Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauvan ulkoinen kääntäminen masussa kokemuksia?

Vierailija
20.02.2015 |

Tällä viikolla raskausviikkoja ollessa 35 todettiin että vauva istuskelee perätilassa ja ensiviikolle rv 35+6 on varattu kääntö yritys. Onko kokemuksia, miten mennyt? Onko onnistunut, jos ei niin sektio? Mulla istukka edessä ja oon kuullut ettei edes voisi kääntää, en tietoa netistä tästä asiasta sen kummemmin löytänyt.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista. Itselläkin ajatuksena on etten perätilassa olevaa vauvaa synnytä alateitse vaan tahdon sektion. Esikoinen syntyi normaalisti ja kääntyi raivotarjontaan jo viikolla 30. Mietinkin juuri tätä asiaa että jos vauva tosiaan on jonkun syyn takia siellä perätilassa, niin miksi ruveta väkisin kääntämään kun voi antaa olla ja katsoa kääntyykö itsestään ja tehdä sitten sen sektion jos ei ole kääntyäkseen.

Vierailija
2/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yritettiin kääntää siinä onnistumatta, muistaakseni raskausviikolla 36. Tehtiin magneettikuvaus tämän jälkeen ja todettiin, että lapsi voidaan synnyttää alakautta, jos synnytys käynnistyy ennen laskettua aikaa. Synnytys alkoi suunnilleen viikko kääntämisyrityksen jälkeen ja meni lopulta sektioon vauvan sydänäänten romahtaessa. Seuraavalla kerralla harkitsisin suunniteltua sektiota. Nämä ovat vähän sairaalakohtaisia näkemyksiä, joissain suositaan heti sektiota ja joissain yritetään mieluummin alakautta. Sektiossa kuitenkin aina riskinsä ja jälkitila varsin kivulias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kiinnostaa tämä asia. Itselläni viikkoja 35+1 ja vauva perätilassa, eli kääntöyritys edessä.

Vierailija
4/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos se vauva jääkin synnytyskanavaan jumiin? Imukuppia ei käsittääkseni perätilassa voi käyttää.

Vierailija
5/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi missään nimessä. Joku syyhän sillä vauvalla on olla "väärin" päin.

EN synnyttäisi alakauttakaan perätilavauvaa.

Vierailija
6/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kääntäminen ei satu, mutta tuntuu hassulta ja toki jotenkin ikävältä vauvaa ajatellen. Sydänääniä tarkkaillaan jatkuvasti käännön aikana ja sen jälkeen. Käännöstä ei minulla ainakaan yritetty kauaa, eli ei mitenkään väkisin ja pitkään työnnetty lasta oikeaan asentoon. Lapsivettä täytyy olla hyvin, jotta käännöstä edes yritetään. Ja minä sain heti päättää, varataanko aika sektioon vai yritänkö synnyttää alakautta. Tilane tuli niin nopeasti, etten osannut sanoa oikein mitään. Olin kuitenkin ajatellut synnyttää ilman kipulääkkeitä jne., mutta toisin meni. Kannattaa siis miettiä etukäteen synnytystapaa ja keskustella siitä lääkärin kanssa. Paljon tsemppiä!

Vierailija
7/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha-ei masu-. Tissi-ei tisu. Äiti-ei äippä.

Vierailija
8/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:43"]

En suostuisi missään nimessä. Joku syyhän sillä vauvalla on olla "väärin" päin.

EN synnyttäisi alakauttakaan perätilavauvaa.

[/quote

Täysin samaa mieltä, en suostunut edes kääntöyritykseen. Suurimmassa osassa sairaanhoitopiirejä on kääntöyrityksistä luovuttu. Sektio on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
9/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei kääntöyritys onnistunut. Tuntui epämiellyttävältä ja lääkärillä sattui vielä olemaan niin pitkät kynnet, että minulla oli yrityksen jälkeen vatsa täynnä kynnenkärjen muotoisia painaumia. Ei alettu edes kuvaamaan mahtuuko vauva alateitse, vaan sain suoraan sektioajan.

Itse sektio oli ihan ok kokemus ja toivuin siitä todella hyvin. Seuraavan lapsen alatiesynnytyksessä napsautettiin saksilla "tuloaukkoa" vähän avarammaksi ja imukuppiakin käytettiin. Siitä toipuminen kesti paljon kauemmin kun sektiosta.

Vierailija
10/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:42"]

Mitä tapahtuu, jos se vauva jääkin synnytyskanavaan jumiin? Imukuppia ei käsittääkseni perätilassa voi käyttää.

[/quote]

Joo, imukuppia ei voi käyttää. Voi mennä aikamoiseksi... Minulle ainakin tungettiin epiduraali paljon kyselemättä heti saliin tultaessa, ei saanut käyttää kaikkia voimia supistuksiin. Ja etukäteen sanottiin, että salissa on iso tsemppiryhmä mukana (gynekologi, lastenlääkäri & muutamat kätilöt ja varmaan joku kandiryhmäkin :) itseäni tämä väenpaljous lähinnä kauhistutti ensisynnyttäjänä, vaikka lääkäri tarkoitti sen helpottavaksi tiedoksi.

Vierailija
11/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ensimmäinen lapsi oli perätilassa. Yritettiin kääntää, mutta hetken kuluttua lääkäri totesi että lapsi ei yritä ollenkaan kääntyä, ja siltä se myös tuntui. Sen jälkeen kysyivät mitä haluamme tehdä. Halusin alatie synnytyksen mikäli lääkärit pitävät sitä turvallisena. Minusta otettiin magneettikuvat ja lantiossa oli riittävästi tilaa synnyttää. Myös vauvan kokoa mitattiin tarkasti. Etenkin ensisynnyttäjänä äidin pitää olla motivoitunut ja aktiivinen alatie synnytystä kohtaan koska lääkärit eivät voi auttaa samoin kuin normaalisynnytyksessä. Etenkään äidiltäni en saanut tukea, vaan hän maalasi kaikki mahdolliset kauhukuvat mitä voi tapahtua. Onneksi mieheni oli hienosti tukena ja sanoi että niin kauan kun lääkärit pitää turvallisena, niin antaa mennä. Synnytys meni todella hyvin, minulla oli kokenut kätilö ja opiskelija. Ponnistusvaiheessa tuli vielä kaksi lääkäriä (toinen jäi ylitöihin koska halusi kokemusta perätila synnytyksestä). Väliliha leikattiin kyselemättä ja vauva tuli helposti ja nopeasti. "yleisö" ei minua haitannut vaan tunsin olevani turvallisessa ympäristössä. Kaikki olivat myös hyvin hienotunteisia, ei mitään kännykkä kameroita.

Vierailija
12/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa. Lapsi syntyi terveenä, ei ongelmia lonkissa tai kehityksessä. Mitään syytä perätilalle ei ollut, ehkä oli paremmin tilaa istua. Keskustelet vaan niiden ammattilaisten kanssa rauhassa ja päätät ITSE mut teet.

Vierailija
13/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, sen johdosta synnyin kuukauden etuajassa. Eikä siis onnistunut, vaan sektiolla tultiin.

Vierailija
14/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käännettiin viikolla 36. Olin ultrassa ja sanottiin, että perätilassa on. Sitten sanottiin, että nyt käännetään. Ei siis edes kysytty mielipidettä. Mutta oli mulle ok. Lääkäri otti mahasta kiinni ja väänsi. Ei sattunut, mutta tuntui oudolta. Lapsi muljahti oikein päin helposti. Sen jälkeen katsottiin vielä ultralla sykkeet ja virtaukset ja sitten piuhoihin 10 minuutiksi sydänääniä ja supistuskäyrää varten. Oikein hyvä kokemus. Ja oli istukka kohdun etuosassa, ei haitannut.

Mieluummin kokeilisin kuitenkin kääntää kuin sektiota. Toki perätilassa olevan kohdalla valitsisin sektion. 

Vierailija
15/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutullani lapsi oli kääntynyt perätilaan ihan viimeisenä päivänä ennen synnytyksen spontaania käynnistymistä. Salissa oli onnistuneesti käännetty oikeinpäin mutta vauva meni itse heti uudelleen väärinpäin. Tuttu synnytti lapsen perätilassa onnistuneesti. Terve vauva tuli.

Vierailija
16/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:17"]

Mulla käännettiin viikolla 36. Olin ultrassa ja sanottiin, että perätilassa on. Sitten sanottiin, että nyt käännetään. Ei siis edes kysytty mielipidettä. Mutta oli mulle ok. Lääkäri otti mahasta kiinni ja väänsi. Ei sattunut, mutta tuntui oudolta. Lapsi muljahti oikein päin helposti. Sen jälkeen katsottiin vielä ultralla sykkeet ja virtaukset ja sitten piuhoihin 10 minuutiksi sydänääniä ja supistuskäyrää varten. Oikein hyvä kokemus. Ja oli istukka kohdun etuosassa, ei haitannut.

Mieluummin kokeilisin kuitenkin kääntää kuin sektiota. Toki perätilassa olevan kohdalla valitsisin sektion. 

Todella outoa ja jopa potilaslain rikkomista, ellei mielipidettä kysytä. En suostunut enkä ymmärrä tuota sektiovastaisuutta. PITÄKÄÄ OMAT MIELIPITEENNE. Lääkäritkin voivat erehtyä.

Vierailija
17/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, mitä riskejä tuossa kääntämisessä on? Vauvalla/äidille? 

Vierailija
18/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:17"]

Todella outoa ja jopa potilaslain rikkomista, ellei mielipidettä kysytä. En suostunut enkä ymmärrä tuota sektiovastaisuutta. PITÄKÄÄ OMAT MIELIPITEENNE. Lääkäritkin voivat erehtyä.

[/quote]

No minä en halunnut turhaa leikkausta ja arpea. Ja ei se kääntäminen vaarallista ole. Oli tosi taitava lääkäri. Olisi toki pitänyt kysyä, tajusin vasta jälkikäteen, mutta ei se mua haitannut. En ole sektiovastainen. 

Vierailija
19/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:22"]

Kiinnostaisi tietää, mitä riskejä tuossa kääntämisessä on? Vauvalla/äidille? 

[/quote]

Istukka voi ainakin irrota, mutta taitaa olla todella harvinaista. Tämän takia sikiön kuntoa tarkkaillaan ja kiputiloista tai vauvan liikkumattomuudesta pitää ilmoittaa heti sairaalaan kotiuduttua. Äidille ei varmaan mitään fyysistä haittaa.

Vierailija
20/21 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin vielä synnytyslaitoksella, että mikäli ammattilaiset kokevat että sektio olisi jostain syystä turvallisempi vaihtoehto, he saavat tehdä sektiopäätöksen puolestani. Halusin siis Mielummin synnyttää, mutta jos lääkäri\kätilö olisi suositellut sektiota, olisin siihen myös välittömästi suostunut.

Itse en myöskään ymmärrä teitä, jotka olette niin kovasti sektion puolesta. Sekään ei ole aina turvallinen vaihtoehto. Kaikki raskaudet, synnytykset ja synnyttäjät erilaisia ja synnytys täytyy harkita tapauskohtaisesti.