Pakaratreenistä. Mitä teen väärin?
Olen tehnyt erilaisia kyykkyjä painojen kanssa ja ilman, mutta kaikki treeni tuntuu vain etureisissä! Miten saan pakaralihakset töihin?
Kommentit (29)
Siirrä painopistettä taaksepäin, pidä selkä suorassa.
2 lisää vielä että kokeile bulgarialaista askelkyykkyä (muista pitää paino kantapäällä) http://elinainen.fitfashion.fi/2014/02/07/jalkaliikkeiden-voittaja-bulgarialainen-kyykky/
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:00"]Teetkö askelkyykkyjä? Mä saan niissä parhaiten aktivoitua pakaralihaksen (etenkin etenevässä askelkyykyssä).
[/quote]
Olen tehnyt, mutta etureisissä tuntuu nekin. Tarkoitatko etenevällä askelkyykyllä, että samalla "kävellään" kyykyn kautta eteenpäin?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:00"]Teetkö askelkyykkyjä? Mä saan niissä parhaiten aktivoitua pakaralihaksen (etenkin etenevässä askelkyykyssä). [/quote] Olen tehnyt, mutta etureisissä tuntuu nekin. Tarkoitatko etenevällä askelkyykyllä, että samalla "kävellään" kyykyn kautta eteenpäin?
[/quote]
Kyllä. Lisäpainot mukaan ja pitkällä askeleella (mitä pidempi askel, sitä enemmän pakara tekee töitä).
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:01"]Siirrä painopistettä taaksepäin, pidä selkä suorassa.
[/quote]
Mulla on kyllä selkä suorassa, mutta kyykätessä kallistuu eteenpäin. Pitäiskö olla "luotisuora?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:00"]Teetkö askelkyykkyjä? Mä saan niissä parhaiten aktivoitua pakaralihaksen (etenkin etenevässä askelkyykyssä). [/quote] Olen tehnyt, mutta etureisissä tuntuu nekin. Tarkoitatko etenevällä askelkyykyllä, että samalla "kävellään" kyykyn kautta eteenpäin?
[/quote]
Kyllä. Lisäpainot mukaan ja pitkällä askeleella (mitä pidempi askel, sitä enemmän pakara tekee töitä).
[/quote]
Ok, kiitos. Kokeilen tätä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:02"]2 lisää vielä että kokeile bulgarialaista askelkyykkyä (muista pitää paino kantapäällä) http://elinainen.fitfashion.fi/2014/02/07/jalkaliikkeiden-voittaja-bulgarialainen-kyykky/
[/quote]
Kiitos myös tästä linkistä. Kokeilen vielä tätäkin.
Mites sellainen askelkyykky, että "pompahdetaan" toisella jalalla taakse? Luin netistä, että kävisi pakaraan. Tein viimeksi salilla näitä ja nyt tuntuu takamuksessa. Tein tosin jalkaprässiä yhdellä jalalla ja kahdella jalat leveässä asennossa ja taaksevetoa laitteessakin.
Balettikyykkyä kokeilin ja etureisissä tuntui lähinnä...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:01"]Siirrä painopistettä taaksepäin, pidä selkä suorassa. [/quote] Mulla on kyllä selkä suorassa, mutta kyykätessä kallistuu eteenpäin. Pitäiskö olla "luotisuora?
[/quote]
Pitäisi. Minulla on sama kallistumisongelma heti, kun yritän kyykätä syvälle. Kaadun nimittäin takakyykyssä taaksepäin todella helposti. Vapaiden painojen nostelu on yllättävänkin teknistä puuhaa ja vaatii elimistöltä liikkuvuutta. Mitä syvemmälle pääset kyykkäämään, sitä enemmän takakyykky vaikuttaa pakaroihin, mutta syvät kyykyt vaativat hyvää liikkuvuutta, joten sen kehittäminen olisi sinulla edessä. Tuossa on hyvä kyykkytutoriaali:
Kannattaa myös aina jännittää pakaralihaksia ja keskittyä siihen, että painopiste on enemmän kantapäillä kuin päkiöillä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:17"]Mites sellainen askelkyykky, että "pompahdetaan" toisella jalalla taakse? Luin netistä, että kävisi pakaraan. Tein viimeksi salilla näitä ja nyt tuntuu takamuksessa. Tein tosin jalkaprässiä yhdellä jalalla ja kahdella jalat leveässä asennossa ja taaksevetoa laitteessakin.
