Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melatoniini kokemuksia?

Vierailija
20.02.2015 |

Onko ollut apua nukahtamiseen ja unenlaatuun?

Kommentit (98)

1/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, aika kumma ohje että melatoniini pitäisi ottaa 3-5 tuntia ennen nukkumaan menoa (klo 17-19). Sehän alkaa unettaa viimeistään tunnissa. Itse sain lääkäriltä ohjeeksi ottaa lyhytvaikutteisen melatoniinin 30-60 min. ennen kuin menen nukkumaan. 

Vierailija
2/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimii kyllä nukahtamiseen, mutta herään aina 3-4 tunnin jälkeen. Ehkä pidempivaikutteinen olisi parempi? Täällä USA:ssa ainakin lyhytvaikutteista saa ihan vitamiinihyllyistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"] Minulla ei valitettavasti toiminut. Ei auttanut nukahtamaan mutta aiheuttivat päivä väsymystä. [/quote] Syy lienee siinä että otit melatoniinia liian myöhään. Unilääkäri Partinen suosittelee melatoniinin ottoajaksi klo 17-18. [/quote][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"] Minulla ei valitettavasti toiminut. Ei auttanut nukahtamaan mutta aiheuttivat päivä väsymystä. [/quote] Syy lienee siinä että otit melatoniinia liian myöhään. Unilääkäri Partinen suosittelee melatoniinin ottoajaksi klo 17-18. [/quote] Saisikos linkin moiseen väitteeseen, kiitos. Asia ei pidä paikkaansa, ei sitä oteta tuohon aikaan ellei sitten olla menossa unten maille klo. 19:sta maissa.

[/quote]

Ohiksena kommentoisin, että kyllä, tuollaista on ollut aika hiljattain lehdissä, että melatoniinia pitäisi ottaa paljon tähän asti neuvottua aikaisemmin. Jos joku kokee, ettei siitä ole apua, niin ainahan sitä voisi KOKEILLA, että ottaa jo aiemmin.

Itse löysin googlella tämän:

http://www.etlehti.fi/artikkeli/elake/elake_ajankohtaista/melatoniiniohjeet_johtavat_harhaan

"Reseptivapaa melatoniini pitäisi kuitenkin niellä reilusti aiemmin ennen kuin aivojen käpyrauhanen alkaa erittää pimeävalohormoniaan.

– Melatoniinin oikea ottoaika on 3–5 tuntia ennen hämäräntuloa. Eli alkuillasta viimeistään viiden–seitsemän paikkeilla.

– Käpyrauhaselle ei ole hyötyä vasta nukkumaanmenovaiheessa otetusta melatoniinista, unitutkija painottaa."

Tiedä sitten. Itse otan melatoniinia 3mg tabletin, jos joudun menemään tavallista aikaisemmin nukkumaan aamuyöllä alkavan työvuoron takia. Yleensä uni tulee kyllä. Tytär 15 v. ottaa satunnaisesti puolikkaan tabletin, jos unirytmi on kovin lipsunut yöpainotteiseksi ja pitäisi aamulla nousta varhain. Tehoaa kuulemma hyvin.

[/quote]

Resepvapaa on vahvuudeltaan vain 1mg. Olisikohan sillä jotain tekemistä ohjeen kanssa. Tuli vain mieleen. Itse otan 3-6 mg

Vierailija
4/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melatoniini auttanut nukahtamiseen, ilman reseptiä oon ostanut. Ostin viime syksynä kun oli vaikea saada unta. Nyt on vaikea nukahtaa ilman niitä. Eivät aiheuta riippuvuutta, varmaan kyse on enemmän placebosta.

Vierailija
5/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:59"]

Mitä ikäviä oireita sait?

[/quote]

Makasin kuin halvaantuneena, en pystynyt liikuttamaan raajojani, sydän alkoi hakata, kieltä alkoi pistellä, yhtään ei nukuttanut. Oli ihan sellainen olo, että kohta hengitys lamaantuu, pelotti. Parin tunnin päästä olo oli taas normaali. En aio kokeilla toista kertaa. Olin yllättynyt, koska ei ollut tullut mieleenkään, että melatoniinista voisi tulla huonoja sivuvaikutuksia. Olin kuvitellut, että joko se auttaa tai sitten ei tunnu missään.
[/quote]

Se on antimikrobiaalinen ja antitumoraalinen - sinulla on runsaasti loisia.
http://www.scopemed.org/?mno=33953

Vierailija
6/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:33"]Altistaa tutkimusten mukaan diabeteksen puhkeamiselle. Sellaista on saanut lukea äskettäin eri lehdistä.
[/quote]
Tämän allaolevan artikkelin mukaan asia on päinvastoin - eli haista ISO PASKA.
http://www.medpagetoday.com/TheGuptaGuide/Endocrinology/38208

Vierailija
7/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:33"]Altistaa tutkimusten mukaan diabeteksen puhkeamiselle. Sellaista on saanut lukea äskettäin eri lehdistä.
[/quote]
Tämän allaolevan artikkelin mukaan asia on päinvastoin - eli haista ISO PASKA.
http://www.medpagetoday.com/TheGuptaGuide/Endocrinology/38208
[/quote]
Miksi otat asian noin henkilökohtaisesti?

