Yksityisenperhepäivähoitopaikan perustaminen ja palkka
Eli jos perustaisin yksityisen perhepäivähoitokodin, miten minun palkka määräytyisi? Maksaako siis kela osan palkasta vai kokonaisuudessaan hoitolasten vanhemmat?
Kun eikö jokaisen lapsen hoitopaikan kustannukset määräydy vanhempien tulojen mukaan? Eli jos vanhemmat maksavat esimerkiksi 200€ / lapsi, ja lapsia saa olla vain 4 niin eihän tuossa olisi mitään järkeä. Entä kaikki ruoka, lelut, askartelutarvikkeet, vaipat ym. Kuka nämä kustantaa? Puhumattakaan vakuutuksista?
Osaisikohan joku jolla tietoa asiasta on niin sanoa minulle onko tuossa mitään järkeä ja pystyykö tuolla saamaan itselleen yhtään minkäänlaista palkkaa?
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:31"]
http://www.hoitopaikka.net/Sivut.aspx/480
[/quote]
Luin kyllä nuo sivut mutta ei tuolta vastausta löytynyt tuohon palkkaukseen tai siihen mistä tuo palkka määräytyy ja kuinka suurta palkkaa yksityinen perhepäivähoitaja voi saada.
"Yksityiseen päivähoitoon voi saada yksityisen hoidon tukea."
Eli jos yksityisen hoidon tuki on muistaakseni jotain 170€/ lapsi, niin sehän tarkoittaa että 4:stä lapsesta saan alle 700€/ kk. Eihän kukaan ole niin hullu että tuollaisella summalla alkaisi tekemään kokopäivä työtä ja laittaisi vielä kotinsa tuhottavaksi + hankkisi kalusteita ym.
- En tosissaan tiedä miten nämä menee mutta ei tuo yksityisen hoidon tuki voi olla ainoa palkka.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:31"]
http://www.hoitopaikka.net/Sivut.aspx/480
[/quote]
Luin kyllä nuo sivut mutta ei tuolta vastausta löytynyt tuohon palkkaukseen tai siihen mistä tuo palkka määräytyy ja kuinka suurta palkkaa yksityinen perhepäivähoitaja voi saada.
Eli jos yksityisen hoidon tuki on muistaakseni jotain 170€/ lapsi, niin sehän tarkoittaa että 4:stä lapsesta saan alle 700€/ kk. Eihän kukaan ole niin hullu että tuollaisella summalla alkaisi tekemään kokopäivä työtä ja laittaisi vielä kotinsa tuhottavaksi + hankkisi kalusteita ym.
- En tosissaan tiedä miten nämä menee mutta ei tuo yksityisen hoidon tuki voi olla ainoa palkka.
Ap
[/quote] tottakai lisäksi vanhempien maksama minkä määrittelet. Mutta ei sitä juuri kunnallista enempää kukaan maksa
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:31"] http://www.hoitopaikka.net/Sivut.aspx/480 [/quote]
Ap [/quote] tottakai lisäksi vanhempien maksama minkä määrittelet. Mutta ei sitä juuri kunnallista enempää kukaan maksa
[/quote]
Mitähän mahtaa olla kunnallisen hoitomaksut? Minulla ei tosiaan ole mitään käsitystä.
Entä lomarahat? Olenko siis kesäloman ilman palkkaa?
No hyvänen aika. Sinä määrittelet hoitomaksun per lapsi, esim. 650e. Tästä Kela maksaa osan, lapsen iästä riippuen 300-400e ja vanhemmat lopun eli tuon ns. omavastuuosuuden. Tuottosi neljästä hoitolapsesta olisi siis tässä 2600e miinus kulut.
Eihän se tarkoitus ole että tuo yksityisen hoidon tuki kattaa päivähoitomaksun, vaan kompensoi kalliimpaa hintaa verrattuna kunnalliseen. Eli yhden lapsen maksu ois vaikka 470e, tuo tuki kattaisi 170e ja vanhemmat maksaisi omasta pussista 300e. Kunnallisella (Espoossa) maksimi maksu lapsesta kunnallisella on 283e tms.
Kesälomasta. Tyypillisesti hoitomaksu peritään myös loma-ajalta. Voit toki antaa perheille maksuttomankin kuukauden, mutta jos olet oikein hyvä hoitaja niin ovat monesti halukkaita sen maksamaankin paikkansa säilyttääkseen.
No jotain tällaista ajattelinkin.
