Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittää niin tuo teini :(

Vierailija
18.02.2015 |

Joutuu samalle riparileirille kiusaajaporukkansa kanssa. On nyt jo peloissaan asiasta. Vaihto ei enää onnistunut. Miten auttaa/tukea tai ylipäätään mitä voin tehdä?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna retkikirves, terävä veitsi ja nyrkkirauta hänelle mukaan leirille. Sano että loppuun asti puolustaa itseään, jos joku käy päälle. Kyllä jumala armahtaa lapses, kävi miten kävi.

Vierailija
22/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin aikoinaan eri leirille, mihin tutut menivät. Ajattelin, että ehkä saan uusia ystäviä. Paskat. Minua pidettiin ulkopuolisena, eikä haluttu ottaa mukaan mihinkään. Vittuilu lisääntyi päivä päivältä, vaikka yritin olla avoin ja ystävällinen. Tuli myös "käytännön piloja" mukaan niin, että kaapissa olleet vaatteeni käytiin sotkemassa, kampattiin seuraleikin yhteydessä jne. Sain fyysisen koskemattomuuden takaisin sen jälkeen, kun nostin pahimman tyypin kurkusta seinälle ja sanoin, että tämä ei nyt jatku näin. Sain olla rauhassa lopun aikaa, mutta aika nihkeän tunnelman vallitessa. Sanoisin, että en suosittele kokemuksena. Erosin myöhemmin kirkosta ja harmittelen, että jouduin tuollaiseenkin älyttömyyteen mukaan vanhempieni painostuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:37"]

Samasta ryhmästä jo kolme vaihtanut tuon porukan takia, sanottiin ettei onnistu enää. 

ap

[/quote]

ihan varmasti onnistuu, teillä hyvä peruste. Ota heti yhteyttä, mielellään puhelimitse (jotta saat selitettyä asian kunnolla) ja hoida asia kuntoon. Kenenkään ei pitäisi joutua kiusaajiensa kanssa riparille.

Vierailija
24/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottakaa lapsi kirkosta. Kerro, miten naimisiin voi mennä ilman Jumalahöpöläpöäkin :)

Vierailija
25/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:48"]

Puhuttiin, että jos olo käy ihan sietämättömäksi, niin käy sitten päivärippiloulun ja lopettaa leirin kesken. Se onnistuisi, mutta muille leireille ei enää kuulema ole tilaa.

jos tuo on seurakunnan vastaus, niin aika noloa tilannetajuttomuutta seurakunnalta. En laittaisi lastani noin empatiakyvyttömien leirille.

ap

[/quote]

Vierailija
26/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaaditaan äidiltä aktiivista toimintaa! Nyt jos koskaan on aikasi suojella lastasi, etkä tyrkkää häntä kiusaajien kanssa samalle leirille pelkäämään. Nyt toimit seuraavalla tavalla:

1. Ota yhteys seurakunnan riparivastaavaan pappiin ja kerrot kiusaamisesta. Ilmoitat tiukasti, että lapsesi pelkää jo nyt. Jos toiset ovat saaneet vaihtaa kiusaamisen vuoksi, myös sinun lapsesi täytyy saada.

2. Jos seurakunta ei tarjoa teille vaihtoehtoja, otat yhteyttä naapuriseurakuntaan. Selität kurjan tilanteenne ja pyydät leiripaikkaa.

Vierailija
27/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää väliin koko helkkarin koulu tai jos on muita vaihtoehtoja kuin se leiri.

Minut pakotettiin aikoinaan leirille. Olisin halunnut jäädä pois juuri kiusaamiskuvioiden vuoksi. Siinä srk:ssa ei ollut päiväriparia (eikä ilta-). Sitten oli pakko mennä leirille, koska riparin käymättä jättäminen ei ollut vaihtoehto. "Et kai sinä aio ruunankummiksi jäädä ja mitä ne ihmisetkin sanoo". Just. Naimisiin pääsee Maistraatissakin.

Sittemmin erosin kirkosta eikä kiinnosta ihmisten sanomiset. Lapsiamme eiole kastettu. Minä vartuin pikkupaikkakunnalla, lapseni varttuvat Helsingissä.

Vierailija
28/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:55"]

Mites ois Prometheus-leiri nyt tänä kesänä ja halutessaan päivärippikoulu? Kahdet juhlat, luulis olevan helppo markkinoida teinille :-) Mun nuoreni rakasti Protu-leiriä, oli todella antoisa ja kasvattava kokemus. Siellä toteutui ryhmäytyminen ja hyvä leirihenki.Ja omani oli/on aika herkkä ja ujo, rohkaistui siellä  hyväksynnän ilmapiirissä. Älä laita lasta ahdistumaan kiusaajien kassa samalle riparille, tuntuu pahalta ajatuskin. 