Vierailija
8/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini valmiste on kuitenkin synteettisesti valmistettua hormonia, ihmisen oman kehon melatoniini ei ole synteettistä. Itse herään joka kerta parin tunnin päästä hiestä märkänä ja nään painajaisia.

Vierailija
9/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:43"]Melatoniini valmiste on kuitenkin synteettisesti valmistettua hormonia, ihmisen oman kehon melatoniini ei ole synteettistä. Itse herään joka kerta parin tunnin päästä hiestä märkänä ja nään painajaisia.
[/quote]
Sama täällä :/

Vierailija
10/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:44"]

jännä, millaisia sivuoireita täällä jotkut kertovat saavansa hormonista, jota heidän oma kroppansakin erittää...

[/quote]

Minä olen mietiskellyt jotain mieliala ja unilääkkeiden tuoteselostetta? lukiesani, että mitkähän näistä  sivuvaikutuksista on todellisia ja mitkä liittyvät hoidettavaan tautiin. Unettomuutta hoitavassa esim. unettomuus, ahdistuneisuus. Ymmärsitte pointin.

Samallatavalla hauska esim tämä melatoniin tuoteselostus. Siinä lukee listassa melko harvinaisia haittavaikutuksia (korkeintaan yhdellä sadasta). Ja tässä listassa on mainittu uneliasuus. Kuulun itse ainakin tähän prosenttiin sillä melatoniini toimii minulla.

Vierailija
11/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 02:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:44"]

jännä, millaisia sivuoireita täällä jotkut kertovat saavansa hormonista, jota heidän oma kroppansakin erittää...

[/quote]

Minä olen mietiskellyt jotain mieliala ja unilääkkeiden tuoteselostetta? lukiesani, että mitkähän näistä  sivuvaikutuksista on todellisia ja mitkä liittyvät hoidettavaan tautiin. Unettomuutta hoitavassa esim. unettomuus, ahdistuneisuus. Ymmärsitte pointin.

Samallatavalla hauska esim tämä melatoniin tuoteselostus. Siinä lukee listassa melko harvinaisia haittavaikutuksia (korkeintaan yhdellä sadasta). Ja tässä listassa on mainittu uneliasuus. Kuulun itse ainakin tähän prosenttiin sillä melatoniini toimii minulla.

[/quote]

Siis tässä tämä linkki.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=20104

Vierailija
12/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kommentin. Onko ketään lääkäriä, proviisoria, apteekkaria tms. paikalla?

36 ja 37

Vierailija
13/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään?

36, 37 ja 38

Vierailija
14/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 02:56"]Haluan kommentin. Onko ketään lääkäriä, proviisoria, apteekkaria tms. paikalla?

36 ja 37

[/quote]

Miksi kysyt asiaa sellaisilta, jotka eivät oikeasti tiedä mitään. Mitään tyhmempää porukkaa ei juuri ole olemassa kuin lääketieteen edustajat. Yksikään vastaus mitä olen saanut lääkäreiltä ei ole koskaan tyydyttänyt itseäni. Tavallaan olette yhtä tyhmiä kuin lääkärit. Pitää olla selkeitä vastauksia. Miksi melatoniini aiheuttaa tiettyjä oireita tietyissä ihmisissä, ja siinä täytyy hakea vastauksia muualta kuin yksilöllisistä eroista. Jos silta esim. romahtaa, ei riitä syyksi että insinööri mainitsee että kyse oli yksilöllisestä erosta toiseen siltaan nähden. Vaan pitää käydä läpi sillan luujuslaskelmat, oliko vika suunnittelussa. Vai kuormitettiinko siltaa yli ohjearvojen? Vaiko oliko kyseessä sillan ikään liittyvä ongelma. Muuten nimittäin on kengänpohjan kuvio äkkiä takaumuksessa, jos rupeaa satuilemaan.

