8-v lapsen oikomishoidosta tietäviä?
Osaisko joku auttaa? Mitähän tarkoittaa hammaslääkärin paperissa: Levitetään ylähammaskaarta kiinteällä kojeella. Minkähänlainen koje on kyseessä? Olis kiva jos pystyis lapselle vähän etukäteen kertomaan asiasta, etenkin kun lapsi joutuu menemään oikojalle yksin.
Paperissa lukee lisäksi eri käyntikertojen kohdalla sep 16,26 mes, renk sov ja jälj QH ja QH.n sem.
Kommentit (29)
Mulla se oli sellainen härveli, missä oli periaatteessa pari rautalankaa ja siinä oli semmoiset renkaat takahampaissa, joissa se hökötys oli kiinni.
Koje on quad helix
Luultavasti sellainen hampaiden sisäpuolelle tuleva kaari, joka kiinnitetään renkailla takahampaisiin. Ei näy ulospäin. Outoa, ettei vanhempien tarvitse olla mukana oikomishoitokerroilla, täälläpäin ainakin huoltaja pitää olla mukana.
Noita oikomiskojeita on monenlaisia, ja se harkitaan aina tapauskohtaisesti minkälainen kullekin lapselle tulee. Meillä oli lapsella ensin sellainen mitä pidettiin vain öisin, vähän sellainen tekarien näköinen mutta se ei toiminut, sitten tuli toisenlainen 'vetolaite', eli hökötys kasvoille ja kuminauhat hampaisiin ja siitä hökötykseen kiinni. Sen kanssa lapsi nukkui reilun vuoden, päivisin laite oli kaapissa. Sitten purentavirhe oli korjaantunut. Lapsella on vielä varmuuden vuoksi raudat kitalaessa, jos purentavirhe alkaa palautuun takaisin entiseen malliin. Päivisin meillä ei siis ollut hökötyksiä lainkaan suussa, öisin vain.
Mutta tuossa teidän tekstissä on sana 'kiinteä', eli onko teille suunniteltu esim. rautoja mitkä on koko ajan suussa?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:40"]Koje on quad helix
http://www.tornio.fi/index.php?p=OikomiskojeenaQuadHelix
[/quote]
joo just tuo!
t.3
Kiitos! Mitään kovin kivuliasta ei varmaan ole tiedossa tässä vaiheessa?
ap
Mun lapsen oikomishoidossa käytettiin tuota alkuun. Kyllä mä aina alkuun kävin, ja aina siis jos on jotain uutta tullut ja kun raudat on vaihdettu. Lapsi on jo 7 v käynyt oikomishoidossa, käsittämätöntä
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:44"]Kiitos! Mitään kovin kivuliasta ei varmaan ole tiedossa tässä vaiheessa?
ap
[/quote]
no aluksi hampaat on hellänä ja ei oikein voi purra, mutta se men3e nopeasti ohi.:)
Pari ekaa päivää kojeen laitonjälkeen voi vähän aristaa ja pureminen olla hankalaa, mutta muuten ei pitäisi olla kivuliasta.
Vähän arkuutta voi olla aluksi hampaissa sep kumien, renkaiden ja kojeen laiton jälkeeb, mut tottuu nopsaan
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:36"]Osaisko joku auttaa? Mitähän tarkoittaa hammaslääkärin paperissa: Levitetään ylähammaskaarta kiinteällä kojeella. Minkähänlainen koje on kyseessä? Olis kiva jos pystyis lapselle vähän etukäteen kertomaan asiasta, etenkin kun lapsi joutuu menemään oikojalle yksin.
Paperissa lukee lisäksi eri käyntikertojen kohdalla sep 16,26 mes, renk sov ja jälj QH ja QH.n sem.
[/quote]
Minä olin mukana lapsen hammaslääkärikäynneillä. Jos en olisi ollut, soittaisin toki lapseni hampaita hoitavalle lääkärille.
Helppoa ja sangen suotavaa toimintaa lapsen huoltajalta.
Ei liian kivuliasta, vähän voi aristaa päivän tai kaksi, helppoa, etenkin, jos ei jouduta poistamaan hampaita.
Toi yläleuan levityslaite on nimeltään QH eli quad helix. Sen avulla luodaan tilaa nyt liian ahtaalle hammaskaarelle ennen varinaisen oikomisen eli todennäköisesti kiinteiden rautojen asettamista. Näillä kiinteillä raudoilla sitten asetetaan vielä lopuksi hampaat nätisti riviin. Oikomishoidon lopussa käytetään yleensä vielä retentiolevyä tai kiinnitetään hampaiden taakse retentiolangat, ettei oikomistulos lähde palautumaan ennalleen.
Kiitos, vielä tässä ehdin soitellakin hammashoitolaan ennen hoitojen alkua. Miten muut vanhemmat pystytte järjestämään näissä mukana olemisen? Itse olen opettajana 50 km:n päässä kotoa. Näitä aikoja on nyt ensi alkuun 4 käyntiä, kaikki keskellä päivää. Pitäisikö mun ottaa nämä 4 päivää palkatonta vapaata ja sijainen hoitaisi oman luokkani ja työni?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:59"]
Kiitos, vielä tässä ehdin soitellakin hammashoitolaan ennen hoitojen alkua. Miten muut vanhemmat pystytte järjestämään näissä mukana olemisen? Itse olen opettajana 50 km:n päässä kotoa. Näitä aikoja on nyt ensi alkuun 4 käyntiä, kaikki keskellä päivää. Pitäisikö mun ottaa nämä 4 päivää palkatonta vapaata ja sijainen hoitaisi oman luokkani ja työni?
[/quote]
Ei. Sun pitäis olla sossuntuella kotona eikä töissä, niinkuin nämä ihmettelijä mammatkin ;)
Töidesi kannalta kyllä aika hankalaa. Meillä oli onneksi koko pari vuotta kestäneen oikomishoidon tukena ihanat isovanhemmat, jotka kuskasivat lasta hammashoidoissa, välillä jopa taksilla <3 Mutta jos on järkevä lapsi, niin kyllä hän etukäteen ohjeistettuna nuo asiat itsekin hoitaa ja hoitohenkilöstö kyllä huolehtii paikanpäällä, joten ei hätää. Tsempit hoitoon, vaivan arvoista :)
[/quote]
mä pidin vapaapäiviä, käytin rästivapaita. Välillä surffasin itsekin bussi-taksi-bussi- juna yhdistelmiä kesken päivän. En aina pääasyt, eikä mieskään, joskus lapsi meni taksilla. Sitten meillä oli yksi tuttu eläkeläismies kuskaamassa, jos oli vain kiristystä yms. Nyt onneksi lapsi osaa mennä busseilla( vaihtoja ) yksin. Meillä tää on jatkunut yli 7 vuotta ja viides tai kuudes oikomiskone menossa...
[/quote]
Pääsisitkö mukaan vaikka yhdelle käynnille ja silloin käytte hoitosuunnitelman läpi? Sitten lapsi menee yksin kontrolleihin ja uusien kojeiden kiinnityksiin. Tai sitten soitat ja kysyt puhelimitse askarruttavat kysymykset ja lapsi menee joka kerta yksin. Itse annan lapsille mukaan aina lapun kotiin, jos on jotain erityistä, esim. huonosti harjattu tms.
T. Hammaslääkäri
Niskaveto on helvetistä. Harva hamppulääkäri ymmärtää jotain siitä joten konsultointi toiselta on paikallaan
Sep tarkoittaa separointia eli laitetaan semmoset kumit hampaisiin. Sitten sovitetaan renkaita, johon kiinteä koje laitetaan.