35 v on viimeinen ikä tulla äidiksi
Biologian kannalta.
Sen jälkeen todennäköisyys raskauden onnistumiseen laskee vuosi vuodelta huomattavasti. Todennäköisyys saada vammainen lapsi kasvaa- jos raskaus onnistuu alkaa.
Tämä on biologiaa, muistakaa nuoret naiset se. Työssä voi edetä lapsien saannin jälkeenkin ja miestä voi vaihtaa/uuden löytää. Mutta lastensaannin aika on naisella rajallinen.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:23"]
Biologian kannalta.
Sen jälkeen todennäköisyys raskauden onnistumiseen laskee vuosi vuodelta huomattavasti. Todennäköisyys saada vammainen lapsi kasvaa- jos raskaus onnistuu alkaa.
Tämä on biologiaa, muistakaa nuoret naiset se. Työssä voi edetä lapsien saannin jälkeenkin ja miestä voi vaihtaa/uuden löytää. Mutta lastensaannin aika on naisella rajallinen.
[/quote]
Nämä tiedot on ajat sitten todettu lievästi sanoen hieman vanhentuneiksi. 35 vuoden rajapyykki on joskus vedetty 1600-1800-luvulla eläneiden ranskalaisten naisten perusteella: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1388205127004. Uudet tutkimukset ovat antaneet toisenlaisia viitteitä.
Kiitos valaisevasta infosta.
37 v synnyttänyt
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:19"]Ap, sohaisit juuri muurahaispesää. Tämä palsta on mummoäitien palsta, jotka eivät usko biologisia faktoja
[/quote]
Kyllä se varmaan olisi järkevintä ja fiksuinta saada lapsi 28-30v ikäisenä, mutta aina ei elämä mene Niinkuin suunnittelee. Itse löysin mieheni 32v ikäisenä 9v sinkkuuden jälkeen. Omasta mielestäni niin kauan kun nainen voi tulla raskaaksi hänellä on oikeus tulla myös äidiksi. En ymmärrä keinohedelmöitystä 49-vuotiaalle, mutta jos luomusti raskautuu 45-vuotiaana niin luonto on päättänyt niin. Mieluummin 40v "mummoäiti" joka on normaalipainoinen ja jolla on terveet elämäntavat kuin 20v ylipainoinen tai jopa alkoholisti...
[/quote] ....what.... öö. tyhmeneekö ihminen vanhetessaan vai onko tämä mummoäiti yksittäistapaus ??
Toi lapsi syntyi kun mä olin 36. Jos mä en ole voinut tulla äidiksi, niin mikä mä nyt sille sitten olen? Isä? Mummo? Kämppis?
Taas tuli ketju täyteen äitejä jotka kertovat ettei tämä tieto VOI pitää paikkaansa, kun HE ovat tulleet raskaaksi ihan ongelmitta ja tuli vielä terve lapsi :D
Sori vaan, mutta teillä on vaan käynyt tuuri! Ihana kuulla palsta mammat ymmärtää taas mitä tilastollinen todennäköisyys tarkoittaa ;)
Nii..Entäs jos haluaa yhden kunnollisen miehen ja ydinperheen ja sellaisen löytää vasta vasta vaikkapa 36vuotiaana? Game over? Ei meillä kaikilla ole niin hyvä tuuri miesten kanssa että 25veenä ollaan naimisissa 10 vuotta yhdessäolon jälkeen ja pari muksua jo tehtynä. Onnea vaan semmoisolle ihmisille mut kaikilla ei mee samalla tavalla. T. 24vee nainen, juuri eronnut 5vee parisuhteesta kun mies petti. Nyt lapsi jonkun randomin kanssa että ehtii ?!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:41"]Taas tuli ketju täyteen äitejä jotka kertovat ettei tämä tieto VOI pitää paikkaansa, kun HE ovat tulleet raskaaksi ihan ongelmitta ja tuli vielä terve lapsi :D
Sori vaan, mutta teillä on vaan käynyt tuuri! Ihana kuulla palsta mammat ymmärtää taas mitä tilastollinen todennäköisyys tarkoittaa ;)
[/quote]
Teille idiooteille kun ei kelpaa mitkään selitykset. Minä olisin mieluummin sitten pysynyt lapsettomana, jos vaihtoehtona olisi ollut pilata oma nuoruus tekemällä lapsi alle kolmekymppisenä. Onneks on vaihtoehtoja, sain sekä nauttia nuoruudestani, että kaksi tervettä lasta joista ensimmäisen synnytin 33-vuotiaana ja toisen kun olin 36.
Mä olen sit varmaan töissä maailman onnekkaimpien naisten joukossa. Meillä on joku ihmeen vauvabuumi töissä ja lapsia on viime vuosina tullut rutkasti. Nuorin äiti on ollut 34 v ja vanhin 43, suurin osa lähempänä neljääkymmentä. Tyypillinen työpaikka pääkaupunkiseudulla, asiantuntijaorganisaatio, korkeakoulututkinto vaatimuksena.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:41"]
Taas tuli ketju täyteen äitejä jotka kertovat ettei tämä tieto VOI pitää paikkaansa, kun HE ovat tulleet raskaaksi ihan ongelmitta ja tuli vielä terve lapsi :D Sori vaan, mutta teillä on vaan käynyt tuuri! Ihana kuulla palsta mammat ymmärtää taas mitä tilastollinen todennäköisyys tarkoittaa ;)
[/quote]
Ymmärrän hyvinkin todennäköisyyksiä, mutta ap:n otsikko ei puhunut mitään todennäköisyyksistä vaan väitti, että "35 v on viimeinen ikä tulla äidiksi". Jos kirjoittaa tuollaisia otsikoita, jotka väittävät aivan eri asiaa kuin tekstin sisältö, siinä suorastaan kerjää yhtä tyhmiä vastauksia.
t. lapsensa kämppis-mummo-isä
Et sitten maininnut, että miehen ikäkin vaikuttaa.Tämäkin tietysti teilataan.
Taas tuli ketju täyteen äitejä jotka kertovat ettei tämä tieto VOI pitää paikkaansa, kun HE ovat tulleet raskaaksi ihan ongelmitta ja tuli vielä terve lapsi :D Sori vaan, mutta teillä on vaan käynyt tuuri! Ihana kuulla palsta mammat ymmärtää taas mitä tilastollinen todennäköisyys tarkoittaa ;)
[/quote]
No voisiko AP tai joku muu tilastonikkari sitten näyttää sit niitä statistiikkoja iän ja hedelmällisyyden suhteesta? Ei ole mikään uutinen että naisen hedelmällisyys alkaa aleta 35 v (tai jopa 30 v) iässä ja raskauteen liittyy enemmän riskejä. Mutta todennäköisyys että 35 vuotiaana raskautuu ja lapsi on terve lienee kuitenkin huomattavasti suurempi kuin todennäköisyys, ettei raskaus enää onnistuis tai lapsi olis jotenkin sairas.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:30"]
Niin, nämä tilastolliset tutkimuksethan perustuvat kirkonkirjoista löytynrihin tietoihin, vuosilta 1630-luvulta 1830- luvulle eöäneiden ranskalaisten naisten tietoihin. Olisikohan jotkut asiat muuttuneet sen jälkeen? Kuten hygienia, elinajan odote, lääketiede, ravitsemus ...
[/quote]
Näin on. Ja sanotaan nyt näin, että pitkässä liitossa ei ole enää ehkä paljon seksiä harrasteltu uuden ajan Ranskassakaan, kun on tullut ne kymmenen lasta ikävälillä 20-35 v. Aineisto on erittäin paljon kulttuurisesti värittynyt.
Tähän mennessä ne pienemmän tutkimukset joita on tehty metodisesti kestävämmin keinoin, ovat osoittaneet, että hedelmällisyys EI laske jyrkästi 35 ikävuoden jälkeen, vaikka niin on kuviteltu. Valtaosa naisista on varsin hedelmällisiä selvästi päälle 40-vuotiaiksi. Sata vuotta sitten oli huikean paljon yli 40-vuotiaita synnyttäjiä. Paljon enemmän kuin nykyään. Nykypäivänä valtaosa yli 40-vuotiaista käyttää ehkäisymenetelmiä.
Myös riskit ovat liioteltuja yksilöitä ajatellen. Jos yli 40-vuotiaalla äidillä Down syndrooman riski on 1 % niin se tarkoittaa, että 99/100 sen ikäisestä synnyttäjästä EI saa Down-lasta. Muistettakoon myös, että valtaosa Down-lapsista syntyy nuorille äideille, koska heitä on synnyttäjinä suhteellisesti enemmän.
Meillä mennään kolmessa sukupolvessa "lapset vanhana".
Mummo sai äidin 44-vuotiaana, äiti minut 43-vuotiaana (ensimmäisen) ja minä olen nyt 40- vuotias, ei lapsia vielä (ehkä en koskaan yritäkään).
:)
Sukututkimusta tehneenä voin kertoa, että menneisyydessä ne naiset, jotka saivat lapsia ylipäänsä, saivat niitä myös päälle 40-vuotiaina. Vahvistaa tämän artikkelin sanomaa.
[/quote]
No koko 35 v takaraja ongelmattomalle lapsensaannille- myytti nimenomaan ei perustu statistiikkaan. Tai perustuu kyllä, mutta sellaiselle datalle, josta ei voi vetää johtopäätöksiä hedelmällisyydestä. Ehkäpä niitä päinvastaisia esimerkkejä ilmaantuu juuri sen takia, että ilmiö ei ehkä ole todellinen.
Yrität määrätä viimeisen iän tulla äidiksi. Oletko jotenkin päästäsi vialla vai?
Kyllä ne lapset kannattaa tehdä siinä 18-38 paikkeilla.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:00"]
Et sitten maininnut, että miehen ikäkin vaikuttaa.Tämäkin tietysti teilataan.
[/quote] itse olin reiluasti yli 40 kun sain vauvan ja mies oli huomattavasti nuorempi
Itse sain vauvan 37-vuotiaana. Enkä todellakaan kuulu "niihin hedelmällisiin" naisiin. Jo ekasta gynekologisesta tutkimuksesta alkaen (joskus parikymppisenä) asti olen saanut toistuvasti kuulla, etten voi tulla raskaaksi ilman lääketieteen apua. Esikoinen oli syntynyt ilman apua jo viisi vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:23"]
Biologian kannalta.
[/quote] biologinen klo alkoi myöhään tikittämään, tiesin riskit sun muut ja niinpä tulin raskaaksi yli 40 v ja kaikki meni hyvin.