Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet unohtanut e-pillerin, haetko jälkiehkäisyn?

Vierailija
19.02.2015 |

Lisäehkäisyä tulee käyttää 7 vrk ajan, mutta jos on ollut yhdynnässä unohdusta edeltävänä päivänä niin pitäisi kai hakea jälkiehkäisy. Itselläni Mini-Pill, kerran ehti edellisestä tabletista kulua joku 36h ja olin edellisenä päivänä harrastanut seksiä. Tuossa siis rajana 27h. Kävin apteekissa, käskivät ottaa jälkiehkäisyn. Luoja mitkä sivuvaikutukset..! Olin just aloittanut nuo pillerit ja heti tollanen hormonipommi..

Miten te muut olette tehneet? Juttelin ystäväni kanssa, hän sanoi että ei ole koskaan hakenut pilleriä edellispäivän sekstailusta huolimatta. Olen onneksi nyt muistanut ottaa ajallaan. Jos jatkossa unohdan niin onko vainoharhaista hakea jälkiehkäisy? Mulla siis oli ollut edeltävänä päivänä yhdyntä, sitä ennen varmaan viikon tauko. Sain tuon pillerin siis otettua alle 72h tuosta yhdynnästä.. jos olisi ollut enemmän seksiä edeltävinä päivinä niin eihän tuo olisi siihen vaikuttanut.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla siis Mini-Pill, joka ei välttämättä estä ovulaatiota.. Siksi olenkin miettinyt, että miten tulee toimia jos pilleri unohtuu ja on sekstailtu. Olen ehkä vähän vainoharhainen tämän asian kanssa..

AP

Vierailija
2/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä ottanu. Enkä oo raskaaksi tullu unohteluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaapa kysäistä ihan reseptin määränneeltä lääkäriltä, jos haluaa pätevää tietoa asiassa. Itse en ole koskaan ottanut jälkinappuloita, mutta enpä ole montaa tuntia myöhässä pilleriä ottanutkaan (ehkä max 8h, joskus kuumehoureissa).

Ihan sivuhuomautuksena, että kannattaa kehittää muistikikkaa jottei unohduksia tapahtuisi. Aluksi tietysti ymmärrettävää, kun pillerit vielä uusi juttu. Hälytys kännykkään, pilleriliuska hammasmukiin niin otat samalla kun aamulla heräät ja peset hampaat, tai jotain vastaavaa mikä itselle sopii parhaiten.

Vierailija
4/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut monta kertaa. Olen kai joku mutaatio kun muhun ei ole vaikuttanut ne MITENKÄÄN. Mielummin kahdenkympin pilleri kuin lapsi. Anteeksi nyt vaan.

Vierailija
5/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakenut, enkä ole tullut raskaaksi. Ei se pillerin teho tunneissa eikä parissa päivässä täysin häviä.

Vierailija
6/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 16:40"]En ole hakenut, enkä ole tullut raskaaksi. Ei se pillerin teho tunneissa eikä parissa päivässä täysin häviä.
[/quote]

No miksi sitten pakkausselosteessa sanotaan, että jos edellisestä tabletista kulunut 27h niin teho heikentyy? Eli jos eilen otin 12 aikaan ja tänään 16, teho on heikentynyt. Muissa pillereissähän on pidempi tuo aika. Nyt pistin hälytyksen puhelimeen, että en unohtaisi. Jatkossa ei siis kannata hakea? Mitenhän paljon tuosta tehosta on jäljellä vaikka 12h unohduksella..

Ap

Vierailija
7/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saattaa heikentyä! Ihan eri asia kun että häviää kokonaan.

Vierailija
8/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 16:20"]

En oo ikinä ottanu. Enkä oo raskaaksi tullu unohteluista.

[/quote]

Hyvä, kenenkään muunkaan ei tarvitse pelätä, koska sä et ole tullut raskaaksi. Case closed.

Mun mielestä lääkärin pitäisi tehdä jonkinlainen älykkyystesti ennen pillereiden määräämistä. Ovat huono ehkäisykeino vajakeille.

