Säälittää niin tuo teini :(
Joutuu samalle riparileirille kiusaajaporukkansa kanssa. On nyt jo peloissaan asiasta. Vaihto ei enää onnistunut. Miten auttaa/tukea tai ylipäätään mitä voin tehdä?
Kommentit (68)
Oikeasti, sen sijaan, että ette lähettäisi lasta sinne, vaikkei vaihto onnistuisikaan, niin pakotatte sen sinne helvettiin?
Tervetuloa pitkäaikainen masennus mihin menee lapsella koko ikä päästä yli.
Aikanaan kävi tuuri ja pääsin kallillee vaellusleirille, johon kiusaajien perheillä ei ollut varaa.
Voin kertoa ap, että lapsesi tulee olemaan sinulle ikuisesti katkera, jos joutuu menemään tuolle riparille. Minut pakotettiin aikanaan riparille ja se oli yksi paskimpia kokemuksia elämässäni. En päässyt samalle leirille kuin kaverini, enkä tuntenut leiriltäni ketään. Kaikki muut olivat samassa koulussa ja tuttuja keskenään, ja minua syrjittiin, nälvittiin ja vittuiltiin. Pyysin moneen kertaan, että voisin jättää riparin väliin, mutta ei, kun pakko oli, mitä ihmisetkin ajattelee jos en sitä käy jne jne. En ole vieläkään antanut äidilleni anteeksi, että jouduin sinne. Erosin kirkosta heti kun pysyin.
Sano sille että tekee kiusaajien elämästä helvettiä. Sen jälkeen teini tulisi paljon onnellisempana ja ihan uudenlaisella ryhdillä takaisin. Niin itse tekisin jos olisin jälleen tuossa iässä. Muistelen että suurin osa kiusaajista oli oikeastaan aika heikkoja ja onnistuivat lähinnä huonoilla heitoilla jallittamaan niitä, jotka eivät edes yrittäneet puolustautua. Heti jos joku heitti jotain vähänkin terävämpää takaisin, niin olivat kuin joku olisi tunkenut seipään ahteriin ja änkyttivät sitten jotain takaisin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:16"]
Pitää opettaa lapsi suhtautumaan kiusaamiseen ja kiusaajiin ja selittää lapselle ihan järjellä niinkuin asiat on. Suomeksi: "kiusaajat ovat vielä älyllisesti kehittymättömiä yksilöitä, jotka kiusaamalla koittavat kompensoida kotiolojaan tms. Joskus kiusaamiseen lähdetään mukaan, koska on niin säälittävän läheisriippuvainen, että on pakko mennä massan mukana koska pelottaa että sitten sitä aletaan kiusaamaan. Kiusaaja kiusaa myös siksi, että haluaa olla cool, tulla hyväksytyksi muiden silmissä. Yleensä kiusaaja on siis massateini lammas. Joskus kiusaaja on salaa kateellinen kiusattavalle esim. älykkyydestä, kauneudesta, itsevarmuudesta, kotioloista vanhemmista jne.... Paras tapa kohdata kiusaajaporukka, on ottaa asenne :" Voi teitä kullannuppuja, ettekö osaa muuta tehdä?" Tai yksinkertaisesti jättää huomioimatta. Ja mikä parasta: NAUTTIA leiristä täysin siemauksin!! Tämä onnistuu niin, että pienetkin kivat ja hyvät asiat saa erityispaljon sitä että se asia on sama kuin voittaisi lotossa. Eli tosi siistiä JEEE!! ja negatiiviset asiat, pienimmistä isoimpiin, on sama kuin hyttysen pisto, jos sitäkään. ELi suhtaudutaan niin että:" Nojaa, ihan sama FUCK IT!" Ja sit keksitään jotain kivaa. jos kiusaaminen menee fyysiseksi, niin silloin tietty mennään sanomaan isosille/ohjaajille, jolloin ko kiusaaja saa puhuttelun/ poistetaan leiriltä. tästä yleensä seuraa se että aletaan haukkua vasikaksi ja kiusaamaan kantelijana jne. Edelleen sama suhtautuminen: tämä on tuonllaiselle ihmiselle tyypilinen tapa reagoida, siihen olen valmistautunut, mutta