Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelemaan ulkomaille ja siitä töihin

Vierailija
19.02.2015 |

Tiedättekö mitään ulkomailla suoritettavaa suht lyhyttä koulutusta? Minua tavallaan kiinnostaisi myös asua kyseisessä maassa ja etsiä töitä just koulutuksen aikana niin olisi vähän varmemmalla pohjalla uudessa paikkaa. Ja sitten voisi joko jatkaa hantti hommissa tai etsiä koulutusta vastaavaa työtä. En ole kiinnostunut mistään "akateemisesta" vaan olen aika duunariluonteinen eikä myöskään kärsivällisyyteni kestä pitkiä koulutuksia. Toki tähän voi muutenvain ehdottaa kaikkia aloja mihin tietää olevan lyhyt koulutus. Olen 23 eikä minulla oikein ole suuntaa elämässä tällä hetkellä ja haluasin kokeilla jotain uutta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:56"]

Lähde Karibialle. Mikäli olet vaaleaihoinen saat kassavastuuta ilman koulutusta tai pääset turistihommiin. Olin itse St. Martenilla asuntomyyjänä tienaamassa lukukausimaksuja oikikseen.

[/quote]

Näitä mahdollisuuksia on enemmän kuin pieni pääni saattoi kuvitellakaan :) olipas hyvä että päädyin kysymään. Tämäkin täytyy laittaa korvan taakse.

Vierailija
2/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Filippiineillä, alunperin muutin tänne sen takia että mieheni on filipino eikä hänellä ollut mahdollisuutta muuttaa Suomeen. Uskomatonta mutta totta, tulin tänne heti lukion jälkeen ilman ammattia - ja sain töitä muutaman viikon sisällä, enkä edes ehtinyt hakea töitä vaan minulle kirjaimellisesti tyrkytettiin työpaikkoja (lähinnä myyntitöitä). Viralliset kielet täällä ovat filipino ja englanti. Emme asu turistikohteessa eikä täällä ole minun lisäkseni länsimaalaisia, mikä osittain varmaan vaikutti siihen että töitä tarjottiin (ja tarjotaan edelleenkin) joka puolelta.Miten olisi? Jos Filippiinit kiinnostaa, niin minulta saa kysyä, vastaan ilomielin :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltalla useat pelifirmat palkkaavat nuoria englanninkielentaitoisia aika hyväpalkkaiseen duuniin. Plussana vielä välimeren ilmasto. Kurkkaa suomalaiset Maltalla palstaa facessa. Eläminen halpaa.

Vierailija
4/24 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse katsellut opiskelupaikkaa Ruotsista ja Norjasta, ja tullut siihen käsitykseen, että tarvitaan virallinen käännös tutkintotodistuksesta ja noin 250 euroa maksava todistus riittävästä kielitaidosta.

Vierailija
5/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkinä ja omasta kokemuksesta kerron, että opiskelumaan kieltä tulisi osata hyvin ennen kuin opiskelut alkaa. Ei sinne voi mennä asenteella, että "sittenhän sitä oppii samalla", koska sinun pitää pystyä opiskelemaan täyspainoisesti jo ensimmäisestä päivästä eikä takuta kielen kanssa.

Vierailija
6/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vinkata mitään koulutusta kun ei tiedä yhtään mikä ala sinua kiinnostaa ja mitä kieltä/kieliä osaat hyvin.

Vierailija
7/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:10"]

Vaikea vinkata mitään koulutusta kun ei tiedä yhtään mikä ala sinua kiinnostaa ja mitä kieltä/kieliä osaat hyvin.

[/quote]

No en minäkään tiedä mikä minua kiinnostaa :D joten olen aika avoimin mielin. Tykkään olla vähän niin kuin jokapaikan höylä. Ja jäikin mainitsematta että ymmärrän kyllä kielitaidon merkityksen. Ehkä minun kannattaa mainita pelkkä englanti varmuuden vuoksi. Vaikka se kyllä varmaan lisäisi pinnoja jos osaisi kunnolla muitakin kieliä. Viro nyt ainoa jonka voisi oppia lyhyessä ajassa.ap

Vierailija
8/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä vaihtoehto.

oletan, että osaat edes jonkun verran englantia? Mene siis asumaan ja töitä tekemään vaikka kahvilaan englantiin , opettele kieltä käytännössä, lue ja opiskele, juttele! . Jahka tunnet ja uskallat  kieltä käyttää opiskele esim tefl, tesol (tää saatto olla kyllä vain enkuille?) tai paras ; CELTA training. - googlaa. Kaikki tähtäävät siis englannin opettamiseen ulkomaalaisille. Nuo on suht lyhyitä mutta myös vaativia. Celtan voi tehdä myös Prahassa (halvemmalla kuin esim Lontoossa) jossa brittiystäväni kävi sen tekemässä. 