Mutta silti kuulostaa täysin "apinan hommalta". Onko totta että yksityinen perhepäivähoitaja joka laittaa kotinsa työpaikakseen ja valmistelee etukäteen päiväohjelmat/ askartelut/ ruoat/ + hankkii kaikki tarvikkeet ja maksaa vakuutukset, tekee kirjanpidot ym. tienaa kuitenkin reilusti vähemmän kuin kaupan kassa? Voiko tämä olla näin?
Jos kunnallisella puolella /Espoossa) maksimi hoitomaksu on 283€, en usko että itse voisin pyytää täällä tuonkaan vertaa. Ja jos tosiaan tuo yksityisen hoidon tuki on ainoa jota tuohon päälle saa, niin eihän tuossa ole mitään järkeä.
Ylempänä joku sanoi: Mitä tukea tai maksua tuo on?
"Sinä määrittelet hoitomaksun per lapsi, esim. 650e. Tästä Kela maksaa osan, lapsen iästä riippuen 300-400e ja vanhemmat lopun eli tuon ns. omavastuuosuuden. Tuottosi neljästä hoitolapsesta olisi siis tässä 2600e miinus kulut.Miten kela maksaa noin paljon 300 - 400€? "
Pitääkö tämä paikkansa? Mitä tukea tai maksua tuo siis on? Miten noin paljon? Täällä ei tosiaan makseta kuntalisää.
Ap
Kela maksaa hoitorahaa ja tuloista riippuvaa hoitolisää. Monessa kunnassa on tosiaan vielä kuntalisä. Tyypillisesti ainakin Tampereella hoitomaksu yksityisellä on alkaen 600e/lapsi.
Kuntakohtaista. Meillä näin:
Pph saa kunnalta palvelurahaa 595e/yli 3v lapsi ja 625e/alle 3v lapsi.
Vanhemmat maksavat kunnalle normaalin hoitomaksun, siis ihan saman minkä maksaisivat päiväkodista tai kunnallisesta pph:sta.
Yksityisellä pph:lla saa olla 4,5 hoitolasta, eli neljä kokopäiväistä ja yksi eskarilainen (eskarin jälkeen).
Jos pph sairastuu, vanhemmat etsivät varahoitopaikan itse ( tässä olen itse vanhempia auttanut).
Yksityinen pph maksaa itse yel ja tietenkin veron ennakkoverona.
Minulla rahaliikenne menee suurinpiirtein näin:
4 hoitolasta (3 alle 3 v ja 1 yli 3v) Kuukausittainen palveluraha siis n. 2400e josta joka toinen kuukausi maksan yel 600e ja ja ennakkoveroa 900e.
Jos sairastun tai haluan pitää lomaa, on lomani palkaton. Itse pidän joka kesä neljän viikon palkattoman loman. Omat sairaspäiväni ovat myös palkattomia, niitä en siksi mielelläni pidäkään.
Toisaalta, yksityisenä pph:na voin valkata asiakkaani ja itse valkkaan lapset pitkälti hoitoaikojen mukaan; otan mielelläni lapset anivarhain aamuisin ja pääsen vapaalle ajoissa iltapäivällä.
Koska olen yksityinen, olen siis yksityisyrittäjä; näinpä halua tehdä myös perhepäivähoidon maksuaan vastaavaksi. Me lasten kanssa askarrellaan, piirretään, muovaillaan, käydään retkillä, ripustetaan pyykkiä, ruokitaan eläimiä ja vain leikitään. Joskus, kuten tänään kun kolme lapsista oli kipeinä ja vain yksi hoidossa, käytiin kaupungilla kirjastossa satutunnilla ja sen jälkeen Hesessä syömässä (toki vanhempien luvalla). Oli ihana päivä..=)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:04"]
No jotain tällaista ajattelinkin.
Mutta silti kuulostaa täysin "apinan hommalta". Onko totta että yksityinen perhepäivähoitaja joka laittaa kotinsa työpaikakseen ja valmistelee etukäteen päiväohjelmat/ askartelut/ ruoat/ + hankkii kaikki tarvikkeet ja maksaa vakuutukset, tekee kirjanpidot ym. tienaa kuitenkin reilusti vähemmän kuin kaupan kassa? Voiko tämä olla näin?
Niinpä, huonosti palkattuja ovat kunnallisetkin perhepäivähoitajat. Käsittääkseni saavat palkan päälle jonkunlaisen korvauksen aterioista.
Kutsumusammattihan tämäkin on...