ei edelleenkään kiinnosta, mun leiri, mun kokemus, kukaan ei sitä pilaa siksi että omistaa pienemmän aivokapasiteetin tms. Joten IGNORE ja hauska jatkuu" Hyvin yksinkertaista, jos alat itse hyysäämään niin lapsi oppii et tilanne on se että niitä kiusaajia pitää pelätä. Onhan se inhottavaa ja totta on että se jättää ikuiset arvet, mutta VAIN JOS ET OSAA SUHTAUTUA siihen niin kuin asia oikeasti on. Älä sano lapsellesi että kohoa tilanteen yläpuolelle, koska se ei sitä ymmärrä, vaan selität tämän toimintamallin ja nuoren psykologian juurtajaksain, jotta hän oikeasti ymmärtää miten suhtaututa ja miksi ja jotta myöskin ymmärtää että häntä ei kiusata siksi että hänessä on jotain vikaa vaan siksi että kiusaajalla on paha olo ja koittaa saada olostaan vallan siirtämällä sen toiseen, heikommaksi katsomaansa osapuoleen. Asiat asioina, teineille pitää puhua asioista jo niinkuin aikuisille, jos pidät lastasi tyhmänä ja tai uhrina, hänestä tulee sellainen, sillä myös hän pitää itseään sellaisena. Tärkeää on myös se, että muistutat häntä että siihen ei saa vastata kuittailemalla takasin käymällä kiinni tms. koska silloin kiusaaja saa juuri sitä mitä kiusaamisellaan tavoittelee. Mulla meinas nuppi seota koulukiusaamisista, kiusattu päiväkodista saakka, en osannut suhtautua, eikä kukaan kertonut miten pitäisi suhtaututa tai toimia, tai sitten heitteli jotain kliseitä, sen enempää niitä selittelemättä. Heti kun aloin ymmärtää psykologiasta jotain ja manipuloinnista ja egosta ja siitä miten kaikki kiusaajan päässä toimii, pystyin päästämään irti, ymmärsin kiusaajiani ja olin hyvin harmissani että minun piti itse aikuisiällä KAIVAMALLLA KAIVAA tämä informaatio esiin, olisin selvinnyt paljon helpommalla jos olisin tiennyt tuon. Joten suoraa puhetta. Menkää kiusaajan mieleen ja ymmärtäkää rakkaudella ja sitten jätätte kiusaajan huomiotta, koska hän on tottunut saamaan huomion negatiivisilla toimilla, hän on tottunut saamaan muiden energiaa negatiivisilla toimilla.
[/quote]
Ikävä tosiasia on, että käytännössä aina kiusaaja on varustettu paremmalla itsetunnolla kuin kiusattava. Kukaan ei pysty kiusaamaan henkisesti vahvempiaan. Ei siinä paljon rationalisoinnit auta, vaan on alettava puolustamaan itseään, muuten olet aina niiden itsevarmempien ihmisten sylkykuppina.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:48"]Puhuttiin, että jos olo käy ihan sietämättömäksi, niin käy sitten päivärippiloulun ja lopettaa leirin kesken. Se onnistuisi, mutta muille leireille ei enää kuulema ole tilaa.
ap
[/quote]
Et hitossa lähetä sitä leirille!!! Miksi ripari ylipäätään olisi pakko käydä?? Ja on paljon kamalampi kokemus joutua jättämään leiri kesken kuin mennä suoraan päiväriparille.
t. Riparilla kiusattu
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:37"]
Samasta ryhmästä jo kolme vaihtanut tuon porukan takia, sanottiin ettei onnistu enää.
Peruuta leiri. Käy sitten vaikka seuraavana kesänä. Näin meidänkin juniori teki.
ap
[/quote]
Sanoisin, että kyseiselle leirille ei lapseni mene, eroamme ennemmin vaikka kirkosta. Kyllä uskon onnistuvan, jos oikeasti ette vanhempina suostu nyk. järjestelyyn, ns. Kova kovaa vastaan, pysytte lujana. Ja onhan olemassa protuleirejä jne. Tokikaan ne eivät ole sama asia.
