja. Kun hän oli kotona, pienempien sisarusten vahtimisvastuu oli automaattisesti hänellä. Omaa huonetta hänellä ei ollut, sänky oli olohuoneen nurkassa kuten kahdella muullakin sisaruksella. Vanhemmat olivat sitä paitsi vahvasti sitä mieltä että on turha kuvitella itseään paremmaksi ihmiseksi kuin onkaan, eli yliopiston pääsykokeisiin lukeminen oli naurettavaa ajanhukkaa jonka perheenjäsenet oikein tahallaan keskeyttivät.
Kirjastossa kaverini sai luettua rauhassa ja pääsi opiskelemaan (ja teki muuten opiskelutehtävät ja tenttiin luvutkin aika pitkälti kirjastoissa, kun asui meluisassa pikkusolussa). Sitä kautta hänellä onkin nyt 15 vuotta myöhemmin aika erilainen elämä kuin lapsuudenperheen mallin mukaan olisi ollut.
Syitä miksi itse opiskelen kirjastossa on useita. Yksi merkittävämpiä on se, että kirjastossa on tarjolla "raaka-ainetta" opinnoilleni; e. juurikin niitä kirjoja (ja muita aineisoja), joita minun odotetaan mm. tenttivän ja käyttävän lähdeaineistona esseissä ja muissa kirjoitelmissa.
Erinomaista on myös se, että kirjastossa kukaan ei odota minun maksavan ja ostavan paikkaani (vrt. esim kahvilat) vaan saan rauhassa valita paikkani ja "puuhastella" siinä vaikka koko päivän. Lisäksi käytössäni on kirjaston asianunteva henkilökuna, joka on monesti auttanut oli kyse sitten jonkun kirjan /aineiston löyämisestä ja saamisesta tai tietojenkäsittelyn haasteista.
Kirjasto, julkinen kirjasto on ainutlaatuinen paikka joka tarjoaa sekä suunnattoman määrän tietoa että yhä useammin myös puhdasta viihdettä, joka on ja jota pidetään järjestyksessä meille käyttäjille maksutta; tai siis lähinnä verovaroin. En tiedä miten tai kuinka selviäisin (tai olisin selvinnyt) ilman Suomen loistavaa kirjastojärjestelmää. - Kaikkea ei todellakaan saa "vain" (maksuttomana) netistä. - Ei tietenkään myöskään kirjastostakaan, mutta valavasti saa ja olen saanut.
Kotona oli aina liikaa häiriötekijöitä. Tenttien aikaan koti oli aina siisteimmillään, jotenkin iski aina hinku siivota, kun piti lukea.
Kun menin kirjastoon lukemaan tein opiskelun paljon tehokkaammin kuin kotona.
Ja ihan olen ollut mukavissa ja siisteissä verkkareissa kirjastossa, ei siellä ole mitään pukeutumiskoodia.
Onkohan Ap itse opiskellut mitään? - Jos olisi, niin ehkä ymmärtäisi paremmin millainen aarreaitta moni kirjaso on monelle opiskelijalle.
Mä ainakin opiskelin aikanani kirjastossa siksi, että pystyin erottamaan sen ajan muusta elämästä. Eli aamulla lähdin "töihin" opiskelemaan pois kotoa ja kun olin aikani lukenut/kirjoittanut, niin palasin kotiin ja sitten ei tarvinnut enää miettiä opiskeluasioita. Jos en olisi erottanut opiskelua kirjastoon, niin opinnot olisivat pyörineet koko ajan mielessä ja kirjat olisivat lojuneet ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on muuallakin. Aivan kuin olisi leikkipuistossa, jossa lapset juoksevat ja kiljuvat. En viitsi enää käydä edes lehtiä lukemassa, vaikka kirjasto on viereisessä talossa.
Juu. Itse en ole käynytkään Oodissa mutta lukenut. Kirjastot ovat muuttuneet koko kansan olohuoneeksi. Itse elän kultaista 80-lukua, jolloin siellä oltiin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty keskittymään kotona niin hyvin kuin kirjastossa. Kotona on niin helppo pistää telkkari päälle, alkaa tekemäön ruokaa, siivota, tiskata, järjestää vaatekaappi, putsata lavuaarien hajulukot, käydä kaupassa, selata nettiä, mitä tahansa muuta kuin sitä lukemista. Kaikki muu tuntuu mielekkäämmältä tekemiseltä kotona kuin se lukeminen.
Tämä oli syy minullakin, miksi kävin opiskeluaikana kirjastossa lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Itse en ole käynytkään Oodissa mutta lukenut. Kirjastot ovat muuttuneet koko kansan olohuoneeksi. Itse elän kultaista 80-lukua, jolloin siellä oltiin hiljaa.
Pasilassa on ainakin sellainen hiljainen huone, jossa on ihan rauhallista ja kaikki tosiaan vain lukee tai naputtaa läppäriä. Oodista en tiedä, mutta luulis muuallakin olevan?
Huomaa, että et ole koskaan opiskellut kirjastossa. Siellä on tosiaankin mukavaa ja rauhallista opiskella, porukallakin voi mennä sinne opiskelemaan, tilaa riittää. Lisäksi lähdekirjallisuutta on yllin kyllin tarjolla. Moni pystyy myös keskittymään siellä paremmin opiskeluun kuin kotona, missä on liian paljon muuta houkutusta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 19:25"]
Mä en pysty keskittymään kotona niin hyvin kuin kirjastossa. Kotona on niin helppo pistää telkkari päälle, alkaa tekemäön ruokaa, siivota, tiskata, järjestää vaatekaappi, putsata lavuaarien hajulukot, käydä kaupassa, selata nettiä, mitä tahansa muuta kuin sitä lukemista. Kaikki muu tuntuu mielekkäämmältä tekemiseltä kotona kuin se lukeminen.
[/quote]
tämä on niin totta. pahimmillaan olen mennyt puunaamaan roskakatosta, se kun oli niin likainen!