Vierailija
15/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 03:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 02:56"]Haluan kommentin. Onko ketään lääkäriä, proviisoria, apteekkaria tms. paikalla? 36 ja 37   [/quote] Miksi kysyt asiaa sellaisilta, jotka eivät oikeasti tiedä mitään. Mitään tyhmempää porukkaa ei juuri ole olemassa kuin lääketieteen edustajat. Yksikään vastaus mitä olen saanut lääkäreiltä ei ole koskaan tyydyttänyt itseäni. Tavallaan olette yhtä tyhmiä kuin lääkärit. Pitää olla selkeitä vastauksia. Miksi melatoniini aiheuttaa tiettyjä oireita tietyissä ihmisissä, ja siinä täytyy hakea vastauksia muualta kuin yksilöllisistä eroista. Jos silta esim. romahtaa, ei riitä syyksi että insinööri mainitsee että kyse oli yksilöllisestä erosta toiseen siltaan nähden. Vaan pitää käydä läpi sillan luujuslaskelmat, oliko vika suunnittelussa. Vai kuormitettiinko siltaa yli ohjearvojen? Vaiko oliko kyseessä sillan ikään liittyvä ongelma. Muuten nimittäin on kengänpohjan kuvio äkkiä takaumuksessa, jos rupeaa satuilemaan.

[/quote]

Olisiko sinulla sitten vastausta kysymyksiini? ja ihan kaikki saa vastata.

Vierailija
16/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:33"]Altistaa tutkimusten mukaan diabeteksen puhkeamiselle. Sellaista on saanut lukea äskettäin eri lehdistä. [/quote] Tämän allaolevan artikkelin mukaan asia on päinvastoin - eli haista ISO PASKA. http://www.medpagetoday.com/TheGuptaGuide/Endocrinology/38208 [/quote] Tällä kirjoittajalla näyttää ilmenevän sivuoireet noin, eli ei kovin harmiton lääke.

[/quote]

Kyllä ihan diabetesfoorumiltakin löytyy teksti, miten melatoniinin käyttäjien tulisi mittauttaa sokeriarvonsa. Noin 30 %:lla suomalaisista on jokin geenimuunnos, minkä takia heillä on melatoniinia käyttäessään isompi vaara saada diabetes. Se oli todettu 3 kk melatoniinihoidon aikana. Sama juttu löytyy monelta muultakin nettisivulta. Mm. iltapäivälehtien terveysosastosta.

http://www.diabetesfoorumi.fi/ajankohtaista/professori-leif-groop-varoittaa-melatoniinin-diabetesriskista.html#.VOibEXyUe2p

Kyllä minä vaan olisin mieluummin uneton kuin riskeeraisin diabeteksen hankkimisella. Onneksi en olekaan uneton. Kai sitä nyt huonommillakin unilla jaksaa mieluummin kuin pistää insuliinia loppuikänsä?

Vierailija
17/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla resepti 5mg tabuja. En syö säännöllisesti syystä että omat aivot ei sitten enää tuota jos pidempään käyttää. Mulla muutenki niin vaikea unettomuus etten juuri huomaa vaikutusta.

Vierailija
18/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:33"]Altistaa tutkimusten mukaan diabeteksen puhkeamiselle. Sellaista on saanut lukea äskettäin eri lehdistä. [/quote] Tämän allaolevan artikkelin mukaan asia on päinvastoin - eli haista ISO PASKA. http://www.medpagetoday.com/TheGuptaGuide/Endocrinology/38208 [/quote] Tällä kirjoittajalla näyttää ilmenevän sivuoireet noin, eli ei kovin harmiton lääke.

[/quote]

Kyllä ihan diabetesfoorumiltakin löytyy teksti, miten melatoniinin käyttäjien tulisi mittauttaa sokeriarvonsa. Noin 30 %:lla suomalaisista on jokin geenimuunnos, minkä takia heillä on melatoniinia käyttäessään isompi vaara saada diabetes. Se oli todettu 3 kk melatoniinihoidon aikana. Sama juttu löytyy monelta muultakin nettisivulta. Mm. iltapäivälehtien terveysosastosta.

http://www.diabetesfoorumi.fi/ajankohtaista/professori-leif-groop-varoittaa-melatoniinin-diabetesriskista.html#.VOibEXyUe2p

Kyllä minä vaan olisin mieluummin uneton kuin riskeeraisin diabeteksen hankkimisella. Onneksi en olekaan uneton. Kai sitä nyt huonommillakin unilla jaksaa mieluummin kuin pistää insuliinia loppuikänsä?
[/quote]
Ei muuten jaksa huonoilla unilla. Kokeilepa joskus.

Vierailija
19/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli univaikeuksia ja kokeilin melatoniinia 1mg tablettina. Yhden otin noin klo 9 aikaan illalla pakkauksen ohjeen mukaan tunti etten nukkumaanmenoa. Noin 45 min päästä tabletin ottamisesta huomasin normaalista poikkeavaa väsymystä ja menin nukkumaan. Nukahdin, nukuin poikkeuksellisen levollisen yön ja heräsin virkeänä. En ole aamuvirkku ollenkaan ja jos minun täytyy joskus elää aamuaikataulun mukaan (nykyään ilta-aikataulu), aion käyttää vakituisesti melatoniinia.

Vierailija
20/98 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomio kaikki! Älkää ottako säännöllisesti! Menee oma melatoniinintuotanto ihan vituraksi. Vain kuuriluonteisesti! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi