Kallio, millainen lapsiperheelle?
Millaista aluetta Helsingin Kallio on lapsiperheelle? Onko hirveän levoton? Erityisesti Hämeentien/Kolmanen linjan/Porthaninkadun välinen alue?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:24"]
Liekö sitten muuttunut noin radikaalisti alle parissa vuodessa tilanne vai onko kyse taas vaan luulopuheista. Kalliita nuo asunnot ko. paikassa ainakin ovat, niin vuokra kuin omistus, joten siksi myös ihmetyttää, että jollain hanttapuleilla olisi varaa sinne majoittua.
[/quote]
Tiedoksi, että kaupunki on ostanut yksiöitä Kalliosta ja majoittaa niissä tukiasunnon saajia, esim alkoholisteja. Itse olen asunut muutamankin tällaisen juopon naapurina. Yksi kuolikin asuntoonsa. Ei niistä mitään harmia ole ollut paitsi että pohttavat monesti sisällä tupakkaa ja joskus kännipäissään soittavat musiikkia kovaa.
Brahen puiston lisäksi kukaan ei ollut vielä tainnut mainita Linjan leikkipuistoa (siinä Kallion virastotalon ja Kaupungin teatterin naapurissa). Siellä on paljon toimintaa kesäisin (ns. soppapuisto), fudiskentät, kahluuallas jne. Kyllä kaupungissa on paljon lapsiperheitä ja mikäs täällä on ollessa. Kyllä noita levottomuuksia löytyy ihan jokaisesta kaupungista ja päihteiden väärinkäyttöä löytyy ihan ns. paremmiltakin alueilta...
No voihan sinne väliaikaikaisesti lapsen kanssa muuttaa. Ei ole kuitenkaaan mikään ghetto.
Olen asunut siellä 4.linjalla ja tykkäsin asua, mutta nyt kun ajattelen että muuttaisinko lapsen kanssa niin, en! Paitsi väliaikaisesti.
Tosiaankin, siellä on kyllä lapsille leikkipuistoja ainakin linjan puisto, tokoinrannan puisto, ja brahen puisto. Kaupat lähellä. Leikkiluola hakaniemessä.
Mutta varsinkin kesällä hirvee älämölö pe-ja la öisin. Jengi huutaa,itkee,kirkuu ja oksentaa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:02"]
Liekö sitten muuttunut noin radikaalisti alle parissa vuodessa tilanne vai onko kyse taas vaan luulopuheista. Kalliita nuo asunnot ko. paikassa ainakin ovat, niin vuokra kuin omistus, joten siksi myös ihmetyttää, että jollain hanttapuleilla olisi varaa sinne majoittua.
[/quote]
Tiedoksi, että kaupunki on ostanut yksiöitä Kalliosta ja majoittaa niissä tukiasunnon saajia, esim alkoholisteja. Itse olen asunut muutamankin tällaisen juopon naapurina. Yksi kuolikin asuntoonsa. Ei niistä mitään harmia ole ollut paitsi että pohttavat monesti sisällä tupakkaa ja joskus kännipäissään soittavat musiikkia kovaa.
[/quote]
Hienosti irrotettu lainaus alkuperäisestä viestistäni. Ko. paikalla tarkoitin tietysti 5.linjan ja Hämeentien kulmaa (siitähän minä viestissäni puhuin), enkä koko Kalliota. Vai onko kaupunki siis ostanut nimenomaan Ilmarisen ja Keskinäisen vakuutusyhtiön omistamista taloista näitä laitapuolen kulkijoiden sijoitusasuntoja?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:56"]
Ainakin Viidennellä linjalla Hämeentien päässä on kuulemma levottomia taloyhtiöitä, joissa joutuu järjestyksenvalvoja käymään yöllä kierroksella yms. Itse olen yllättynyt linjojen rauhallisuudesta, mutta riippuu paljon taloyhtiöstä. En kyllä lapsia haluaisi täällä kasvattaa.
[/quote]
Millonkohan on tämmöiseksi muuttunut? Muutin itse vajaat kaksi vuotta sitten pois 5 vuoden asumisen jälkeen 5. linjan ja Hämeentien kulmassa olevasta talosta ja ei silloin kyllä ollut yhtään levotonta. Kerran soitin poliisit, kun yläkerrassa huudatettiin musiikkia aivan järjettömällä volyymillä, eikä kukaan tullut avaamaan ovea, kun kävin ovikelloa soittamassa. Tämä nuoripari sitten muutti alle kuukauden sisään pois talosta. Palokuntakin kävi kerran rimpauttelemassa ovikelloani, kun joku oli soittanut savun hajusta rappukäytävässä, eivätkä osanneet paikallistaa hajun lähdettä. Nämä olivat ainoat kohtaamiset viranomaisten kanssa talossa tuon viiden vuoden aikana.
Karhupuiston ympäristössä oli viikonloppuiltaisin rauhatonta. Muualla asuvat tulivat linjoille rällästämään ja kuseskelemaan kännissä ratikkapysäkeille. Joku pieni leikkipuistokin siinä muistaakseni oli jossain Porthanin kadun varrella, mutta ei siellä kyllä koskaan lapsia näkynyt. En itse muuttaisi alueelle lapsien kanssa. Liikennettä kuitenkin paljon ja muu porukka joko eläkeläisiä tai nuoria/nuorehkoja lapsettomia aikuisia.
[/quote]
Näihin kokemuksiin olen törmännyt luettuani Kallio-aiheisia Facebook-ryhmiä, missä käytiin läpi kokemuksia murroista yms. alueella. Silloin parikin kirjoittajaa viittasi johonkin taloyhtiöön juuri tuolla Viidennen linjan Hämeentien päässä, sen tarkemmin en tiedä. Kuulemma ullakkokomeroitakin ryösteltiin. Mutta kuten sanottua, yllättävän rauhalliselta on tuntunut alue omasta mielestä. Asun itse Karhupuiston laidalla.
T: 10
Linjat on ihan jees, mutta meininki muuttuu musta ihan radikaalisti, kun mennään karhupuiston toiselle puolelle, flemarille ja siitä alas hesarille. Noilla kaduilla en asuis lapsen kanssa, en myöskään Vaasankadulla tai siellä hoodeilla. Just eilenkin todistin jonkun kusemista toisten ulko-oveen Hesarilla. Mut Hakaniemen pääty on ihan siistiä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:11"]
Lapsiperheen kannalta vähän kehno sinänsä, ettei lapsille oikein ole mahdollisuutta leikkiä ulkona. Tai no onhan tuossa karhupuisto, mutta ilman valvontaa en lapsia sinne jättäisi.
[/quote]
Näin. Pihat on useasti lapsille ihan riittämättömästi varustettu, leikkipuistoja ei ole paljon. Me muutettiin lapsen syntymän jälkeen Etelä-Helsinkiin, eikä olla kaduttu, vaikka Kallio se "koti" muuten olikin.
Franzeninkadulle / Aadolfinkadulle avataan ensi kesänä Tarja Halosen päiväkoti. Valitettavasti mun takapihalle....
Ainakin Viidennellä linjalla Hämeentien päässä on kuulemma levottomia taloyhtiöitä, joissa joutuu järjestyksenvalvoja käymään yöllä kierroksella yms. Itse olen yllättynyt linjojen rauhallisuudesta, mutta riippuu paljon taloyhtiöstä. En kyllä lapsia haluaisi täällä kasvattaa.
[/quote]
Millonkohan on tämmöiseksi muuttunut? Muutin itse vajaat kaksi vuotta sitten pois 5 vuoden asumisen jälkeen 5. linjan ja Hämeentien kulmassa olevasta talosta ja ei silloin kyllä ollut yhtään levotonta. Kerran soitin poliisit, kun yläkerrassa huudatettiin musiikkia aivan järjettömällä volyymillä, eikä kukaan tullut avaamaan ovea, kun kävin ovikelloa soittamassa. Tämä nuoripari sitten muutti alle kuukauden sisään pois talosta. Palokuntakin kävi kerran rimpauttelemassa ovikelloani, kun joku oli soittanut savun hajusta rappukäytävässä, eivätkä osanneet paikallistaa hajun lähdettä. Nämä olivat ainoat kohtaamiset viranomaisten kanssa talossa tuon viiden vuoden aikana.
Karhupuiston ympäristössä oli viikonloppuiltaisin rauhatonta. Muualla asuvat tulivat linjoille rällästämään ja kuseskelemaan kännissä ratikkapysäkeille. Joku pieni leikkipuistokin siinä muistaakseni oli jossain Porthanin kadun varrella, mutta ei siellä kyllä koskaan lapsia näkynyt. En itse muuttaisi alueelle lapsien kanssa. Liikennettä kuitenkin paljon ja muu porukka joko eläkeläisiä tai nuoria/nuorehkoja lapsettomia aikuisia.