[/quote]

Kesällä ei onnistu, kun olemme kesän ulkomailla.

ap

[/quote]

no miten olisi omien suunnitelmien muutos ja joustaminen oman lapsen hyvinvoinnin takia?

Vierailija
29/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:08"]

Mites ois Prometheus-leiri nyt tänä kesänä ja halutessaan päivärippikoulu? Kahdet juhlat, luulis olevan helppo markkinoida teinille :-) Mun nuoreni rakasti Protu-leiriä, oli todella antoisa ja kasvattava kokemus. Siellä toteutui ryhmäytyminen ja hyvä leirihenki.Ja omani oli/on aika herkkä ja ujo, rohkaistui siellä  hyväksynnän ilmapiirissä. Älä laita lasta ahdistumaan kiusaajien kassa samalle riparille, tuntuu pahalta ajatuskin. 

[/quote]

ap

[/quote]

no miten olisi omien suunnitelmien muutos ja joustaminen oman lapsen hyvinvoinnin takia?

[/quote]

Niin justiin, että äläpä lähde töihin tämän vuoksi. HAH.  

Mutta soitinpa seurakuntaan ja kerroin näistä kolmesta muusta vaihtajasta ja kiusaajien nimet. Aikoivat ottaa lähiaikoina yhteyttä. Minusta noiden kusipäiden pitää käydä se päiväkoulu, pilaavat varmasti kaikkien leirin. Että mua raiivostuttaa ettei yhtä helvetin porukkaa saada kuriin.

ap

Vierailija
30/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:01"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote] Jousto hömpän takia? Lapsesta tulee katkera kun retki peruuntuu jonkun uskispaskan takia!

Vierailija
31/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää opettaa lapsi suhtautumaan kiusaamiseen ja kiusaajiin ja selittää lapselle ihan järjellä niinkuin asiat on. Suomeksi: "kiusaajat ovat vielä älyllisesti kehittymättömiä yksilöitä, jotka kiusaamalla koittavat kompensoida kotiolojaan tms. Joskus kiusaamiseen lähdetään mukaan, koska on niin säälittävän läheisriippuvainen, että on pakko mennä massan mukana koska pelottaa että sitten sitä aletaan kiusaamaan. Kiusaaja kiusaa myös siksi, että haluaa olla cool, tulla hyväksytyksi muiden silmissä. Yleensä kiusaaja on siis massateini lammas. Joskus kiusaaja on salaa kateellinen kiusattavalle esim. älykkyydestä, kauneudesta, itsevarmuudesta, kotioloista vanhemmista jne.... Paras tapa kohdata kiusaajaporukka, on ottaa asenne :" Voi teitä kullannuppuja, ettekö osaa muuta tehdä?" Tai yksinkertaisesti jättää huomioimatta. Ja mikä parasta: NAUTTIA leiristä täysin siemauksin!! Tämä onnistuu niin, että pienetkin kivat ja hyvät asiat saa erityispaljon sitä että se asia on sama kuin voittaisi lotossa. Eli tosi siistiä JEEE!! ja negatiiviset asiat, pienimmistä isoimpiin, on sama kuin hyttysen pisto, jos sitäkään. ELi suhtaudutaan niin että:" Nojaa, ihan sama FUCK IT!" Ja sit keksitään jotain kivaa. jos kiusaaminen menee fyysiseksi, niin silloin tietty mennään sanomaan isosille/ohjaajille, jolloin ko kiusaaja saa puhuttelun/ poistetaan leiriltä. tästä yleensä seuraa se että aletaan haukkua vasikaksi ja kiusaamaan kantelijana jne. Edelleen sama suhtautuminen: tämä on tuonllaiselle ihmiselle tyypilinen tapa reagoida, siihen olen valmistautunut, mutta ei edelleenkään kiinnosta, mun leiri, mun kokemus, kukaan ei sitä pilaa siksi että omistaa pienemmän aivokapasiteetin tms. Joten IGNORE ja hauska jatkuu" Hyvin yksinkertaista, jos alat itse hyysäämään niin lapsi oppii et tilanne on se että niitä kiusaajia pitää pelätä. Onhan se inhottavaa ja totta on että se jättää ikuiset arvet, mutta VAIN JOS ET OSAA SUHTAUTUA siihen niin kuin asia oikeasti on. Älä sano lapsellesi että kohoa tilanteen yläpuolelle, koska se ei sitä ymmärrä, vaan selität tämän toimintamallin ja nuoren psykologian juurtajaksain, jotta hän oikeasti ymmärtää miten suhtaututa ja miksi ja jotta myöskin ymmärtää että häntä ei kiusata siksi että hänessä on jotain vikaa vaan siksi että kiusaajalla on paha olo ja koittaa saada olostaan vallan siirtämällä sen toiseen, heikommaksi katsomaansa osapuoleen. Asiat asioina, teineille pitää puhua asioista jo niinkuin aikuisille, jos pidät lastasi tyhmänä ja tai uhrina, hänestä tulee sellainen, sillä myös hän pitää itseään sellaisena. Tärkeää on myös se, että muistutat häntä että siihen ei saa vastata kuittailemalla takasin käymällä kiinni tms. koska silloin kiusaaja saa juuri sitä mitä kiusaamisellaan tavoittelee. Mulla meinas nuppi seota koulukiusaamisista, kiusattu päiväkodista saakka, en osannut suhtautua, eikä kukaan kertonut miten pitäisi suhtaututa tai toimia, tai sitten heitteli jotain kliseitä, sen enempää niitä selittelemättä. Heti kun aloin ymmärtää psykologiasta jotain ja manipuloinnista ja egosta ja siitä miten kaikki kiusaajan päässä toimii, pystyin päästämään irti, ymmärsin kiusaajiani ja olin hyvin harmissani että minun piti itse aikuisiällä KAIVAMALLLA KAIVAA tämä informaatio esiin, olisin selvinnyt paljon helpommalla jos olisin tiennyt tuon. Joten suoraa puhetta. Menkää kiusaajan mieleen ja ymmärtäkää rakkaudella ja sitten jätätte kiusaajan huomiotta, koska hän on tottunut saamaan huomion negatiivisilla toimilla, hän on tottunut saamaan muiden energiaa negatiivisilla toimilla.

