Kuuluuko tupakointi oleennaisesti helluntailaisille?
Olen nyt poikaystäväni kautta tutustunut moneen helluntailaiseen tyttöön ja poikaan ja olen sen pistänyt merkille, että melkein jokainen heistä polttaa tupakkaa. En ole itse helluntailainen enkä tuomitse tupakanpolttoa, onhan se tyhmää oman terveyden vaarantamista, aivan kuten vaikkapa ylensyönti ja liikalihavuus mutta jokaisen oma asia.
Sen tiedän että lestadiolaisuuteen kuuluu se tupakointi olennaisena asiana, mutta että myös helluntailaisille? Mulla oli sellainen harhaluulo, että tupakointiin ei hellaripiireissä kovin suosiollisesti suhtauduta, mutta lähes kaikki tuntemani uskovaiset polttavat tupakkaa, mutta muuten ovat kyllä oikeen siveellisiä, kauniita ja rohkeita ja monen polven helluntailaisia.
Kommentit (8)
Ite olen hellariperheestä ja en ole kyllä huomannut että tupakointi kuuluis oleennaisesti näihin piireihin. Ennemminkin sitä paheksutaan, kuten alkoholinjuontiakin. Ehkä en entiset kadunmiehet, entiset linnakundit ym. polttavat tupakkaa, mutta sitäkin aina rukoillaan koko seurakunta ääneen, että pääsisivät irti paheesta.
Näin siis pienen tuppukylän hellareilla, mutta meininki voi olla ihan eri Helsignissä ja muissa suurissa kaupungeissa, näin olen kuullut.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:38"]
Haluavat vähentää hedelmällisyyttä ainoalla luvallisella tavalla ;)
[/quote]
Hmm helluntaiseurakuntalaiset ja lestadiolaiset ovat kaksi aika eri uskontoryhmää. Uskovat kummatkin Raamatun Jumalaan, mutta ehkäisykieltoa ja muita omituisia ei-raamatullisia kieltoja ei helluntaiseurakuntalaisilla ole.
En tunne tupakoivia helluntailaisia.
En ole koskaan tavannut hellaria joka polttaisi.. Päin vastoin, yleensä asenne on liiankin jyrkkä, ja ajatellaan että kaikista paheista pääsee heti eroon kun uskoon tulee,. Muuten ei ole " oikea uskova"
Minäkin hellariperheeseen syntynyt, tosin en ole käynyt seurakunnassa sitten nuoruusvuosien, mutta hyvin on nuo ajat muistissa. Tupakointia pidetään syntinä ja jos joku sattuu tupakoimaan uskoon tullessaan niin siitä kyllä yritetään päästä eroon, koska tupakointi kirkon oppien mukaan heikentää suhdetta Jumalaan.
Itse olin vaikea murrosikäinen ja kapinoin kaikkia helluntaiseurakunnan oppeja vastaan. Harrastin seksiä pastorin pojan kanssa 15-vuotiaina, fifteenleirille salakuljetin alkoholia ja tupakoinninkin aloitin jo yläasteella, karkailin kotona ja kapinoin kaikkea sitä vastaan, mitä vanhempani kunnioittivat. Kotona oli kova kuri ja uskoa ei saanut koskaan kyseinalaistaa. Harmittaa todella paljon, että aloitin tupakanpolton nuorena, en ole vielä kolmekymppisenäkään päässyt siitä eroon vaikka kuinka olen yrittänyt.
Tupakointia ei todellakaan katsottu suopeasti seurakuntapiireissä ja pastorikin nuhteli minua. Keuruun juhannuskonfferenssissa oli tupakoitsijoita aina vessarakannuksen takana, siellä mä olin tuhannen muun mustalaisen kanssa sauhuttelemassa :D ei ne muut taineet poltella tupakkaa..
Ap, ovatko poikaystäväsi kaverit romaneita?
Niin sitäpä minäkin, että luulin ettei hellarit yleensä tupakoi. Ja ei ei todellakaan ole mitään kaaleita nämä poikaystäväni ystävät, ihan tavallisia, trendikkäitä, vähän hipsterimäisiä nuoria. Alkoholia eivät käytä.
ap
Isäni vanhemmat helluntailaisia, todella jyrkkä ei päihteille ja tupakalle, isäni sai aikoinaan satikutia kun asui ulkorakennuksessa kesän ja piilotti sängyn alle pilsneriä :D
Haluavat vähentää hedelmällisyyttä ainoalla luvallisella tavalla ;)