Balettikyykkyä kokeilin ja etureisissä tuntui lähinnä...
[/quote]
Nyt en ihan hiffaa tuota pompahdusta. :) olisko joku linkki, missä neuvottaisiin liike?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:01"]Siirrä painopistettä taaksepäin, pidä selkä suorassa. [/quote] Mulla on kyllä selkä suorassa, mutta kyykätessä kallistuu eteenpäin. Pitäiskö olla "luotisuora?
[/quote]
Pitäisi. Minulla on sama kallistumisongelma heti, kun yritän kyykätä syvälle. Kaadun nimittäin takakyykyssä taaksepäin todella helposti. Vapaiden painojen nostelu on yllättävänkin teknistä puuhaa ja vaatii elimistöltä liikkuvuutta. Mitä syvemmälle pääset kyykkäämään, sitä enemmän takakyykky vaikuttaa pakaroihin, mutta syvät kyykyt vaativat hyvää liikkuvuutta, joten sen kehittäminen olisi sinulla edessä. Tuossa on hyvä kyykkytutoriaali:
Kannattaa myös aina jännittää pakaralihaksia ja keskittyä siihen, että painopiste on enemmän kantapäillä kuin päkiöillä.
[/quote]
Kiitos. :) hyvä video.
Kokeile laittaa pieni levypaino varpaiden alle kun kyykkäät. Auttaa painopisteen ohjautumisessa. Eiköhän ala tuntumaan ahterissa:-)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:41"]
Kokeile laittaa pieni levypaino varpaiden alle kun kyykkäät. Auttaa painopisteen ohjautumisessa. Eiköhän ala tuntumaan ahterissa:-)
[/quote]
Ei vaan kantapäiden alle. Siksi esim. painonnostokengissä on tarkoituksella korotettu kanta: http://img.breakingmuscle.com/sites/default/files/imagecache/full_width/images/bydate/feb_6_2012_-_1208pm/adistar_weightlifting_shoes.jpg
Korko varpaiden alla vaikeuttaa liikettä varmasti.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:41"]Kokeile laittaa pieni levypaino varpaiden alle kun kyykkäät. Auttaa painopisteen ohjautumisessa. Eiköhän ala tuntumaan ahterissa:-)
[/quote]
Kokeilen :) kiitos.
olipa tuossa taas iso kasa typeriä neuvoja. jos treeni ei tunnu oikeassa paikassa, niin joko sun tekniikkasi on perseellään tai sitten sussa on jotain vikaa. siis niin kun esim rakenteellisesti tai sulla ei oikeat lihakset aktivoidu tms. tekniikkaa varten kannattaa etsiä joku joka tietää miten tuo pitäisi tehdä ja itseäsi varten kannattaa poiketa fysioterapeutilla.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:41"]
[/quote]
Ei vaan kantapäiden alle. Siksi esim. painonnostokengissä on tarkoituksella korotettu kanta: http://img.breakingmuscle.com/sites/default/files/imagecache/full_width/images/bydate/feb_6_2012_-_1208pm/adistar_weightlifting_shoes.jpg
Korko varpaiden alla vaikeuttaa liikettä varmasti.
[/quote]
Ahaa? No kokeilen kumminkin päin.
Sulla on vaan etureidet niin heikot että tuntuu niissä. Kunhan reidet vahvistuu niin alkaa tuntumaan myös pakarassa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:49"]olipa tuossa taas iso kasa typeriä neuvoja. jos treeni ei tunnu oikeassa paikassa, niin joko sun tekniikkasi on perseellään tai sitten sussa on jotain vikaa. siis niin kun esim rakenteellisesti tai sulla ei oikeat lihakset aktivoidu tms. tekniikkaa varten kannattaa etsiä joku joka tietää miten tuo pitäisi tehdä ja itseäsi varten kannattaa poiketa fysioterapeutilla.
[/quote]
Voi olla. Kokeilen ensin näitä vinkkejä. :)
Luen koko ajan että "paskatreenistä"...
Teetkö askelkyykkyjä? Mä saan niissä parhaiten aktivoitua pakaralihaksen (etenkin etenevässä askelkyykyssä).