Vierailija
32/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:08"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Se se vasta rangaistus olisikin ettei pääse kesällä ulkomaille jonku kiusaajaporukan takia. Ajattele nyt vähän. Ei, me ei nyt lähdetä, kun sun pitää käydä kesällä sitten se rippikoulu. Kaikkia urpoja täällä onkin.

Vierailija
33/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tässä ei jää muita vaihtoehtoja, kuin että jatkat teinin säälimistä. Rakentavia ehdotuksia, idoeita ja mielipiteitä on satanut, mutta. Aina on mutta kun ei käy. Tämä selvä, teini kiusaajaleirille ja säälitään porukalla.

Vierailija
34/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jumalauta pelottaa mennä riparille. ei helevetti mikä säälittävä nössö poika. ei ihme että kiusataan ku on noin heikko. se on heikkoutta että ei pysty menemään. sano sille että ryhdistäytyy ja käy vetämässä turpaan jokaista kiusaajaa

Vierailija
35/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa ymmärrä ollenkaan, miks pitää mennä juuri sille leirille. Leirejä on vaikka kuinka, on naapuriseurakunnissa, on myöhemmin, voi käydä päivä tai iltariparin. Tai olla käymättä.

Vierailija
36/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku, että ripari on pakollinen? Sen voi käydä vaikka aikuisena, jos tuntee tarvetta.

Vierailija
37/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on muitakin kuin tuo kyseinen leiri. Eli nyt vaan äiti reippaasti yhteys seurakuntaan ja kerro, mikä on tilanne. Kyllä siellä on niin empatiakykyistä porukkaa töissä, että asia hoituu tavalla tai toisella. Teinille levollinen ja hyvä mieli ennen kuin pääsee ripille :).

Vierailija
38/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te aaseja. Kannattaisi lukea ensin koko ketju ennenkuin alkaa latelemaan näitä ah niin mahtavia elämänohjeitaan.

Vierailija
39/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin tossa joku kommentoija oli laittanut, myös muiden kaupunkien seurakunnat ottavat ripareille (pikkukaupunkien leireille mahtuu kyllä). Tulee himpun kalliimmaksi, mutta kannattaa kyseinen vaihtoehto selvitellä.

Vierailija
40/68 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ripariasioista vastaavalle tyypille ja sano että lapsesi eroaa kirkosta ja käy protun jos ei saa vaihtaa riparia. Eiköhän toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä