Pidättekö talviautoilusta?
Kommentit (20)
Helppoa ja mukavaa tänäpäivänä verrattuna 80-luvun kotteroihin.
Ihan mukavaa, kun on neliveto ja riittävästi voimaa.
Kyllä pidän. Neliveto ja tehokas V8 moottori sekä lämmin hallipaikka.
Moottoritie ja puuterilumi yhdistettynä pimeään on hirveä yhdistelmä. Ohittavan auton nostattama lumipilvi aiheuttaa sen, että et näe mitään muutamaan sekuntiin. Hengenvaarallista. Samoin tuulilasiiin mäjähtävä loska on haastellista. Muuten talviautoilu(kin) on nastaa. Kovat pakkaset tietysti kuormittittavat autoa hurjasti. Niin ja ne tuulilasiin sinkoavat nastat ja muut perkeleet. Osa ihmisistä ei ymmärrä ohittamisesta mitään.
- yli 1 000 000 km-
Voi se joskus olla ihan kivaa. Kun on lämmin auto, normaalit talvirenkaat ja sellainen kiva talvikeli jossain suht hiljaisella ja vähäliikenteisellä tiellä. Mutta tuolla kurassa ja muun liikenteen seassa ja pääasiassa pimeässä, kylhän se sellaista enemmänkin tylsistyttävää on kuin piristävää. Ja sit kovemmilla pakkasilla on siinä aina sen auton kanssa kaikenlaista. Mutta niin.
Me hiihdetään ja ihan pitkiä matkojakin ja kauppassit kätösissä. Me ollaan vihreitä, vehreitä virheitä. Ei autoja, renkaita minnekään!
Syvältä se on. Autokatos lievittää vähän lähdön tuskaa, mutta ei siitä nautintoa saa. Puolikylmällä moottorilla pikkuturbo nielee bensaakin enemmänkin kuin tarpeeksi.
Suurimman osan talvea se on ihan tavallista autoilua, jossa ei ole mitään erikoista. Joskus voi olla hieman tylsempää, mutta hyvin harvoin on mitään ongelmia. Minulla on muutaman vuoden vanha pieni kevyt, mutta asiallinen auto, kitkarenkaat ja kotona pidän sen lämpimässä autotallissa.
Olemme yleensä viikon tai pari lapissa talvella ja matka on pitkä, mutta isompia ongelmia ei ole ollut.
Ihan ok, en ole oppinut pelkäämään, enkä ärsyyntymään.
Ennen ei lähtenyt käyntiin kovin usein pakkasessa, säästyi rahaa ja luontoa.
Aut ojen paino on kasvanut voimakkaasti.
Tietkin kuluu pahemmin ja keväällä pölisee.
Ihan ok, en vaan tykkää niistä oheisilmiöistä: auton lämmitys, lumen luonti auton ympäriltä ja pihalta, ikkunoiden raappaaminen.
Ihan ok, ei mitään ihmeempiä valituksia. Ajelen rauhallisesti ja hyvin, aikataulut eivät ole tiukkoja yleensä ja jos on, niin varaan aikaa ja osaan pukeutua sään mukaan, joten pienet rapsuttamiset tai lumien lakaisut eivät haittaa.
Kerran olen joutunut kolariin talvella, mutta syyllisyys meni 100 % toiselle kuskille. Autoni meni lunastukseen.
Pimeys on ajaessa pahempaa kuin lumi tai liukkaus
Verrattuna kävelemiseen. Kyllä kiitos!
Ei se sinällään haittaisi jos olisi uusi hyvä auto, lämmittimet tai autotalli.
Mutta nykyinen kottero jäätyy ulkoa ja sisältä ja lämmintä alkaa tulla vasta , ku sillä on ajanut toistakymmentä kilometriä .
En siis nauti :D
Aivan parasta hommaa, neliveto menee mukavasti luisussa. Jäärata on myös parasta, mun 500cc 2t KTM ei ole lasten eikä akkojen leikkikalu. Nautin kyllä talvista ja sitä riittää, toisin kai se on jossain hesassa jossa porukka asuu jossain päällekkäisiä taloissa 😄
Vierailija kirjoitti:
Aivan parasta hommaa, neliveto menee mukavasti luisussa. Jäärata on myös parasta, mun 500cc 2t KTM ei ole lasten eikä akkojen leikkikalu. Nautin kyllä talvista ja sitä riittää, toisin kai se on jossain hesassa jossa porukka asuu jossain päällekkäisiä taloissa 😄
Asu sinä vaan jossain perämetsässä ja pöristelee ympyrää ihan itseksesi... 😄
Siinä se sivussa menee kuten muinakin vuodenaikoina. Puolentoista miljoonan kilsan jälkeen ajaminen ei varsinaisesti enää nappaa minään vuodenaikana.