Parit tutut ovat pelkän tefl:n pohjalla opettamassa koreassa, Tsekeissä jne. Toki  'ei naiivilta ' vaaditaan enemmän töitä mutta nopeammin enkun opeksi kun täällä. 

Vierailija
9/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:22"]

No tässä vaihtoehto.

oletan, että osaat edes jonkun verran englantia? Mene siis asumaan ja töitä tekemään vaikka kahvilaan englantiin , opettele kieltä käytännössä, lue ja opiskele, juttele! . Jahka tunnet ja uskallat  kieltä käyttää opiskele esim tefl, tesol (tää saatto olla kyllä vain enkuille?) tai paras ; CELTA training. - googlaa. Kaikki tähtäävät siis englannin opettamiseen ulkomaalaisille. Nuo on suht lyhyitä mutta myös vaativia. Celtan voi tehdä myös Prahassa (halvemmalla kuin esim Lontoossa) jossa brittiystäväni kävi sen tekemässä. 

Parit tutut ovat pelkän tefl:n pohjalla opettamassa koreassa, Tsekeissä jne. Toki  'ei naiivilta ' vaaditaan enemmän töitä mutta nopeammin enkun opeksi kun täällä. 

[/quote]

Ahaa, englannin maikaksi :D Onko tuo muuten vaikeaakin päästä esim. kahvilaan töihin englantiin, vai onko se british people only. Ja Prahassa pärjää enkulla?

Vierailija
10/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, listatkaa kaikkea muutakin mieleen tulevaa(ap, joka oli myös 6)

Vierailija
11/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Work and play (tai joku sen tyyppinen, tajuut varmaan idean) Australiassa vois olla se sun juttu!

Vierailija
12/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:38"]

Work and play (tai joku sen tyyppinen, tajuut varmaan idean) Australiassa vois olla se sun juttu!

[/quote]

Kiitos ehdotuksesta. Googlailen sitä tässä samalla :) uppaan keskustelua, jos jollakin on sukan varressa vielä ideoita.

Vierailija
13/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajakoulutus Ruotsissa on käsittääkseni 40 viikon pikakoulutus. Voi opiskella englanniksi. Hankkiudut sitten johonkin suomenkieliselle/kaksikieliselle alueelle töihin.

Vierailija
14/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa ei välttämättä tarvitse osata niin hyvin paikallista kieltä, englantikin riittää esim Alankomaissa. Siellä on paljon kouluja englanninkielellä ja kansainvälisiä firmoja, joista sitten voi etsiä töitä kun valmistuu. Mutta lukukausimaksut kyllä sitten ovat pari tonnia vuoteen. Jos lukukausimaksut ei innosta niin sitten suosittelen Pohjoismaita.

Vierailija
15/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat kieltä, voit hakea duunarihommiin ihan ilman koulutustakin. Pääsin itse töihin erikoisliikkeeseen ihan normaalin haastattelun kautta kun ekaa kertaa hain, kaikki työt sen jälkeen tulleet samalla kaavalla. Kannattaa tosin pitää mielessä että ihan samaa arkea sitä Suomen ulkopuolella eletään, kaupasta saa kantaa kotiin vessapaperia, maksaa vesilaskun tiistai-iltana ja odottaa bussia sateessa. "Jonkun uuden kokeilu" kannattaa siis määritellä etukäteen, kun sama se on viikata vaatteita myyntiständiin Suomessa tai muualla :) joku paikallisempi erikoisempi työ kuin perusduunarius olisi hyvä vaihtoehto. En kyllä tiedä mitä ap:lla oli mielessä!

Vierailija
16/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:03"]Monissa maissa ei välttämättä tarvitse osata niin hyvin paikallista kieltä, englantikin riittää esim Alankomaissa. Siellä on paljon kouluja englanninkielellä ja kansainvälisiä firmoja, joista sitten voi etsiä töitä kun valmistuu. Mutta lukukausimaksut kyllä sitten ovat pari tonnia vuoteen. Jos lukukausimaksut ei innosta niin sitten suosittelen Pohjoismaita.
[/quote]
Yleensä työnantajat arvostavat NT2-kielikoetta, todellakin suurimpaan osaan firmoista tarvitsee paikallisen kielen sujuvan osaamisen. Duunaritasolla on periaattessa mahdotonta löytää töitä ummikkoja, kun useat hommat vaativat asiakaskontaktia. Ylemmän tason töissä löytää kansainvälisiä firmoja, mutta sitten pitääkin olla natsat kasassa kun hakemuksia laittaa sisään.

