Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutko ulkonäöltään ulkomaalaiselle oletuksena suomea vai englantia?

Vierailija
20.02.2015 |

Tuli vaan mieleen kun bussissa viereeni tuli ulkomaalainen, tai no musta eli siis jotain muuta syntyperää, niin piti oikein miettiä millä kielellä kerron jääväni pois. En tiedä ymmärsikö mitä sanoin (suomeksi), mutta väistyi ainakin kun keräsin kimpsujani ja kampsujani.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun aina automaattisesti suomea koska musta on jotenkin noloa olettaa ulkonäön perusteella mitään :D kyllähän ne heti sitten ilmoittaa jos eivät osaa. Joskus lukioikäisenä olin juuri ollut eräällä vaihtareille tarkoitetulla tunnilla "tutoroimassa" ja jäi jotenkin sen enkkumoodi vielä päälle, ja kun lähdin kävelemään himaan kuulokkeet korvilla niin eräs aasialainen poika tuli kysymään tulta - en tietty musiikin takia kuullut mitä sanoi, ja aloin sönkkäämään englanniksi, ja hävetti aivan sikana kun hän vastas että "mä puhun kyl ihan suomee...".

Vierailija
22/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:35"]

Mä aloitan aina poikkeuksetta suomella ihan jokaiselle ihmiselle jolle suomessa puhun. Mun mielestä voi olla jopa hieman loukkaavaa tehdä toisin.

[/quote]

Joo, se on ärsyttävää.
[/quote]
Jep. Olen siivooja ja joku mies eka koputti tai jotain ja tervehti ja sanoin yllättyneenä "joo?" tms ja yhtäkkiä se alkoki kyselemään että oonko suomesta, sanoin vähän huvittuneen hämmästyneenä että olen ja sitten se mumisi siihen jotain vaan että "luulin kun kuulosti niin ". En puhunut epäselvästi, sanoin vaan joo. Pidän ulkomaalaisista mutta jotenkin loukkaannuin. Mies piti tyhmänä ulkomaalaissiivoojana. (siis minä en pidä siivoojia enkä ulkomaalaisia tyhmänä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tietysti Suomea. Nykyään kun ulkonäön perusteella ei oikein pysty oikein ennustamaan että kuka puhuu suomea ja kuka ei. Nopeastihan sitä pystyy vaihtamaan sitten englantiin, jos vastapuoli ei ymmärtäisikään suomea.

Oma mieheni on puoliksi afrikkalainen, mutta syntynyt Suomessa ja asunut täällä koko ikänsä. Suomi on siis hänen äidinkielensä. Välillä kyllä vähän huvittaa kun monet alkavat puhumaan hänelle oletuksena heti englantia. Kerran jossain pienemmällä paikkakunnalla pienessä kaupassa itse kauppias tuli oikein reippaasti mieheni nähtyään sanomaan että "Good morning mister!" Hän näytti jopa hieman pettyneeltä kun poikaystävä vastasikin että "morjes morjes!" Monet myös saattavat ihmetellä hänelle, että: "Vau sä oot oppinut tosi hyvin suomen kielen!" Siihen mies yleensä vastaa, että "Kiitos, niin säkin!" Onhan näitä kaikkia tilanteita. :)

Vierailija
24/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina suomea, kun todennäköisesti ulkomaalainen osaa paremmin suomea kuin minä englantia.

Tuli mieleen se, kun joku mummeli oli tiuskaissut mustalle miehelle jossain "mene sinäkin kotiisi", johon musta mies oli vastannut ystävällisesti " sinne olen menossakin, bussia tässä odotan".

Vierailija
25/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firman matkaohjelmasta tulee junaliput automaattisesti englanniksi ja joskus junassa on käynyt niin, että kun sanon hei ja annan lipun, konnari alkaa sönkkäämään englantia. Jo tämäkin on tosi häiritsevää, tulee nolo olo kun harvoin sitä nyt muuta konnarin kanssa puhuu, tuntuu pitääkö erikseen sanoa että olen ihan suomalainen.

Vierailija
26/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 17:32"]

Englantia automaattisesti. Töissä on työkielenä enkku.

[/quote]

Haha, toivottavasti tämä oli vitsi? :D Mulla on työkielinä englannin ohella ranska ja ruotsi, mutta todellakin puhun kadulla lähtökohtaisesti suomea. Vaihdan toki kieltä, jos joku muu sujuu yhteisenä kielenä paremmin. Eiväthän kaikki ei-suomalaiset edes puhu englantia, saati tietysti sitten sellainen seikka, ettei se näy välttämättä naamasta, missä kukin on syntynyt.

Vierailija
27/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mustaihoinen ja kyllä moni puhuu englantia. Vastaan aina sujuvasti suomeksi. En ole ulkomaalainen. Suomessa on jo monia täällä syntyneitä mustia.  

