Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja pyytää s-lomatodistusta jälkeenpäin

Vierailija
26.11.2021 |

Työskentelen työpaikassa x ja meillä ohjeistuksena, että omalla ilmoituksella saa olla 1-3 päivää pois töistä ilman todistusta. Ohjeiden mukaisesti pomolle olin ilmoittanut sairastuneeni, vastauksena vain, että hyvä kun ilmoitit ja parane pian. Nyt monta viikkoa myöhemmin pomoni kertoo, että omailmoitus poissaoloja saa olla max. 5/kalenterivuosi ja vaatii nyt kyseisiltä päiviltä sairaslomatodistukset. Olen nuori ja suht. uusi työntekijä, eikä minua olla koko työsuhteeni aikana tällaisesta ohjeistettu.
Tietenkään lääkäri/hoitaja ei saikkulappuja jälkeenpäin enää kirjoita, ja ihmettelen kovasti, miten ilmoittaessani poissaolosta minua ei pyydetty toimittamaan lääkärintodistusta ”koska omailmoitus-saikkuja kertynyt vuoden aikana jo viisi”, vaan tämä tapahtuu vasta useita viikkoja jälkeenpäin, jolloin minulla ei ole enää mahdollisuutta asialle mitään tehdä. Ilman muuta olisin todistukset sun muut ajallaan hommannut ja esimiehelle toimittanut, jos olisin tällaisesta menettelytavasta tiennyt…

Nyt päivät menee palkattomiksi joka tietysti harmittaa, kun tuntuu, ettei tämä ainakaan täysin oma syy ole, kun ei ole tarpeeksi selviä ohjeita annettu/asiasta millään tapaa informoitu.

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia tai osaisko joku neuvoa, että meneekö tämä ihan oikein?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ohjeet olleet luettavissa, voit tarkistaa asianlaidan työpaikan työsuojeluvaltuutetulta. 

Vierailija
2/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene oikein.

Olet toiminut työnantajan ohjeiden mukaan eikä lääkäri lainkaan mukaan voi kirjoittaa sairauslomaa takautuvasti. Et ole voinut toimia tilanteessa toisin. Jos et saa asia keskustelemalla selvitettyä, ota yhteys liittoon tai työsuojeluvaltuutettuun, jos et kuulu liittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kusetukselta. Ota yhteyttä luottamusmieheen ja keskustele asia hänen kanssaan.

Vierailija
4/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se 5 kertaa poissaoloja todella paljon. Pitää jo ohjata työterveyden kanssa palaveriin.

Vierailija
5/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se 5 kertaa poissaoloja todella paljon. Pitää jo ohjata työterveyden kanssa palaveriin.

Se on esimiehen ja HR:n tehtävä, ei työntekijän itsensä.

Vierailija
6/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tiedät ja opit. Voipi olla että jatkossa sulta vaaditaan todistus joka kerta, kun noin paljon saikuttelet

Vierailija
7/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen aina saikkulapun, jos olen siinä kunnossa että pääsen lääkäriin. En turhaan käytä niitä omalla ilmoituksella päiviä, vaan säästän ne parempaan ajankohtaan.

Vierailija
8/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi päivää vuodessa ei ole todella paljon. 

Vierailija
9/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tuon perusteella joka toinen kuukausi saikulla. Itse olen ollut viimeisen kahden vuoden aikana vain kerran saikulla kolme päivää, ja olen vieläpä reilusti ylipainoinen tupakoiva läski.

Pitäisi vetää saikkupäiviin ainakin 1-2 päivän omavastuu, niin loppuisi nuo kusetukset.

Vierailija
10/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ja vielä omalla ilmoituksella. Ymmärtäisin jos lekurin todistuksella tulisi se viisi kertaa, mutta noi omat ilmoitukset kuulostaa lähinnä vain rokulipäiviltä.

Vierailija
11/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 kertaa x päivää on todella huolestuttavaa.

Vierailija
12/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä luottamusmieheen. Toki teillä voi olla tuollainen käytäntö, mutta jos sitä ei ole missään perehdytyksessä otettu esiin niin et ole sitä voinut tietää.

