Oma ulkonäkö aiheuttaa päivittäistä surua ja ahdistusta
Sekä häpeää. Rajoittaa pukeutumista, ihmisten tapaamista ja välillä jopa kotoa poistumista. Miten tästä vatvomisesta pääsee pois?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä riität meille sellaisena kuin olet. Anna itsellesi lupa olla hyväksytty ja yhtä hyvä kuin kuka tahansa muukin. Kehomme on vain kuori, jota kannamme. Se mitä sinä olet ihmisenä on kiinnostavaa ja kaunista.
Argh :D
Sulla taitaa olla joku ongelma itsesi hyväksymisessä kun tuo tuntuu kiusalliselta :)
Kliseistä hömppää. On olemassa ihmisiä, jotka eivät ole millään tavalla kiinnostavia ja kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat liittyvät enimmäkseen vartaloon eli kaikkeen alaleuasta alaspäin.
Ap
Miksi sitten valehtelit, että asialle ei voi tehdä mitään? Siitä vain treenaamaan, niin keho muokkaantuu.
Haluan nähdä sen treenin, jolla voi esim. lyhentää selkää, kaventaa luustoa, poistaa suonikohjuja ja raskausarpia.
Ap
Suonikohjuihin saa edelleen ihan luvattoman huonoa hoitoa, jos siis ylipäätään hoitoon pääsee, jos ei voi maksaa yksityisellä. Mulle ainakin vähätellään niiden kipuja ja luullaan että haluan niistä vain kosmeettisista syistä eroon. Piinaavaa!
Mulla on suonikohjuja nivusessa asti. Ovat välillä ihan tolkuttoman kipeitä :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Lähipiirissäni on ollut lyhytkasvuinen nainen, joka ei tee numeroa pituudestaan. Joskus kertoo, että saa itselleen kauniita kenkiä vain tietystä kaupasta. Lisäksi tunnen näkövammaisen ja pyörätuolissa istuvan naisen, joka kertoo jopa elävämmin elämästään, paikoista, joissa käy, ostoksista torilla ja jouluvalmisteluistaan kuin moni näkevä ja kävelevä.
Heillä molemmilla on miesystävät ja muutenkin ystäviä.
Menkää ihmiset ulos maailmaan, kohdatkaa muita , voitte saada muuta haastetta aivoillenne ja kavereita. Aloittakaa pienin askelin.
Itse olen lyhyt ja en sitä yleensä ota kenenkään kanssa puheeksi tai tee siitä mitään numeroa, mutta saan kuulla siitä jatkuvasti muilta. Mitä ikinä teinkään se liitetään lyhyyteeni; Kylläpä lauloit hienosti, vaikka oletkin noin lyhyt, Oletpa menestynyt hyvin ollaksesi noin lyhyt, maasta se pienikin ponnistaa!, pieni ja pippurinen!, jne... Tätä saa kuulla koko helvetin elämän. Mutta minkäs teet. Kuitenkin kun miettii etten ole normaali pituudesta kuin sen kymmenen-viisitoista senttiä vähemmän, niin eipä tuo nyt juuri mihinkään vaikuta. Ainakaan asioihin, joilla ei ole mitään tekemistä pituuden kanssa. Ainut vaiva lyhyenä olemisessa on se, että siitä saa kuulla jatkuvasti mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sitten valehtelit, että asialle ei voi tehdä mitään? Siitä vain treenaamaan, niin keho muokkaantuu.
Haluan nähdä sen treenin, jolla voi esim. lyhentää selkää, kaventaa luustoa, poistaa suonikohjuja ja raskausarpia.
Ap
Esim. Lindsay Lohanilla on lyhyet jalat mutta hän oli silti seksisymboli:
Suosittelen etsimään julkkiksia, joilla on samanlainen piirre tai taipumus kuin sinulla, mutta ovat silti hyvännäköisiä, ja käyttämään sitä inspiraationa. Etsi myös julkkiksia, jotka ovat enemmänkin luoneet itsellensä viehättävän lookin sen sijaan, että olisivat syntyneet täytenä kymppinä (esim. Dita Von Teese, Lana Del Rey, Betty Grable)
Tuttua. Periaatteessa minulla on dysmorfinen ruumiinkuvan häiriö, mutta en koe diagnoosia omakseni. Mielestäni ulkonäköni on vain luokattoman huono. Värjään ja laitan tukkaa, meikkaan, käytän hienoja (ja kalliita!) vaatteita, hajuvettä... Minun on pakko. Jos rötväisin ei-niin-laittautuneena, vihaisin itseäni enemmän. Eli laittautumisesta ei ole kiinni.
Kyllähän se ahdistaa, olen itsekin 30v ja ollut terapiassa vuosia. Mutta eihän se terapia muuta niitä fyysisiä rumia ominaisuuksia. Työpaikallakaan en suostu mihinkään valokuviin, omaa hääkuvaani en ole kertaakaan katsonut kun ahdistaa niin että tulee itsetuhoinen olo. En tiedä miten tästä pääsisi muka eroon kun ei terapiakaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä riität meille sellaisena kuin olet. Anna itsellesi lupa olla hyväksytty ja yhtä hyvä kuin kuka tahansa muukin. Kehomme on vain kuori, jota kannamme. Se mitä sinä olet ihmisenä on kiinnostavaa ja kaunista.
Sulla taitaa olla joku ongelma itsesi hyväksymisessä kun tuo tuntuu kiusalliselta :)
Ei vaan tuo on klassista self help -shaibaa, joka ei todellisessa elämässä auta mitään. "Anna itsellesi lupa olla hyväksytty" - niin kun ei ole ketään joka hyväksyisi sellaisena kuin olet? "Sinä riität" - kun koko elämäsi saat kuulla että et riitä? "Kehomme on vain kuori" - ja sen kuoren perusteella arvosi määritellään? "Kiinnostavaa ja kaunista" - mutta kukaan ei sitä halua nähdä jos ulkomuoto ei miellytä?
Olen itse aivan täysin ok itseni kanssa, mutta muut ihmiset eivät ole. Sehän se pointti tässä on, ja se sitä ahdistusta aiheuttaa. Ruma ihminen on näkymätön - tai jos joku huomioi, se on siksi että ruma ihminen on hänen tiellään ja pitää siirtyä välittömästi. Tällainen kohtelu on jatkuvaa ja toistuu kaikissa maissa joissa olen asunut, ei siis ole sattumaa.
Vaikka olen kuinka ihana ja positiivinen - ja todellakin sitä olen - se ei muuta sitä että muut ihmiset kohtelevat rumaa rumasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ulkonäössä tarkalleen ahdistaa?
Ulkonäöllä ei ole merkitystä, vaan sillä millainen ihminen on toisia ihmisiä kohtaan.
Tämähän nyt on silkkaa valhetta ja ei todellakaan tällaiset latteat fraasit helpota kenenkään epäviehättävän oloa. Ulkonäöllä on nykyään yhä suurempi merkitys kaikessa mitä teet. Töihin pääsee helpommin, parisuhteen saa helpommin, ystäviä saa helpommin, tuntemattomat ottavat kontaktia helpommin, jne, kun olet hyvän näköinen ihminen.
Aiemmin oli samantapainen ketju ja siinäkin kirjoitettiin kuinka rumia ihmisiä ei ole, ym. turhaa. Miksi vähätellään rumien tuntemuksia? Ja jokainen tietää, että maailmassa asustaa myös meitä rumia, joita kaikki välttelee ja taas toisinaan on pelkkää ilmaa. Hyvä kun ei kadulla kävellä päälle, kun on niin huomaamaton, eikä kiinnitetä minkäänlaista huomiota.
Totta on se, että kaikki me olemme yhtä arvokkaita ihmisiä - rumat ja kauniit - mutta mitä sillä on väliä, kun kukaan ei noudata tuota sanomaa ja rumat, ylipainoiset (kohdistuu erityisesti naisiin), epämuodostuneet, ym. "vialliset" saavat yhä enemmän ja enemmän kuraa niskaansa, kun tässä elämässä eteenpäin mennään. Kaikkien vaan pitäisi näyttää insta-bebeltä tai insta-makelta, jos meinaa jtn hyväksyntää saada. Ja kyllä, tiedän että Prismassa näkyy kaikenlaisia pareja ja yksittäisiä ihmisiä, mutta se ei silti poista sitä mitä kirjoitin. Maailma on raadollinen kaikille vähänkin massasta poikkeaville. Kokemusta on vaikka muille jakaa.
Monesti ihmisiin myös tehoaa aivopesu: jos sanot, että olet kaunis, niin ihmiset alkavat löytää sinusta kauniita piirteitä. Tai jos on tosi mukava luonne, niin sellaiset ihmiset nähdään monesti myös kauniinpana. Tämä myös pätee toisinpäin: joku joka ulkoisesti on kaunis, mutta käyttäytyy hirvittävällä tavalla, näyttääkin pitemmän päälle rumalta kun tämän tuntee paremmin.
Kauneus on myös psykologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Henkisen kasvun paikka, jos ei kykene hyväksymään edes omaa luustoaan! Kuulostaa sairaalta pakkomielteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala kuntoilemaan ja syömään terveellisesti. Pukeudu imartelevasti ja pidä huolta hiuksista, kynsistä ja hampaista. Käy kampaajalla laittamassa tukka kuntoon. Meikkaa kevyesti, jos haluat. Hyvä hygienia. Tutki, mitkä värit imartelevat juuri sinua.
Sen jälkeen olet tehnyt kaiken voitavasi. Lopputulos pitää vain hyväksyä.
Mikä saa sinut luulemaan, että näitä asioita ei ole jo tehty?
Ap
Kysyt neuvoja ja sitten hermostut kun joku vastaa ystävällisesti. Ehkä aloittaisin itse asenteen muuttamisesta, voi auttaa siihen miten koet ulkonäkösi. Rakasta itseäsi ensin ja enemmän, äläkä tiuski ihmisille noin, edes anonyymisti. :)
En näe tuossa kommentissa hermostumista tai tiuskimista.
No ei se ainakaan avoimen vastaanottavainen ollut.
Itseasiassa sehän oli kysymys, johon ei kukaan vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Suonikohjuihin saa edelleen ihan luvattoman huonoa hoitoa, jos siis ylipäätään hoitoon pääsee, jos ei voi maksaa yksityisellä. Mulle ainakin vähätellään niiden kipuja ja luullaan että haluan niistä vain kosmeettisista syistä eroon. Piinaavaa!
Ap
No estääkö ne suonikohjut pukeutumasta nätisti? Vaatteet päällähän me ollaan lähes koko ajan.
Ja kesälläkin voi pitää kivoja, naisellisia maksimekkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kliseistä hömppää. On olemassa ihmisiä, jotka eivät ole millään tavalla kiinnostavia ja kauniita.
Niin, sinun mielestäsi ainakin. Joku muu voi ajatella toisin sellaisista ihmisistä, joita sinä et pidä kiinnostavina. Ei nämä ole mitään kiveenlyötyjä totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
No estääkö ne suonikohjut pukeutumasta nätisti? Vaatteet päällähän me ollaan lähes koko ajan.
Ja kesälläkin voi pitää kivoja, naisellisia maksimekkoja.
Kunpa olisivatkin ainoa ongelma..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No selkää ei voi lyhentää, mutta jalkoja voi pidentää, jolloin näyttää sopusuhtaisemmalta. Sääriluut katkaistaan ja sitten laitetaan metallituet pitämään erillään, jolloin uutta kudosta voi kasvaa tilalle. Siitä vain kokeilemaan, jos ongelma on tosiaan noin iso sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tuo on klassista self help -shaibaa, joka ei todellisessa elämässä auta mitään. "Anna itsellesi lupa olla hyväksytty" - niin kun ei ole ketään joka hyväksyisi sellaisena kuin olet? "Sinä riität" - kun koko elämäsi saat kuulla että et riitä? "Kehomme on vain kuori" - ja sen kuoren perusteella arvosi määritellään? "Kiinnostavaa ja kaunista" - mutta kukaan ei sitä halua nähdä jos ulkomuoto ei miellytä?
Olen itse aivan täysin ok itseni kanssa, mutta muut ihmiset eivät ole. Sehän se pointti tässä on, ja se sitä ahdistusta aiheuttaa. Ruma ihminen on näkymätön - tai jos joku huomioi, se on siksi että ruma ihminen on hänen tiellään ja pitää siirtyä välittömästi. Tällainen kohtelu on jatkuvaa ja toistuu kaikissa maissa joissa olen asunut, ei siis ole sattumaa.
Vaikka olen kuinka ihana ja positiivinen - ja todellakin sitä olen - se ei muuta sitä että muut ihmiset kohtelevat rumaa rumasti.
Kyllä, mutta vaikka muut kohtelisivat sinua kuin roskaa, voit silti itse antaa itsellesi hyväksyntää ja rakkautta. Varmasti maailmasta löytyy toinenkin ihminen, joka ajattelee asiaa sen kautta mitä olemme ihmisinä, eikä sen kautta miltä näyttää. Ja jos ei löytyisikään, ei hirveästi ole vaihtoehtoja: joko olet tyytyväinen itseesi ja seisot omien ajatuksiesi takana tai sitten ajattelet, että olet pohjasakkaa ja elämäsi on surkeaa ja kaikki muut ihmiset ovat täysin oikeassa ja mitään muita ajattelutapoja ei ole.
Ei ketään kiinnosta, minkä näköistä porukkaa tuolla kaduilla kulkee, kunhan on sen verran vaatetta päällä, että ei ole sopimattoman paljastava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"vain treenaamaan" Noh, ensin ehkä kannattaa miettiä MIKSI alkaa treenaamaan. Ei ainakaan siksi, että saisi hyväksyntää tai siksi että joku tuntematon niin vaatii. Ulkonäkökeskeinen treenaaminen on myös vähän kyseenalaista.
Ja miksi muka ei saisi treenata sen takia, että haluaa näyttää paremmalta? Sinäkö sen päätät mistä syystä ihminen saa pitää kunnostaan huolta? Jos jollekin se syy on lähinnä ulkonäkökeskeinen ja sitä kautta itsetunnon paraneminen, niin mitä sitten? Ei kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No selkää ei voi lyhentää, mutta jalkoja voi pidentää, jolloin näyttää sopusuhtaisemmalta. Sääriluut katkaistaan ja sitten laitetaan metallituet pitämään erillään, jolloin uutta kudosta voi kasvaa tilalle. Siitä vain kokeilemaan, jos ongelma on tosiaan noin iso sinulle.
Sitä toimenpidettä ei kyllä voi suositella kenellekään. Riskit ovat liian isoja ja päädytään ojasta allikkoon. Kaikki eivät ole sen jälkeen pystyneet edes kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei tuossa olisi järkeä, kun musta pitäisi tehdä 190-195 cm pitkä, jotta selkä olisi sopusuhtainen. Mun itsetunto ei kestäisi olla koko ajan näkyvillä.
Ap
Näin on. Uskomatonsa kyllä, he eivät ole välttämättä sen onnellisempia. Onnellisuuden tunnetta ihminen viime kädessä tavoittelee. Mutta muistetaan se, että "jokaisella on omat kyttyränsä."