Menee täysin yli hilseen, jos joku syöttää 3+ vuotiasta.
Miksi? Ymmärrän vain, jos kyseessä on vammainen lapsi.
Kommentit (32)
Täällä taas av mammat pätemässä asioista, joista heillä ei ilmeisesti ole kokemusta. Joku väitti että lapsi ei syö, jos ei ole nälkä. Hah. Teillä ei siis tenava ikinä ala kiukuttelemaan ruokapöydässä esim väsymyksen takia? Silloin siitä syömisestä ei tule kyllä yhtään mitään ja raivari vaan pahenee. Varsinkin jos on vielä uhmaikäinen. Ja mitä se teille kuuluu jos joku syöttää omaa lastaan? Ette tiedä taustoja. Jollakin voi olla lapsi, jolla on suun yliherkkyyttä, suun motoriikan häiriö, puheen viivästymä tai ym. Ja silloin rampataan puheterapeutilla hakemassa apua syömiseen. Ei se sille lapselle tai äidille hyvää tee, kun ilkeämieliset tappisilmä tantat vielä arvostelee päälle ja muljauttelee silmiä. Menee lapselta viimeisetkin halut syödä. Että pitäkää huoli ihan niistä omista kersoista ja jättäkää muut rauhaan. Teidän kultamussukathan onkin aina niin täydellisiä.
T. Lapseton nuori
En tee noin, mutten ihmettele jos joku tekee toisin. Ei tuo minusta mikään paha juttu ole. Päinvastoin näen sen hyvänä asiana. Eiköhän moni teistä "ihmettelijöistä" pilaa lapsensa ruokailun pahemmin kuten vaikka pakottaa syömään kaiken tai tekemällä lapselle aina hänen lemppareita yms.
Viiden äiti
Syötin joskus kun lapsi oli esim kipeä ja itki pöydässä sekä väsymystä, kurjaa oloaan että nälkäänsä. Tästä huolimatta on aina saanut kehuja siitä kuinka reippaasti syö outojakin juttuja, esim Ruotsissa sukuloidessa maistoi omasta halustaan hapansilakkaa, epäilen että moni teistä satunnaisen syöttämisen ehdottomista tuomitsijoista olisi vain nyrpistänyt nenäänsä...
Hahha...ootte kyllä hassuja.
Mulla on kolme muksua. Kaksi heistä on jo aikuisuuden kynnyksellä ja ihan normaaleja ja reippaita nuoria he ovat, vaikka joskus 3-4 vuotiaana silloin tällöin syötin.
Kiire, väsymys, sairastelu ja kiukuttelu oli yleensä syynä siihen.
Niin ja hei, ei he ole erityislapsia, eikä uusavuttomia.
Kyllä kuorii perunansa itse ja ruokaakin osaavat laittaa.
Niin ja ihan normaali painoisia, -lihavuuskortinhan olis joku pian heittänyt pöytään ;)
Niin ja tosiaan en tuputtanut. Pakko ei ollut syödä.
Mun isä laittoi minulle ja siskolleni aamupalan vielä lukiossakin :) Oli aina kaakao lasissa, puuro keitettynä. Isä oli työttömänä ja vähän jäyhä, se ei oikein osannut enää halata meitä isoja tyttöjä eikä muutenkaan sanoa välittävänsä. Minusta tuo oli symppis juttu <3 Siskon kanssa laitettiin sitten välillä iltapalat koko perheelle.
Minulle ilmoitettiin päiväkodista kun lasta hain kotiin, että "lapsesi ei ole sitten tänään syönyt, koska me emme syötä yli 2-vuotiaita" Onneksi oli varahoitopaikka ettei ole tarvinnut toista kertaa lapsen olla nälässä. Nyt jo 5-vuotias reipas kaikkiruokainen itsenäisesti syövä tyttö. Oppi siis syömään itse vasta yli 2 vuotiaana. Ja ihan terve on kaikinpuolin. :)
Monet perustelee sitä sillä ettei tule sotkua. Jokainen sotkee harjoitellessaan, ennemmin tai myöhemmin.
Meillä 1v:lle on annettu lusikka ja on samaan tahtiin saanut lapioida suuhun (tai ohi) ruokaa kun on syötetty mutta 2v selviää jo hienosti itse. En muista että olisin sen jälkeen koskaan syöttänyt 4 lastani.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:26"]Miksi? Ymmärrän vain, jos kyseessä on vammainen lapsi.
[/quote]
Oikeastaan kyllä jos on yli vuoden niin sama juttu.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:19"]Minä olen tällä viikollakin pari kertaa syöttänyt 4,5-vuotiaalle aamupuuronloput lautaseltaan. Kun lapsi ei itse vielä saa kaavittua lautasta puhtaaksi. Tylsää heittää ruokaa biojätteeseen.
[/quote]
4,5 vuotias ei osaa kaapia lautasta tyhjäksi?? Mun kaksi vuotiaskin osaa. Mitä jos lopettaisit sen paapomisen niin johan alkaa oppia. Tämä neuvo teille muillekkin jotka syötätte yli kolme vuotiaita.
No ei lapsille yleensä syötetä hilsetta muutenkaan. Ei siinä ole mitään 3 vuoden aikarajaa, se on muutenkin epänprmaalia. Hypää jostain tai kysy lääkäriltä pillereitä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 13:15"]No ei lapsille yleensä syötetä hilsetta muutenkaan. Ei siinä ole mitään 3 vuoden aikarajaa, se on muutenkin epänprmaalia. Hypää jostain tai kysy lääkäriltä pillereitä.
[/quote]
Huono.
No kyllä minäkin erikoisena pitäisin, jos aina pitäisi isoa lasta syöttää eli täytyy tietysti opetella itse, mutta en ihan todella näe mitään pahaa siinä, jos satunnaisesti syöttää esim. siinä tilanteessa, että lapsi alkaa olla ihan uupunut ja itkupotkuraivarin partaalla. Minusta silloin on parempi itse joustaa ja olla armollinen eikä esittää vaatimusta vaatimuksen perään. Joskus tuntuu, että monet vanhemmat kohtelevat lapsiaan paljon kovemmin kuin toisia aikuisia. Uupuneelle ystävälle tehdään palveluksia, mutta uupuneelta lapselta vaaditaan suu tiukkana viivana "ikätasoista käytöstä". Muistan, kuinka terapeutti Keijo Tahkokallio sanoi, että he tekevät isoille teinilapsilleen aamupalavoileivät - eivät siksi, etteivätkö lapset osaisi, vaan siksi, että se on kiva tapa osoittaa välittämistä toisesta. Eli vaikka taitoja kehitetään, minusta lasten kanssa elämiseen kuuluu tietty armollisuus. Ja kyllä, olen oppinut tämän osin kantapään kautta.