Lukukausimaksut eivät ole pahat, tuo pari tonnia on ylemmän asteen opiskelijoille ja myös osamaksu 5 krt vuodessa onnistuu. Amistason koulutukset ovat usein vain hollanniksi ja sinnekin tarvitaan tuo NT2-koe. Amiksen lukukausimaksut ovat myös halvemmat. duunaritöitä löytää ilmankin koulutusta todella helposti, on ihme jos ei kuukaudessa saa työsuhdetta alulle jos käy vaikka kaupungilla kaupan ikkunoista katsomassa lippulappuja ja hakemassa mieleisiin. Tuntipalkka on kuitenkin mitä on, 23-vuotiaita ei palkata mielellään koska sitä nuoremmille voi maksaa nuorisopoliisinsa (2,5-8 euroa tunti). 23-vuotias saa noin 9 euroa tunti minimipalkalla.

Vierailija
17/24 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:22"]

No tässä vaihtoehto.

[/quote]

Ahaa, englannin maikaksi :D Onko tuo muuten vaikeaakin päästä esim. kahvilaan töihin englantiin, vai onko se british people only. Ja Prahassa pärjää enkulla?

[/quote]

Pärjännee enkulla Prahassakin (elämisestä en tiedä mutta tuommoinen väliaikainen oleskelu)  ja  esim Lontoossa kahviladuunin tai vastaavan saa helposti. Ainakin pari vuotta sitten ja uskon että edelleen. Pitää vaan olla reipas eikä hissukka suomalainen :) palkka ei ole kummoin mutta eipä sitä rahan takia tehdäkään. 

Esimerkkinä; Minä hain ekan vaihtovuoden  jälkeen kahvilaan töihin ja sain samantien, toki siinä oli vuoden oleskelu takana joten uskalsi sitä kieltä käyttää kunnolla. 

Vierailija
18/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 22:05"]

Jos osaat kieltä, voit hakea duunarihommiin ihan ilman koulutustakin. Pääsin itse töihin erikoisliikkeeseen ihan normaalin haastattelun kautta kun ekaa kertaa hain, kaikki työt sen jälkeen tulleet samalla kaavalla. Kannattaa tosin pitää mielessä että ihan samaa arkea sitä Suomen ulkopuolella eletään, kaupasta saa kantaa kotiin vessapaperia, maksaa vesilaskun tiistai-iltana ja odottaa bussia sateessa. "Jonkun uuden kokeilu" kannattaa siis määritellä etukäteen, kun sama se on viikata vaatteita myyntiständiin Suomessa tai muualla :) joku paikallisempi erikoisempi työ kuin perusduunarius olisi hyvä vaihtoehto. En kyllä tiedä mitä ap:lla oli mielessä!

[/quote]

Oikeastaan sitä arkea minä odotankin, vaikka aloitus kuulosti varmaan jännityksen hakemiselta. Tokihan työssä vois olla sitä jotain, mutta olen vain aika vaatimaton ihminen. Harrastan musiikkia ja toivon että se on se tärkein juttu minulle, mutta haluan ohessa tehdä "tavallista" duunia. Ulkomaat kiinnostaa, koska haluan tavata uusia ihmisiä ja kokea itseni...hmmm...erilliseksi Suomesta. Jokin identiteetin kasvatusprosessi samassa. Ja kiitos 13 täydentävästä vastauksesta :) Olen näyttävästi "vanha" joillekin työnantajille :D No, pitää miettiä. Ainakin se lohduttaa että suunnitelmani ei ole täysin mahdoton. Tai ylipäätään duunin saaminen. 

Vierailija
19/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuten mun poika. Eka amikseen sähköpuolelle, opintoja 3 v, valmistui automaatioasentajaksi, meni Wärtsilälle kesähommiin, jäi yhteen projektiin ja pääsi sitä kautta ulkomaille asentamaan jotain moottoria Saudi-Arabiaan ( kuulemma niin paska keikka ettei vanhoille duunareille kelvannut), oli 5 vkoa siellä ja hoiti hommansa hyvin. Kun tuli takaisin tarjottiin jatkoa jos lähtisi taas ulkomaankeikalle. Poika lähti, sai 1 v sopparin palattuaan ja taas tuli ulkomaankeikka perään. Määräaikaisuuden viimeisellä viikolla Wärtsilän alihankkija soitti ja palkkasi pojan töihin Norjaan. Eli siellä asuu ja työskentelee nyt.

Vierailija
20/24 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 21:58"]

Lähihoitajakoulutus Ruotsissa on käsittääkseni 40 viikon pikakoulutus. Voi opiskella englanniksi. Hankkiudut sitten johonkin suomenkieliselle/kaksikieliselle alueelle töihin.

[/quote]

Lähihoitajakoulutus on Ruotsissa 1.5 vuotta. En ole kuullut yhdestäkään englanninkielisestä koulutuksesta. Ja harjoittelut pitää kuitenkin suorittaa ihan ruotsalaisten parissa = osata ruotsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan