Raitis joulu 2021.
Miten on kuuluuko sinun jouluusi alkoholin käyttö?
Vai vietätkö joulua ilman alkoholia?
Minun jouluun ei kuulu enää alkoholin käyttö.
Kommentit (97)
Ruokajuomat, saunajuomat ja juustotarjottimen kanssa viiniä. Ja kyllä, lapsiakin on, ei haittaa, kun ei kännätä. Juhlajuomat lapsillakin, saavat limua, kuten muulloinkin juhlissa.
Pää täyteen. Ei paremmin joulu vois alkaa.
Mulla oli ennen alkon kanssa ongelma, joten nykyään en ota edes ruokajuomia. Ei mua kuitenkaan haittaa toisten viinilasilliset joulupöydässä, kunhan kukaan ei ala ihan kunnolla kiskomaan. Eli mitenhän tuossa äänestäis.
Nyt en sorru ryyppäämään jouluna.
Tottakai alkoa jouluna ja pyhinä. Huolella otetaan pitkänkaavan mukaan ja rauhoitutaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en sorru ryyppäämään jouluna.
Älä viitti valehdella! Mieles tekee kumminkin ja hyvää se tekee ottaa välillä kunnolla.
Ei joulu ole joulu ilman alkoa. Tietenkin otetaan.
Lapsuuden joulut oli alkottomia.tosin äiti ei juonut alkoholia muutenkaan. Miehen kanssa aina joulut ilman alkoholia. Mä olen ollut tosin muutenkin raitis jo vajaa 2v
Olen juuri lopettanut parin viikon ryyppyputken, joten joulu saattaa mennä selvin päin ainakin, jos mies pysyy selvänä.
Ei ole mitään tarvetta pohtia tuota vielä. Sen näkee sitten jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vedän joulupäivällisellä pullollisen punkkua "ruuan kanssa" pohjiksi. Sitten joulutortut ja alkoholillista glögiä monta mukillista. Viiden maissa narskahtaa terävän pullon korkki auki. Pukki tulee kuudelta, se on hyvä syy avata toinen terävä pullo. Tuputan viinaa pukille ja juon samalla itse. Seitsemältä olen jo niin seipäässä, että kykenen ajamaan perheen kirveen kanssa lumihankeen. Näitä hauskoja kommelluksia on lasten sitten aikuisina kiva muistella.
Huono.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuuluu alkoholijuomat jouluun. Meillä joulusaunaan saa ottaa oluen tai kaksi, mutta harva meidän joulunviettäjistä vielä aamupäivällä sitä ottaa. Päivällä riisipuuron jälkeen juodaan aina jouluglögit, alkoholilla tai ilman, miten kukin omansa haluaa. Jouluruokien kanssa on mahdollisuus juoda puna-ja valkoviiniä sekä olutta. Juustojen kanssa myöhemmin illalla on yleensä jotain sherryä tms. Ja olutta ja lonkeroa meillä on jääkaapissa. Jos kahdentoista tunnin aikana juo lasillisen glögiä, pari lasia viiniä ja yhden sherryn, niin ei aikuinen tuosta mitään humalatilaa joudu kokemaan.
Näinhän moni suunnittelee. Taksikuski kerran ennen joulua kertoili jouluaaton tarinoita kuinka minkkiturkkisia isoäitejä saa kannatella kun lastenlasten luota joulunvietosta palailevat. Valitettavasti sivistys unohtuu useilta illan mittaan ja käsi käy lasilla useammin kuin oli ajatellut.
Meillä jouluaattona osa juo punaviiniä osa niin kuin itse juo vain kirkasta (vissyä), kukaan ei juo muutamaa lasia enempää. Glögiä juodaan mutta kaikki pitävät alkoholittomasta enemmän. Sopii meille näin.
Vierailija kirjoitti:
54,0% ei alkoholia jouluna.
Tämä on yllättävä tulos.
Raitista joulua vietän.