Vierailija
28/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspana puhun aina ensin suomea enkä vaihda, ennen kuin asiakas on kertonut, ettei ymmärrä. Toki puhun englantia, jos jo kassalle tullessa on vahvat merkit siitä, että asiakas ei puhu suomea, esim. turisti, jolla on kartta kädessä ja kamera kaulassa. Mutta välillä siis on nolottanut, kun on ollut vaikka ryhmä, joka puhuu vierasta kieltä ja sitten yksi ryhmäläisistä onkin asioinut kanssani suomeksi (muut ryhmässä ovat olleet hänen vieraitaan tms.)

Mutta ihonvärin perusteella ei voi päätellä mitään, eilen oli tummempi kaveri, joka selvästi oli asunut koko ikänsä Suomessa ja puhui suomea ihan natiivisti. Ja sitten taas oli täysin länsimaalaisen näköinen vaalea nainen, joka osoittautuikin suunsa avattuaan britiksi.

Myös syy, miksi en heti vaihda englantiin on se, kun olen lukenut ja kuullut, että suomea opettelevien on vaikea saada harjoitusta suomen kielessä, kun kaikki vaihtavat heti englantiin. Ja myös kokemukseni venäläisistä turisteista on se, että jotkut eivät puhu muuta kuin venäjää, joten englantiin vaihtamisella ei juuri ole väliä. Tosin hiljalleen kyllä monet venäläiset turistit osaavat vähän englantiakin.

Vierailija
29/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 täydentää: siis on nolottanut, kun on puhunut jollekin vieraskieliselle ryhmälle englantia mutta siellä onkin ollut se suomenkielinen..

Vierailija
30/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea koska ihan minkä värinen tai näköinen ihminen voi olla suomalainen ja hänen äidinkielensä voi olla suomi. Siksi aloitan aina Suomella ja tarvittaessa vaihdan kieltä englantiin tai ruotsiin. Olen asiakaspalvelutyössä.

Vierailija
31/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee pahoitella muille ketjuun kirjoittaneille ulkomaalaislähtöisille tai sen näköisille, mutta minulla on tapana jatkaa englanniksi ihmisten kanssa, jos he sillä aloittavat. Joskus aloitan itsekin puhumaan englantia. Osaan kyllä suomea ihan kelvollisesti mutta olen huomannut, että ihmiset juttelevat turistiksi luulemansa tyypin kanssa usein paljon vapautuneemmin kuin silloin, jos arvelevat minun olevan pitkään Suomessa asuva ja jossain bussissa tai ruokalapöydässä on mielestäni jokseenkin kiusallista istua täysin hiljaa.

Vierailija
32/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä Helsingissä kaupan kassalla ja lähtökohtaisesti puhun kaikille ensiksi suomea. Aika paljon tulee vastaan mustia, jotka puhuvat oikein hyvin suomea. Myös suomea puhuvia aasialaisia tulee vastaan päivittäin. Joka päivä tulee myös asiakaskohtaamisia joiden aikana pitää puhua englantia, mutta sitä ei koskaan osaa etukäteen päällepäin aavistaa, kuka puhuu suomea ja kuka ei. Välillä vastaan tulee myös asiakkaita, jotka eivät puhu suomea eivätkä englantia. Yleensä he ovat venäläisiä, mutta onneks työpaikalla on töissä myös venäjänkielentaitoisia.

Vierailija
33/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea. Musta on epäkohteliasta alkaa sönköttää englanniksi jotain, jos on "ulkomaalaisen näköinen". Jos ei puhukaan suomea, niin sitten vaihto englantiin.

Vierailija
34/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aloitan aina suomeksi, koska on aika noloa puhua englantia jollekin, joka sitten onkin syntynyt Suomessa. Siinä tulisi antaneeksi viestin, että "et ole meitä, vaikka kuinka yrität"... Vaihdan sitten sujuvasti kyllä englantiin, jos puhuteltu vastaa englanniksi tai näyttää siltä, ettei ymmärrä suomea.

Vierailija
35/35 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:41"]

Suomea koska ihan minkä värinen tai näköinen ihminen voi olla suomalainen ja hänen äidinkielensä voi olla suomi. Siksi aloitan aina Suomella ja tarvittaessa vaihdan kieltä englantiin tai ruotsiin. Olen asiakaspalvelutyössä.

[/quote]

Pakko kertoa tapaus elämästäni. Olen kaksikielinen ja käynyt suomenkielisen peruskoulun jne. No, olin hankkimassa tuiki tavallista esinettä kotiini ja pyysin myyjää esittelemään kyseisen kategorian tuotteita. Myyjä esittelikin niitä ja minä päätin minkä ostan. Kassalla maksamisen jälkeen (myyjä näki nimeni pankkikortista)  myyjä kehui suomenkielen taitojani. Vain pieni aksentti kuuluu puheessa mutta sanavarasto on laaja. Minulle tuli todella vaivautunut olo myyjän kommentista, sellainen myötähäpeä. Otin kassin, kiitin kohteliaisuudesta ja sanoin kiitos ja näkemiin.

En vielä tänä päivänäkään tajua kuinka ihmeessä joku vetää johtopäätöksensä ja aksentit peliin kun lukee toisen nimen! Tuollaisen aksenttianalyysin voi joku ottaa kettuiluna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi