Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35 v on viimeinen ikä tulla äidiksi

Vierailija
18.02.2015 |

Biologian kannalta.

Sen jälkeen todennäköisyys raskauden onnistumiseen laskee vuosi vuodelta huomattavasti. Todennäköisyys saada vammainen lapsi kasvaa- jos raskaus onnistuu alkaa.

Tämä on biologiaa, muistakaa nuoret naiset se. Työssä voi edetä lapsien saannin jälkeenkin ja miestä voi vaihtaa/uuden löytää. Mutta lastensaannin aika on naisella rajallinen.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöillä "biologisilla faktoilla" ei ole mitään tekemistä yksilön valintojen kanssa, koska jokainen elää omaa elämäänsä. Sain omat lapseni 37- ja 39-vuotiaina, ja oikein aikaisemmin en ehtinyt, koska tapasin mieheni vasta yli kolnekymppisenä.
Gynekogini sanoi viisaasti, että jos lasta ei vanhempana tulekaan, on mahdotonta tietää, olisiko se onnistunut nuorempanakaan. Ja ihan kenen kanssa tahansa ei lapsia pidä tehdä. Minäkään en innostunut lapsista eksäni kanssa, vaan vauvakuume vaati oikean miehen.

Vierailija
62/71 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 08:56"]Itse sain vauvan 37-vuotiaana. Enkä todellakaan kuulu "niihin hedelmällisiin" naisiin. Jo ekasta gynekologisesta tutkimuksesta alkaen (joskus parikymppisenä) asti olen saanut toistuvasti kuulla, etten voi tulla raskaaksi ilman lääketieteen apua. Esikoinen oli syntynyt ilman apua jo viisi vuotta sitten.
[/quote]
Vahinkoalapeukku, piti yläpeukuttaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:41"]

Taas tuli ketju täyteen äitejä jotka kertovat ettei tämä tieto VOI pitää paikkaansa, kun HE ovat tulleet raskaaksi ihan ongelmitta ja tuli vielä terve lapsi :D Sori vaan, mutta teillä on vaan käynyt tuuri! Ihana kuulla palsta mammat ymmärtää taas mitä tilastollinen todennäköisyys tarkoittaa ;)

[/quote]

Tässä tapauksessahan se tarkoittaa sitä, että jos saat neljäkymmenvuotiaana sata lasta, yhdellä niistä on todennäköisesti down. Toki on myös mahdollista, että kaikki ovat terveitä.

Vierailija
64/71 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että nykypäivänä varoitellaan niin kovin hedelmällisyyden alenemisesta. Isoäitini sisko sai nuorimman lapsensa 51-vuotiaana ja isoisäni äiti 48-vuotiaana. Molemmat terveitä lapsia ja taatusti luomuna, koska tuolloin ei hedelmällisyyshoitoja ollutkaan. Tiedän muitakin tapauksia. Nykypäivänä varmasti useampi reilusti päälle nelikymppinen saisi lapsia, jos siitä ei niin kovin varoteltaisi, että ei onnistu kuitenkaan ja vammainen siitä tulee. Siksi ei uskalleta edes yrittää.

Vierailija
65/71 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:23"]

Biologian kannalta.

Sen jälkeen todennäköisyys raskauden onnistumiseen laskee vuosi vuodelta huomattavasti. Todennäköisyys saada vammainen lapsi kasvaa- jos raskaus onnistuu alkaa.

Tämä on biologiaa, muistakaa nuoret naiset se. Työssä voi edetä lapsien saannin jälkeenkin ja miestä voi vaihtaa/uuden löytää. Mutta lastensaannin aika on naisella rajallinen.

[/quote]

Ap, puhut asiaa. Ne jotka dislikettää, voivat kaivaa netistä taulukoita tästä asiasta. 35:n ikävuoden jälkeen naisen hedelmällisyys laskee kuin lehmänhäntä. Hulluja ne naiset, jotka eri syiden takia venyttävät vauvojen hankintaa yli kolmenkympin. Pahinta on, jos se tehdään sen takia, että miehen mielestä aika ei ole vielä sopiva. Itse sain ekan ja tokan 24 ja 26 v, kolmas 36 v.. 

Ohis, mut en ymmärrä näitä veloja. Voiko muka ura tai joku matkustelu, golfinpeluu olla muka parempaa kuin oma lapsi?!! Huhhuh, mun mielestä ei todellakaan, kaikkia noita olen tehnyt isommassa mittakaavassa. En ymmärrä, mut ei mun tarviikaan. Siltikin pidän mielipiteeni, että oman lapsen kanssa takapihalla jätskin syönti kesäisin on paljon kivempaa :)

[/quote]

Voisiko joku kertoa mulle, mikä mun kommentissa aiheutti disliket? Terv. Nro 60

Vierailija
66/71 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:23"]

Biologian kannalta.

[/quote]

Ap, puhut asiaa. Ne jotka dislikettää, voivat kaivaa netistä taulukoita tästä asiasta. 35:n ikävuoden jälkeen naisen hedelmällisyys laskee kuin lehmänhäntä. Hulluja ne naiset, jotka eri syiden takia venyttävät vauvojen hankintaa yli kolmenkympin. Pahinta on, jos se tehdään sen takia, että miehen mielestä aika ei ole vielä sopiva. Itse sain ekan ja tokan 24 ja 26 v, kolmas 36 v.. 

Ohis, mut en ymmärrä näitä veloja. Voiko muka ura tai joku matkustelu, golfinpeluu olla muka parempaa kuin oma lapsi?!! Huhhuh, mun mielestä ei todellakaan, kaikkia noita olen tehnyt isommassa mittakaavassa. En ymmärrä, mut ei mun tarviikaan. Siltikin pidän mielipiteeni, että oman lapsen kanssa takapihalla jätskin syönti kesäisin on paljon kivempaa :)
[/quote]
Ikävuosina aina 30 vuoteen asti ei käynyt lapset edes mielessä. En käsitä, miten jotkut voi haluta lapsia ennen uran aloitusta ja sitä, että on miehen kanssa saatu muutama vuos elellä ihan rauhassa täysillä palkoilla nauttien vapaudesta ja rauhasta. Niin ja harvemmat sitä enää edes on yhdessä sen saman heilan kanssa kuin parikymppisenä, itsellä ainakin vaihtunut pari kertaa puoliso tässä matkan varrella.

Vierailija
67/71 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä keskustelua ihan hämmentyneenä. Mielestäni lapsia saadaan, ei tehdä. En käsitä, miksi 20-vuotias olisi lähtökohtaisesti huono äiti, tai miksei yli nelikymppinen saisi tulla äidiksi. Eikö äitiydessä ole kyse paljon suuremmista asioista kuin syntymävuodesta? Näin minä ainakin haluan ajatella. Tunnen monia vastuuntuntoisia, rakastavia ja viisaita äitejä, ihan nuoria ja nykymittapuun mukaan "vanhoja".

Tiedostan oikein hyvin, että aika saada lapsia on rajallinen. Silti kommentit "naiset ovat hölmöjä, jos eivät hanki lapsia ajallaan" ovat minulle käsittämättömiä. Olenko ainoa, joka ajattelee, etteivät elämän kaikki vaiheet ja ratkaisut ole omissa käsissä. Yksi ei löydä kaipaamaansa puolisoa. Yksi sairastuu. Yksi ei saa lasta, vaikka haaveilee äitiydestä. Yksi menettää lapsensa. Yksi taas löytää itsensä tyytyväisenä keskeltä lapsiperheen hulinaa, vaikka se ei koskaan kuulunut suunnitelmiin.

Olen 34-vuotias lapseton, lapsirakas sinkku, ja toivon hartaasti, että minulla vielä joskus on omia lapsia. Koska olen nainen, eikä aikaa ole loputtomiin, minun on pidettävä ihan realistisena sitäkin vaihtoehtoa, etten koskaan tule äidiksi. Sitä on välillä vaikeaa ajatella, mutta ei kukaan luvannutkaan, että elämä olisi kaikilta osin helppoa. Äideillä on omat kipunsa, heilläkin. Elämässäni on paljon asioita, joista voin iloita ja olla onnellinen - esimerkiksi lähipiirin pienet ja isommat lapset, joille olen tärkeä ja jotka ovat sitä minulle.

Arvosta omaa elämääsi. Hyväksy myös se ihminen, jonka elämä on ihan erilaista kuin omasi.

Vierailija
68/71 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:23"]

Biologian kannalta.

[/quote] minä jos olisin ajatellut noin niin ei olisi lasta. Terve vauva tuli reippaasti yli 40 v. Enköä oo päivääkään katunut. 

Vierailija
69/71 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli tästä nykypäivään sopimattomasta tutkimuksesta hedelmällisyyden laskusta juttu pari vuotta sitten, johon on viitattu tässä ketjussa! Siitä jäi mieleen, että 38 v. jälkeen laskee kyllä hedelmällisyys ja joillain dramaattisesti. Mutta yksilölliset erot ovat todella suuret. Kaava on, että ikä jolloin vaihdevuodet alkaa -10 v., ja kannattaa selvittää, miten suvunnaisilla äiti, mummot, miksei myös tädit vaihdevuodet alkaneet ja voi laskea oman hedelmällisyysiän. Ap aloitus on silkkaa roskaa!!!

Vierailija
70/71 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssa on rankkaa. Varnasti olisin jaksanut sitä vslvomista paremmin 30- kuin 40-vuotiaana.

Vierailija
71/71 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 08:35"]

Vauvan kanssa on rankkaa. Varnasti olisin jaksanut sitä vslvomista paremmin 30- kuin 40-vuotiaana.

[/quote] Mulla taas päinvastoin. Jaksoin paremmin 41v kun 25v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi