Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä hammaslääkäreistä?

Vierailija
20.02.2015 |

Olen itse hammaslääkäri ja tässä ihan huvikseni kyselen, mitä mieltä olette hammaslääkäreistä yleensä? Arvostatteko? Pidättekö työtä vaativana? Pidän itse kovasti työstäni, vaikka rankkaahan se on, kun ei voi koskaan vain määrät reseptiä kouraan, vaan pitää korjata tai ainakin helpottaa ongelmaa jotenkin heti. Selälle myös rankkaa. Potilaat ovat pääosin ihania, vaikka Ainahan joukkoon mahtuu niitä mätiä omenia. Olisi mukava kuulla myös pelkopotilaiden mielipiteitä, jotta voisin parantua sillä saralla ammatissani.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin porankahvoja sanotaan kulmakappaleiksi ja turbiineiksi :-)!

Vierailija
2/57 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:31"]

Arvostan, pikkutarkka käsityöläisammatti, jossa silti tarvitaan aivoja ja kokonaiskuvaa potilaan terveydestä.

Ehkä tuo "varalääkis"-ajattelu tulee siitä, että moni hakee alkuun hampaalle ja yrittää sit lääkikseen. Näin ainakin moni meidän kurssilla oli.

t. LL

[/quote]

Toi on todella ikävää, että moni käyttää hammaslääkistä ikään kuin oikotienä lääkikseen tai ostaa lisää lukuaikaa sitä yleislääkiksen pääsykoetta varten. Opinnot pitäosi eriyttää alusta asti niin, ettei tällainen olisi mahdollista. Tämä vie sekä alan arvostusta että vie oikeasti hammaslääkäriksi haluavilta opiskelupaikkoja. Lisäksi voi käydä niin, että se yleiselle puolelle lääkikseen haluava ei pääsekään sinne sisään ja jämähtää hampaalle ja siitä tulee yksi näistä epämotivoituneista hammaslääkäreistä... 

T. Hammaslääkiksessä opiskeleva

[/quote]

Samaa mieltä. 

t. LL

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pelkooni auttoi kun hammaslääkäri antoi luvan kuunnella musiikkia ja pitää villasukkia jalassa. Ja silti kertoi musiikin läpi aina mitä tapahtui. Ja antoi hengittelyvälejä.

Vierailija
4/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hammaslääkäreitä todella paljon..Näin pelkäävänä mulle on tärkeää että hammaslääkäri ottaa pelon ja jännityksen huomioon ja pyrkii tekemään toimenpiteestä mahdollisimman miellyttävän:) käyn aina isommissa operaatioissa samalla yksityisellä hammaslääkärillä, ja siellä on niin rento meininki, että toimenpide menee ihan huomaamatta (tosin isommat jutut tehdään esilääkittynä;))

Vierailija
5/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:51"]

Olisi mukava kuulla myös pelkopotilaiden mielipiteitä, jotta voisin parantua sillä saralla ammatissani.

[/quote]

Hallitsemalla puudutus tekniikat ja muun kivunlievityksen. Aikoinaan pelkäsin itse puudutus neulaa enemmän kuin poraa ja sinnittelin jotenkin vaikka vihloi. Kerran minulla olikin sitten iso reikä poskihampaassa ja poraaminen sattui niin että tuskin pysyin paikoillani. Se käynti kesti tunnin ja tuntui ikuisuudelta kun poraaminen vain jatkui ja jatkui. Olisihan hammaslääkäri voinut edes varoittaa että tämä sattuu enemmän kuin olet koskaan kokenut. Potilaat pelkäävät kipua eivät hammaslääkärissä käyntiä muuten. Potilaan kokemaa kipua ei saa vähätellä. Mutta hammaslääkärihän voi aina ajatella että eihän tämä minuun satu:D

[/quote]