Vierailija
9/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 17:17"]Niin saattaa heikentyä! Ihan eri asia kun että häviää kokonaan.
[/quote]

Toki on. On kuitenkin eri asia, että heikkeneekö teho vaikkapa 90 prosenttiin vai 20 prosenttiin. Haluaisinkin ihan mielenkiinnosta tietää, että paljonko tuo heikkeneminen on. Apteekin farmaseutti sanoi, että todellakin pitää ottaa jälkiehkäisy jo tuolla unohduksella kun teho laskee jo 3h unohduksella. Tuosta siis mulle jäi mielikuva, että heikkenisi todella dramaattisesti.

Ap

Vierailija
10/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 16:36"]Olen hakenut monta kertaa. Olen kai joku mutaatio kun muhun ei ole vaikuttanut ne MITENKÄÄN. Mielummin kahdenkympin pilleri kuin lapsi. Anteeksi nyt vaan.
[/quote]
Olet hakenut monta kertaa??? No tämä kertoo kaiken oleellisen susta. Ei käy kateeksi...

Vierailija
11/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 17:17"]Niin saattaa heikentyä! Ihan eri asia kun että häviää kokonaan. [/quote] Toki on. On kuitenkin eri asia, että heikkeneekö teho vaikkapa 90 prosenttiin vai 20 prosenttiin. Haluaisinkin ihan mielenkiinnosta tietää, että paljonko tuo heikkeneminen on. Apteekin farmaseutti sanoi, että todellakin pitää ottaa jälkiehkäisy jo tuolla unohduksella kun teho laskee jo 3h unohduksella. Tuosta siis mulle jäi mielikuva, että heikkenisi todella dramaattisesti. Ap

[/quote]

Luottaisin ennemmin pakkausselosteeseen ja apteekkihenkilökuntaan, kuin av-mammojen kokemuksiin.

Vierailija
12/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan ihmettele enää ollenkaan, että pilleriraskauksia tuntuu tapahtuvan paljon. Varsinkin jos ihmiset syö Mini-Pilliäkin periaatteella "kunhan nyt joka päivän kohdalta ottaa".. Apteekissa farmaseutti siis ei osannut vastata tähän, että miten paljon teho käytännössä heikkenee.

AP

Vierailija
13/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran unohdin mutta otin sen 12 h sisään kuitenkin, ei käyny köpsis.

Vierailija
14/16 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole hakenut, koska se raskaus ei meille olisi ollut mikään katastrofi, vaikkei suunniteltukaan. Jos pitäisimme raskauden mahdollisuutta todella huonona asiana, tietenkin hakisin, koska riskihän siitä syntyy, jos on ollut yhdynnässä ja unohtaa pillerin.

Itse asiassa ne jälkiehkäisyn tuntirajat on vähän eri juttu, jos on käyttäny tpillereitä ja unohtanut yhden niisä kuin jos on vaan muuten ollut yhdynnässä ilman ehkäisyä. Jälkiehkäisyn tuntirajat lasketaan siitä, milloin hedelmöittyminen on voinut tapahtua. Normaalisti tämä on tietysti silloin kun yhdyntä on ollut, ja tunnit lasketaan siis siitä yhdynnästä. Mutta jos käytät pillereitä, alkaa hedelmöittymisen mahdollisuus siitä, kun ensimmäinen pilleri on 24h myöhässä. TÄmän jälkeen munasolu voi teoriassa irrota ja jopa viikon verran sisälläsi odottaneet siittiöt voi hedelmöittää sen. Niinpä jälkiehkäisyn toiminta-aika lasketaan siitä, kun pilleri on sen 24h myöhässä, ei yhdynnästä sinänsä.

Vierailija
15/16 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua pelottaa.. otin eilen minipillerin noin klo 13.00 aikaan.. samana päivänä menin poikaystävälleni yöksi ja harrastettiin seksiä.. ei siinä vielä mitään.. harrastettiin seksiä vielä seuraavana aamuna noin 9.00 ja tajusin liian myöhässä että pillereiden ottamisesta on jo noin 20tuntia.. poikaystävä sitten tuli sisään, eli mahdollisuus tulla raskaaksi.. oon tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa ettei lapsi tule huomioon todellakaan... auttakaa mua mitä teen? Voiko vaikutus huonontua... oon siis käyttänyt pillereitä vasta vähän yli kuukauden...

Vierailija
16/16 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää ikinä hae jälkiehkäisyä, hormonitoiminta meni ihan sekaisin. Eli vastaus: en hae, en hakisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän