Onko lestadiolaisilla tervehtimissääntöjä?
Olen asunut nyt useamman vuoden lestadiolaisten naapurina. Edelleenkään naapurin mies ei tervehdi minua eikä miestäni. Vaimo joskus kyllä. Sama homma kuulemma toisen, myös ei-lestadiolaisen naapurini kohdalla eli heitäkään ei tervehdi. Kertokaa rehellisesti liittyykö jotenkin siihen, ettemme ole lestadiolaisia vai onko vain sattunut huonotapainen naapuri? Kuulemma liittyy uskontoon, mutta en halua pelkästään kuulopuheisiin uskoa. Vielä olen jaksanut kettuillaksenikin tervehtiä, vaikken vastakaikua koskaan saa:)
Kommentit (24)
AP:llä on vain huonotapainen naapuri, sanoo tämä kahden lestadiolaisperheen naapurina asuva ei-lestadiolainen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:25"]Mä kai oon lähes päivittäin tekemisissä vapaa seurakuntaan kuuluvien naapurien kanssa, monesti ikkunastakin vilkutan, ku menevät ohi :) ja tervehdin naapureita ja kaikkia vastaantulijoitakin, se kun on tällä pienellä paikkakunnalla tapana. Kyllä meille opetetaan, että kun me eletään täällä maailmassa, ni otetaan toiset ihmiset vakaumuksesta tai elämänkatsomuksesta huolimatta huomioon, tervehditään ja pyritään elämään sovussa.
T.vanhoillislestadiolainen
[/quote]
Oispa tosiaan huippua, jos me kaikki muistettaisi tämä :) Vaikka myönnän, että ahdistaa vähän, jos toinen osapuoli vakaasti uskoo, että mun kuuluu mennä Helvettiin, vaikka kuinna mukava oisin :/
[/quote]
Ite en kyllä mitenkään aktiivisesti ajattele, että joku on menossa helvettiin.. Toisaalta mä en ymmärrä sitäkään, että jonkun toisen usko voi ahdistaa toista ihmistä. Jos itse vakaasti uskot, että pelastut / et usko kuoleman jälkeiseen elämään, ni mihin tarvit sen toisin ajattelevan uskoa?
Kyllä todellakin liittyy uskontoon. Asumme täällä Oulusta pohjoiseen päin, en viitsi paikkakuntaa mainita, mutta kyllä täällä on juurikin sitä, ettei tervehditä. Jossain esim. kouluasioissa voidaan olla hyvinkin ystävällisiä, mutta kun satut kyseisen ihmisen kanssa samalle kassalle kaupassa, niin ei ole tuntevinaan.
Olen niin monen lestadiolaisen kanssa kokenut tämän saman, että en jaksa enää välittää. Annan heidän luulla olevinaan niitä taivaallisia ja me maallisia jos se ajatus niitten elämää rikastuttaa. Siinäpähän, jokainen taplaa tyylillää. Harmittavaa on vaan se tuossa VÄHEMMISTÖSSÄ, että tunkevat ihtensä tuonne politiikkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:34"]Huikkaapa niille seuraavankerran että Jumalan terve!
[/quote]
Tavallaan tekisikin mieli, mutta ehkä se olis sitten omalla tavallaan yhtä junttia kuin naapurin käytös. Ap