Minä kyllä huuomaan heti kasvon ilmeistäkin, jos potilasta sattuu, vaikkei potilas itse valittaisikaan. Minulla on känyt muutama vanha sotaveteraani potilaana ja hehän eivät koskaan muka mitään puudutusta tarvitse. Ihania pappoja ovat. Siinä siiten suosututtelen heidät ottamaan vetoamalla siihen, että minusta tuntuu, että minuakin sattuu, jos potilasta sattuu. Käytän myös aina pintapuudutusgeeliä ennen varsinaisen "piikkipuudutuksen" antamista. Se vie jonkin verran pistokipua pois ja uskon, että potilas saa myös sellaisen kuva, että tehdään oikeasti kaikki kivun välttämiseksi. Poistoissa sitä paineen ja puristuksen aikaansaamaa kipua ei oikein voida poistaa muuten kuin nukuttamalla. Lisäksi joskus todella tulehtunutta hammasta on mahdotonta saada puutumaan. Tällöin kipua voi joutua kestämään siihen asti, että hampaan ydin on porattu näkyviin ja siihen saadaan sitten ruiskutettu puudutetta suoraan. Nämä ovat tosi ikäviä tilanteita sekä potilaalle että hammaslääkärille, mutta itse ainakin parhaani yritän.

Vierailija
6/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:33"]Hei, Olet oikealla alalla. Kiitos ihanille hammaslääkäreille. Viellä Nainen. Arvostan :Sain suuren avun Viime tortsaina ku paikkaa alennettiin ja kipu väheni.  suur Kiitos
[/quote]
kuinka monta kirjoitusvirhettä mahtuu muutamaan lauseeseen?

Vierailija
7/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalin kokemus hammaslääkäristä, oli sellainen joka ei käyttänyt kumihanskoja ronkkiessaan mun suuta, hyi helevata:( Koko operaation ajan mietin vain ja ainoastaan, että missä nuo kädet ovat mahtaneet olla ennen mun suuta.

Vierailija
8/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:54"]

Olen itse lääkäri. Ja pelkään hammalääkäreitä kuollakseni. Tai en siis hammaslääkäreitä vaan niitä käyntejä. Hampaat mätii suuhun ja moneen vuoteen en ole uskaltautunut.

[/quote]

Jos olet lääkäri niin voit varmaan ensiavuksi määrätä itsellesi Duraphat-hammastahnaa, jossa fluoria 5000ppm ja lisäksi Gum Paroex 0,06%suuvettä. Näillä ja säännöllisellä syömisellä (max 5 krt/pv ja syömisten väleillä vain vettä tai mustaa kahvia tai teetä ilman sokerka, sitruunaa, maitoa tms). Suosittelen, että varaat ajan tutkimukseen jollekin yksityiselle hammaslääkärille (yleensä enemmän aikaa potilaalle ja sinulla ei varmaan ole kustannuskysymys) ja kerrot pelostasi avoimesti jo aikaa varatessa. Tarvittaessahan voit määrätä itsellesikin vaikkapa Diapamia jännitykseen ja ottaa sitä esilääkkeenä. 

Vierailija
9/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos verihyytymää ei tule hampaanpoiston jälkeen? Paraneeko poistokuoppa ilman? 

Vierailija
10/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:08"]

Kamalin kokemus hammaslääkäristä, oli sellainen joka ei käyttänyt kumihanskoja ronkkiessaan mun suuta, hyi helevata:( Koko operaation ajan mietin vain ja ainoastaan, että missä nuo kädet ovat mahtaneet olla ennen mun suuta.

[/quote]

Joo hyi olkoon, olin nuorena kesätöissä tuollaisessa paikassa hammashoitajana. Hän ei myöskään mitannut juurikanavia juurihoidoissa, vaan meni "tuntumalla". Tiedän, ettei saisi arvostella kollegoiden työtä liian kovasti, mutta olen nähnyt kyllä niin paljon kaikenlaisia aivan vanhentunein metodein suoritettuja hoitoja että oksat pois. Ärsyttää kyllä paljon potilaiden puolesta, etenkin, kun olen itse käyttänyt useampia tuhansia euroja kursseihin ammattitaitoni kartuttamiseksi.