Vierailija
13/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden aikana, missään ei ole sanottu kauanko ap on ollut töissä. Kuukauden, kolme, viisi?

Vierailija
14/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän velvollisuuteen kuuluu tutustua itse sopimuksiin ja ohjeisiin, mitä työssä noudatetaan. Kaikkea ei voi odottaa, että tuodaan valmiina pöytään.

Ja, kyllä 5 kertaa vuoden aikana on tosi paljon, vaikka olisi kyse 1 pv/kerta - mikä epäilyttää vielä enemmän.

Vierailija
15/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan pitää olla ajan tasalla tuossa ja hänen velvollisuutensa olisi sanoa sinulle:

"Ei, tämä on viides poissaolosi ja lääkärintodistus tarvitaan"

Liittoon /luottamusmieheen/työsuojeluvaltuutettuun yhteys.

Outo työpaikka, jossa tuollainen käytäntö.

Meilläkin on niin, että lyhyissä poissaoloissa saa olla omalla ilmoituksella ja muistan, että oli pitempi kuin 1 - 3 päivää koronan vuoksi nykyään se aika ainakin jossain vaiheessa. Itse käyn joka kerta todistuksen, paitsi kerran en käynyt kun en p askataudissa voinut lähteä lääkäriin.

Vierailija
16/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää vastata asiattomasti. Kukaan ei tiedä toisen sairauksista. Pitäisi olla kiitollinen, jos itse pysyy terveenä. Usein käy niin, että kun aloittaa uudessa paikassa saa ensimmäisenä vuonna kaikki pöpöt ja sitten helpottaa. Ja luottamusmies/työsuojeluvaltuutettu oikea osoite selvittää asiaa. Ei ole mennyt oikein.

Vierailija
17/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole myöskään järkevää aina hakea todistusta, kun koko systeemi on siksi, ettei tarvitse kuormittaa terveydenhoitoa näillä.

Vierailija
18/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut viime tammikuussa ja siitä asti samassa työpaikassa siellä tehdyn harjoittelun jälkeen jatkanut. Ja kyllä, kuka tahansa vapaaehtoinen saa ottaa minun puolesta tämän saatananmoisen migreenin, johon en edelleenkään sopivaa lääkitystä ole löytänyt. Toki nyt jälkiviisaana minun olisi kannattanut käydä tai ainakin soittaa lääkäriin, mutta joka migreenikohtaus alkanut aamuyöllä ja olotila sellainen, ettei voi tehdä muuta, kuin maata vessanlattialla ja oksentaa, niin ei ole ensimmäisenä mielessä lähteä lääkäriin hakemaan todistusta, tämän takia omailmoitukset yöllä soittanut. Että 1000x mielummin antaisin tämän pois ja kävisin töissä vaikka joka helvetin päivä, ei ole nyt siitä kyse :D

Kyseiset poissaolot ovat max. muutaman päivän mittaisia, jotka nyt kahdella edellisellä listalla, niitäkin vain pari. Aikaisemmat poissaolot ovat jo melkein vuoden takaisia, tämän takia tuo ”raja” mennyt nyt rikki

-Ap

Vierailija
19/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"omalla ilmoituksella saa olla 1-3 päivää" 5x3 on viisitoistapäivää

Vierailija
20/35 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitos kaikista asiallisista vastauksista, kyllä varmasti tästäkin opin ja viisastun. Kaikkea kun ei voi tietää! Tosissaan ei perehdytyksessä/muulloinkaan ole asiasta mainittu enkä tiedä mistä olisin kyseisen tiedon voinut lukea. Muutama muukaan kollega ei tällaisesta käytännöstä kysyessäni tiennyt.

Olen yhteydessä luottamusmieheen ja katsotaan miten asia etenee, toki otan kaiken vastuun mikäli on oma moka! Halusin kuitenkin varmistaa asiaa ehkä minua fiksummilta, sillä heräsi pieni epäilys meneekö tämä ihan oikein…