Edesvastuuttomia sellaiset vanhemmat, jotka tyrkkäävät lapsensa pitkiksikin ajoiksi vanhempiensa tai muiden huomaan, kun eivät itse jaksa tai pysty hoitamaan niitä!
He ovat käkiä, jotka munivat toisten pesiin. Ei se, että on nuoruudessaan ollut lastenvahtina ja että se on ollut niin kivaa ja ihanaakin, todellakaan takaa sitä, että itsestä olisi aikanaan vastuulliseksi vanhemmaksi.
Kommentit (34)
Totta ap puhuu.
Olen mummon kasvattama. Äitiä ei homma napannut.
Ei toi mikään ideaali tilanne tietenkään ole, mutta vastuutomampaa on pitää lapset väkisin luonaan sillon kun ei yksinkertaisesti ole kykenevä huolehtimaan niistä.
Kyllä. Tiedän erään vastaavan tapauksen. Hän niin rakasti lapsia. Totesi että köyhälläkin on oikeus lapsiin. Sitten löysi jonkun mömmöretkun jonka kanssa väänsi 3 tenavaa. Kaikki vuoron perään huostassa. Onpa hienoa.
Nämä asiat pitää tajuta ennakolta. Tyhjäpää-ämmiltä on tietysti mahdotonta tällaista perusvaatimusta odottaa.
Niin ovat mutta monet naiset ihan oikeasti kuvittelee noin: että olin niin hyvä lasten kanssa että kyllä mä klaaraan tän homman vaikka olisi 10 lasta. No totuus on sitten se että tiukkaa tekee sen yhdenkin lapsosen kanssa.
Mitäs sitten pitäisi tehdä, jos voimat on loppu ja ei kykene huolehtimaan lapsistaan? Antaa olla vain, jättää ruokkimatta ja huolehtimatta? Vastuullistahan se on, jos silloin yrittää löytää muita tahoja lapsista huolehtimaan. Myös vanhemmat voivat sairastua, esim. syöpään tai mielenterveysongelmiin. Eikä sitä voi nähdä ennalta.
Kerrohan, ap, miten mielestäsi esim. syöpäsairaan yksinhuoltajan lasten asiat pitäisi järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten pitäisi tehdä, jos voimat on loppu ja ei kykene huolehtimaan lapsistaan? Antaa olla vain, jättää ruokkimatta ja huolehtimatta? Vastuullistahan se on, jos silloin yrittää löytää muita tahoja lapsista huolehtimaan. Myös vanhemmat voivat sairastua, esim. syöpään tai mielenterveysongelmiin. Eikä sitä voi nähdä ennalta.
Kerrohan, ap, miten mielestäsi esim. syöpäsairaan yksinhuoltajan lasten asiat pitäisi järjestää?
Pitää osittain paikkansa. Mielenterveysongelmat alkavat yleensä jo nuoruudessa, harvemmin enää sitten, kun on jo oma perhe perustettuna.
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat pitää tajuta ennakolta. Tyhjäpää-ämmiltä on tietysti mahdotonta tällaista perusvaatimusta odottaa.
No mulla esimerkiksi kuoli anoppi syöpään 59-vuotiaana, apella puhkesi dementia ja siskoni sairastui kahdesti syöpään. Kaiken päälle mursin onnettomuudessa selkäni ja mies sai potkut työpaikasta, jossa oli 31 vuotta.
En ihan osannut varautua tähän.
Toki lapsia on vain kaksi ja ostin hoitoapua, mutta ei kaikkeen pysty varautumaan.
Kyllä minua olisi hävettänyt kaataa vielä omienkin lasten kasvatus äitini ja isäni tai appivanhempieni niskaan. Itse ne on hankittu, itse ne myös hoidetaan viimeiseen saakka. (Kahden lapsen äiti)
Ai? Minusta se on viisasta vanhemmuutta tunnistaa kun omat voimavarat alkaa olla lopussa. Superväsyneenä sitä vaan äyskisi omalle lapselle, tai jotain vielä pahempaa, enkä sellaista kyllä hyväksy kenellekään lapselle.
Nykyään luovutetaan niin helpolla, sekä av(i)oliiton että lastenhoidon suhteen. Kyllä muut hoitavat on monien motto.
Vierailija kirjoitti:
Ai? Minusta se on viisasta vanhemmuutta tunnistaa kun omat voimavarat alkaa olla lopussa. Superväsyneenä sitä vaan äyskisi omalle lapselle, tai jotain vielä pahempaa, enkä sellaista kyllä hyväksy kenellekään lapselle.
Viisainta on olla hankkimatta niitä lapsia ja mennä pitämään vaikka pyhäkoulua, jos on niin lapsirakas, että pitää välttämättä saada olla heidän kanssaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten isät? 🤔
Ehkäpä naurettavimpia ovat ne tekopyhät ihmiset, jotka moittivat sisarustaan siitä, että tämä on toimittanut lapsensa isovanhempiensa hoiviin, mutta syyllistyvät itsekin aikanaan siihen samaan.
Eivät sentään täysin heitteille jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten isät? 🤔
Siellä ja täällä, pitkin maailmaa. Mahdollisesti jopa ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten isät? 🤔
Eihän kato isien mitään tarvitse tehdä tai ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään luovutetaan niin helpolla, sekä av(i)oliiton että lastenhoidon suhteen. Kyllä muut hoitavat on monien motto.
Mä en tunne ketään, jolla olisi tuollainen motto tai toimisi tuolla tavalla.
Ehkä satut elämään sellaisessa kuplassa?
Vierailija kirjoitti:
Niin ovat mutta monet naiset ihan oikeasti kuvittelee noin: että olin niin hyvä lasten kanssa että kyllä mä klaaraan tän homman vaikka olisi 10 lasta. No totuus on sitten se että tiukkaa tekee sen yhdenkin lapsosen kanssa.
Ah, tunnen todella hyvin ihmisen, joka oikeasti UNELMOI teininä 10 lapsesta. Nykyisin tiuskii ja äyskii kahdelle lapselleen, kun ”ei vaan jaksa”. Tunteella vaan reagoi kaikkeen, ja järkikulta ja realismi loistavat poissaolollaan.
Hoitaa sentään omat lapsensa, mutta tiedä sitten, miten traumatisoituvat, että olisiko oikeasti parempi, jos mummi tai joku muu hoitaisi heitä. Onneksi ei ehtinyt kymmentä synnyttää, ennen kuin tajusi, mitä vanhemmuus on. Olisi kamalaa olla hänen lapsi.
Että semmonen väsynyt perjantaprovo vaihteeksi. Viidettäsadannetta kertaa.