Onhan noita vaihtoehtoja pilvin pimein, ratsastusriparia, vaellusriparia jne järjestää muutkin kuin oma seurakunta. Siitä vaan ottamaan vaihtoehdoista selvää...
Kansan Raamattuseuran ripari Lohjalla on yksi vaihtoehto. Meno ei ole niin ahdasmielistä ja pakottavaa kun muualla (heillä on esim. naispappeja), vaikka kyseessä onkin yleisesti ottaen fundamentalistilahko. Leiriläisistä suurin osa on kuitenkin ei-himouskovaisia lapsia. Varmaan puolet lapsista on sellaisia, että isovanhemmat tai kummit ovat saaneet vanhemmat lähettämään heidät tuonne. Käytännössä minkäänlaista uskonnollista kiusaamista lapsi ei tulisi tuolla kokemaan. Suurin osa leirikavereistani ei jatkanut (ainakaan kovin pitkään) uskovaistouhuissa leirin jälkeen.
Protuleirejä järjestetään muuten talvellakin!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:22"]
Protuleirejä järjestetään muuten talvellakin!
[/quote]
Jaa, taitavatkin olla jatkoleirejä.
Sano, että ei voi antaa muiden rajoittaa omaa elämäänsä, varsinkaan öykkärien. Vaikeaa onkin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:33"]
Eros kirkosta. Ripari ei ole pakollinen.
[/quote]
Ei sden takia edes täydy erota kirkosta. Mun lapsikaan ei käynyt rippikoulua samoista syistä. Jos haluaa joskus kirkkohäät, niin käy rippikoulun aikuisena.
Muille leireille ei ole tilaa?! Suomessa järjestetään satoja ripareita, eikä minnekään pääse?
Riparille ei ole pakko laittaa lastaan kiusattavaksi. Onko se jeesustelu nyt niin tärkeää että lapsesi täytyy kärsiä? Tietenkin jos seurakunnassa olisi fiksua sekä vastuunsa tuntevaa porukkaa ja uskoisivat että kiusaaminen on totta, järjestäisivät leirin niin, että kiusaamisongelma ei siellä jatkuisi. Jos useampi on jo jäänyt pois kiusaajien takia, niin ehkä jonkun kiusaajista olisi myös aika jäädä pois? Valitettavasti ripareita taitaa pääasiassa pyörittää teinit keskenään, joten ihan hirveän fiksua toimintaa ei voi odottaakaan.
Sama homma kuin kouluissa; kiusaajat saavat jäädä siihen alkuperäiseen ryhmään/leiriin/luokkaan, mutta kiusatut joutuvat vaihtamaan ryhmää/leiriä/luokkaa. Miksi?! Minun mielestäni pitäisi ensisijaisesti hoitaa se ongelma (kiusaajat), eikä niitä ongelmasta kärsiviä. Kiusaajat voittavat aina, kun kiusattu saadaan ajettua muualle ja itse voi jatkaa samaan malliin.
Minusta on aika sinisilmäistä kuvitella, että 15-vuotias pärjäisi paremmin täysin tuntemattomien nuorten ts. naapuriseurakunnan leirillä, jossa ei tunne ketään. Että se olisi joku hyvä vaihtoehto. Nuoret ovat julmia ja jättävät täysin yksin tulleen vähintään yksin, pahemmassa tapauksessa kiusaavat sellaista yhtä paljon kuin tuo kiusaajaporukka kiusaisi. Vieraiden nuorten joukkoon sysääminen ei ole mielestäni mikään vaihtoehto!
Joko omien kavereiden kanssa toiselle leirille tai sitten ei leirille ollenkaan on minun mielipiteeni. Nimenomaan riparille mennään aina tutulla kaveriporukalla. Yksin menevällä on erittäin tukalaa!
Jättäisin leirin kokonaan väliin. Oma poikani ei mennyt aikataulujen sopimattomuuden takia, eikä ole sitä elämässään mitenkään huomannut.
Nyt en ymmärtänyt. Mikä ei onnistu kesällä, koska olette ulkomailla? Protu-leirikö? Ei kai rippikoululeirejäkään järjestetä muutoin kuin kesällä.