Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suursiivous- miten arvioida mitkä tavarat kannattaa säästää?

Vierailija
18.08.2026 |

Vanha kyläkoulu nyt minulla, työttömällä, asuntonani siivousta vastaan, talon omistavat sukulaisensa (joissa olen mukana).

1800 luvulla rakennettu talo, kaksi kerrosta, 340 neliötä ja tässä rakennuksessa toiminut vaikka ja mitä. Jouluksi rakennettu ja kouluna ollut mutta myös hotellia ja ravintolana ja kioskilta sekä videovuokraamona, viime vuodet tässä asunut mummini melkein 20 vuotta.

Talo on täynnä tavaraa. Sukulaiset minut tänne asutti. Kuulin perikuntaan ja saan ilmaiseksi asua siivousta vastaan.

Onko vanhoilla koulutavaroilla mitään arvoa, juuri eilen luin vanhoja kansakoulun kevätaineita mutta niitä tuskin voi myydä?

Video kasetteja on satoja, varmaan tuhansia ja elokuvajulisteita. Ainakin Star Wars ollut iso juttu tälläkin kylällä kun eilen katsoin tuota videovuokraamona ollutta kammaria alakerrassa. Valtavasti krääsää, julisteita ja muovisia pikku- ukkoja, jopa oli limsatölkkejä ja tikkareita paketeissaan joissa Star wars rojua, jotain amerikkalaisia limsapurkkeja ja ukkeleita ja purukumia. 

On myös vuokrattavana olleita beta- nauhureita kolme mutta en tiedä voiko niitä yhdistää vaikka läppäriin että voisi elokuvia katsoa.

Ihmeen hyvin jopa nuo limsat säilyneet, purukumi oli kyllä kivenkova

Mistä näitä voisi katsoa että kannattaako viedä vaikka kirpputorille kun hyvin syrjässä on tämä paikka täällä eteläisellä Pohjanmaalla, ajokorttia minulla ei ole.

Hirveästi on myös astioita, kokonainen huone täynnä kun tässä ollut grillikioskikin. Ja mummolla ei koskaan ollut kertakäyttö astioita kioskillakaan, sen muistan lapsuudesta

Entä levyt, soittaako jotkut vielä levyjä?

Täällä minulla tuollainen vanha levynsoittokonekkin jossa ilmeisesti 82 levyä sisällä, Hurriganesia, Juicea ja Amerikkalaisia levyjä joita minun tädit mummille USAsta lähetti kasarilla. 

Ja niin, luurankokin on lasivitriinissä ja alkioita eri kehitysvaiheissaan lasipurkeissa, yhdessä alkio purkissa lukee Seinäki, 11.12 1889, Kastamaton tyttövauvan, ennenaikainen

Pitäisikö luurangosta ja sinisistä ilmoittaa kirkollisväelle, ainakin siis tuo yksi sikiö kastamatta vieläkin?

Aina olen ollut huono siivoamaan niin kamalan vaikeaa päättää mitä säästää ja kymmeniä roskapusseja on täynnä vanhoja kirjoja ja lehtiä ja eilen laitoin saunan niin jo vähän purkasin tuolta takahuoneesta pulpetteja ja niitä poltin kun eihän nekään mihinkään mahdu eikä nykyään tuollaisia enää kouluissa käytetä

Täällä kun ei ole naapureitakaan että pihakirppistä laittaisin, ihan alkaa hermostuttaa tuo tavara määrä. Ja siis vain yksi näistä Amerikan tädeistä kuuluu tähän urakkaan ja hän jo 94 ja hänen minua vanhempi tyttärensä Coloradossa että apuakaan ei ole tulossa

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ottanut aivan liian suuren urakan itellesi.

Vierailija
2/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä polta mitään vanhoja pulpetteja! Ihmisethän metsästää ihan hulluna sellaisia. Laita jonnekin Toriin ilmoitus, vain nouto. Lopuistakin roinista pääset samalla metodilla eroon. Ehkä sitä luurankoa ei kannata myydä netissä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa nyt ensin itsellesi keittiö ja pari huonetta, niin että viihdyt siellä.

Vierailija
4/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet suorastaan aarreaitassa vautsi. Ole nyt hyvin tarkkana ettet mitään keräilyarvoltaan hyvää hävitä. 

Vierailija
5/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ottanut aivan liian suuren urakan itellesi.

Tiedän kyllä.

Noista ihan ensimmäisistä huoneista jopa myin Torissa täytetyn ketun ja supikoiran mutta kun ei ole kun tämmöinen vanha puhelin jossa ei kamera toimi ja läppärin kameralla siitä ketustakin oli vaikea ottaa kuva niin hirveän vaikeaa sitten päättää mitä säästää.

Minulle kyllä sanottiin että saan täysin itse päättää ja lähinnä siksi tätä tarjottiin minulle asuttavaksi nyt että kun se vanhempi täti Coloradossa ei haluaisi nyt tätä myyntiin vielä vaan vasta joskus vuoden kuluttua kai omista testamenttisyistään, en tiedä tarkkaan kun en kaikkea ymmärtänyt.

Mutta olen ajatellut että saan täällä mummolassa olla kuten lapsena ja vähitellen siivoilla ja varmaan lopulta sitten tämä varmaan puretaan kun on ihan arvokas varmaan tämä tontti järven rannalla mutta tässä alueella muitakin autiotalo ja ja minunkin lähin naapuri nyt on autio osuuskauppa joka jo osin romahtanit

Vierailija
6/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole mikään suursiivous. Tuo on raivaus. Kyllähän monenlainen vanha tavara kiinnostaa ja keräilijöitä löytyy. Mutta pitää oikeasti tietää, mistä etsiä ostajia. Ei niitä jollain vanhalla nokialaisella löydä. 

Vierailija
7/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan mihinkään kirpparille. Hirveä vaiva roudata ne sinne ja pitää pöytä siistinä. Ennemmin vaikka nettiin ilmoitus, että paikan päältä voi tulla ostamaan, mikä kiinnostaa. 

Vierailija
8/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin yhteyttä johonkin huutokaupanpitäjään tai kuolinpesien ostajaan. Heillä on ymmärrystä vanhoista tavaroista ja voivat ostaa isojakin määriä siten, että hoitavat itse kuljetuksen pois. 

Vierailija
9/9 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan googlettelemaan niitä tavaroita, selviää arvokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän