Miten kauan teillä kestää kotona yksi hienosokeripussi?
Kommentit (54)
Se pussihan menee jo leipomiseen viikossa, vaikkei paljoa leipoisi! Miten voi kestää noin kauan? Meillä menee ehkä kolmessa päivässä yksi pussi. Litran pullataikinaankin menee jo paljon, sitten joku mokkaruutu ja kääretorttu. Lisäksi poika käyttää luvattoman paljon sokeria kahviinsa. Sitä pitää säännöstellä.
Muutaman kuukauden kestää. Järkytän teitä sillä että myös leipätaikinoita/pitsapohjia leipoessa ruokalusikallinen silloin tällöin kuluu, myös tomaattiruokiin, mm. pitsan kastikkeeseen käytän.
Muutoin sitten ei kahviin tai muuhunkaan kukaan käytä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:04"]Pari vuotta. Jos ei levottaisi, niin kestäisi meilläkin varmaan sen 4-5 vuotta.
[/quote]
Ja päivittäin kyllä käytetään puuroon ja/tai ruokaan. Riittoisaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:09"]
Se pussihan menee jo leipomiseen viikossa, vaikkei paljoa leipoisi! Miten voi kestää noin kauan? Meillä menee ehkä kolmessa päivässä yksi pussi. Litran pullataikinaankin menee jo paljon, sitten joku mokkaruutu ja kääretorttu. Lisäksi poika käyttää luvattoman paljon sokeria kahviinsa. Sitä pitää säännöstellä.
[/quote]
Mäkin leivon melkoisen paljon, mutta sellaisia leipomuksia, joihin ei paljon sokeria mene. Niin se puoli kiloa kestää hyvin muutaman kuukauden.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:01"]
Vuodenajasta riippuen, pitempään tai lyhyempään. Kesällä käytän paljon sokeria säilöntään, talvella varsinkin jouluksi leivontaan. Kaikkiaan vuodessa menee ehkä noin 20 kg sokeria.
Mistä päähänne on tullut sellainen hullu ajatus, että sokeri jotain myrkkyä olisi? Syövätkö 10 ja 13 pelkkiä eineksiä, kun kotona ei sokeria kulu?
[/quote]
Miten ihmeessä sokerin vähäinen käyttö ja einekset korreloivat keskenään? Sokeroitko usein perunat ja jauhelihakastikeen kun teet itse?
Ja sokeri todella on myrkkyä. Se tekee pahaa veriarvoille, verisuonille, ruoansulatukselle, sydämelle. Kyllä minäkin sokeria silti käytän, mutta tiedostan sentään että se on vähän sama kuin tupakkaa vetäisi
Pelkkään kahviin kuukausi :( mäh.
ilmankos paino ei putoa.
Tosi kauan kestää. Syynä se, että enää hyvin harvoin leivon mitään sokeria sisältävää. Lisäksi olen lisännyt hunajan käyttöä sokerin asemesta. Aikaisemmin sokeria kului paljon enemmän kun leivoin pullaa ja erilaisia marjapiirakoita.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:33"]
Pelkkään kahviin kuukausi :( mäh.
ilmankos paino ei putoa.
[/quote]
Kokeile Steviaa! Se on niin makeaa, että pienempi määrä riittää, ja kestää korkeammasta hinnastaan huolimatta siis kauemmin.
Ennemmin kotona tehtyjä kiisseleitä, piirakoita, puuroja ja herkkuja, kuin kaupasta teollista höttöä ja väriaineita. Kyllä siinä kaupan kääretorttupitkossakin sitä sokeria on... Meillä menee ehkä kaksi pussia sokeria vuodessa, lähinnä leivontaan.
Viisi vuotta ja loput heitin roskiin. En tarvitse sokeria enää mihinkään.
No mun mies laittaa kahviin joka päivä kaks teelusikallista. En leivo eikä muuhun käytetä. Eli no suht kauan..
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:01"]
Onko se sama kuin tomusokeri? Tomusokeria mulla ei edes ole, koska en koskaan leivo mitään, missä sitä tarvitsee. Taloussokeri mulla kuluu muutamassa kuukaudessa. Asun yksin.
[/quote]
Ei, vaan tavallista taloussokeria (strösocker på svenska) nimitetään hienosokeriksi, vaikka pussissa lukee kidesokeria. Sitten on olemassa vielä erikoishienoa siro-sokeria, jota käytän vain munkkien ja makeisten sokerointiin ja silloin, kun tavallinen sokeri on päässyt loppumaan.