Vierailija
11/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan opintosi kestivät? Aiotko jatkaa tohtorinhattuun asti joskus?

Vierailija
12/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:51"]Olisi mukava kuulla myös pelkopotilaiden mielipiteitä, jotta voisin parantua sillä saralla ammatissani.

[/quote]

Hallitsemalla puudutus tekniikat ja muun kivunlievityksen. Aikoinaan pelkäsin itse puudutus neulaa enemmän kuin poraa ja sinnittelin jotenkin vaikka vihloi. Kerran minulla olikin sitten iso reikä poskihampaassa ja poraaminen sattui niin että tuskin pysyin paikoillani. Se käynti kesti tunnin ja tuntui ikuisuudelta kun poraaminen vain jatkui ja jatkui. Olisihan hammaslääkäri voinut edes varoittaa että tämä sattuu enemmän kuin olet koskaan kokenut. Potilaat pelkäävät kipua eivät hammaslääkärissä käyntiä muuten. Potilaan kokemaa kipua ei saa vähätellä. Mutta hammaslääkärihän voi aina ajatella että eihän tämä minuun satu:D
[/quote]
"potilaat pelkäävät kipua eivät hammaslääkärissä käyntiä muuten". Varmaan suurimmalla osalla potilaista noin, mutta on meitäkin joilla toisin päin! Itse en pelkää kipua, vaan nimenomaan sitä itse tilannetta, kun makaa selällään suu auki hml:n tarvikkeet suussa ja tuntuu, että tukehtuu sylkeensä.

Vierailija
13/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:20"]

[/quote]
En koe mitään tarvetta tehdä väistöskirjaa. Aion erikoistua piakkoin oikojaksi. Hammaslääkäri opinnot kestävät 5,5 vuotta.

Vierailija
14/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:28"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:20"]

[/quote] En koe mitään tarvetta tehdä väistöskirjaa. Aion erikoistua piakkoin oikojaksi. Hammaslääkäri opinnot kestävät 5,5 vuotta. [/quote]

Tarkoitatko tuolla tohtorinhatulla väitöskirjan tekemistä vai opiskelemista lääkäriksi? Varsinainen tohtorius ei hyödytä lääkäriä eikä hammaslääkäriä, jos tekee kliinistä työtä. Tutkija sen saa yleensä itsestään. Jos taas hamuaa jotain hallinnollista virkaa tai haluaa professoriksi niin tohtorin tutkinto auttaa paljon. 

Vierailija
15/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:54"]

Olen itse lääkäri. Ja pelkään hammalääkäreitä kuollakseni. Tai en siis hammaslääkäreitä vaan niitä käyntejä. Hampaat mätii suuhun ja moneen vuoteen en ole uskaltautunut.

[/quote]

Jos olet lääkäri niin voit varmaan ensiavuksi määrätä itsellesi Duraphat-hammastahnaa, jossa fluoria 5000ppm ja lisäksi Gum Paroex 0,06%suuvettä. Näillä ja säännöllisellä syömisellä (max 5 krt/pv ja syömisten väleillä vain vettä tai mustaa kahvia tai teetä ilman sokerka, sitruunaa, maitoa tms). Suosittelen, että varaat ajan tutkimukseen jollekin yksityiselle hammaslääkärille (yleensä enemmän aikaa potilaalle ja sinulla ei varmaan ole kustannuskysymys) ja kerrot pelostasi avoimesti jo aikaa varatessa. Tarvittaessahan voit määrätä itsellesikin vaikkapa Diapamia jännitykseen ja ottaa sitä esilääkkeenä. 
[/quote]

Kiitos neuvoista. Parodintiitti ja useampia kariesleesioita ainakin on. Paroexia olen ajoittain käyttänyt (0,12%) ja Diapam yms esilääkitys nyt on ihan selviö. Joitakin vuosia sitten olin töissä pienemmässsä kaupungissa ja menin sairaalamme leukakirugin suosittelemalle privaattihammaslääkärille. Sitten muutin taas pk seudulle hoito jäi hieman kesken ja täällä toi privaattisektori on niin laaja, ettei tiedä minne menis. Ja kun leukakirrakin on eri talossa niin ei voi niiltäkään kysyä :)

