Voiko 41v jo alkaa vaihdevuodet?
Kuukautiset 4 päivää myöhässä,jatkuvasti hikoiluttaa. Öisin valvotuttaa. Onko kenelläkään alkanut näin nuorena vaihdevuodet?
Kommentit (29)
Voi mutta ne on harvinaisempia tapauksia. Esim mun äidillä oli jo 39v vaihdevuodet, eli niinkin voi käydä
Voi alkaa, mutta se on ennenaikaista, ja voit tarvita hormonilääkitystö. Varaa aika gynelle.
TAI voitko olla raskaana? Tai oletko treenannut tai laihduttanut voimakkaasti, semmoiset voivat panna hormonitasapainon sekaisin, samoin voimakas vatsatauti.
Voi alkaa tuossakin iässä. Mitäs jos kuitenkin kävisit gyekologilla? Voihan se vaan olla joku hormoonihäikkä.
Nelonen löysi sinulle tällaisen. Kela korvaa hormonihoidon, jos vaihdevuodet alkavat ennen 40 ikävuotta, mutta kyllä 41 vuottakin on epätavallisen aikaisin, ja siihen usein määrätään hormonilääkitys.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01119
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:41"]
Voi alkaa, mutta se on ennenaikaista, ja voit tarvita hormonilääkitystö. Varaa aika gynelle.
TAI voitko olla raskaana? Tai oletko treenannut tai laihduttanut voimakkaasti, semmoiset voivat panna hormonitasapainon sekaisin, samoin voimakas vatsatauti.
[/quote]
Ehkäisy on kyllä käytössä joten raskauteen en oikein usko eikä muitakaan syitä löydy. Täytyy kai sitten varata gynelle aika.
Voi alkaa, tai voi olla ennakko-oireita, joita voi olla kymmenenkin vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Mulla on alkanut tietyt ennakko-oireet (ei vaihdevuodet vielä) jo pari vuotta sitten enkä ole vielä täyttänyt 40.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:51"]Voi alkaa, tai voi olla ennakko-oireita, joita voi olla kymmenenkin vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Mulla on alkanut tietyt ennakko-oireet (ei vaihdevuodet vielä) jo pari vuotta sitten enkä ole vielä täyttänyt 40.[/quote]
Millaisia oireita sinulla on?
Mulla ei ollut tietoakaan vaihdevuosista ja sain 44 v terveen lapsen.
Mä oon just täytän 35 ja vaihdevuodet ollu jo parivuotta. Menkkoja tulee enään ehkä 4 kertaa vuodessa. Hikoilua, ailahtelua, lihominen, lääkäri totesi parivuotta sitten nää vaihdevuodet.
Mene nyt ihmeessä lääkäriin, niin saat vaihdevuosiin lääkettä. Sehän on nykyisin sairaus!!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:00"]
Mä oon just täytän 35 ja vaihdevuodet ollu jo parivuotta. Menkkoja tulee enään ehkä 4 kertaa vuodessa. Hikoilua, ailahtelua, lihominen, lääkäri totesi parivuotta sitten nää vaihdevuodet.
[/quote]
Saitko jotain hormoonihoitoa?
Ovatko vaihdevuosioireita jos rinnat kipeytyvät ja muuttuvat kivikoviksi puolessa välissä kiertoa. Pehmenevät sitten kuukautisten alkaessa. Tällainen alkanut kolmenkympin jälkeen. Olen kuin silikonitissi turpeine tisseineni puolet kuukaudesta.
15 ei ole vaihdevuodet ;) Sinun kroppasi vaan reagoi ovikseen ja kroppa valmistautuu raskauteen ja sitten tulee menkat...ei vauvaa ja tissit "rauhoittuu" ja 2 viikon päästä sama rumba jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:02"]
Ai loskaperseet panee pillunsa mäsäksi jo tuohon ikään nykyään :) Ihme, että se anaaliseksi on tullut muotiin, jos ei piirakat pysy kuosissa :)
[/quote]
Ei nyt millään pahalla mutta ihan tosissaan, jos et sanonu tota vitsillä ni oletko sä iha perillä tästä ihmisen anatomiasta sun muusta?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:14"]15 ei ole vaihdevuodet ;) Sinun kroppasi vaan reagoi ovikseen ja kroppa valmistautuu raskauteen ja sitten tulee menkat...ei vauvaa ja tissit "rauhoittuu" ja 2 viikon päästä sama rumba jatkuu.
[/quote]
Miksi nämä oireet ovat alkaneet vasta kolmevitosena? Ja tuntuu että vaan pahenee neljääkymppiä kohti. Miksei nuorena tissit käyttäytyneet näin?
Tarviiko sitä hormonihoitoa siinä tapauksessa jos ei välitä vaikka vaihdevuodet alkaa. Ei kyl ihan kovin moni enää yli 40v lasta tee? Ja älkää nyt loukkaantuko ketkä olette tehneet lapsen yli 40v, en sanonut sitä millään tavalla pahalla vaan puhtaasta mielenkiinnosta
Jos vaihdevuodet alkaa keskimäärin 50v. ja ensioireita voi saada jo 10 vuotta aikaisemmin niin hyvin sopii ap:n oireet vaihdevuosioireiksi.
Itse olen 46v. ja menkat ovat muuttuneet runsaammiksi mikä oli yllätys kun luulin että ne niukkenee. Kerran on ollut nyt menkat 2 viikkoa myöhässä ja tiputteluvuotoa on aina ennen menkkoja. Tosin minulla on myös pari pientä myoomaa kohdussa. Ja pissalla saa juosta useammin :(
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:18"]
Tarviiko sitä hormonihoitoa siinä tapauksessa jos ei välitä vaikka vaihdevuodet alkaa. Ei kyl ihan kovin moni enää yli 40v lasta tee? Ja älkää nyt loukkaantuko ketkä olette tehneet lapsen yli 40v, en sanonut sitä millään tavalla pahalla vaan puhtaasta mielenkiinnosta
[/quote]
Ajattelin jos se hormoonihoito auttaisi tuohon hikoiluun, mielialan vaihteluihin yms.
Voi alkaa, mutta tuon perusteella ei kyllä tiedä, onko sinulla alkamassa.