Vierailija
16/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:54"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos neuvoista. Parodintiitti ja useampia kariesleesioita ainakin on. Paroexia olen ajoittain käyttänyt (0,12%) ja Diapam yms esilääkitys nyt on ihan selviö. Joitakin vuosia sitten olin töissä pienemmässsä kaupungissa ja menin sairaalamme leukakirugin suosittelemalle privaattihammaslääkärille. Sitten muutin taas pk seudulle hoito jäi hieman kesken ja täällä toi privaattisektori on niin laaja, ettei tiedä minne menis. Ja kun leukakirrakin on eri talossa niin ei voi niiltäkään kysyä :)
[/quote]

Parodontiitti :) pirun kännykkä.
Makeat mehut on mun turma. Tuoremehua menee purkki päivässä.

Vierailija
17/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:54"] Olen itse lääkäri. Ja pelkään hammalääkäreitä kuollakseni. Tai en siis hammaslääkäreitä vaan niitä käyntejä. Hampaat mätii suuhun ja moneen vuoteen en ole uskaltautunut. [/quote] Jos olet lääkäri niin voit varmaan ensiavuksi määrätä itsellesi Duraphat-hammastahnaa, jossa fluoria 5000ppm ja lisäksi Gum Paroex 0,06%suuvettä. Näillä ja säännöllisellä syömisellä (max 5 krt/pv ja syömisten väleillä vain vettä tai mustaa kahvia tai teetä ilman sokerka, sitruunaa, maitoa tms). Suosittelen, että varaat ajan tutkimukseen jollekin yksityiselle hammaslääkärille (yleensä enemmän aikaa potilaalle ja sinulla ei varmaan ole kustannuskysymys) ja kerrot pelostasi avoimesti jo aikaa varatessa. Tarvittaessahan voit määrätä itsellesikin vaikkapa Diapamia jännitykseen ja ottaa sitä esilääkkeenä.  [/quote] Kiitos neuvoista. Parodintiitti ja useampia kariesleesioita ainakin on. Paroexia olen ajoittain käyttänyt (0,12%) ja Diapam yms esilääkitys nyt on ihan selviö. Joitakin vuosia sitten olin töissä pienemmässsä kaupungissa ja menin sairaalamme leukakirugin suosittelemalle privaattihammaslääkärille. Sitten muutin taas pk seudulle hoito jäi hieman kesken ja täällä toi privaattisektori on niin laaja, ettei tiedä minne menis. Ja kun leukakirrakin on eri talossa niin ei voi niiltäkään kysyä :)

[/quote]

Ota myös toi hammastahna käytöön ja vaihda Paroex miedompaan, koska toi vahvempi voi aiheuttaa pitkällä käytöllä tuskeita värjäymiä kieleen ja limakalvoille. Nyt vain rohkeasti tutkailet eri vastaantottoja ja kerrot rehellisesti pelostasi. Ensikäynti on se vaikein ja sitten, jos löydät sopivan hammaslääkärin niin loppu sujuu hyvin. Mehut kokonaan pois tai vain aterioiden yhteydessä!

Vierailija
18/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo gum paroex on ihan kauheaa. Jouduin käyttämään viisaudenhampaan leikkauksen jälkeen ja tuon käytön aikana mulla ei ollut makuaistia ollenkaan..

Vierailija
19/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natriumfluoridi ja elohopeapaikat. Molemmissa on kemikaalikorteissa pääkallot.

http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0951.htm
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0056.htm

Vierailija
20/57 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 21:29"]Natriumfluoridi ja elohopeapaikat. Molemmissa on kemikaalikorteissa pääkallot.

http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0951.htm
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0056.htm
[/quote]
täh?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi